شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - 1 Jun 2024
 
۰

دامغان غنی‌ترین زیستگاه‌ پلنگ ایرانی

شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 595717
رئیس محیط‌ زیست شهرستان دامغان از زیستگاه‌های دامغان به‌عنوان یکی از غنی‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی نام برد.
دامغان غنی‌ترین زیستگاه‌ پلنگ ایرانی
به گزارش جهان نيوز، فرامرز اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا همزمان با روز حیات‌وحش اظهار کرد: تعدد مشاهدات پلنگ در زیستگاه‌های دامغان نشان از غنای بالای این شهرستان در گربه‌سانان بزرگ جثه‌ای همچون پلنگ است.

وی با اشاره به دلایل این ادعای خود افزود: تنها امسال در یک بازه زمانی دو ماهه آنهم در یک منطقه کوچک مثل منطقه شکار ممنوع سفید کوه آرسک پنج قلاده پلنگ متفاوت مشاهده و تصویربرداری شد که این تعدد مشاهده در ایران بی‌نظیر است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان دامغان ادامه داد: اهمیت این مشاهدات در این است که تحلیل کارشناسان محیط زیست تایید کرد که این پنج پلنگ، پنج قلاده متفاوت بودند و اینگونه نبوده که یک پلنگ در چند نقطه رویت شود و هر گزارش مبنای یک رویت قرار گیرد بلکه بعد از اطمینان از متفاوت بودن آنها خبر رسانه‌ای شد لذا این حجم از مشاهدات نشان می‌دهد که زیستگاه‌های مختلف دامغان و از جمله سفیدکوه آرسک از غنی‌ترین زیستگاه‌های پلنگ ایرانی است.

وی ادامه داد: این حجم از مشاهدات در شرایطی است که کمتر اتفاق می‌افتد در نقطه ای از ایران در یک محدوده جغرافیایی چند قلاده پلنگ مشاهده شود چرا که پلنگ از جمله حیات‌وحشی است که قلمرو خاصی برای زیست داشته و عمدتا به‌صورت انفرادی زندگی می‌کنند.

وی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص چرایی این غنای جانوری در دامغان گفت: این غنا دلایل مختلفی دارد که مهمترین آنها وجود امنیت و آرامش ایجاد شده برای زیست گونه‌های جانوری است.

اسفندیاری، از کاهش محسوس شکار در زیستگاه‌های این شهرستان به عنوان یک عامل موثر در بهبود کیفی زیست حیات‌وحش این منطقه نام برد و خاطرنشان کرد: علاوه بر این وجود طعمه و شکار لازم برای حیات‌وحش شکارچی مثل پلنگ دلیل دیگری بر جمعیت خوب پلنگ در دامغان است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان، کنترل و پایش مستمر محیط بانان در منطقه را عامل موثر دیگری در جمعیت خوب پلنگ و دیگر گربه‌سانان در دامغان برشمرد و اضافه کرد: فعالیت‌های محیط‌زیست در خصوص حفاظت حیات‌وحش، ایجاد آبشخورهای لازم برای حیات‌وحش و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی و به ویژه فرهنگ سازی و آموزش عمومی در بین جوامع بومی و...نیز در این ازدیاد جمعیت نقش کلیدی داشته است.

وی با اشاره به شعار امسال روز حیات‌وحش که بر حفاظت از گربه‌سانان بزرگی همچون پلنگ تاکید دارد گفت: خوشبختانه همه گربه‌سانانی که در ایران زیست دارند و از جمله پلنگ، یوزپلنگ، گربه وحشی، گربه پالاس و ...در زیستگاه‌های استان سمنان به فراوانی مشاهده می‌شوند و این یک فرصت خوب برای طبیعت و حیات‌وحش استان است که باید از آن استفاده کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *