جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۱۲۲

عباس عبدی: علمای قم هر روز دنبال بودجه بیشتر هستند!

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب: 586130
این چیزی که آقایان در قم خیلی متوجه آن نیستند که هر روز دنبال بودجه بیشتر هستند، همین است. اگر می‌خواهید نهاد دین ضعیف شود، بودجه آنها را سه برابر کنید.
به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، «عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی، به تازگی در یکی از نشست‌های کمیته آموزش حزب «اتحاد ملت» درباره انقلاب اسلامی، که با محور پرسش «آیا انقلاب ایران اجتناب‌پذیر بود؟» برگزار شد، طی اظهاراتی گفته است:

«یکی از دلایلی که کسی از شاه دفاع نکرد این بود که- شاه با اتکا به درآمدهای نفتی نهادهای مستقل کشور را یا خرید یا از بین برد، از سرمایه‌دارها تا روشن‌فکرها. تنها نهادی را که نتوانست این کار را با آن انجام دهد، نهاد دین بود. علت آن هم این بود که اینها استقلال داشتند. »

او اما در ادامه می‌افزاید:
«این چیزی که آقایان در قم خیلی متوجه آن نیستند که هر روز دنبال بودجه بیشتر هستند، همین است. اگر می‌خواهید نهاد دین ضعیف شود، بودجه آنها را سه برابر کنید. معیاری که در علمای قم وجود دارد، برای اینکه چه عالمی قوی‌تر است، می‌دانید چیست؟ میزان شهریه‌ای است که به طلبه‌ها می‌دهد. فکر می‌کنید بالاترین شهریه را کدام مرجع می‌دهد؟ (حدس و گمان شنونده‌ها). بالاترین شهریه را آقای سیستانی می‌دهد؛ با اینکه در عراق است و جمعیت آن هم کمتر است. من و شما که می‌خواهیم خمس و سهم بدهیم، به کسی که وابستگی دولتی دارد، نمی‌دهیم. نهاد دین به‌ خاطر استقلال بود که قبل از انقلاب می‌توانست این‌قدر کار کند.»

*مسئله کنایه‌های اصلاح‌طلبان به حوزه علمیه و بویژه خاستگاه دینی ایران یعنی شهر مقدس قم نه تازگی دارد و نه تمامی!

مسئله‌ای که البته در کنار آن بی‌پاسخ ماندن این کنایه‌ها از جانب علمای کشور نیز به شدت خود را به رخ می‌کشد.

پیش از این، عمادالدین باقی، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز چندماه قبل طی اظهاراتی گفته بود: «فقه شیعه نشانی از سیره امام علی و امام حسین ندارد! »

در همین حال، نجفقلی حبیبی، دیگر چهره جریان چپ نیز مدتی پیش از این گفت که: اظهار نظر نادرست مراجع و علما دولت و جامعه را دچار مشکل می‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غلط های زیادی
جالبه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا بیشترین شهریه را مقام معظم رهبری می دهند که خیلی بیشتر از میزان نفر بعد از ایشان است .
Iran, Islamic Republic of
از پول بيت المال ميده؟
Iran, Islamic Republic of
این شهریه ها درصدی از پول خمس و زکات است که محاسبه آن دست عالم هم نیست و بر اساس احادیث موثق محاسبه می شود
Iran, Islamic Republic of
می گن داداش حاتم طایی از بس به برادرش که با بخشندگی معروف شده بود حسادت می ورزید و از طرفی چون خسیس بود نمی توانست جای برادر را بگیرد لذا برای اینکه معروف شود تصمیم گرفت کاری کند که هیچ کس نکرده باشد و نام خود را در تاریخ ثبت کند . رفت در چاه زمزم ادرار کرد . الغرض بعضی ها دردشان بی توجهی مردم به آنها است می خوهند نام خود را سر زبانها بیندازند هر چند با ادرار در چاه زمزم باشد
آرسین
Iran, Islamic Republic of
این آقای عبدی و همکیشاش عادت دارن که هر وقت دولت سوتی میده یا مورد هجمه قرار میگیره به فرافکنی و موج آفرینی در مورد افراد دیگه دست بزنن تا ذهن مردم از موضوعات اصلی دور بشه، والا هر کسی که تو باغه میدونه که علما اصلا بودجه دولتی ندارن.
محمود
Iran, Islamic Republic of
خیر. از وجوهات مردم است
Iran, Islamic Republic of
خدا این... رو لعنت کنه که از قبل این حکومت به جایی رسیدن حالا ... و دائم حرف مفت می زنن.خودشون ... رشد کردن حالا به مراجع عزیز توهین میکنن،تاریخ از اینجور آدما زیاد به خودش دیده کسانیکه ... دیگران رو متهم به ... میکنن.
واقعا نمی دونی ؟
Iran, Islamic Republic of
واقعا نمی دونی یا خودتو به ...........؟
شهریه مراجع از محل وجوهاتیه که مردم به دفاترشون می برن که مراجع هم نصفشو به طلاب و نصفشو به سادات نیازمند میدن
Iran, Islamic Republic of
أنها یی که به این پست منفی داده اند جزو احمقترینهای عالمند چون هر طلبه ای می‌داند که بیشترین شهریه را رهبری پرداخت می‌کنند.
Iran, Islamic Republic of
قبلا هم گفته ام ایشون می خواد مثل زیبا کلام مشهور بشه هر از گاهی اضافاتی ببخشید افاضاتی به زبون مبارک!جاری می کنه سر هر دو در یک آخور است
حسین
Iran, Islamic Republic of
موافقم
شهریه طلاب هیچ ارتباطی به بودجه دولتی ندارد
خمس ، موقوفات ، و خیریه ی خیرین تنها منبع شهریه طلاب است

بودجه های دولتی هم صرف هزینه های جانبی مثل ساخت وساز ها و بودجه های فرهنگی وتبلیغی مثل هزینه نشر کتاب و موسسات فرهنگی کارمندها می شود
(البته بودجه ای دولتی حوزه ها
فقط 40درصد دانشگاه تهران است یعنی حساب و کتاب این که چندتا دانشگاه دولتی و.....هست دیگه با خودتون)
United Arab Emirates
وقتی حرف مفت نه مالیات دارد و نه بازخواستی، هر کس و ناکسی هر چه دلش بخواهد میگوید!
بادبادک عبدی !
Iran, Islamic Republic of
عباس! عبد خدایی یا بنده خدا !
برای رضای خدا دهن باز می کنی یا بنده های خدا!
در اول انقلاب عددی نبودی ! ولی عددی شدی !
نام پیدا کردی ! نان چطور !
چند رنگ دوست داری چون رنگ برنگی !
بازی مار پله سیاسی را خوب بلدی ! ولی با روحیه افراطی مذهبیت نمی خواند !
بعضی باد بادک را باد می کنند ولی تو خودت را باد می کنی ! ای باد بادک سیاسی !!!
Iran, Islamic Republic of
... بالاترین شهریه را کدام مرجع می‌دهد؟ (حدس و گمان شنونده‌ها). بالاترین شهریه را آقای سیستانی می‌دهد؛ ...

ایشون بیشترین مبلغ شهریه رو نمی دن(جهت اطلاع)
فکر کنم همین برای نقض کل استدلال ها صحیح باشه
Iran, Islamic Republic of
بله بله ! بيشترين شهريه را كسى ميدهد كه بيشترين پول در اختيارش باشد
Iran, Islamic Republic of
بیشترین پول در اختیار کسی است که بیشترین مقلد را دارد . چون شهریه از خمس است و البته این از حد درک شما فراتر است .
Iran, Islamic Republic of
چرا در بلبشوی گند زنی دولت وحامیانش رسانه های جیره خوار وبزک کننده امریکا وجانیان صهیونیست بجای انعکاس واقعی اخبار به مردم بدنبال حاشیه سازی برای انحر اف افکار عمومی هستند تا حماقت خود را به مردم اگاه وبصیر و ولایتمدار نسبت دهند اهای نلمردان بیگانه پرست خر خودتانید وجد واباد تان.. اخبار زیر نمونه کوچکی از افتتضاحات تان است؟؟؟؟؟؟؟/
صادق زیباکلام رفتاری پرتناقض در خصوص جمع‌آوری کمک‌های مردمی و رساندن آن به زلزله‌زدگان کرمانشاه از خود بروز داد که مورد انتقاد افکارعمومی قرار گرفت

فرار رو به جلوی «زیباکلام» برای عدم پاسخگویی درباره مرگ «سارینا»+عکس
صادق زیباکلام

مرگ دختر بچه کرمانشاهی بر اثر سرما باعث شد که سیل انتقادات به سمت صادق زیباکلام روانه شود که پول‌های کمک‌های مردم را در حساب شخصی‌اش نگاه داشته و می‌خواهد با آن کتابخانه و دهکده نمونه تاسیس کند.
سانسور تخلفات ۲۰ هزار میلیارد تومانی در رسانه‌های حامی دولت +
پرونده برادر رئیس‌جمهور وجهانگیری چه شد؟/ پاداش پایان خدمات میلیاردی!/

گزارش عجیب مجلس از دخل و خرج سال 95 دولت/ یک میلیارد دلار از پول نفت واریز نشده؛ 310 میلیون دلار پول نفت گم شده، 11 هزار میلیارد پول گاز دریافتی از مردم هم به خزانه نرفته است!

از عجایب عملکردی دولت حسن روحانی در سال 1395، گم شدن 7 میلیون بشکه نفت خام به ارزش بیش از 310 میلیون دلار بوده است. از دیگر تخلفات بزرگ ژنرال های نفتی عدم واریز بیش از 11 هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از فروش داخلی گاز و بیش از 4 هزار میلیارد
Iran, Islamic Republic of
میشه بگید کدوم یک از این حرفها نادرست هست ؟
Iran, Islamic Republic of
کدامش درست است شما که می دانید؟
از دوستان نزدیک من قم طلبه هستند... من از وضع زندگی شان خبر دارم و با اینها رفت و آمد دارم ؛ یک ریال بودجه دولتی صرف شهریه اینها نمی شود.
عموما کسانی که درس می خوانند، زیرزمین های نمور قم زندگی می کنند یا می رن حاشیه شهر مثل شهر پردیسان که ارزان ترین جای قم است زندگی می کنند... بپرسید بیشترین ساکنان پردیسان قم چه کسانی هستند می فهمید چقدر بی شرفی در این جماعت منور الفکر وجود دارد... از اول انقلاب اینها سر کار بودند و خوردند و شکم گنده کردند. ببینید خانه های مسئولان دولتی کجای تهران قرار دارد و از کجا آورده اند؟!
لعنت خدا به دروغ گویان بی شرف.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید این بیشترین مسولین دولتی مگر از چه قشری هستند که میگوید در کجای تهران زندگی میکنند
Iran, Islamic Republic of
بیشترین مسئولان بیشتر از چه قشری هستن؟؟؟بیشتر از چه قشری هستن ؟بشمار می فهمی !!!!!همین روشنفکرهای سکولاری که خودشونو چسبوندن به امام و بدو بدو رفتن پاریس و با امام برگشتن تا بتونن یه وجهه ای کسب کنن برای لفت و لیس بیشتر در صورتی که نه انقلابو قبول داشتن ودارن و نه اسلامو.سرنوشت همشون یکیه ایشالا مثل گنده شون بنی صدر گورشونو گم می کنن.
درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
با این دفاعتون معلوم هست که خودت روحانی هستی و دوست نزدیکت بهانه هست . چرا روحانیون نباید برن سربازی ؟ چرا روحانیون نباید مثل مردم عادی کار کنن ؟ چرا روحانیون باید از بودجه مردم حقوق بگیرند ؟ میشه بپرسم خون شماها چه رنگی هست ؟مگر یک روحانی دانشجو نیست ؟ چرا دانشجویان باید این همه پول بدند مدرک بگیرند و روحانیون پول می گیرند که مدرک بگیرند ؟
پیروحق
Iran, Islamic Republic of
با اینکه بنده به هیچ‌یک از فرق رایج در مملکت که ادعای مسلمانی دارند وابستگی ندارم اما کامنت بالا را می پذیرم راستی چرا در کشور اسلامی اجازه کشیدن کاریکاتور یک آخوند جرم است ولی کشیدن افراد واشخاص دیگر آزاد به یاد دارم که در زمان منحوس پهلوی کشیدن کاریکاتور هر کسی آزاد بود بجز شخص شاه آیا نباید تفاوتی در مقوله ها بین حکومت عدل اسلامی و حکومت سلطنتی باشد؟!
آنیتا
Iran, Islamic Republic of
چرا عادت به چرند گفتن دارین؟داداش منم یه طلبه است یه دانشجو 4سال درس می خونه ولی یه طلبه 10 سال فقط مقدماتی می خونه وبعد هم خارج فقه ، بعد هم نه که هیچکی معاف از خدمت نمیشه فقط اون بیچاره ها هستن که معاف میشن؟؟؟؟!!!!!!!!!!!در ضمن مگه پزشکا و متخصصا و ....درس نمی خونن و بعد هم همه جوره بابت تخصصشون مردمو میچاپن !!!اونا چند سال درس خوندن. چرا گناه چند تا آشغال در لباس روحانی رو به اسم همه روحانیا مینویسی؟مگه تو قشر های دیگه مثل همین پزشکا آدم ناجور نیست .اکثر مسئولین ما روحانی نیستن پس چرا وضعمون اینجوریه؟
Iran, Islamic Republic of
دفاع درستی نکردی دوست عزیز پس یکی به شما بگه بعد ۱۲ سال درس خواندن شروع میکنید به چاپیدن ملت کار درستیه لطفا کمی تفکر سپس مطلب بنوس آره بسیاری از مسولین کشور ما از روحانیون هستندو ابن برخلاف نظر امام بود که میگفت روحانیت نباید رییس جمهور شود پس ملاک بهتر عمل کردن و کمتر وابسته بودند است
Iran, Islamic Republic of
پردیسان ! پس بخاطر همینه عقده ایی می شوندوبه قدرت که می رسند سراز لواسون ومنطقه یک تهران درمی آورند چون هیچکدامشان طبیعی زندگی نمی کنند....
Iran, Islamic Republic of
حرف حق شنیدن تلخ است ولی واقعیتی است که نمی شود ان را کتمان کرد. اگر چه در جهت منافع آقای جهان نیوز نباشد.!!
Iran, Islamic Republic of
حق هم لابد اون چیزیه که قبیله شما میگه.اگه اینطوره ،کو سندش ؟ کو تحقیقش با مستندات.فقط بزن ودر رو حرف میزنید وبس.وهرگز به مناظره تن در نمیدهید.
Iran, Islamic Republic of
اقای عبدی اگه غصه بودجه دولت رو میخوره ؛چرا برای فیشهای نجومی وپولهای وزارت نفت که به خزانه واریز نمیشه سینه چاک نمیشه؟! چرا برای گرفتن چمدان پول از ملک عبدالله،توسط خاتمی اشک نمیریزه ؟
درد این جماعت این است که دین مردم ،سد راهشون برای تحویل کشور به قبله آمالشون=امریکاست.برای همین هر روز به یکی از پایه های دین مردم حمله میکنند.اونقدرم احمقند که نمیبینند که هر کس در طول تاریخ این بازیهای اونها رو انجام داد ،محو شد.
این حرفها فرافکنی است اصلاح طلبان با حمایتی که از روحانی در این سالها کرده اند باید مسئولیت ناکامیها و خلف وعده هایش را هم بپذیرند تئوریسین های اصلاح طلب به جای پاسخگویی به مردم سعی دارند با این حرفها ضعف خود و دولت متبوعشان را پوشش دهند هردم از این باغ بری میرسد این آقایان ژن خوب هر لحظه قصورات را به گردن کسی میاندازند .پاسخگو باشید نه تحلیل گر
Iran, Islamic Republic of
من و شما که می‌خواهیم خمس و سهم بدهیم، به کسی که وابستگی دولتی دارد، نمی‌دهیم.!!!
یعنی چی ؟! یعنی دولت ایران از مردم جداست ؟! یعنی مردم دولتی رو سرکار اوردن ولی اگر کسی با اون دولت رابطه داشته باشه !ازش متنفرند!
اقای فتنه گر88 ،یه کم به مغزت فشار بیار بعد حرف بزن.کینه ای که تو دلته ،مغزت رو............
Iran, Islamic Republic of
حرف کاملا درستی زده. به جای آنکه پول مالیات را که مردم با نارضایتی می دهند و باید صرف آبادانی و توسعه کشور شود را به حوزه ها بدهید. مردم را تشویق کنید خمس و زکاتشان را بدهند تا حوزه ها از وجوهات شرعی رونق بگیرند.
Iran, Islamic Republic of
مردم راضیند پول مالیاتشون بشه فیش نجومی اقایان وحق اوقات فراغت فرزندانی که ژن خوب دارندوآی کیوبالا! هستند؟!
Iran, Islamic Republic of
چرا سفسته میکنید راست میگه باید مردم را تشویق کرد که خمس و زکات را بدهند بلاخره از یکجا باید درست کردش دیگه هر کاری برای بکنی هی بگی املاک نجومی حقوق نجومی خب آخرش چی
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز املای سفسطه را یاد بگیر از روی آن ده بار بنویس
Iran, Islamic Republic of
مگه حوزه با دانشگاه فرق میکنه؟ مگه بنیانگذار این انقلاب حوزوی نبود؟
مگه حوزه ترویج وتوسعه علوم دینی وفقه شیعه را در این کشور شیعی به عهده نداره ؟
مگه ما شیعه نیستیم؟ مگه بودجه ملی برای همه امور کشور نیست؟
Iran, Islamic Republic of
منظور عبدی و اصلاح طلبا از طرح این موضوعات:
1-منحرف کردن فکر مردم از مشکلات اقتصادی و تورم ناشی از بالا رفتن بی سابقه نرخ دلار و سکه است
2-توجه مردم را از بودجه های کلان تخصیص داده شده به برخی معاونتهای ریاست جمهوری و افزایش بی سابقه هزینه های دولت منحرف کنه
3- نواقص بودجه ارائه شده به مجلس را بپوشونه
4-و ازهمه مهمترعبدی وبرخی اصلاح طلبا به دنبال دولت وکشور سکولارند اونها از اسلام وحوزه سیلی خورده اند وبه هر بهانه ای میخواهند به اسلام ضربه بزنند
Iran, Islamic Republic of
چند میلیارد تومان هزینه جناب آقای آشنا -مشاور رییس جمهور -می شود .خروجی کار ایشان به جز چند توییت اختلاف افکنانه چیست؟
Iran, Islamic Republic of
من در این کشور مالیات می دهم ام راضی نیستم یک ریال از مالیاتم هزینه فوتبالیستها که میلیارد میلیارد قراردادشان می شود بشود
Iran, Islamic Republic of
پول پاشی دولت برای کمک به احزاب چی ؟! از اون حزبهای چندنفره که از بیت المال پول میگیرند ،خوشت میاد یا بدت میاد؟!
شریف مهاجر
Iran, Islamic Republic of
اقای عبدی از برنامه های حوزه وعلما اطلاعات چندانی ندارد اولا اینکه هیچ عالمی جهت پرداخت شهریه بودجه دولتی ندارد ثانیا عدم وابستگی مالی حوزه ها مورد عنایت همه مراجع از امام و... بوده ومیباشد
Iran, Islamic Republic of
واقعا خروجی حوزه های جدید چه کسانی هستند آنها که الان تاج سر ما هستند و ما آنا را عاشقانه دوست داریم همگی مربوط به خروجی حوزه های قبل هستند
Iran, Islamic Republic of
خیلی از خروجیهای حوزه های جدید افراد متدین و بسیار پاکی هستند که متاسفانه چون در جایگاه خاصی نیستند مردم آنها را نمیشناسند
ولی ...
Iran, Islamic Republic of
اگه قوه قضائیه با وطن فروشها درست یرخورد میکرد امروز این آدم اصلا وجود نداشت که اینطور بین مردم فتنه درست کنه ومردم رو به جون هم بندازه
مرگگگگگگگگگگگگگگ بر منافق
مرگگگگگگگگگگگگگگ برتفکرات سکولار
Iran, Islamic Republic of
کنایه نیست واقعیت است ولی بسیار تلخ است . حال اگر همین مطلب را یک اصولگرا گفته و نوشته بود باز تفسیر دوستان فرق میکرد ولی أین واقعیتی است که بسیار درد آور است
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تو مرجعی یا طلبه ؟ پس از کجا میدونی که عبدی راست میگه؟این اولین دفعه نیست که دروغ میگه واخرین بارش هم نیست.دلیلش هم این است که اگه راست میگه دقیق شهریه ها رو اعلام میکرد نه فله ای بگه وبره.
Iran, Islamic Republic of
والاه این دفعه که بودجه شفاف اعلام شد تک تک علما مشخص شد چقدر بودجه در خواست کردند و مبالغ تن هم در ردیف بودجه ثبت است احتیاج به حاشا نداره
Iran, Islamic Republic of
فکر کن حال یک طلبه أین حرف را زده بازم میخواهی هوچی گری کنی
Iran, Islamic Republic of
تو چطور فهميدى دروغه لا مذهب ؟!
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من که طلبه ام و شهریه میگیرم بیشترین شهریه رو رهبری میده. بیشترین وجوهات هم سمت دفتر رهبری میره خودم تو قم هستم و میبینم
Iran, Islamic Republic of
این شهریه یعنی شما حقوق زندگی خودتان را از حضرت ایت الله خامنه ایی میگیرید
اعتمادی
Iran, Islamic Republic of
اینجانب طلبه ام،با افتخار تمام شهریه مقام معظم رهبری را میگیرم واز گفتنش ابایی ندارم،وافتخار میکنم که امام خامنه ای کفیل زندگیم باشه،اما عزیزم شهریه از محل سهم مبارک امام هست؛،واز دوستان هم میخوام یک تحقیقی در مورد زندگی طلبه ها داشته باشید،با حداقلهای ممکن در حال زندگی هستیم،ودر عین حال خودمان را خادم ملت میدانیم،وبرای دفاع از ارزشهای دینی وملی مان حاضریم جانمان را بدهیم،برای اثبات این ادعا هم به امار شهدای روحانیت مراجعه بفرمایید،در سالهای اخیر هم در دفاع از حرم خانم زینب سلام الله علیها روحانیت شهدای زیادی را تقدیم کرده،اما و اما راستی از همفکرها و هم مسلکهای اقای عبدی چند نفر برای دفاع از این آب وخاک جانشان را داده اند؟!
با مقداری مداقه معلوم میشه انگیزه افرادی که دنبال بحث بودجه توی حوزه های علمیه هستند چیه!
برای اصلاح همین آقای عبدی هم دعا می کنم.به هر حال همه به دعا احتیاج داریم.
Iran, Islamic Republic of
کاش کل آموزش وپرورش هم زیر مجموعه آقا می شد...
Iran, Islamic Republic of
شما رو نمیدونم ولی من هم چند سالی قم بودم

دو نوع طلبه داریم
یک نوع طلبه های آفتاب و مهتاب ندیده بالا شهر نشین که معلوم نیست از کجا آورده اند ولی خوشبختانه بسیار اندک هستند

گروه اکثریتی هم هستند که دست هایشان از کار و کارگری پینه بسته و حتی شب ها در منزل قالی بافی می کنند تا کمک خرجی برای تحصیل و زندگی داشته باشن چون میزان شهریه دریافتی برای تحصیل و زندگی بسیار ناچیز است
Iran, Islamic Republic of
میشه در مورد این شهریه بیشتر توضیح بدهی یعنی شما بابت درس خوندن در حوزه از یک مرجع تقلید بزرگتر پول دریافت میکنید که ان پول را هم مردم از طریق پرداخت خمس و زکات به ان مرجع تقلید میدهند تا ایشان عادلانه به شما ها پرداخت نماید
حقیقت گو
United States
بیایید با هم صادق باشیم.
اینکه کسی بیاید و به صرف اینکه درس بخواند پولی بگیرد ( هر چند اندک ) و کار مفیدی انجام ندهد و بعد از فارغ التحصیلی هم باز عمدتا به کار پیش نمازی و امامت نماز جماعت فلان ارگان و اداره مشغول به کار شود و باز دوباره برای این کار ( شاید بشود گفت انجام فرایض دینی ) پول و حقوقی بگیرد، به نظر پول درست و حلالی به نظر نمی رسد و به هر حال این شبه ای هست که در ذهن من و اکثر جوانان شکل گرفته و باید پاسخ گرفته شود.
من فارغ اتحصیل رشته مهندس امیرکبیر هستم و در نمازخانه خوابگاه از امام جماعت پرسیدم که شغل شما چیست و گفت همین نماز خواندن دیگه ... و بعد از خوابگاه شما هم میرم دوباره در بلوار کشاورز در اداره دیگری نماز می خوانم.... و من دیگر به اون نمازخونه نرفتم.
دوست دیگری در بالا نوشته اند که چرا آقای عبدی نوشته فلان مرجع بیشتر میده و اگر راست میگه بیاد عدد بگه !!! بدون هیچ حب و بغضی میگم اتفاقا این خود مراجع هستند که باید بیایند و اعلام کنند چقدر دریافت کرده اند ( کم و زیادش مهم نیست ) و در چه راهی خرج کرده اند. می دانید که چقدر شایعه ( و شاید هم واقعیت ) هست که فلان مرجع تقلید فوت کردند و فلان میلیارد تومن در حساب ایشان باقی ماند ...
نکته دیگر اینکه بحث پویایی دین و تطابق با عرف و نیاز زمانه هست، شاید خداپسندترین کار این هست که همه مراجع اعلام کنند که هیچ مبلغی به ما پرداخت نشود و مردم را تشویق و مکلف به پرداخت مالیات کنند و دولت را مکلف به شفافیت در مورد نحوه هزینه مالیات مردم.
لطفا به تجربه جوامع اروپایی و شرقی چین و کره و ژاپن نگاه کنید.
روحانیون و طلبه ها ناراحت نشوند ولی خیلی از زمانه عقب هستند و زمانی بیدار خواهند شد که خیلی دیر شده است.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز کجای کاری
مگر این دزدی ها که در کشور صورت می گیرد به جز از محل مالیات و پول نفت کشور هست؟
چرا دوستان تحصیل کرده مثل شما به درآمدهای میلیاردی فوتبالیستها اعتراض ندارند ؟
چرا دولت مدام باید کسری بودجه تیمهای تهرانی را تامین کند؟
یک استاد دانشگاه تهران چقدر حقوق می گیرد؟فاضلترین استاد حوزه ساعتی 5هزارتومان بابت تدریس حقوق می گیرد.
Iran, Islamic Republic of
پول خمسی که مراجع تقلید می گیرن دو بخش می شود بخشی سهم سادات است که به فقرای سید که گرفتن زکات بر آنها حرام است داده می شود و بخشی سهم امام زمان است که در زمان غیبت مراجع به طلاب که درس دین می خوانن تا تبلیغ دین کنند داده می شود و تا زمانی که در مسیر آموزش و تبلیغ و در خدمت دین هستند به آنها داده می شه. در واقع شبیه دانشجویان بورسیه ای که از طرف نهاد مربوطه به آنها از ابتدا حقوق داده می شه.
Iran, Islamic Republic of
چرا این سادات فقیر هیچوقت تمام نمی شوند یعنی هنوز توزیع ثروت به عدالت نیست .
سید
Iran, Islamic Republic of
گرچه شاید حرف عباس عبدی بد نباشه ولی ایشون خیلی بیخود کرده که اومده در مورد حوزه علمیه و مسائل حوزه علمیه حرف زده. اگر هم حوزه اشکالی داشته باشه که حتما هم داره باید از داخل خودش اصلاح بشه یعنی کسانی که تخصصی در زمینه معارف دینی دارند و صلاح حوزه رو میدونند، نه اینکه امثل عباس عبدی بیان و تعیین تکلیف کنند. ما که چندین سال هست که توی حوزه قم هستیم تا حالا نشنیده ایم که هیچ کدام از مراجع تقلید درخواست بودجه بیشتر کنند از دولت. حتی بعضی مراجع تقلید صراحتا گفته اند که ما به بودجه دولت کاری نداریم، و این نظر همه مراجع تقلید هست. اگر هم کسی چنین مطالبه ای کرده ربطی به مراجع تقلید نداشته بلکه شاید چهار چوب اداری حوزه چنین چیزی رو گفته و اون هم برای اداره زندگی طلبه ها نبوده بلکه برای کارهای عمرانی حوزه مثل ساختن مدارس علمیه بوده، نه دادن پول ماهیانه به طلبه ها.
Iran, Islamic Republic of
چرا باید در جامعه همه برای درس خواندن پول بدهند و شما برای درس خواندن پول میگیرید کلا کدام مشکل از جامعه را تا حالا حل کردید
Iran, Islamic Republic of
دانشجویان بورسیه ای پول می گیرن. طلبه ها هم بورسیه حوزه می شن برای تبلیغ دین و حل کردن مشکلات معنوی افراد و جامعه
محمد حسین
Iran, Islamic Republic of
خب شما هم برو درس علوم دینی بخوان وشهری اش را هم بگیر کسی جلو شمارا نمی گیرد.بنده با رضایت کامل خمس اموالم را برای همین مصارف تقدیم مرجع دینی بزرگوارم مینمایم .دیگرانی هم که خمس میدهند همین طور.
Iran, Islamic Republic of
شما هم که دانشگاه دولتی تشریف میبری مجانی میری از بیت المال و حق ۸۰ میلیون ایرانی خرج شما میکنند. شما کدام مشکل ۸۰ میلیون را حل کردی ؟؟؟؟؟
طلبه درآمدش از خمسی است که ما میدهیم ما هم راضی هستیم نوش جانشان. ببخشید به شما چه مربوط مگر از جیب شما میرود ؟؟؟؟ اون که خمس میده راضیه مگه شما خمس میدی ؟؟؟
اما شمایی که از اول ابتدایی تا آخر دانشگاهت از حق بیتالمال خرجت میشود اگر حرف دشمن این مردم را بلغور کردی و هیزم به آتش دشمن ریختی باید آن دنیا جواب بدهی جواب ۸۰ میلیونی که سهمشان را خوردی و با دشمنشان هم کلام شدی .
Iran, Islamic Republic of
دانشگاهی ایمان وزندگی مردم را برباد نمی دهد اما خطای شما دین ودنیای مردم را یک جا برباد می دهد...وخطر انحراف شما بیشتر است .
Iran, Islamic Republic of
کسی که اولین بار از این مسائل حرف زد جناب رئیس جمهور بود خدا کند قصد و غرضی از این حرفها نباشد که هر که با مبلغ دین خدا در افتاد ور افتاد .طوری هم ور افتاد که دیگر نتوانست سر بلند کند
Iran, Islamic Republic of
بیخود دور خودتون هاله قداست نکشید که شما تنهاتنها نماینده خدا روی زمین نیستید.که کسی نقدتان نکند.خودتون هم خوب می دانید بعضی از شما ها ضربه ایی که به دین وایمان ودنیای مردم زدید(مثل همین روحانی تو خیلی مسایل فقهی وامثال رئیسی تو ایجاد مشکل برای سهامدران پدیده مشهد))ده هاسال طول می کشد تااذهان مردم را درست کند
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
دوستان حتما دیده اید بعضی بچه های کوچک وقتی کسی به آنها توجه ندارد سعی دارند جلب توجه کنند مثلا تلویزیون یک برنامه جالب دارد نشان می دهد همه زل زده اند به تلویزیون اون بچه میره درست جلوی تلویزیون می ایسته درد عبدی چیز دیگه اس متاسفانه اکثر دوستان توجه ندارند او با این حرفهای جنجالی که گهگاه میزند می خواهد بگوید من هم هستم و شما به جای اینکه به این بحث بپردازید در مورد بحث انحرافی عبدی و شهریه حوزه ها تو سر و مغز همدیگر می زنید
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
مشکل از قوه ی قضائیه ی ماست وقتی این آقا رو با اون حجم از تخلفات و جاسوسی که اثبات شد باید اعدام میکرد و نکرد. آخرش میشه این دیگه.
دکتر شریعتی چه قشنگ میگه: مصلحت تا کی، پس مجالی برای حقیقت کجاست.
Iran, Islamic Republic of
مجالی از حقیت در دستان شماست بنویس و جواب بده و پاسخ بشنو چرا اعدام و مرگ
Iran, Islamic Republic of
اثبات شد؟ حالت خوبه؟
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه از موقعی که حوزه ها از حکومت بودجه گرفتن استقلالش را از دست داده د دیگر این حوزه آن حوزه سال 57 نیست. و به خاطر همین است که دیگر حوزه های ما آن کارائی را ندارند.
وقتي پيامبر و ائمه (ع)را براي التهاب آفريني در جامعه و فراموش شدن مطالبات برحق مردم زير سوال مي بريد علما و مراجع تقليد را رير سوال بردن براي شما خيلي ساده تر است .
قباحت هم حدي دارد .
شايد كينه اي كه داعش به سبب نابوديش با فتوا هاي آيت الله سيستاني در دل دارد شما به وكالت از آنها از زبان نحست با توهين به ايشان جاري مي شود .
به جاي توبه و انابت به پيشگاه آمريكا ،از علما معذرت خواهي كن .
هرچند رسالت شما و امثال شما مبارزه با اسلام است و مراجع بهانه است
منصور
Iran, Islamic Republic of
دروغ گویی و عوام فریبی در جریان اصلاحات موج می زنه.
شهریه طلبه ها از خمس پرداخت میشه نه بودججه دولتی.
این 300 میلیارد تومن بودجه مدیریت حوزه های علمیه هم هزینه بیمه طلبه هاست که هر فرد ایرانی در دانشگاه های مختلف چنین امکانی داره. بودجه دانشگاه تهران(از میان سایر دانشگاه ها) به تنهایی 300 میلیارد هست با جمعیتی به مراتب کمتر
Iran, Islamic Republic of
مراجع شفاف روسایت شان هزینه ها وخرج هارا وورودی ها را اعلام کنند تا شبهه پیش نیاید به همین سادگی .
Iran, Islamic Republic of
چقدر راحت این افساد طلبا عوام فریبی می کنن
Romania
باسلام ایشون نه حوزوی است ونه مسائل حوزه رامی داندفقط می خواداغتشاشگران رابه سمت حوزه جهت دهی کندتاحوزه راآتش بزنند.امروزبیشترین وجوهات به دفترمقام معظم رهبری میادوبیشترین شهریه راهم حضرت آقامی پردازند.
سرباز ولایت
Iran, Islamic Republic of
کاش برنامه های رسانه ی ملی امسال بجای آمار و ارقام کذب که بگویند قبل از انقلاب فلان مقدار روستا برق داشتند و الان همه برق دارند و...بجای آن بپردازند به نهاد های موازی و فاقد کارایی و بگویند با این همه بودجه ی بیت المال اینها چه فایده ای برای مردم داشته و دارند و دستاوردهای آنها را شرح دهند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
من یک شخص طرفدار پر و پا قرص نظام هستم ولی باید به این نکته هم توجه داشت ضربه ای که بعضی از روحانیون به نظام و اسلام میزنن هیچ کس نمیتواند بزند همانطور که با گسترش بی ضابطه دانشگاه ازاد و پیام نور سطح کیفی اموزش عالی کشور پایین اومده با گسترش حوزه ها هم این مشکل برای روحانیت ایجاد خواهد شد باید حوزه به گونه ای باشه که کسی که اونجا میره بیشتر اسلام رو درنظر داشته باشه تا منافع شخصی
Iran, Islamic Republic of
آقای عبدی برای مفتضح ساختن نهاد های مخالف خود و یا شخصیتهای معنوی و سیاسی مخالف خود چیزی کم نمی گذارد ولی از جاسوسی خود و پولی که از سیستم های بیگانه می گیره حرفی نمی زنه خودت که اینقدر آلوده ای چرا دیگران را موعظه می کنی؟ مشکل ما از سیستم نظارتی و امنیتی کشور است که حزبی برخورد می کنند و شماها را برای طعمه خودشان استفاده می کنند و از خیانت شما سر پوش می گذارند
Iran, Islamic Republic of
چرند چرا ميگى بوقى جان ؟! هر كى حرف حق زد جاسوسه ؟! آخه اين چه منطق سوراخ و پوسيده ايه كه شما جماعت رو به افول داريد ؟! چرا نمى تونيد چهار كلمه حرف حساب با هموطناتون بزنيد ؟! اين چه مرض لاعلاجيه شما جماعت مبتلا شدين ؟!
مینابی
آقای عبدی شما نیمه شب بلند شو و رو به کاخ سفید 300 مرتبه بگو :سیدی ترامب العفو العفو العفو
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالب بود. دمت گرم.
محسن
Iran, Islamic Republic of
آخه آدم لجوج : چرا دروغ میگی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالاترین شهریه رو آیت الله سیستانی میده ؟؟؟؟؟؟

