جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

توجیهات تبدیل اراضی شیب‌دار ملی به باغ

پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 593361
معاون وزیر جهادکشاورزی با دفاع از تصمیم وزارت جهادکشاورزی برای تبدیل اراضی شیب دار بایر منابع طبیعی به باغات کشاروزی نگرانی های زیست محیطی و ویلاسازی در این خصوص را رد کرد.
توجیهات تبدیل اراضی شیب‌دار ملی به باغ
به گزارش جهان نيوز، موضوع توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در سال آینده نیز مورد توجه معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی است که این موضوع نگرانیهایی را بابت تغییر کاربری اراضی کشاورزی و تبدیل آنها در سالهای آینده به بافت مسکونی و ویلاسازی ایجاد کرده است.

بنابراین گزارش معاونت باغبانی جهاد کشاورزی قصد دارد که اراضی شیب‌دار بایر منابع طبیعی را تبدیل به باغات کشاورزی کرده تا از این طریق هم از فرسایش خاکی آنها جلوگیری و منجر به ترسیب کربن و هوای منطقه شود و در عین حال اشتغالزایی برای بومیان ایجاد کرده باشد اما این نگرانی در میان فعالین زیست محیطی و منابع طبیعی و حتی در بدنه سازمان جنگل‌ها وجود دارد که این تغییر کاربری اراضی باغات طی سالهای آینده به دلیل نبود نظارتهای کافی تبدیل به کاربری غیر از کشاورزی شود.

رئیس دانشکده منابع طبیعی کشور چندی پیش در نشست خبری در این ارتباط ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بود با توجه به اینکه امکان نظارت کافی در اراضی شیب‌دار و منابع طبیعی وجود ندارد این نگرانی را داریم که این باغات بعد از طی چند سال رها شده و در نهایت ویلا شوند.

محمدعلی طهماسبی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت در واکنش به این امر اظهار کرد: در کشور ما آب و باد بیشترین تاثیر را در فرسایش خاک داشته است و نبود پوشش گیاهی باعث شده که دانه‌های خاک از هم بپاشد و جنبه ایجاد فرسایش خاک را ایجاد کند.

وی با بیان اینکه برای ترسیب کربن نیاز به برگهای سبز و پوشش گیاهی داریم؛ افزود: کشاورزی شهری امروز در دنیا مورد توجه است که این امر به بهبود شرایط زیست محیطی و ترسیب کربن کمک می‌کند.

طهماسبی با بیان اینکه ایجاد باغ در اراضی شیب‌دار منجر به ترسیب کربن و جلوگیری از فرسایش خاک می‌شود تصریح کرد: با توجه به اینکه در توسعه باغها در اراضی شیب‌دار شخم زده نمی‌شود مشکلی برای خاک ایجاد نمی‌کند و در مجموع باید اذعان داشت که توسعه باغها در این راضی مشکلی زیست محیطی ندارد و به بهبود آن نیز کمک می‌کند.

معاون وزیر کشاورزی یادآور شد: اراضی مرتعی کم بازدهی که کانونهای فرسایش شده‌اند را می‌توان از این طریق برای توسعه باغات مورد استفاده قرار داد؛ علت فعل‌هایی که در نقاط مختلف کشور مشاهده می‌شود همین نداشتن پوشش گیاهی است که با ایجاد باغات می‌توان نقش تنظیم‌کنندگی خاک را احیاء کرد و از ایجاد شدن روان‌آبها جلوگیری به عمل آورد.

طهماسبی گفت: عملیات بیولوژیک در تمام دنیا به عنوان بهترین روش برای آبخیزداری استفاده می‌شود و از فرسایش خاک جلوگیری به عمل می‌آورد و در نهایت عاملی برای پایداری محیط زیست می‌شود.

وی تاکید کرد: ما حاضریم که این موارد را با فعالین زیست محیطی به بحث گذاشته تا شرایط لازم برای ایجاد باغات در اراضی شیب‌دار فراهم شود؛ باید در نظر داشت که توسعه باغات در این اراضی نیاز به آب جدیدی هم ندارد.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *