جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ازخرید پرندگان شکاری و مهاجر خودداری کنید

يکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۱۵
کد مطلب: 594031
ویروس آنفولانزای پرندگان، بیشتر به مزارع طیور تخم گذار مربوط است که در آن انتقال تخم مرغ وجود دارد. در حال حاضر، وجود این ویروس در مزارع، باعث بروز مشکل در صنعت طیور کشور شده است.
ازخرید پرندگان شکاری و مهاجر خودداری کنید
به گزارش جهان نيوز، علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در برنامه «نیم نگاه» گروه تغذیه و سلامت شبکه رادیویی سلامت با اشاره به صنعت طیور و مقابله با خسارات آنفولانزای پرندگان افزود: بیماری آنفولانزای پرندگان، بیماری ویروسی است که پیشینه ورود آن با مهاجرت پرندگان وحشی به مناطق شمالی ایران به سال ۱۳۸۴ باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه ویروس بیماری آنفولانزای پرندگان، متغیر است و شکل‌های مختلف دارد، ادامه داد: دو ویروس اچ ٥ و اچ ٧ آن، باعث خطر انسانی میشود که اکنون ویروس اچ ٥ در کشور دیده شده است.

اکبرشاهی با بیان اینکه در سال ۱۳۸۵ و ۱۳۸۶ بیماری آنفولانزای پرندگان، مجددا وارد کشور شد و خساراتی را به صنعت طیور وارد کرد؛ ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ نیز متاسفانه شاهد این بیماری بودیم و از آذر ماه سال گذشته تاکنون درگیر ویروس بیماری آنفولانزای پرندگانیم.

وی با تاکید بر اینکه تا هنگامی که صنعت طیور در کشور وجود داشته باشد، این ویروس تکثیر پیدا می‌کند و شدت آن در فصل‌های مختلف سال متفاوت است، گفت: ویروس آنفولانزای پرندگان، بیش‌تر به مزارع طیور تخم گذار مربوط است که در آن انتقال تخم مرغ وجود دارد. وجود این ویروس در مزارع باعث مشکل در صنعت طیور کشور شده است. وظیفه سازمان دامپزشکی، شناسایی به موقع ورود ویروس به کشور، معدوم سازی و نظارت بر پاکیزگی است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه شدت اثر این ویروس به حدی است که باعث تلفات می‌شود، افزود: به محض شنیدن تلفات، همکاران دامپزشک به سرعت اقدام به نمونه گیری و قرنطینه می‌کنند. نتایج آزمایش‌ها نیز ٢٤ ساعت بعد اعلام می‌شود. خوشبختانه ١٤ استان کشور امکانات تشخیص خوب آزمایشگاهی را دارند؛ از این رو، پس از مشخص شدن جواب آزمایش، بلافاصله معدوم سازی طیور آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این مساله و تلاش برای انتقال نیافتن ویروس آنفولانزای پرندگان به انسان، به سرعت معدوم سازی انجام می‌شود.

اکبرشاهی، در پایان اظهارداشت: در حال حاضر، انواع گوشت و تخم مرغ‌های عرضه شده در فروشگاه‌های مواد غذایی، نام واحد، تاریخ تولید و تاریخ انقضا دارند که نشان دهنده سلامت این محصولات است. منتهی توصیه می‌شود از خرید پرندگان شکاری و مهاجر، به جد، خودداری شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *