جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰
سایه سنگین بازداشت متهمان پرونده فساد در عربستان

زمان به نفع ولیعهد سعودی پیش نمی‌رود

دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۲
کد مطلب: 586585
با توجه به گسترده شدن دایره مخالفت با سیاست های ولیعهد سعودی، ادامه بازداشت متهمان پرونده فساد که اکنون تعداد آنان بالغ بر ۹۰ نفر است، به مثابه خطر جدی برای سران سعودی است.​
زمان به نفع ولیعهد سعودی پیش نمی‌رود
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، با توجه به گسترده تر شدن دایره مخالفت با سیاست های «محمد بن سلمان» ادامه زندانی افرادی که در ارتباط با پرونده فساد بازداشت شده اند، به مثابه فشار واقعی بر دولت سعودی است و علاوه بر این زمان نیز به نفع ولیعهد پیش نمی رود زیرا مدت مبارزه با فساد به درازا کشیده و سوال برانگیز شده است.

آزادی بن طلال و چهار متهم دیگر
این در حالی است که با آزادی «ولید بن طلال» و چهار نفر دیگر از جمله «ولید آن ابراهیم» مالک شبکه «ام.بی.سی» و «خالد التویجری» رئیس سابق دیوان پادشاهی 90 نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند که به نوشته روزنامه عکاظ احتمال دارد به دادگاه ارجاع داده شوند.

به نوشته این منبع دادستانی کل به زودی بازجویی گسترده از تعدادی از متهمان پرونده فساد را آغاز خواهد کرد و به این ترتیب روند بازداشت متهان پرونده وارد مرحله دوم می شود، زیرا در مرحله اول برخی بازداشت شدگان با امتیاز دهی به دولت در برابر آزادی، رهایی خود را تضمین کردند.

به هر حال بنابر دستور دادستان کل عربستان مدت بازداشت این افراد نباید بیش از شش ماه باشد و این افراد باید با کیفرخواست به دادگاه کیفری ارجاع داده شوند.

شک و تردید در برگزاری دادگاه و محاکمه متهمان پرونده فساد
اگر مسئولان سعودی بتوانند روال این محکمه ها را به جلو هدایت کنند البته اگر محاکمه ای برگزار شود، همچنان دهها نفر از بازداشت شدگان در ارتباط با پرونده فساد پشت میله های زندان هستند که این به مثابه عامل فشار واقعی بر دولت است.

باخت بن طلال در ماجرای بازداشت
نکته دیگر اینکه آزادی بن طلال میلیارد سعودی ضعف او را به نمایش گذاشت نه قدرتش را، به این معنی که وی فقط پس از آنکه احساس کرد این نبرد را باخته است، حاضر به امتیاز دهی شد چرا که برای اعمال فشار بر ولیعهد فاقد نفوذ سیاسی بوده و درخواست برخی شخصیت ها برای آزادی او نیز بی نتیجه ماند.

محاکمه بازداشت شدگان، مرحله دوم پرونده فساد
به هر حال سران سعودی با آزادی ولید بن طلال مرحله نخست مبارزه با فساد را به پایان رسانده و مرحله جدیدی را کلید زدند که شامل محاکمه بازداشت شدگان است.
تا این لحظه هنوز جزییات آزادی ولید بن طلال اعلام نشده است و سرنوشت سایر بازداشت شدگان که تعداد آنان 90 نفر اعلام شده است همچنان مبهم است.

آیا محاکمه ای در کار خواهد بود؟
این در حالی است که در برگزاری دادگاه و محاکمه این افراد شک و تردید وجود دارد و هیچ ضمانتی وجود ندارد که محاکمه آنان با محاکمه های معمول در عربستان که در آن حرف اول را مسئولان و سران سیاسی می زنند، متفاوت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *