چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۲
۱۳

مافیای حضور خوانندگان در «دورهمی» کیست؟ +عکس

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب: 589552
«مافیا» چیز خیلی پیچیده‌ای نیست. تنها به سیسیل و بچه‌های ناپولی هم ختم نمی‌شود. همین بیخ گوشمان پر از مافیاست.
مافیای حضور خوانندگان در «دورهمی» کیست؟ +عکس
به گزارش جهان نيوز، ماجرای خوانندگانِ تازه‌کار، اما پُرطرفدار، آنطور که به نظر می‌رسد ساده نیست. این خوانندگان با پروسه‌ای از پیش طراحی شده به مخاطبان معرفی می‌شوند. در واقع این خوانندگان مانند یک بِرندِ تجاری در بازارِ هنری تبلیغ و به ذائقه‌ی مخاطبان تحمیل می‌شوند.

برخی از این خوانندگان سابقه کار هنریشان به یک سال هم نمی‌رسد، اما طرفداران بی‌شماری برایشان ایجاد شده است. برخی از این خوانندگان حداقل‌های لازم برای خواننده شدن را هم ندارند، اما چه باک که آن‌ها پشتوانه‌ای به نامِ تبلیغات را دارند؛ آن هم در سطحی وسیع.

این تبلیغات برای برخی از این خوانندگانِ به اصطلاح «یک شبه» آنقدر زیاد است که گاهی رسانه‌ی ملی هم به خدمت آنان در می‌آید.

به روندِ حضور خوانندگانِ تازه‌کار در برنامه‌ی «دورهمی» دقت کرده‌اید؟ در حال حاضر «دورهمی» با اجرای مهران مدیری یکی از پُربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون ایران است. در پروسه‌ای از پیش تعیین شده و به طور منظم طیِ چند برنامه، خوانندگان و گروه‌هایی به برنامه‌ی «دورهمی» آمدند که یا در مرحله‌ی معرفی بودند یا خیلی اتفاقی چند هفته بعدش کنسرت داشتند.

هر کدام از خوانندگانِ تازه‌کاری که به «دورهمی» آمدند حسابی برای خودشان تبلیغ کردند و در کمتر از چند ساعت تعداد دنبال‌کنندگان‌شان (فالوورها) در اینستاگرام دو یا چند برابر می‌شد.

شاید بگویید که این مسئله چه اشکالی دارد؟ شاید بگویید، رسانه است و یکی از رسالت‌هایش معرفی چهره‌های هنری است!

وقتی بدانید که حضور هر کدام از این خوانندگان در برنامه «دورهمی» پشت پرده‌ای دارد، آنگاه ماجرا برایتان فرق می‌کند.

مانی رهنما خواننده‌ای است که حدود ۲۰ سال سابقه فعالیت هنری دارد و در هفته‌ی گذشته مهمان برنامه «دوهمی» بود. سابقه‌ی این خواننده در عرصه موسیقی و آثار درخشانی که در کارنامه‌ی او هست، حضور او را در تلویزیون عادی جلوه می‌داد. اما این که مانی رهنما هم خیلی اتفاقی حدود یک ماه قبل از برگزاری کنسرتش به «دورهمی» آمده؛ ماجرا را پیچیده می‌کرد.

همین دیروز بود که مانی رهنما در نشست خبری کنسرتش درباره پشت پرده‌ی حضورش در برنامه دورهمی مورد سوال قرار گرفت و در پاسخ گفت: «وقتی به برنامه‌ی «دورهمی» رفتیم امید زیادی برای برگزاری کنسرت چهارم اسفند نداشتیم؛ چرا که این اتفاق نزدیک به ایام فاطمیه بود. از تریبون برنامه «دورهمی» برای معرفی آلبوم جدیدم استفاده کردم. قبول دارم که علی اوجی تهیه کننده آلبوم من و هماهنگ کننده مهمانان برنامه دورهمی است و به قطع روابط آقای اوجی در حضور ما در دورهمی تاثیرگذار بود.»


از صحبت‌های مانی رهنما اینچنین برمی‌آید که علی اوجی پشت پرده‌ی تمام این ماجراهاست. اوجی خودش و همسرش (نرگس محمدی) را هم به عنوان مهمان «دورهمی» برگزیده است و به این برنامه هم آمده‌اند. روایت هست که همه‌ی خوانندگانی که به عنوان مهمان می‌خواهند به «دورهمی» بروند، باید از سوی علی اوجی انتخاب شوند.

«مافیا» چیز خیلی پیچیده‌ای نیست. تنها به سیسیل و بچه‌های ناپولی هم ختم نمی‌شود. همین بیخ گوشمان پر از مافیاست. کسی که بتواند مهمانان یکی از پُربیننده‌ترین برنامه‌ی رسانه‌ی ملی را انتخاب کند به قطع مافیای مهمی است. او با انتخاب‌هایش می‌تواند کسانی که می‌خواهد را در دنیای هنر مطرح کند. او می‌تواند خواننده‌ای که خودش تهیه کننده‌ی آلبومش هست را به تلویزیون ببرد و آنتن «دورهمی» را در اختیارش بگذارد. او می‌تواند فالوور‌های خوانندگانی که می‌خواهد را چندبرابر کند. اوجی می‌تواند با انتخاب خوانندگانِ مهمان در برنامه‌ی دورهمی، ذائقه‌ی شنیداری مخاطبان موسیقی در ایران را به پایین‌ترین سطح ممکن برساند.

خلاصه که با همین امکانِ انتخاب، خیلی کار‌ها می‌شود کرد.

به هر روی مسئولان صدا و سیما و مسئولان برنامه‌ی «دورهمی» و به خصوص مهران مدیری باید در مقابل چنین مسائلی ایستادگی کنند و آنتنِ رسانه ملی را در اختیار افرادی خاص قرار ندهند. اگر قرار است از خوانندگان جوان حمایت شود، چرا باید تنها عده‌ای خاص که با شخصی خاص ارتباط دارند، مورد حمایت قرار گیرند. چرا آنتنِ رسانه ملی در اختیار همه‌ی جوانانِ با استعداد کشور قرار نمی‌گیرد.

روند کنونی که در برنامه‌ی «دوهمی» و بسیاری دیگر از برنامه‌های تلویزیون هست، تنها موجب سرخوردگیِ هنرمندان واقعی، زیرسوال رفتنِ اعتبار تلویزیون و البته پایین آمدنِ سطح فرهنگی جامعه می‌شود.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به نظر من همان طورکه انقلاب در مساله نظامی دو نهاد دارد ارتش و سپاه
در مورد صدا و سیما هم باید منحل بشه نه اینا میتونند در تراز انقلاب باشن و نه انقلابی ها حوصله کار با اینها رو دارن
و لا انتم عابدون ما اعبد و لا انا عابد ما عبدتم
باید دو تا نهاد منفک از هم درست بشه تا یه رقابت جدی در بگیره و هنر انقلابی چون در رون مایه فطری داره مورد طبع فطری بشره کاملا نه ایران رو بلکه دنیا رو متحول میکنه
Iran, Islamic Republic of
امروز هر صدای در دنیا رسانه داره و بدونه ملاحظه با تمام امکانات داره جلوه میکنه
متاسفانه در ایران انقلاب شد تا صدای اسلام ناب محمدی که هیچ رسانه ای ندارد لا اقل در ایران انقلاب اسلامی شنیده بشه اما در این سیمای ما هر چیزی هست الا همین یه مورد
همیشه هم یه مصلحت های اورده میشه اگر قرار بر این مصلحت ها بود چرا از اول انقلاب کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نسل حاج کاظم و جوانان طرفدار این نسل ناامیدن از این رسانه ملی اند تا یه رسانه داشته باشند که صدای ازادی و انقلاب باشه
Iran, Islamic Republic of
الهی که این فوتبال بمیره و
الهی کارد بخوره تو شکم این بازیگران خود شیفته که یک هزارم از سهم اقتصاد مملکت هم نیستند
این مملکت چهار تا ادم نداره یه مشت .........رو ریختید تو سیما و به خورد ملت میدن
این مدال اوران در عرصه علم و تولید و فن اوری و جهاد و شهادت و ........... جای در سیما ندارن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خدا از همشون نگذره
Iran, Islamic Republic of
فعلا که همه مهمون های تلویزیون مسولین و هنرمندا و ورزشکاران !!!
چرا از آدمای موفق اصلا تو صدا و سیما دعوت نمیشه؟!
Iran, Islamic Republic of
مقاله بسیار خوب با قلمی بسیار علمی و رسا بود. بنده مطلب رو گرفتم. یک تهیه کننده یا هر چی، یک مسیر برای جلب کمک مالی، و ارایه تریبون برای جبران. قطعا مسیر جذابیست برای دو طرف. اما مشکل اینجاست که یک طرف ماجرا، یک ذینفع مهم، نتوانسته حرفش و تقاصایش را بزند: مردم.
این رویه، به نفع خواننده و رسانه است. اما طرف سوم که باید تقاضا کند چی؟!
اگر بگویند رسانه کار اقتصادی نمیکند که مبتنی بر تقاضا باشد، بلکه کار فرهنگی میکند- که حرف درستیست- آن وقت باید جواب بدن که طبق چه مکانیزمی، این خواننده ها برای فرهنگ مناسبند؟! بدون سیستم ارزیابی و انتخاب از میان تمام خوانندگان، مگر میشود عدالت برقرار کرد؟!
آقای مدیری که همه را نقد میکند، اینجا باید پاسخگو باشد.
Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبی بود
حسینی کلشتری
Iran, Islamic Republic of
و همچنین بازیگران تازه کار .
دختر خانمی را دعوت کرده بودن که دو تا سریال هم بازی نکرده .
آقای مدیری هم همون سوال ثابت رو که عاشق شدی یا نه رو از ایشون که مجرد هستن با اصرار میپرسید و ایشون هم تلویحا اشاره کردن که بله دوست پسر دارن !
Iran, Islamic Republic of
روابط، پول، شهرت، فساد، لهو و لعب همه حاصل تفکریست که خدا در آن جایی ندارد.
Iran, Islamic Republic of
شما چرا به ابزار تبلیغ برای مافیای سرآوا تبدیل شدی جهان نیوز عزیز؟!
بامیلو، دیجی کالا، اسنپ و لابد فردا اسرائیل!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتی صدا و سیما بشود جولانگاه ... زاده ها بهتر از این هم نمی شود
Iran, Islamic Republic of
در کشور ما فقط بازیگرها، بازیکن ها و خواننده ها آدم های مهم و با ارزشی هستند و بقیه اقشار مردم آدم های بی ارزشی محسوب می شوند.
Iran, Islamic Republic of
اشتباهی منفی دادم
United Arab Emirates
چیه ؟حالا از این ناراحتین چرا خوانندگان تازه کار را میاره نه خوانندگان حزب اصلاحات و رنگی منگی را؟!