جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

چرایی قطع روابط اردن با کره شمالی

شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۶
کد مطلب: 588198
تصمیم دولت اردن برای قطع روابط دیپلماتیک با کره شمالی سوالاتی را درباره ماهیت روابط دو کشور مطرح ساخته است.
چرایی قطع روابط اردن با کره شمالی
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، دولت اردن عصر روز پنج‌شنبه قطع روابط دیپلماتیک با کره شمالی و پایان مأموریت سفیر این کشور در اردن که مقیم دمشق است، اعلام کرد و سفر خود در کره شمالی که در پکن اقامت دارد، فراخواند.

این تصمیم اردن سوالاتی را درباره ماهیت روابط دو کشور مطرح ساخت و در همین رابطه برخی مسئولان سابق اردن گفتند که این تصمیم تأثیرات منفی بر اردن نخواهد داشت به خصوص اینکه روابط بین امان و پیونگ یانگ اهمیت چندانی نداشت و تقریبا در حد قطع ارتباط بود.

برخی منابع دیپلماتیک سابق از جمله «کامل ابو جابر» وزیر خارجه اسبق اردن نیز عقیده دارند که اعلام تصمیم اردن برای قطع ارتباط با پیونگ یانگ برای نشان دادن همبتسگی با کشور‌های دوست مخالف سیاست‌های کره شمالی و در رأس آن آمریکا صورت گرفته است.

طبق گزارش خبرگزاری عمون اردن، «جواد العنانی» معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه پیشین اردن نیز با ابوجابر هم‌عقیده است و می‌گوید که این تصمیم همسو با سیاست‌های اردن مبنی بر مخالفت با منطقه زور و دیکتاتوری اتخاذ شده است.

العنانی همچنین این موضوع را بعید نمی‌داند که اتخاذ چنین تصمیمی از سوی دولت اردن با هدف ارسال این پیام به واشنگتن است که امان حامی مواضع دولت آمریکا در قبال پیونگ یانگ است به خصوص اینکه امان اخیرا مخالفت خود با تصمیم آمریکا مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی را اعلام کرد و چه بسا به این طریق می‌خواهد نشان دهد که همچنان حامی مواضع آمریکاست.

دولت اردن همزمان این تصمیم خود اعلام کرد که به زودی سفیر این کشور به عراق بازمی‌گردد.

در بیانیه صادره از دفتر نخست‌وزیری اردن آمده است که دیوان پادشاهی اردن با تصمیم نخست‌وزیری مبنی بر تعیین «منتصر جعفر الزعبی» به عنوان سفیر اردن در عراف موافقت کرده است.

اردن از سال ۲۰۱۴ سفیر خود در عراق را فراخوانده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *