يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱

۱۲ شرط برای کنترل پایدار نرخ ارز در کشور

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۲
کد مطلب: 589463
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با هشدار نسبت به آثار تورمی افزایش نرخ ارز در اقتصاد کشور ۱۲ شرط را برای کنترل و کاهش پایدار نرخ ارز و اجرای دقیق و اصولی تک نرخی کردن قیمت ارز مطرح کرد.
۱۲ شرط برای کنترل پایدار نرخ ارز در کشور
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم،‌ محمدرضا سبزعلیپور صاحب نظر اقتصادی و رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در نود و دومین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران طی سخنانی در جمع مدیران شرکتهای صادراتی، صاحبان صنایع و سرمایه، فعالان اقتصادی و دانشگاهیان، با اشاره به رشد بی رویه و سرسام آور قیمت ارزهای خارجی و همچنین افزایش بی حساب و کتاب نرخ دلار طی روزهای اخیر و متقابلاً کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: اوضاع بد اقتصادی و آشفتگی روزهای اخیر بازار ارز متأسفانه همه مردم اعم از عام و خاص را مات و مبهوت و نسبت به آینده و عاقبت کسب و کارشان بشدت نگران کرده است، همین امر موجب شده تا امروز در این نشست تخصصی به بحث گرانی بی در و پیکر دلار و عواقب خطرناک آن برای اقتصاد کشور بپردازم. 

وی افزود: دهها سال است که گوش هایمان به شنیدن این سخنان امیدوار کنندۀ مسئولین دولتی عادت کرده که هی اظهار میدارند "انشاالله بزودی نرخ ارز را کنترل میکنیم، نرخ دلار بزودی کاهش میابد، مردم نگران نباشند، مردم جهت داد و ستد و به نیت کسب سود وارد بازار آزاد ارز نشوند زیرا بزودی متضرر خواهند شد و دست آخر اینکه در آینده ای نزدیک قیمت ارز را تک نرخی میکنیم" لاجرم نه تنها وعده تک نرخی شدن قیمت ارز طی سالهای اخیر محقق نشده بلکه قیمت ارز مبادلاتی و به تبع آن نرخ ارز آزاد بشدت افزایش یافته و مردم هم در همین بازار ارز به کسب و کار مشغولند و چندان ضرری هم نکرده اند ولیکن در عجبم که این چه سرّی است که هیچیک از قولها، وعدها و پیش بینی های دولتمردان و مقامات پولی و ارزی کشور محقق نمیشود؟ و همین آقایان کار را بجایی رسانده اند که جدای از صاحب نظران برجسته سیاسی و اقتصادی داخلی و خارجی، حتی مردم عادی کوچه و بازار هم دیگر ارزشی برای این وعدها و پیش بینی ها قائل نیستند و بعضاً حدس و گمان و پیش بینی های مردم عادی دقیق و درست تر از آب درمیآید!!

حال این سوال ذهن آدمی را بخود مشغول کرده است که مگر دولتمردان و مسئولین پولی و ارزی کشور چه برتری و ارجحیتی نسبت به مردم عادی دارند که این همه حقوق و امکانات و تریبون و حفاظت شخصیتها را در اختیار خود گرفته اند ولیکن هیچ بازده مفیدی برای جامعه نداشته و هیچیک از پیش بینی ها، حرفها و قولهایشان نیز از تحقق نمی یابد؟ فقط کارشان شده است حرف و حرف و حرف و تخریب دیگران و تقصیر خرابکاریها و سوء مدیرتهای خود را به گردن این و آن و اسلاف خود انداختن!!!

علیپور تصریح کرد: آیا دولتمردان و مسئولین پولی و ارزی کشور فی الواقع نمیدانند که "کنترل نرخ ارز و کاهش نرخ دلار" و همچنین "تک نرخی کردن قیمت ارز" نیازمند فاکتورهای خاصی میباشد که تا این فاکتورها وجود نداشته باشد هیچیک از موارد مذکور محقق نخواهد؟، حال این بحث پیش می آید که یا آقایان واقعاً نمیدانند و اطلاع کافی از این فاکتورها ندارند یعنی سواد لازمه را ندارند که در اینصورت باید پرسید پس چرا آدمهای بیسواد را بر صندلی مسئولین ارشد اقتصادی کشور نشانده اید؟ مگر به آنان بدهکارید و یا از آنان میترسید؟ و یا اینکه آقایان دقیقاً میدانند و اطلاع کافی از آن فاکتورها دارند و با علم به عدم در اختیار داشتن این فاکتورها، باز هم این قولها را به مردم میدهند!!

که در اینصورت باید گفت: کسی که چشمانش را به روی واقعیات میبندد و سخنان خلافی را بر زبان جاری میکند، بنوعی دروغ میگوید پس همانند آن شخصی است که "گنجشک را رنگ میکند و بجای قناری به مردم میفروشد" حال باید این سوال را مطرح کرد که چرا چنین اشخاصی را برای حفظ منافع ملی بکار میگیرید؟ شاید وجود همین اشخاص بی سواد وبعضاً دروغگو موجب بروز مشکلات اقتصادی در کشور میشود و روز به روز بر نابسامانی های اقتصادی و پولی و بانکی و ارزی جامعه دامن زده و کشور را با بحران مواجهه میکنند؟!! درکل وجود این افراد از سَم هم برای ایران مهلک تر میباشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *