جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۷
۱۴۶
محسن هاشمی:

همانطور که با «بی نماز» برخورد نمی‌شود؛ گناه بی‌حجابی هم به عهده خود شخص است+فیلم

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 594537
برخورد با بی حجابی بیش از آنکه مساله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است، بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.
همانطور که با «بی نماز» برخورد نمی‌شود؛ گناه بی‌حجابی هم به عهده خود شخص است+فیلم
گروه سیاسی جهان نيوز: محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ابتدای جلسه امروز شورا به بهانه روز امور تربیتی و تربیت اسلامی گفت:

امروز در تقویم روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است و بی مناسبت نیست اگر راجع به مساله روز اجتماعی ایران، یعنی الزامی بودن حجاب و موافقین ومخالفین آن چندجمله ای صحبت شود:

مساله الزامی بودن حجاب، موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود، پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند، اکنون بخشی از آنان دچار تردید و برخی مخالف شده اند؟ 

البته برخورد با بی حجابی  بیش از آنکه مساله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است، بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.

اما از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب بعنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال 1362 قانون آن مورد تصویب قرار گرفت و مورد حمایت اکثریت جامعه واقع شد، اکنون دو نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد، نخست متدینینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی شود و بدحجابی و بی حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالفین اجباری شدن حجاب است که اخیرا در قالب های نظیر دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود بصورت وسیع کرده اند.
در رابطه با این موضوع ابتدا باید توجه کنیم، مساله الزامی بودن حجاب یک مساله اجتماعی است، و مسایل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی وچند وجهی هستند پس نمی توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.

موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری، پیامدهای خاصی در حوزه های فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد وبایست از منظرهای گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در اینجا نقش کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند می توانند راهگشا باشد.

به نظر می رسد مواضع و رویکردهای اخیر موافقان ومخالفان حجاب اجباری، نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است در حالیکه جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوع باید بصورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.

اما آنچه که باید مدنظر قرار داد این است که مساله حجاب یک امر اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد وتبدیل کردن آن به موضوعی امنیتی و سیاسی ، می تواند پیامدهای منفی وخطرناکی در هر دو طرف ، برای جامعه بهمراه داشته باشد.

اگر مساله الزامی بودن حجاب مورد بررسی قرار گیرد و با انجام نظر سنجی های علمی وصحیح مشخص شود که چه میزان موافقت وجود دارد یا آثار اخلاقی و حد یقف پوشش ومسایل اخلاقی در جامعه در صورت عدم الزامی بودن حجاب روشن گردد شاید مخالفین حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدید نظر کنند.
بهر حال تجربه جوامع مدرن و غربی نیز نشان داده است که در قرن بیستم ، مساله پوشش زنان یکی از مباحث مهم وجنجالی حوزه اجتماعی بود واین جوامع سکولار به جهت رعایت قیود اخلاقی در جامعه، خطوط وحد مرزهایی برای پوشش بانوان و آقایان معین می کردند، بنابراین موضوع حجاب را باید فراتر از مخالفت یا موافقت با یک فتوای شرعی بررسی کرد و همه جوانب آن را سنجید.

البته در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز باید جوانب شرعی، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه بخصوص نسل جوان نسبت به احکام دینی نگردد. نیاز ما در شرایط کنونی تلاش در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی وفرهنگی موجود در جامعه است نه تعمیق و دامن زدن به آن.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جناب هاشمی!
Iran, Islamic Republic of
بی نمازی گناهی است در حوزه شخصی
اما بی حجابی در حوزه اجتماع است و اثراتش در جامعه تاثیر می گذارد
جناب هاشمی!
عمار
Iran, Islamic Republic of
اولا نماز یک امری شخصی است وثواب وعقاب آن به خود شخص برمیگردد.
دوما حجاب در خیابان وملا عام یک مسئله اجتماعی است وعواقب آن در اجتماع ظاهر میشود.هرکس در حریم خصوصی مخیر است هرگونه دوست دارد پوشش داشته باشد .اما در اجتماع باید شئونات اجتماع وحریم عمومی در نظر گرفته شود.
سوما مگر حوزه حجاب وعفاف در تخصص مراجع عظام نیست؟
چهارما اگه دوباره برف بیاید بازهم تهران واطرافش فلج میشوند؟
Iran, Islamic Republic of
نماز هم امر شخصی نیست
هر عملی میتواند بعد فردی و بعد اجتماعی داشته باشد
نماز جمعه نماز در مسجد و ... آثار اجتماعی دارند
همان طور که بی حجابی مقابل فامیل در خانه آثار اجتماعی ندارد
Iran, Islamic Republic of
تا حالا کسی به زور جلوی بی حجابی در فامیل رو گرفته؟! کسی چنین چیزی یادش میاد؟!
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی! بپذیرید که باور نکنیم شما دنبال حد یقف (توقف) حجاب باشید!
حد یقف را یا خدا، معرفی میکند، یا غیر خدا.
آنچه خدا، معرفی کرده، حد درست و ضروری است.
اما آنچه غیر خدا، معرفی کند، امکان خطا دارد.
شما، حد یقف خدا را، قبول ندارید و ادعا میکنید برخی از افراد هم قبول ندارند. پس چطور شما و آن عده که قبول ندارند، حاضر به تمکین در برابر حد یقف تعیین شده توسط انسان ها هستید؟!...
Iran, Islamic Republic of
فامیل نامحرم هم جزئی از اجتماعند حتی اگر تعدادی از نامحرمان فامیل در خانه ی خانم بی حجاب باشند. اثر اجتماعی اصلیش اینه که زندگی آن زن و شوهرش ممکنه بخاطر همین از هم بپاشد و یا وضعیت این زن به خارج از آن جمع هم درز کند و عواقب دیگر. ولی اگر بی حجابی او فقط و فقط در محضر همسر و در منزل باشد این عواقب را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا برای این سطح از فکر و تفکرات شما برای خودم متاسفم ...
Iran, Islamic Republic of
هر دو با تفاوتهایی دستور خالق ما یا بهتر بگویم سازنده ماست . با اندک تفاوتهایی. اینقدر صغری و کبری نداره که! حالا قید و بند واسه خودت از جانب خدای بزرگ نمی پذیری نپذیر. اونوقت هم در آخرت نتیجشو می بینی و هم حکومتی که در آن زندگی می کنی، ممکنه با قانونش باهات برخورد کنه و تازه اگه اینا هم نباشه که هست، عوارض ولنگاریت خود بخود دامنگیر خودت و اجتماع و خانواده ات میشه و زحمت قوه قضائیه و دیگر نهادها و ما می داری!!
Iran, Islamic Republic of
گل گفتی برادر گل گفتی
Iran, Islamic Republic of
سخت نگیر! ...
Iran, Islamic Republic of
سخت نبین !
Iran, Islamic Republic of
اگر بی نمازی هم علنی باشد در جامعه باید نهی از منکر شود
چه توسط حکومت چه توسط افراد جامعه
مساله این است که عموما بی نمازی علنی نمیشود
Iran, Islamic Republic of
چقدر خوب بود هرکسی در حوزه کار خودش اظهار نظر کند و در هر حوزه‌ای که صلاحیت آنرا ندارد...

...
Iran, Islamic Republic of
بهتره به جناب هاشمی گفت شما بهتر است در حوزه دین به دلیل نداشتن تخصص اظهار نظر نکید بعدش هم چرا به روزه اشاره نکردن ایشون با این که روزه گرفتن یک واجب بر افراد مومن جامعه هست ولی روزه خواره در ملاعام (اماکن عمومی) نه تنها حرام هست بلکه اگر کسی این کار را کند باید حد بر او جاری شود و فرقی هم نمی کند کی باشد حتی اگر مسلمان هم نباشد حق ندارد در ماه رمضان در جامعه اسلامی بطور علنی روزه خواری کند ، حجاب هم همین گونه هست چون روزه خواری علنی و بی حجابی در حقیقت توهین به مومنین و از همه بالاتر اعلام جنگ با حکم خدا است که بالاتر از هر قانونی است .
Iran, Islamic Republic of
این مقایسه کاملا غلط هست چون نماز یک عمل عبادی فردی هست که در رابطه خالق و مخلوق هست ولی حجاب یک عمل مستمر اجتماعی هست که در رابطه مخلوتات با هم جریان دارد ، بی نماز و نماز خوان در جامعه قابل تفتیک و شناسایی نیستن پس نماز نخواندن فردی ترویج بی نمازی و اعلام جنگ و مخالفت علنی با حکم خوا نیست درحالی که بی حجابی علاوه بر اعلام مخالفت و جنگ با حکم خدا باعث ترویج و تبلیغ بی حجابی هست و در رابطه سایر انسانها با شخص بی حجاب باعث صدمه دیدن ایمان و خوف فساد بر دیگران می شود و آزادی معنوی سایر افراد جامعه را به خطر می اندازد و بطور علنی حکم خدا را زیر پا می گذارد .
Iran, Islamic Republic of
چطوره از جناب هاشمی پرسید ؟ حجاب یعنی پوشش که پوشش یکی از نمادهای تمدن و بی پوششی از نمادهای بربریت و بی تمدنی بوده هست ! شما که مخالفت می کنید با پوشش ضروری تا چه میزان پوشش مخالف اجبارش برای اماکن عمومی هستید !؟...
Iran, Islamic Republic of
وای وای وای! ببین کی رئیس شورای اسلامی پایتخت کشور ام القرای اسلامی شده! چه به روز ما آمده؟ این حرف یعنی سواد چقدر؟!
Iran, Islamic Republic of
اینها خیال میکنند با بیحجابی میتوانند قدرت خود را مادام العمر بکنند .
امیری
Iran, Islamic Republic of
برخی فقط برای خوش امد گویی رسانه ها غربی و معاند همه حرفی می زنند اقای هاشمی از شما بعید هست که این اصل بدیهی را ندانید عدم رعایت حجاب در منزل مثل همان نماز است که می گویی ولی وقتی توی خیابان امد دیگر به خودش مربوط نیست به جامعه مربوط هست من دو تا سوال دارم :1- اقای هاشمی مردم می خواهند خانواده شما را ببینند که چه نوع خجابی رعایت می کنند اگر حجاب خوب نیست یا هست اول از خودتان شروع کنید 2- شما اقای هاشمی از کدام مرجع تقلید می کنید ؟حکم ایشان در مورد حجاب چیست ؟اگر هم مجتهد شده اید رساله بنویسید
Iran, Islamic Republic of
دوست عزيز جناب آقاي هاشمي:
1-نماز شخصي بوده و انجام ندادن آن تاثيري در اراده ساير مردم در انجام يا عدم انجام ان يا تشويق به گناه ندارد. ولي بي حجاب ميتواند مشوق گناه براي ديگران باشد.
2-شما كجا فقه خوانديد كه به راحتي آيات قرآن را تفسير ميكنيد؟
Iran, Islamic Republic of
شما که فقه وتفسیرخوانده اید! نیاموخته اید که ریشه مشکلات راباید دید تا با اصلش مبارزه نمود؟ دلیل بی حجابی بی دینی است ودلیل بی دینی بی نمازی.شما یکنفر نمازگذار بادین رابیاور که بی حجاب باشد؟برای اصلاح جامعه باید باورکنیم که همه چیز به هم ربط دارد.سهل انگاری امثال شماها باعث گردیده این بی حجابی ها پدیدارشود.
Iran, Islamic Republic of
نظر بدی بود.
ریشه بی دینی و بی حجابی، بی نمازی نیست. بی نمازی و بی حجابی، هردو، دو عمل دینی است. مقدار ایمان، انجام این دو عمل را شکل میدهد. اگر فرد ایمان نداشته باشد، نماز او سست و حجابش ضعیف میشود. برخی نیز، نماز میخوانند و بدحجاب میگردند به دلیل همان ضعف ایمان، اطاعت از خدا، ندارند.
خب ضعف ایمان را، باید با راهنمایی کردن، از بین برد. برخی پذیرا نیستند. ایمان، فقط به گفتن نیست. به قبول کردن فرد بستگی دارد. بی حجاب ها، افرادی هستند که میدانند حجاب، واجب دینی است، اما نمیخواهند بپذیرند. پس باید با آن ها برخورد شود. کار کردن بر روی نماز کسی که نمیخواهد از خدا، اطاعت کند، سر جای خود. اما شاید، او همچنان نخواست از غرورش در مقابل پروردگار دست بردارد.
علی قزوینی
Iran, Islamic Republic of
اقازاده اثر بی نمازی به شخص برمیگردد اما بیحجابی به جامعه ؟!!!!!!1
Iran, Islamic Republic of
این مقایسه غلطی است اخه بی نمازی یک گناه شخصی و مخفی است ولی بی حجابی یک گناه اجتماعی و علنی است که باید با مظاهر گناه علنی برخورد بشه
کاش آقایون به جای اظهار نظر در مورد همه چیز درباره وظایف و مسئولیتی که به دوششان گذاشته شده جواب می دادند
Iran, Islamic Republic of
اولا شما که مهندسی در کار شهرداری مانده ای حالا نظر دینی میدهی
ثانیا نماز جنبه فردی دارد اما حجاب کاملا جنبه اجتماعی دارد
Iran, Islamic Republic of
چند نکته:
1-باید از ایشان پرسید آیا میتوان مسائل شرعی را با نظر خواهی حل کرد. وجوب یا عدم وجوب نماز، حج، خمس، جهادو.... ربطی به نظر سنجی داردیا خیر ؟
2-رعایت یا عد م رعایت حجاب در منزل ومقابل محارم یا تظاهر به بی حجابی در خیابان آیا تفاوتی ندارند( روزه خواری با تظاهر به روزه خواری یکی است؟
رحیم
Iran, Islamic Republic of
سلام. اگر این آقا نحوه برخورد با بی نماز را به مثابه برخورد با بی حجاب قلمداد کرده باشد، باید گفت که برادر در موضوعات حیطه تخصصی خود نظر بدهید. یعنی همه مسئولین به موضوعاتی که بهشون ربطی نداره وارد نشوند بهتر است. ثانیا تلقی ایشان از نماز و حجاب به عنوان دو فریضه از نظر ماهیت یکی است در حالی که نماز امری فردی و در ارتباط با ملکلف و خداست و مربوط به کس دیگری نیست اما حجاب فریضه ای است که اصولا در تعریف ارتباط با دیگران ماهیت پیدا می کند و لذا امری است اجتماعی فلذا نوع برخورد با بی نمازی و بی حجابی نیز با هم متمایز است.
Iran, Islamic Republic of
جناب این چه مغالطه آشکاری است نماز عبادی شخصی و فردی است در حالی که حجاب بیش از آنکه مربوط به شخص باشد همانطور که خود نیز به نحوی اشاره کردید مساله اجتماعی است و بی حجابی پیامدهای نه تنها اخروی بلکه دنیوی زیادی هم دارد تا جایی که بعضی از خود همون جوامع سوکولار هم به فکر اصلاحاتی در این زمینه افتاده اند
Iran, Islamic Republic of
اولا حجاب یک مسئله اجتماعی هستش و در حکومت اسلامی قوانین بر مبنای شرع نوشته می شود( تا حد امکان و توانایی فهم دین) و تشریح برخی مسائل به شرعی و برخی دیگر به قانونی! کاملا مغالطه ای بیش نیست. همچنان که روابط جنسی زن و شوهر حلال و بلکه واجب است اما در خیابان نمی توانند به حکم اینکه زن و شوهر هستند با هم روابط زناشویی داشته باشند. حجاب یک مسئله اجتمااعی است نه شخصی ب...
همه چی آزاد
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی این حکومتی بود که مردم بخاطرش انقلاب کردن؟!

همه چی ازاد؟

ظاهرا تنها چیزی که آزاد نیست مخالفت با باورهای شماست
Germany
ایمان دارم که نماز هم باید مثل حجاب اجباری شود و با بی نماز برخورد شود اما بعد از برخورد با
غارتگران بیت المال
...
Iran, Islamic Republic of
با استدلال محسن هاشمی اگر کسی در خیابان هر عمل جنسی شنیع هم انجام دهد مانند ترک نماز است و خودش در پیشگاه خداون پاسخگو خواهد بود و ما وظیفه ای نداریم.
...
اولا ایشان که مهندس است به چه حقی در مباحث فقهی اظهار نظر می کند؟
ثانیاً بی حجابی از مصادیق تجاهر به گناه است که حاکم اسلامی موظف است با آن برخورد کند. روزه گرفتن مانند نماز خواندن امری است که ثواب و عقابش برای شخص مکلف است ولی کسی که علناً روزه می خورد به یک تکلیف الهی اهانت می کند و حاکم موظف است از این اقدام ممانعت کند. یکی از دلایل برخورد با بی حجابی جلوگیری از حرمت شکنی متجاهر به گناه است.
راد
Iran, Islamic Republic of
آفرین ، بهترین جواب همین است .
Iran, Islamic Republic of
مگه الان شما استاد فقه هستيد كه استدالال ميكني
Iran, Islamic Republic of
بله
نخير فقط يه استاد فقه داريم اونم ...
راد
Iran, Islamic Republic of
بلی .
Iran, Islamic Republic of
اولا اثرات بی نمازی به فرد بر می گردد ولی اثرات بی حجابی به جامعه دوما اگر قرار باشد با بی نماز وبی حجاب یک جور برخورد بشه امکان نداره چون شما بی حجاب را می بینی وبی حجابی او عیان وآشکار است ولی از کجا می فهمی که فردی بی نماز است ؟سوما هر کس باید در حیطه ی تخصص خودش نظر بده !!!!!
Iran, Islamic Republic of
مغلطه بیهوده نکن! در فقه اسلامی گناهانی که جنبه عمومی دارن مشمول تنبیه و قصاص هستن. مسئله بی حجابی شبیه ترک نماز نیست و تبعات اجتماعی داره. ضمنا همین حالا که مثلا حجاب اجباری است حد یقف رو رعایت میکنن که در صورت آزادی اون مراعات بشه؟!
محمدعلی
Iran, Islamic Republic of
با استدلال نیمه نصفه جناب هاشمی، گناه قتل نفس بر عهده قاتل، گناه زنا بر عهده زناکار، گناه چاقوکشی بر عهده چاقو کش، گناه سرقت بر عهده سارق و .... است و حتما با این استدلال نباید کاری به کار آنان داشت.
... خیلی بدیهی است که حساب و کتاب اخروی گناهان با کرام الکاتبین است. اگر نمی دانند بدانند که این مسائل از دو جنبه قابل بررسی و صدور حکم است یکی اصل وقوع جرم و اثرات اجتماعی آن که در صورت احراز باید طبق قانون شرع و قانون مدنی با آن برخورد شود تا نظم و آرامش و ثبات جامعه قوام گیرد. دیگری موضوع گناه از جنیه شرعی و جزای اخروی آن است که هیچ دادگاهی قبل از دادگاه قیامت صلاحیت رسیدگی به آن را ندارد و هنوز هم کسی مدعی برپایی این دادگاه در این دنیا نشده است
البته از حق نگذریم که...اذعان کرده اند که برخورد با بی حجابی پیش از آنکه مسئله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است.
پس آقای هاشمی عزیز، برای مدیریت اجرای این الزام قانونی فکری بیاندیشید و نگذارید آنارشیسم فرهنگی و برهنگی و بی بند و باری بر جامعه اسلامی حاکم شود.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی اگر کسی هر روز صبح یک لاستیک ماشین در محله شما آتش بزند و بوی بد آن شما را آزار دهد با او برخورد نمی کنی خب مشخص است که بعضی از کارهای خلاف علاوه بر گناه شخصی گناه اجتماعی نیز هست بعضی گناهان حق الله است بعضی حق الناس و بعضی هر دو
Iran, Islamic Republic of
می گن یکه از کارهای بد رژیم پهلوی کشف حجاب بود وما بعنوان مسلمان بشدت به رگ غیرتمان برخورد !!حالا چی شده که خواص ما بدنبال بی حجابی هستند؟
بدنبال بی حجابی نیستند . میدونن باتوم و کتک زدن دیگه جواب نمیده یک عده ایی از مردم که کم هم نیستند مخالف حجاب اجباری هستند ...
Iran, Islamic Republic of
پیامبر ص فرمودند روزی بر امتم خواهد رسید که مبارزه با معروف می‌شود و امر به منکر می‌شود یعنی همان کاری که رضا شاه ملعون با حجاب انجام داد و فرمودند بعد از آن روز بدتر فرا خواهد رسید که با توجیهات می‌خواهند منکر را معروف جا بيندازند و معروف را منکر معرفی کنند آن هم در لفافه روشنفکری و معرفت دینی خدا نبخشد این از خدا بیخبران را.
میلاد
Iran, Islamic Republic of
هاشمی خواهش می کنیم ... . نماز برای آرامش بشر است هرکس قبول کرد وانجام داد برای سلامتی روح خودش است ولی بد حجابی زنان ومردان فرقی نمی کند اگر در جامعه اسلامی رخ دهد دیگر اسلام در آن کشور معنایی ندارد چون بد حجابی جامعه را به فساد و پوکی می کشاند پس انقلاب اسلامی این همه خون مطهر به پایش ریخته شد و می شود برای چی بود ؟...
Turkmenistan
والا هیچ جای دنیا شهردار یا عضو شورای شهر در امور دینی سیاسی حاکمیتی دخالت نمیکند ... بحث راجع به حجاب اگر هم لازم باشد باید توسط رهبر نظام مطرح شود . مراجع تخصصی نظیر حوزه های علمیه شورای نگهبان مجمع تشخیص مصلحت یا مجلس و ... آنها بر حسب وظیفه ممکن است اجازه داشته باشند ورود کنند .
Iran, Islamic Republic of
برادر اینجا ایران هست همه در هر زمینه ایی استادن البته استاد هر کاری جز کاری که درآن مشغول اند مثل ایشون بازیگرا .......
Iran, Islamic Republic of
نماز نخواندن، اثر مستقیم اجتماعی ندارد. گرچه در کلیت فرد و رفتارهایش تأثیر منفی دارد. اما آسیب مستقیم به دیگران نمیزند. اما بی حجابی، آسیب مستقیم به جامعه میزند. موجب آزار و اذیت چشمیست، الگوی غلط برای کودکان و جوانان است، برای افراد زمینه دار، دسترسی به انحراف و فساد را ایجاد میکند. جامعه را از خوی آرام و با عفت، خارج میکند و به خوی آرایش و نمایش و رقابت میاندازد که الان انداخته و این خلاف امنیت روانیست. موجب رواج الگوهای فساد غربی میشود. ازدواج را کاهش و فرزندان بی هویت را افزایش میدهد. خلاف امر خدا، در مورد مظاهر گناه است.
این دو تا، یکیست؟!!
Iran, Islamic Republic of
آسیب مستقیم بی نماز به خود فرد است ولی آسیب فرد بی حجاب علاوه بر خود شخص، بر دیگران هم می باشد.

یعنی عدم رعایت حجاب شخص بی حجاب، در واقع عدم رعایت حقوق دیگران هم می باشد.

و عدم تحکیم خانواده ، هدف این موضوع قرار میگیرد.
من من
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز عدم پرداخت زکات که یک واجب هست هم تاثیر مستقیم اجتماعی داره! ایا حکومتها اقدم به گرفتن افراد و جریمه و .. می کنند؟ ...
هوشیار
Iran, Islamic Republic of
زکات هم از واجبات شخصی هستش نه اجتماعی
امیر
Iran, Islamic Republic of
با این استدلال شما میشه مواد مخدر رو هم آزاد کرد
من من
Iran, Islamic Republic of
والا متن بنده 10 خط دیگه هم داشت با توضیح و تفسیر کامل که چطور اصلا اجبار حجاب در اسلام نداشته و نداریم.. مخصوصا در حق غیر مسلمونها.. ولی جهان تصمصم گرفته منتشر نکنه..
بعد ازاد بودن حجاب یک غیر مسلمون میشه اجتماعی ولی زکات ک دقیقا برای ایجاد برابری اقتصادی در جامعه و حذف فقر هست از نظر شما میشه شخصی...
جالبید..
Iran, Islamic Republic of
جناب من من! شما به جای خدا، اجبار و غیراجبار رو تعیین میکنید؟!
خدا، میفرماید ستم نکنید. بارها در قرآن از ستم کردن، پرهیز داده شده است. این رو قبول داری؟ بدی ستم کردن و حق دیگران رو گرفتن، هم عقلی هست، هم نقلی.
همین، کافیه برای اینکه حکومت به عنوان نماینده مردم، وقتی می بینه کسی با ظاهرش، به دیگران ضربه میزنه، واجب باشه جلوی ضربه به موکلش رو بگیره.
چی شد؟! جلوگیری از بی حجابی، واجب عقلیست و نیازی به روایت نیست. چون بی حجابی ستم است، ستم، ممنوع است، حکومت نیز، نماینده مردم است و قدرت جلوگیری از ستم را دارد.
رابطه علت و معلولیه. بی حجابی، ستم به دیگران است. ستم ممنوع است. حکومت، دست قدرت مردم است. پس باید جلوی ستم را بگیرد.
مثال غیر حجاب بزنم. شما میری نانوایی، نون سوخته بهت میدن. به نانوا اعتراض میکنی، میگه دوست نداری نخر. شما میری 10 تا محله پایین تر خرید کنی؟! آیا توقع نداری حکومت، جلوی این ظلمی که به شما میشه رو به عنوان صدای مردم و دست قدرت مردم، بگیره؟!
بی حجابی و بدحجابی هم همینطور.
Iran, Islamic Republic of
ضمما، یادم رفت اینو بگم که وقتی ستم ممنوع است و جلوگیری از بی حجابی و بدحجابی، جلوگیری از ستم و واحب عقلیست، دقیقا چیو تحقیق کردی؟!
در مورد حجاب مسلمون و غیر مسلمان هم نظری نمیدم. همه میدونن که اثر اجتماعی بی حجابی برای هر دوی اینا، یکیه. لذا، غیرمسلمان، حق ایجاد فساد ندارد.
درمورد زکات، در نظر قبلی، جوابت رو دادم. کی گفته زکات، شخصیه؟! زکات اجتماعیه. ولی فرد، به اموال دیگران یا دین دیگران، دست درازی نمیکنه که بشه در این دنیا جلوش رو گرفت. مجازات این افراد در قیامت است. اما اموری که به اموال یا حقوق دیگران، دستبرد زده میشه و شاکی داره، نمیشه حق طرف رو بهش برنگردوند.
همچنانکه مسلمان ، حق ایجاد فساد نداره. هر چند اسمشو، آزادی بذاره.
Iran, Islamic Republic of
دزدی و لواط و بی‌ناموسی آشکار در خیابان و ربودن زن و بچه مردم هم لابد به خودشان مربوطه و هزاران گناه و منکر دیگر.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
در زمان پیامبر جمع آوری زکات نیز سازماندهی داشته ولی خب بعضی ها نمی داده اند و در این زمان متاسفانه هنوز شرایطی پیش نیامده که این گونه واجبات مثل زکات تبیین و قانونمند شود و به اجراء در آید
Iran, Islamic Republic of
خیلی من من میکنی. از من چیزی در نمیاد. من و تو، بدون خدا، هیچیم. هیچ.
اما جواب شبهه شما:
اولا مالیات به عنوان هزینه عمومی شهروندان، اجباریست.
ثانیا، در دنیا، اعمالی که به دیگران زیان برساند، مشمول جریمه و ممنوعیت قرار میگیرد. نه اعمالی که به دیگران، سودی نمیرساند. در رفتن از پرداخت زکات، به کسی ضرر نمیزنه. بلکه نفعی که بابت کمک کردن، به دیگران میرسید رو نمیرسونه. در قواعد دنیوی، مجازات بابت کمک نکردن، نداریم. چراکه محاسبه اش خیلی سخته و حکومت هر روز باید دنبال مردم بدوه که فلان کار رو انجام میدادی بهتر بود! صله رحم میکردی بهتر بود! نباید میذاشتی پدر پیرت، بره تو صف نانوایی و تو بخوابی تو خونه! حتی به عابران پیاده باید تذکر میدادن که چرا به اون زن بدحجاب، تذکر ندادید!
این روش، در دنیا شدنی نیست. چون اولا بسیار سخت و هزینه بره. ثانیا، عمل بهتر همیشه هست.
برای کلیت انجام وظایف، به آخرت و قیامت نیاز است که یقه کسانیکه در انجام هر وظیفه ای، کوتاهی کرده اند، گرفته شود. که گرفته هم میشود.
همچنین، علت زندگی در زمین، آزمایش بوده. اگر اعمال خیر هم اجباری شود، گناهکاران واقعی، چهره خود را کامل میپوشانند.
در نهایت اینکه اصلا نمیتوان بسیاری از کارهای خوب انجام نشده را سنجید. چون انجام نشده!
به همین خاطر، در اسلام و در همه دنیا، نمی آیند اعمال ثواب انجام نشده را مشمول جریمه کنند. چراکه هم هزینه اینکار را ندارند، هم اینکار اکثرا شدنی نیست، هم تصمیمات افراد، گرفته میشود و کارنامه ما در آخرت با توجه به تصمیماتمان، شکل میگیرد.
اما برای کارهایی که اثر زیان بار برای دیگران دارد، دولت به عنوان نماینده و خیرخواه مردم، ورود میکند و مانع زیان رساندن به دیگران میشود.
خلاصه کل مطلب اینه گرفتن حقوق دیگران، مشمول جریمه شمرده نشده، اما نرساندن خیر به دیگران، مشمول جریمه شمرده نشده. گرچه هر دو بد است.
Iran, Islamic Republic of
خدایا رحم کن.عجب نظری
Iran, Islamic Republic of
تظاهر به تحریک جنس مخالف هم گناه است و مستوجب مجازات شرعی ، و دود آن به چشم جامعه می رود ؛ آقای هاشمی صریح بگویید شما موافق الزام حجاب اسلامی هستید یا مخالف .
Iran, Islamic Republic of
خدا میدونه الان فائزه چقدر از این نظر دادشی خوشحال شده
مجيد
Iran, Islamic Republic of
اين قماش روشون نميشه ... از اين طريق عادي سازي مي كنند.!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مهدی هاشمی از داخل زندان برای این برادر هورا می کشد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
آقا محسن هاشمی رفسنجانی این ایراد را چرا به پدرت که در کل حیاتش در قدرت بوده و مسول فرهنگی کشور بوده چرا از ایشان نپرسیدی که امروز از حاکمیت می پرسی؟ چه کسی جواب سوال شما را بده من عوام یا شماها مسولید که این بخش دین را تعطیل کردید حالا به مناسبت روز تربیت نظام را مسول مدانید در حالی که خانواده شما تقریبا در کل حاکمیت انقلاب در این کشور مدیریت کلانی داشتید؟ این همان فرمایش رهبری است که فرمودند برخی نقش اپو زسیون گرفتند در حالی که در یک دهه - خانواده شما کل تاریخ انقلاب- مسولیت داشتید
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
ای کاش مرحوم هاشمی بجای سیاسی کاری که وظیفه ی اصلی طلبه نیست خانه مینشست و مسائل دینی و اعتقادی به فرزندانش آموزش میدادکه قطعا این وظیفه ی اصلی ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
همانطور که به راننده بدون کمربند تذکر داده شده و جریمه می شود، به فرد بد حجاب نیز باید تذکر محترمانه داد.
همانطور که اجازه تردد ماشین دودزا در شهر داده نمی شود نباید اجازه داد یه عده ای بی حجاب یا بد حجاب بگردند. البته به شکل محترمانه و مودبانه
Iran, Islamic Republic of
کلیه احکام الزامی ( اعم از واجبات و محرمات ) اجباریند

همان نماز هم در صدر الزامیات است
امر به معروف و نهی از منکر نه تنها در امت اسلام و به تصریح قرآن و تشریح روایات ، بلکه در امم گذشته هم موضوعی حتمی و تکلیف الزامی نسبت به اجرایش بود

تا آنجا که قرآن عالمان امم سابقه را به جهت کوتاهی در عمل به آن مورد مذمت قرار می دهد که
لولا ینهاهم الربانیون و الاحبار

مراحل مختلف امر به معروف و نهی از منکر
همگی اجباری بودن
رعایت انجام واجبات و ترک محرمات را
به وضوح می رساند
ما نمی توانیم
نماز را استثنا کنیم
و نه حجاب را با تشبیه به آن

کم کاری فرهنگی
دلیل بر عقب نشینی در
فریضه تعطیل ناپذیر امر به معروف و نهی از منکر است ؟!

مگر شهرداریها
موظف به اختصاص دادن درصدی از
درآمدشان به
فعالیتهای فرهنگی نیستند ؟

بسم الله
در زمینه حجاب ، حیا ، عفاف
کار کنید

شهر دست شماست

شما نمی توانید
نمای شهر را
به تبلیغ حجاب بیارایید ؟
نوشته ها
تصاویر

مسابقه کتاب خوانی در زمینه حجاب بگذارید
کتابهای شهید مطهری
مثل
مساله حجاب
اخلاق جنسی در غرب

