جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

دلار ترمز برید!؟

دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب: 588983
بالا رفتن جهشی نرخ دلار در روزهای اخیر باعث شده تا این سوال به ذهن متبادر شود که آیا اساسا این روند توقفی هم خواهد داشت یا خیر؟ امری که باعث شده این روزها اطراف میدان فردوسی و چهارراه استانبول کمی شلوغ تر از گذشته باشد.
دلار ترمز برید!؟
به گزارش جهان نيوز، بر اساس گزارش میدانی از بازار ارز و سکه که این روزها حال و هوای خاصی دارد، نشان دهنده افزایش تب و تاب و رفت و آمد در بازار ارز است. در پی شکستن رکورد نرخ دلار و رسیدن آن به 4760 تومان، بررسی‌ها از بازار ارز نشان از افزایش تقاضا و میل مردم به خرید دلار دارد و این در شرایطی است که فروش دلار در بازار با محدودیت‌هایی از طرف صرافی‌ها مواجه است.
 
با اینکه امروز - دوشنبه - قیمت دلار 20 تومان ارزان‌تر شده است اما هنوز رفت و آمدها در بازار بیش از روزهای قبل است و نشانه‌ها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید سکه نیز بالا رفته است. صحبت با بعضی افراد که به صرافی‌ها آمده‌اند نشانگر این است که "می‌خواهند دلار بخرند، چون احتمال بالاتر رفتن قیمت در روزهای آینده خیلی زیاد است".
 
یورو هم‌قطار دلار شد‍
 
مقایسه روند قیمت سه ارز مهم (دلار، یورو، پوند) در بازار هم نشان می‌دهد که یورو با ۹۰۰ تومان افزایش در یک ماه گذشته بیشترین افزایش قیمت را نسبت به دلار و پوند داشته و پس از آن پوند با ۸۰۰ تومان و دلار با ۵۰۰ تومان افزایش قیمت در رتبه‌های بعدی افزایش قیمت قرار دارند.
 
 در یک ماه گذشته نرخ سه ارز مهم و تاثیرگذار در بازار یعنی دلار، یورو و پوند افزایش قابل توجهی پیدا کرده‌ و به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسیدند. اهمیت این پول زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم در مسائل تجاری ارتباط ما با کشورهای حوزه اتحادیه اروپا بعد از برجام در حال گسترش بوده است.
 
این ارز در فاصله یک ماهه (نیمه دی تا نیمه بهمن) در پایین‌ترین نرخ، حدود ۵۲۰۰ تومان در بازار آزاد فروخته شد و در بیشترین نرخ در روزهای اخیر به ۶۱۰۰ تومان رسید تا ۹۰۰ تومان افزایش قیمت را در این مدت پشت سر گذاشته باشد. به نظر می‌رسد که بازار ارز یکی از بی‌ثبات‌ترین و غیر قابل پیش‌بینی‌ترین دوره‌های خود را سپری می‌کند؛ به طوری که امکان برنامه‌ریزی و پیش‌بینی را از فعالان اقتصادی از جمله صادرکنندگان، واردکنندگان و تولیدکنندگان گرفته است.همه اینها در حالی است که وجود وعده بانک مرکزی مبنی بر کاهش قیمت ارز، عملا نه تنها در بازار این اتفاق نیفتاده بلکه شیب صعودش تندتر شد.
 
آغاز پیش فروش سکه از فردا
 
امروز در خبرها اعلام شد که بانک مرکزی از فردا و همزمان با ۱۷ بهمن ماه، طرح پیش فروش سکه در سراسر کشور را در شعب منتخب بانک ملی آغاز می‌کند. متقاضیان می‌توانند تحت شرایطی مراجعه کرده و سکه‌های تمام بهار آزادی را با در نظر گرفتن بازده حداقل 15 درصدی پیش‌خرید کنند.
 
گرانی قیمت سکه و حبابی شدن آن موجب شد که بانک مرکزی با ورود به بازار از حدود دو ماه پیش برای حراج از طریق بانک کارگشایی (زیرمجموعه بانک ملی) برای تعدیل قیمت‌ها و تخلیه حباب اقدام کند. در جریان این حراجی انتقادات متفاوتی در رابطه با نحوه عرضه مطرح بود و از سوی دیگر آن طور که مدیران بانک مرکزی اعلام می‌کنند، گلایه‌هایی در رابطه با اینکه حراج فقط برای شهروندان تهرانی اجرایی شده و در سایر شهرستان‌ها امکان خرید از این طریق وجود نداشت، درنهایت تصمیم گرفت که پیش‌فروش سکه در دستور کار قرار دهد. این پیش‌فروش از کانال بانک ملی  و در حدود ۱۳۱۲ شعبه از فردا (سه‌شنبه) آغاز خواهد شد.
 
منبع: ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *