يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۱

مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی حذف می شود

سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 589103
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از سال تحصیلی آینده پذیرش دانش آموز درپایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی نخواهیم داشت اما دانش آموزان این مدارس تا فارغ التحصیل شدن به تحصیل خود در این مدارس ادامه می‌دهند.
مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی حذف می شود
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، شب گذشته وزیر آموزش و پرورش از حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی برای ورود به پایه هفتم و ممنوعیت برگزاری هر نوع آزمون و تجویز کتاب‌های کمک‌آموزشی در دوره ابتدایی خبر داد.
مهدی نویدادهم درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش برای حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و سمپاد در پایه هفتم اظهار کرد: براساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش آزمون‌های ورودی مدارس نمونه دولتی و استعدادهای درخشان در پایه هفتم حذف خواهد شد و برای سال آینده پایه هفتم در این مدارس نداریم. اما دانش‌آموزان موجود به تحصیل خود در این مدارس ادامه خواهند داد تا فارغ‌التحصیل شوند.

وی افزود: پس از فارغ‌التحصیل شدن دانش‌آوزان موجود در دوره متوسطه اول مدارس سمپاد و نمونه دولتی در 3 سال آینده این مدارس حذف خواهند شد. بنابراین دانش‌آموزانی که در این مدارس مشغول به تحصیل هستند نباید نگران باشند.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: تاکید ما بر این است که جداسازی دانش‌آموزان اتفاق نیفتد و صاحبان استعدادهای برتر از خدمات آموزشی بیشتری در مدارس عادی برخوردار باشند و بر این اساس طرح شهاب موسوم به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر بیش از گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار خواهد گرفت و تلاش بر این است با توانمندسازی معلمان و تدوین برنامه‌های ویژه به این دانش‌آموزان خدمات بیشتری ارائه شود.

نویدادهم ادامه داد: آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در پایه هفتم تاثیر منفی زیادی بر دوره ابتدایی داشت و با مداخله برخی از موسسات خصوصی از همان کلاس اول یا دوم دبستان شاهد برگزاری آزمون‌های تست‌زنی برای دانش‌آموزان بودیم به این بهانه که آنها می‌خواهند برای قبولی در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی قبول شوند و این مسئله آسیب‌های روانی و اضطراب بسیاری را برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی به همراه داشت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست آزمون ورودی مدارس غیردولتی نیز حذف شود؟ گفت: این مسئله بحث بعدی ما است ولی فعلاً چنین موضوعی در دستور کار قرار ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علیرضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت اولیاءگرامی در مورد حذف آزمون تیز هوشان مطالبی را خدمت شما عرض می کنم ؛ بنده چون فرزند بزرگم دانشجوی کارشناسی ارشد رشته سازه (عمران )دانشگاه علم صنعت است ودانش آموخته مدارس تیز هوشان است تصمیم اخیر را مبنی بر اینکه آزمون فوق باعث افسردگی می شود را قبول نداشته ولی در مورد استرس کم لازمه فعالیت موثراست را می توان مدیریت کرد در ضمن فقط استرس امتحان نیست که دانش آموزان را تهدید می کنند جو مدارس عادی پر از استرس رفتارهای ناهنجار است چون مدارس عادی وضعیت چندان مطلوبی ندارند واگر داشتن چرا مدارس غیر انتفاعی در حال رشد هستند ؟! ومتاسفانه به نظر میرسد این تصمیم به رواج مدارس غیر انتفاعی منجر شده که در مقاطع دوره اول ودوم متوسطه نیز مدارس صرفا به دنبال جلب رضایت اولیاء خود دارای مشکلات جدی تربیتی وتحصیلی هستند وبه نظر بنده این تصمیم برای جبران کسری بودجه این کار انجام شده تا تحصیل بخش عظیمی از دانش آموزان به بخش خصوصی واگذار شده وهزینه آموزش وپرورش کم شود ؟!که مغایر با قانون اساسی است وآنچه واضح است دانش آموزان سخت کوش نیازهای ویژه ای دارند که می توان در آینده در تحول اقتصادی واجتماعی کشوراز آنها استفاده کرد در مدارس عادی بیشتر دانش آموزان علاقه ای زیادی به درس خواندن ندارند ونمرات در حد متعارف وقبولی است واین روند بر روی دانش اموزان تیز هوش وسخت کوش تاثیر خواهد گذاشت وحتی مشاهده شده دانش آموزان متوسط وکاهل دانش آموزان ساعی را تهدید می کنند که خود را پاسخگو ی معلمان نشان ندهند در غیر اینصورت با آنها برخورد خواهد شد.سوال اینجاست وقتی وزارت آموزش وپرورش قادر نیست سرانه مدارس عادی را بپردازد وحق التدریس معلمان را به موقع بدهد ؛چگونه در طرح شهاب که نحوه اجرای آن ومیزان اعتبارات مورد نیاز طرح نیز مشخص نیست می خواهد تحول ایجاد کند ؟!آیا سند بنیادین آموزش وپرورش اجرایی شده ؟آیا رتبه بندی معلمان بعد از چندین سال اجرایی شده ؟ به هرحال به نظر میرسد با شانه خالی کردن از زیر بارهزینه مدارس نمونه دولتی وتیزهوشان این است سرنوشت بی سرانجام ما امید است وزارت آموزش وپرورش به واعتراضات مردمی توجه کرده واز مردم نیز نظر سنجی کند تا والدینی که به تربیت وتحصیل فرزندان توانمند خود اعتقاد راسخ دارند؛ جواب قانع کننده ای بدهد واکثر دانش آموزان مدارس تیز هوشان از افراد موفق جامعه هستند وهیچ استرس وافسردگی نیز ندارند سری به دانشگاههای برتر کشور بزنید وبا یک آمار گیری ساده نتیجه مدارس تیز هوشان را مشاهده خواهید کرد در ضمن حذف مدارس نمونه دولتی ظلم به دانش آموزان مستعد روستایی است البته هزینه این مدارس بالا می باشد(مانند غذا وهزینه های شبانه روزی تعداد زیاد پرسنل که با با حذف آنها بخش از کسری بودجه جبران خواهد شد؟!! البته مدارس غیر انتفاعی بهره مند ازاین تصمیم یک روزه هستند و........ادامه داستان با تشکر
کاربر گرامی .با تشکر . خواهشمند است منبعد نظریات خود را کوتاه و موجز و در کامنت های جداگانه ارسال فرمایید . جهان نیوز