کتاب دکتر حداد عادل
برهنگی فرهنگی و فرهنگ برهنگی

و ...
حسین
Netherlands
نظر شما را بفال نیک می گیرم چون راه حل پیشنهاد دادید و ان شاء الله روش شما همگیر شود.
التماس دعا
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی! بدون اطلاع فقهی، اظهار نظر نکنید: و لا تقف ما لیس لک به علم. آخرت خود را خراب نکنید. قیاس بی حجابی با بی نمازی، قیاس باطل و مع الفارق است. تجاهر به فسق در اسلام و قرآن کریم، حرام اعلام شده و مجازات حد شرعی دارد. بی نمازی اگر با تجاهر همراه باشد، حد دارد و حاکم شرع باید متجاهر را حد بزند؛ اما اگر با تجاهر همراه نباشد، گناهش به عهده شخص است. اما بی حجابی، ذاتاً تجاهر به فسق است؛ زیرا بی حجابی در خلوت، اصلاً حرام نیست. بی حجابی، در فضای عمومی اتفاق می افتد و قطعاً تجاهر به فسق است.
Iran, Islamic Republic of
ی حجابی، ذاتاً تجاهر به فسق است؛ زیرا ما بی حجابی جهری و غیر جهری نداریم. نمی توان گفت اگر بی حجابی، غیرجهری باشد و در خلوت انجام شود، حد ندارد و گناه به عهده خود شخص است؛ اما اگر در جلوت و آشکارا، تجاهر به فسق است و حد شرعی دارد؛ زیرا اصولاً بی حجابی در خلوت، اصلاً گناه نیست. گناه بی حجابی فقط در جلوت و در صحن جامعه انجام می شود و لذا قطعاً و مسلماً تجاهر به فسق بوده و تعرض به حقوق مؤمنین مبنی بر عفت اجتماعی است. در جامعه اسلامی، نباید فسق دیده شود. فسق در حریم خصوصی _ اگر واقعاً شرایط حریم خصوصی را داشته باشد _ مطلب دیگری است اما ساحت جامعه و صحن کوچه و خیابان، حریم عمومی است که باید آکنده از اخلاق و عفت باشد و بی حجابی، تضییع حقوق اخلاقی آحاد جامعه اسلامی است.
مراقب باشید که خدای ناکرده، با ورود غیرعالمانه به موضوعات تخصصی فقهی و دینی، در تبعات و عواقب آن شریک نشوید.
Iran, Islamic Republic of
کار انقلاب به کجا رسبده که حتی پسر یک روحانی که پدرش انقلابی بود این و میگه...
مجید
Iran, Islamic Republic of
اصلاً این کلمه حجاب اجباری بار منفی داره.
کی گفته حجاب اجباریه. اصلاً دین اجباری نیست. اما اون قسمتی از دین که جنبه شخصی نداره و جنبه اجتماعی پیدا میکنه، در حکومت اسلامی تبدیل به قانون میشه و همه باید از آن اطاعت کنند.
شخصی به روزه اعتقاد نداره. اصلا اسلام رو قبول نداره یا خدا رو قبول نداره. در محیط شخصی خودش میتونه غذا بخوره ولی در اجتماع مسلمین حق نداره چیزی بخوره. این قانون حکومت اسلامیه. مثل قوانین راهنمایی و رانندگی. شخص میتونه در مکانی که خیابان و اتوبان نیست و خطری کسی رو تهدید نمی کنه، به هر طریقی رانندگی کنه ولی حق نداره در مکان های تعریف شده قوانین راهنمایی و رانندگی رو رعایت نکنه.
بی حجابی در اجتماع برای فروپاشی خانواده خطرناکه. قانون حکومت اسلامی اونرو ممنوع کرده. افراد میتونن در محیط های شخصی خودشون هر جور که میخوان پوشش داشته باشند.
البته واقع امر اینه که در کشور ما حجابی وجود نداره که اینقدر شلوغش کردند. آقایون میگن حد یقف تعیین کنیم. یعنی دیگه از این وضعیت حجاب در کشور ما بدتر دیگه چه حد یقفی؟ مطمئن باشید اگر فقط اسم آزادی حجاب بیاد، دیگه از فردا حتی نمیشه جلوی لخت شدن افراد در اجتماع رو هم گرفت. دشمنان خدا میخوان کشور تشیع با بی بند و باری و فروپاشی خانواده ها خود به خود از بین بره. واقعا با کی رو در بایستی داریم؟ از کی می ترسیم؟ شاید بعضی از روی عناد حرف بزنند ولی خیلی از مردم متوجه عواقب این قضیه نیستند. باید هوشیار بود.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
درود برشما آقامجید
بلبل
Iran, Islamic Republic of
آخه متخصص دین
ترک نماز گناه شخصی است ولی بی حجابی گناه اجتماعی است
چه قیاسی
Iran, Islamic Republic of
یک جو حرف حساب زده ...دوستان دین رابطه تو با مردم است رابطه تو با خدا نیست .خدا همیشه میگذره از حق خودش اما از ناحقی که به مردمش کردی نه .
Iran, Islamic Republic of
نه مثبت دادم نه منفی. خدا، وعده نداده است که همیشه از حقم، میگذرم. حق خدا، پاک بودن خودمان است. اگر پاک بوده ایم، با نبوده ایم، اما توبه کنیم، پاک میشویم. پاک شویم، حق خدا، رعایت شده. وگرنه خدا، نیازمند نیست. ما، نیازمندیم.
بنابراین، تا وقتی توبه واقعی نکرده و گوشت و پوست آلوده به گناه را پاک نکرده ایم، حق خدا را، رعایت نکرده ایم و چنین شخصی، باید تاوان دهد. مگر خدا، بابت برخی خوبی ها، لطف کند.
لذا، حق الله، حق خدا را، کم نپندارید. آنکه روبروی او هستیم، خدا است.
Iran, Islamic Republic of
مثل حجاب که حق الناس است و عدم رعایتش هم ظلم به خداست و هم ظلم به مردم.
Germany
چی بگه آدم
تشابه حکمی
Iran, Islamic Republic of
چه خبر از مهدی جون داداش گلت؟!

جرم سیاسی و اقتصادی ایشون که در حد یک جرم کوچک اقتصادی تقلیل پیدا کرد و برای اون هم با کلی ارفاق محکوم به زندان شد و بعد هم آمد مرخصی و هی مرخصی ایشون داره تمدید میشه تا زمان محکومیتش تمام بشه!

ظاهرا جرم داداش مهدی هم مثل حکم حجاب و نماز است
M.sh
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی! اگر یکی نماز نمیخونه، قطعا گناه میکنه به خاطر ترک واجب، اما این گناهیست که کسی متوجه نمیشه یعنی علنی نیست. اما کسی که بدحجاب هست وبا بدحجابی میاد تو ملا عام، همه میبینن ومیشود ترویج گناه! وقطعا بلید برخورد بشه.
به کسی چه!
Iran, Islamic Republic of
حجاب هم مثل نماز است و گناهش پای خود بی حجاب و بهش کاری نداشته باشید

جرم داداش مهدی هم مثل حکم حجاب و نماز است گناهش پای خودش باید آزاد باشه بهش کاری نداشته باشید

با همین فرمودن داش محسن بری جلو می ترسم از گردنه ملک الموت نتونی راحت بگذری چون اونجا بدجوری بهت کار دارن و گیر میدن!
گردنه ملک الموت چهار راه یاسر نیست ...
Iran, Islamic Republic of
واقعا متاسفم اقا محسن ازتو بعید بود پسر ایت الله
Iran, Islamic Republic of
وقتی میشه در حکم خدا به آرای عمومی رجوع کرد و نظر مردم را بر نظر و حکم خدا ترجیح داد پس به طریق اولی در قوانین موضوعه توسط انسان می توان نظر مردم رو ترجیح داد مثلا چطور ه بیایم از مردم بپرسیم نظر شما چیه شهرداری از مردم هیچ پولی بابت عوارض نگیره یا نظر سنجی کنیم مردم شما راضی هستید برای اعضای شورا تبلت و چیزهای دیگه تهیه بشه و یا بگیم نظر شما چیه ما از این شورا خوشمون نیومد بیایم یه شورای دیگه انتخاب کنیم هرچند طبق قانون این شورا دوره اش باید تموم بشه . عجبا چطور حکم خدا را بانظر سنجی مردم عوض کنیم چون یه جامعه از یک حکم خدا خوشش نمیاد . !!!
Iran, Islamic Republic of
این قدر اطلاعات نداریدچرا نظر می دهید.نماز درست است که ستون دین است اما حجاب شعار دین است.این قدر درگیر زندوبند هستید که نمی توانید کمی مطالعه کنید ببینید وقتی مسلمانان اسپانیای کنونی را گرفتند مسیحیان نتوانستند انجا راپس بگیرند .تصمیم گرفتند بی حجابی و بی غیرتی و فحشا رومی گساری را بین مسلمانان گستر بدهند.دختران زیبای مسیحی را میفرستادند تا فحشا در بین مسلمانان رواج پیدا کند و مشروب مجانی در اختیار انها قرارمی دادندوقتی جوانان مسلمان فاسد شدند به انها حمله کردندوحتی بچه های شیرخواره را هم کشتند.در حال حاضر هم همین کار را انجام می دهند فقط شکلش عوض شده.حجاب نباشد.غیرت از بین می رود.درسته که امثال هاشمی ها غیرت داشتن جوانان ومطالبه گر بودن انها را نمی خواهند.خدا کمک کند.دشمن این کشور بیحجابی است این را استبکار خوب فهمیده ام داخلی ها یا نمی فهمند یا نمی خواهند بفهمند
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای محسن هاشمی / وبال و اثر همه گناهان به عهده گناهکار است اما بعضی از گناهان که در ملاء عام انجام میشود اثار مخرب روانی و اخلاقی و اقتصادی و... دارد . اگر به بی حجابی اعتراض میشود وبه خاطر این نیست که ما افراد را قلبا مجبور به قبول حجاب کنیم بلکه چون بی حجابی باعث به وجود امدن بسیاری از مشکلات دیگر اخلاقی در جامعه میشود از بی حجابی باید جلو گیری شود . دوم اینکه اقای هاشمی اظهار کرده است که گناه گناهکار به عهده خودش است /پس حاکم اسلامی و حکومت دینی و مردم متدین و باغیرت نباید به شراب خواری و قمار بازی و انواع فساد و فحشا و روابط نامشروع و منکرات اخلاقی و به پا شدن مراکز فساد و فحشا و... حساس باشند و نسبت به جلو گیری از این امور اقدام کنند چون بنا به نظر جناب اقای هاشمی گناه گناهکار به عهده خودش است .پس بفرمایید بخش اعظم از فقه اسلامی و فلسفه برپایی حکومت دینی و تعالیم وسنت عملی پیامبر ص و امام علی ع از متن و عمل دینی کنار گذاشته شود .
حامد
Iran, Islamic Republic of
حکومت اسلامی بدون حجاب خنده دار و می معنی است.
حجاب مانند بستن کمربند و رهایت مقررات مختلف اجتماعی مانند مقررات راهنمایی و رانندگی و مقررات داخل یک سالن مطالعه و .... باید اجباری باشد. حجاب مسئله ی شخصی نیست. کسی داخل خانه رو نمی گرده که جلوی نامحرم حجاب رو رعایت می کنه یا نه اما در برابر دوربین ها فضای مجازی و تلوزیون و سینما و در اجتماع و خیابان ها و ... مسئله ای اجتماعی است و اجبار دارد.
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی! در مذهب تشیع قیاس در احکام نداریم. اگر می خواهی حجاب را مقایسه کنی با کمربند اجباری ماشین مقایسه کن نه با نماز. نماز یک امر فردی است و کمتر جلوه اجتماعی دارد مگر در مورد نماز جماعت و جمعه، اما حجاب جنبه اجتماعی دارد نه صرفا فردی. اگر حجاب مثل نماز باشد، در خانه و پیش محارم نیز باید حجاب داشت، در حالی که اینطور نیست و این در صورتی است که نماز در هر حالی واجب است...
کاظم
Iran, Islamic Republic of
اقای هاشمی یادت نره یه ماشالله به خودت بگی چش نخوری.!!!!
نسل قدیم
Iran, Islamic Republic of
یعنی فرزند مرحوم هاشمی اطلاع نداره که بی حجابی با بی نمازی تفاوت داره؟
بی نمازی هرشخص میان خودش است و خداوند اما بی حجابی شخص غیر از اینکه میان بنده و خداست جامعه را هم به سمت و سوی فساد می کشاند
آقای محسن هاشمی واقعا شما این واقعیت را ازدین اسلام نمی دانید؟!
حسین
Iran, Islamic Republic of

شما به این سوال من پاسخ دهید در اسلام که تکلیف حجاب مشخص است در جوامع قرن بیستمی که میگن همه باید آزاد باشند چرا حجاب را ممنوع اعلام می کنندو محدودیت ایجاد می کنند برای خانم های با حجاب؟
محمودرضا
Iran, Islamic Republic of
این مثل اینست که بگوئیم چون نمیگردیم تا رباخور را پیداکنیم و دستگیر کنیم،پس اگر دزد یا زور گیری را هم دیدیم کاری نداشته باشیم.
معلوم است که هردوتا خلاف است،ولی یکی در حوزه کاملا شخصی است و هیچ کس خودرا مجازنمیبیند که بگردد تا رباخور را پیداکند و ...
ولی عدم رعایت حجاب مرتبط با حوزه اجتماعی است که حتما باید رعایت گردد.
احمد
Iran, Islamic Republic of
اگه ایشون تو اعتقادشون راسخ هستن یه لطف وبزرگواری کنن این طرح زوج وفرد وطرح اصلی رو بردارن گناه ورود به طرح هم گردن خودمون فقط جریمه نکنن ما خودمون جواب میدیم
Iran, Islamic Republic of
تا اونجا كه ميدونيم ايشون مدرك كارشناسي ارشد مهندسي مكانيك از مونترال كانادا دارن....نميدونستيم كه تو دانشگاههاي كانادا فقه هم درس ميدن.................بابا بيخيال اين حوزه تخصص شما نيست چرا وارد ميشي؟ تو با اين كارهات اقا محسن چندين سال اجتهاد و درس فقه ...مرحوم پدرت رو ناديده ميگيري...اخه چرا وارد حوزه اي ميشي كه تخصص نداري شما مگه فقه خوندي؟با اين حرفها فقط تو جامعه دو قطبي راه ميندازي
مندلی
Iran, Islamic Republic of
آین آقا می داند که مساله حجاب در کشور ما مانند نماز نیست .
علی
Iran, Islamic Republic of
اینقدر به نماز بی اهمیت شده ایم که بی نمازی را یک امر شخصی و غیر اجتماعی می‌انگاریم. انگار نه انگار که بزرگترین مشکل جامعه ما بی نمازی و بی ایمانی شده. اگر بی نمازی نبود بی ایمانی و بی حجابی و دروغ و فساد و دزدیهای میلیاردی و عدم مسئولیت مسئولین! هم نبود.......
Iran, Islamic Republic of
احسنت
به علی آقا

داشتم دنبال نظری می گشتم
که ...

آری معمولا شخصی بودن نماز را مسلم فرض کرده اند

اما در نماز می خوانیم
ایاک نعبد و ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم
تنها تو را می پرستیم
و تنها تو را عبادت می کنیم
ما را به راه راست هدایت کن


نماز جمعه اساسا نمازی جمعیست
که به صورت فرادی قابل برگزاری نیست

نمازهای یومیه را به جماعت خواندن ثواب عظیم دارد
و عدم حضور در جماعت از روی بی اعتنایی جایز نیست


★ نماز بازدارنده از گناه

إن الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر
نماز از فحشا و منکرات باز می دارد

یعنی روحیه تقوی و خودنگه داری ایجاد و تقویت می کند

جالب است که
علی رغم آن که فحشا نوعی منکر است
اما جدای از منکرات ( به جهت اهمیت ، و تاثیر بازدارندگی نماز نسبت به آن ) به صورت ویژه ، ذکر شده است

آری
امام راحل به درستی فرمود
نماز کارخانه انسان سازی است

این کارخانه بایستی
فعال و فعال تر شود

که محصول مبارک و گرانبهایی دارد
تقویت نفس های
لوامه
و مطمئنه
و ملهمه
از این کارخانه ساخته است

خانم نمازی
یا احساس اجبار نسبت به حجاب ندارد
یا اگر به فرض داشت
راحت تر به احساس
خوشایندگی می رسد
Iran, Islamic Republic of
نماز، اثرات غیر مستقیم اجتماعی دارد.
اما اولا گشتن تک تک خانه ها و امر به نماز، ممکن نیست.
ثانیا، جریمه و ممنوعیت، برای اموری است که به دیگران ضربه قابل اندازه گیری بزند. فرض که یه فرد بی نماز، بی اخلاق هم بشه که قطعا میشه. اما موقع بی اخلاقیش، میان باهاش برخورد میکنن. چون ضربه اش رو اونجا به دیگران میزنه.
ثالثا، اموری که خوب است و به دیگران سود میرساند را اگر انجام ندهیم، از حق دیگران ندزدیدیم. بلکه اهمال کرده و سودی نرسانده ایم. مثل کسب فضایل اخلاقی. اما چون عدم کسب فضایل اخلاقی، زیانی به دیگران نمیرساند، به خاطر این کار انجام نشده، کسی را نمیتوانیم مجازات کنیم. بله موقعی که بد رانندگی کرد، میریم سراغش.
تفات اثر نماز با بی حجابی، احتمالا اینطوری است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینقدر شعرای فی البداهه خوب برات میگم جهان جون؛ منتشر نمی کنی.
خیلی بدی
Iran, Islamic Republic of
بنده یادم هست قبلا که حجاب اجباری نبود درصد بالایی از مردم حجاب اسلامی داشتند و درصدی کمی هم بی حجاب تو جامعه زندگی میکردند و هیچ مشکلی هم پیش نمی امد .. الان متاسفانه مردم نه حجابی به ان معنا دارند نه کاملا بی حجابند . حتی برخی چنان برحجاب هستند که اگر بی حجاب بودند قطعا دید جوانان یه جور دیگه ای بود ... عزیزان در تمام کشورهای اسلامی حجاب اجباری نیست و مردم با نظر خودشان حجاب را انتخاب می کنند ... ایت ا.. طالقانی خدا رحمت کند قضیه این ها را شفاف گفته بودند ولی برخی تندروی ها مانع شد . حالا میتوان بعنوان پایلوت در یکی از استانها اجبار حجاب برداشته بشه تا ببینیم چی میشه .. یا میتوان رفراندوم برگزار کرد و نظر مردم را پرسید والسلام
Iran, Islamic Republic of
رفراندوم برای چیرهای واجب تری داریم.اولش نظر مردم راجع به انتخابت زودرس ریاست جمهوری....
Iran, Islamic Republic of
حاکمیت آن کشورها
سکولار است

و وضعیت اسفبار ...



به بزهکاران نگاه تقلیدی کورکورانه نداشته باشیم

وقتی حکم روشن است
حجم متخلفان باعث مستحسن شدن گناه می شود ؟!

آن موضع مرحوم آیت الله طالقانی
در شرایط حاد آغاز انقلاب بود
و گر در همان گفته ها
به ضرورت حجاب
تصریح شده است

...
Iran, Islamic Republic of
حجاب اجباری، واجب عقلیست. چراکه ظلم، حرام است، بی حجابی، ظلم به ایمان مردم است، اجازه به ظالم برای ظلم هم، حرام است، و حکومت، نماینده مردم است. پس نباید اجازه به ظلم یا همان بی حجابی دهد.
مثال های دیگر زیاد است. مثلا:
ظلم حرام است. ضرب و شتم مردم، ظلم است. اجازه به اراذل برای ضرب و شتم مردم هم حرام است. حکومت هم، نماینده مردم است. پس بر پلیس، واجب شرعیست که اراذل و اوباش را جمع کند. هرچند در قرآن، وظایف پلیس نیامده باشد.
Iran, Islamic Republic of
تو هم یه رساله بنویس!!! تو می تونی!
یه مشکلی هست
Iran, Islamic Republic of
اینا رساله هاشون رو نوشتن اما مشکلش اینه که هی فتواهاشون عوض میشه برای همین نمی تونن چاپش کنن
...
عدالت
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی اگر این جور است که می فرماید پس مردم همه می توان هر جور که خواستند می توانند خانه های خود بسازند ودیگر لازم نبود از شهرداری مجوز بکیرند
Iran, Islamic Republic of
آخ این شهرداری خیلی زور میگه

حتی روی بام خونه خودت یک انباری 2x2 بسازی بیچارت می کنه

کل نقشه داخلی ساختمان شما باید تأیید بشه و تنها شامل ظاهرش نیست

یه میل هم این ور و اون ور بشه کلی باید خسارت بدی
Iran, Islamic Republic of
اون زوری که شهرداری میگه لازمه. چون خریدار بعدی خونه و همسایگان، از او نقشه داخلی و انباری روی پشت بوم، متضرر میشن. پس اون زور خوبه. زور در حجاب هم خوبه.
اما این عوارض شهرداری برای ساخت و ساز، یه شفاف سازی بشه بد نیست!
Iran, Islamic Republic of
احسنت به مردم. خیلی خوب نظر دادید.
نماز، ستون دین است و اولین چیزیست که در قیامت، از آن سؤال میشود. اما به طور مستقیم، وارد زندگی و حقوق دیگران، نمیشود. اثرات منفی بی نمازی هم، وقتی فرد جرمی کرد، جلویش گرفته میشود. اما گناه بی حجابی و بدحجابی، ذاتا و ماهیتا، شروعش با تأثیر بر دیگران همراه است و چیزی از دیگران میدزدد. از مردان رضایت از زندگی را، از زنان حیا را. این حقی که گرفته شده را بابد برگرداند یا به عبارتی، نباید گذاشت این حق، دزدیده شود.
این دو، گرچه هر دو واجبند و نماز، ستون است، اما مردم، خوب فهمیدند که از لحاظ فردی و اجتماعی، کارکرد این دو، متفاوت است.
خدا، حفظتان کند ملت مسلمان ایران. علی یارتان.
سینا
Iran, Islamic Republic of
نماز شخصیه می خواهی بخوان نمی خواهی نخوان . اما حجاب جمعی است ...1
Iran, Islamic Republic of
اینطور باشه خوردن مشروبات الکلی هم به خود طرف ربط داره و قس علی هذا.
اقاجان در موضوعاتی که تخصص نداری لطفا سکوت کنید. ...
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
جناب هاشمی نظرتان در مورد روزه خواری علنی در ماه رمضان و در ملاءعام چیست آیا آن را هم می گوئی گناهش به عهه خود شخص است و حکومت دینی نباید فضای سالمی برای روزه گیران بوجود آورد . مشخص است که روزه خواری در ماه رمضان در کوچه و خیابان و مکانهای عمومی جنبه اجتماعی دارد و اراده های ضعیف را تحت تاثیر قرارمی دهد بی حجابی هم همینطور است
Iran, Islamic Republic of
من فقط یک سوال از این افرادی که مخالف حجاب به عنوان قانوند دارم

اگر الان حجاب آزاد بشه چه حدی براش تعریف می کنید؟ مثلا اگر خانمی با لباس زیر تو خیابون بیاد اشکال نداره؟ اگر الان روسری آزاد شد چند وقت دیگه یه دختری نمیره بالا شلوارش رو در بیاره احتمالا دو روز دیگه هم لباس زیرش رو؟ کی تضمین میکنه یک کمپین نزارند که چرا نمیزارید کنار دریای ما هم مثل برخی کشورا بشه؟
عاقل باشیم
اگر بگیم الف باید تا یاء بریم
صادق راستگو
United States
بسمه تعالی:
ا...موضوع مقررات اجتماعی و کشوری میباشد. پس هر کس در رانندگی چراغ قرمز را رد کرد گناهش بگردن راننده میباشد " پلیس نباید دخالت کند. ...
Iran, Islamic Republic of
اینا چرا کار اینجورین؟!
... چرا هر دفعه قبل از انتخابات میگن کشور جای نظریه پردازی و کلاس فلسفه نیست و باید کار عملی کرد و فقط تعهد و تقوا لازم نیست و مسؤول باید تخصص داشته باشه، ولی هر بار رأی میارن، خودشون هم رهبر میشه، هم شورای نگهبان و حوزه علمیه و نظریه پرداز و فیلسوف؟! ماذا فاذا؟! ...
Iran, Islamic Republic of
"نیاز ما در شرایط کنونی تلاش در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی وفرهنگی موجود در جامعه است نه تعمیق و دامن زدن به آن."

این شکاف ها را چه کسانی در موضوعات قومی و مذهبی ایجاد میکنند؟! شما افسادطلبان و کارگزاران. وگرنه قبلا نه کسی از فتنه دفاع میکرد، نه اغتشاش، نه از دروایش، نه بی حجابی و بدحجابی.
این حرف ها را خاتمی، یاد مردم داد و شما در آن دمیدید. همین سخنرانی غیرتخصصی و بی معنایت هم، نشان میدهد حرف خودت را قبول نداری که نباید شکاف ایجاد کرد. قوم شما، اصلا در شکاف زیست میکنه!
Iran, Islamic Republic of
چرا بی حجابی رو با بی نمازی مقایسه کردی؟ با روزه خواری اگه مقایسه کنی خواهی دید که با روزه خواری برخورد میشه پس با بی حجابی هم برخورد باید بشه.
ضمنا حجاب جنبه ی اجتماعی داره و در اجتماع روی افراد تاثیر گذاره. ولی نماز جنبه ی فردی هم داره. ینی اگه تو مسجد نماز نخوندی میتونی تو خونه بخونی کسی هم نمیگه چرا تو خونه ت نماز نمیخونی. اما حجاب تنها یه جنبه داره اون هم جامعه هست. چون کسی که تو خونه ش حجاب نمیگیره.
Iran, Islamic Republic of
کتاب خاطرات بابا مخصوص خانواده صفحه ی 546 یادته بابا چی گفته بود تو برای رسیدن به جایگاه بابا باید تلاش بیشتری کنی از حجاب فراتر برو مامانو آبجی رو بفرست انگلیس میگن اونجا هوا ابری شده به مهدی هم یه سری بزن یه فیلم 600 قسمتی فرار از زندان را برای ساخت سفارششو بده به هالیوود. استخرم خواستی بری فقط استخر فرح ولی فقط تو یمتریش شنا کن. خونه دزاشیبم که گذاشته بودیم واسه آزادی مهدی الان خوب کشیده بالا زود یه برجش کن پولشو واسه انتخابات 3 سال دیگه نیاز داریم محسن کار زیاده بجمب بابا ....
ح
Iran, Islamic Republic of
لطفا امورفقهی را به فقهای بزرگوارواگذارکنید وازاظهارنظر شخصی پرهیزکنید وشمااعضای شورای شهرهم به معضلات بزرگ وخفه کننده شهرتهران برسید وشهردارمناسبی انتخاب نمائید .
Iran, Islamic Republic of
منابع اجتهاد در فقه شیعه عبارتند از:
الف) کتاب خدا
ب)‌ سنت
ج) اجماع
د) عقل
Iran, Islamic Republic of
لابد نظرسنجی که آقای محسن گفته رو هم باید اضافه کنیم!!!!
اگه یه حرف درست از آقای هاشمی شنیده باشیم همینه یکم روشن بین باشین
Iran, Islamic Republic of
روشن بین یعنی ...؟!
این همه مردم جواب مستدل دادند. خیلی هم ساده بود. تو خیلی راحت، بدون اندک دلیلی، میگی جواب محسن هاشمی بهتر بود؟! لابد فکر میکنی خیلی باهوشی و مردم هم الان سریع گول میخورن و محو میشن!
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها اگه حرف نزنند اتفاقی می افتد؟
ویشگون
Iran, Islamic Republic of
شما مرجع تقلیدی یا دکترای حقوق و قوانین
یزدی
Iran, Islamic Republic of
...
یا حق
Iran, Islamic Republic of
جناب محسن هاشمی بهتر است کار را به کاردان بسپاری .
هنوز دنیا بی حجت نشده که شما... داعیه اجتهاد گرفتید!!!
Iran, Islamic Republic of
ببخشید پدر شما انقلاب کردند که الان آقا زاده چنین فرمایش کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
کارشناس مذهبی کی بودی تو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Netherlands
... حجاب فقط زمانی ارزش داردکه ازروی اختیارواراده باشد نه ازروی زوروترس وریاکاری ۰
Iran, Islamic Republic of
اصلا معنای ریا میدونی چیه؟! نه معنای ریا رو اینجا بنویس همه بفهمن تعریفت از ریا رو!
آخه آدم حسابی! اون حجابی که افراد، بر اساس اجبار قانون رعایت میکنن، برای خودنمایی جلوی مردم نیست که ریا محسوب بشه! ریا وقتیه که یک کار خوب رو با نیت تعریف مردم انجام بدی! کسی حجاب میذاره تا دیگران تعریف کنند؟!!
در ثانی، کی گفته اجبار به درد نمیخوره؟! همه زندگی، اجباره. قوانین اجباره. همین درخواست آزادی پوشش، اجبار دیگران به فساد و انحرافه. مهم اینه که اجبار، در چه جهتیه؟ در جهت دین و منافع مردم یا خلاف جهت دینو منافع مردم.
الان اراذل از ترس پلیس و زندان و اعدام، اغتشاش نمیکنند. پس بگیم ریاکاریه و ارزشی نداره؟!
Netherlands
حجاب بایدماننندهمه امورآزادواختیاری باشد والا حجاب زورکی واجباری به پشیزی نمی ارزد وفقط مردم راریاکارترمی کند۰
Iran, Islamic Republic of
همه امور ؟!
الآن اگر کسی بی جهت به شما بزند ، اموال شما را از شما بگیرد
آزاد است و اختیار دارد !
زدن دیگران و غصب اموالشان هم امور است دیگه

بی توجه نگارش کردن
همینه

انسان نه در حیات و زندگی تکوینی مختار و آزاد مطلق است
چرا ناچار و مجبور است برای ادامه زندگی
اکسیژن مصرف کند
غذا بخورد
از مصرف سم پرهیز کند
و ...

و نه در زندگی تشریعی و قانونی
در کجای دنیا دزدی آزاد است
قاتل را تحت تعقیب قرار نمی دهند
افراد مجاز به غصب اموال همدیگرند ؟

حجاب هم در همه جوامع وجود دارد
با تفاتهایی
جامعه ما
در پرتو تعالیم الهی
کامل ترین و مناسب ترین نوع حجاب
را به عنوان قانون دارد

موهبت الهی را
قدر
بدانیم

و ترویج دهیم

از وساوس شیطانی دوری کنیم
Iran, Islamic Republic of
محجبه ای که
به زور
حجاب رعایت کند
حد اقل گناه بی حجابی
به همان اندازه که
رعایت کرده
در نامه عملش
نخواهد داشت

این بده ؟
نتیجه خوبی نیست ؟
Iran, Islamic Republic of
مگر حجاب از عبادات است
که اخلاص درش شرط باشه !

اگر زنی حجاب را برای ریا
حفظ کرد
حجابش باطل می شود ؟

اول ببینید
عبادات کدامند ؟
تا دچار اختلاط مباحث نشوید
Iran, Islamic Republic of
پس هر زن ومردی میتواند لخت وعریان بیاد خیابان وبه کسی هم مربوط نیست.لابد....
حتی عدم حضور در نماز جماعت از روی بی اعتنایی هم واکنش پذیر است
Iran, Islamic Republic of
از امام صادق علیه السلام نقل شده است که:

«إِنَّ أُنَاساً کانُوا عَلَی عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص أَبْطَئُوا عَنِ الصَّلَاةِ فِی الْمَسْجِدِ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَیوشِک قَوْمٌ یدَعُونَ الصَّلَاةَ فِی الْمَسْجِدِ أَنْ نَأْمُرَ بِحَطَبٍ فَیوضَعَ عَلَی أَبْوَابِهِمْ فَتُوقَدَ عَلَیهِمْ نَارٌ فَتُحْرَقَ عَلَیهِمْ بُیوتُهُمْ

در زمان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم بعضی از مردم در نماز خواندن در مسجد کندی و کاهلی می نمودند، پیامبر خدا فرمود: نزدیک است که فرمان دهم تا بر در خانه کسانی که از نماز خواندن در مسجد خودداری می کنند هیزم بریزند و آن را آتش زنند و خانه هایشان بر سرشان بسوزد.» (التهذیب ج3ص25)

امام صادق علیه السلام در حدیث دیگری همین نکته را از امام علی علیه السلام نقل می فرمایند:

«به امیرالمؤمنین علیه السلام خبر رسید که گروهی برای نماز در مسجد حاضر نمی شوند. آن حضرت برای مردم سخنرانی کرده و در ضمن آن فرمودند: گروهی برای نماز خواندن با ما در مساجد حاضر نمی شوند، اینان حق ندارند با ما بخورند و بیاشامند و مشورت کنند و با ما ازدواج نمایند و نیز حق ندارند از بیت المال مسلمین استفاده کنند مگر این که در نماز جماعت حاضر شوند. نزدیک است اگر آن ها از کار خود دست برندارند فرمان دهم خانه های آنان را با آتش بسوزانند. آن گاه امام صادق علیه السلام فرمود: مسلمانان از خوردن و ازدواج با آنان خودداری نمودند تا این که آنان در نماز جماعت مسلمین حاضر شدند.» (وسائل الشیعه ج5ص196)
Iran, Islamic Republic of
این روایات هم
اجتماعی بودن نماز را می رساند
و هم اهمیت
و اغماض ناپذیری

و این که عدم حضور در نماز جماعت

از روی بی اعتنایی
تهدیدات سنگین و سختی
در پی دارد
نماز
نیازی
در همه احوال و آنات زندگی است
و بی بدیل

بسا
بزهکارانی که
براثر نماز
بخصوص جماعت آن
از گناه دست برداشته اند
Germany
عجب عجب استدلالی آیا در زمان رسوالله همه مردم بلا استثنا نماز میخواندند . ؟؟؟ حجاب یک حکم اسلامی برای جلوگیری از فساد است . نماز نخوندن بعضی هیچ ضرری برای اجتماع ندارد اما بی حجابی در اجتماع باعث همه فسادها است به همین خاطر واجب شد .
Iran, Islamic Republic of
نماز خودش بازدارنده است
از فحشا و منکرات
به تصریح قرآن

بنا بر این
نمی شود
از چیزی که
جان آدمی را در برابر
بدیها و بدی خواهی ها
تقویت می کند
کم توجه بود
و کوچک و کم اهمیت دانست ؟

انسانهای نماز خوان که
به نمازشان اهمیت می دهند
کمتر دچار بزه های مختلف می شوند

زندانی ها بیشتر
بی نمازها هستند
Iran, Islamic Republic of
روایات فوق نشانگر اهمیت فوق العاده نماز است
بر خلاف تصور ما ، نه تنها خود نماز واجب ، بلکه به جماعت برگزار شدنش ، مورد اهتمام بوده است
یعنی افراد حق نداشتند که ، نسبت به جماعت بی اعتنا باشند
نماز به تصریح قرآن از فحشا و منکرات باز می دارد
یعنی بازدارندگی درونی نسبت به ارتکاب معصیت ایجاد یا تقویت می کند
نماز آن قدر اهمیت و تاثیر دارد که ، اشخاص در مواقع مختلف و حالات گوناگون بایستی بخوانند
در واقع انسان در همه حالات نیازمند راز و نیاز با خدا در قالب نماز است
حضر و سفر
سلامتی و بیماری
و ...
حتی اگر شده با ایما و اشاره
به همین خاطر مبتلایان به کری و لالی هم نماز از آنها ساقط نیست
سید محمد علوی زاده
Iran, Islamic Republic of

نماز یک عبادت فردی است و حجاب یک امر اجتماعی و قیاس این دو مع الفارق و بچگانه است
Iran, Islamic Republic of
با اين حساب مي توان گفت قوانين راهنمايي و رانندگي هم تابع شرايط روز است و ايستادن پشت چراغ قرمز مي تواند اختياري باشد!