آقای عبدی طلبه ها با هزار گرفتاری دارن زندگی میکنند شما دیگه با دروغ هاتون اذیتشون نکنید

لطفا
آیا این موارد هم دیده میشه؟!
Iran, Islamic Republic of
... می خورن و کار هم نمی کنن بعد به شهریه ها گیر میدن

کنارش بعد نیست یادی هم از طلبه های شهیدی بکنیم که با همین شهریه مشغول کار تبلیغ هستند و در این را غریب کشته میشن و حتی بنیاد شهید هم حاضر به پذیرفتن این عزیزان به نام شهید نیست

حجت الاسلامی که در اروپا با 56 ضربه چاقو چند سال پیش به شهادت رسید و علت مرگش طبیعی اعلام شد

روحانی جوانی که در یکی از کشورهای آمریکای لاتین توسط نیروهای آمریکایی ربوده شد و جنازه تکه تکه شده اش بعد چند رو پیدا شد لکن همسر حامله این روحانی توسط مردم بومی که از ماجرای مطلع شده بودند ، فراری و پناه شد تا بعد از اینکه صداها خوابید یواشکی به سفارت ایران رفت و به کشور باز گشت

از این موارد بسیار است
حالا یک مشت مفت خور بیکار داره به خاطر اندک شهریه یک طلبه جونشون در میره این آقای عبدی هم شده وکیل مدافع شون
Iran, Islamic Republic of
به طلبه چه ربطى داره بابا ؟! شما جماعت دردتون از جاى ديگه است دوست داريد ملت تا ابد در ناآگاهى باشند .
Iran, Islamic Republic of
تمام بدبختی ها زیر سر حوزه ها و روحانیون دولتی است!؟.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اول اینکه عبدی خودش هزاران نکته بحث برانگیز وغلط در رفتارش هست.چه در گذشته وچه در حال.اما بخشی از صحبتش درسته.این بودجه هایی که داره داده می شه خروجی ملموس باید داشته باشه.اگه در گذشته شهید بهشتی و آیت الله طالقانی و شهید مطهری یا باهنر بودجه ای دریافت می کردن خروجیش جامعه ی سالم بود. الان چی؟؟؟؟ضمنا آقازاده ی خیلی از این علما به سبک اشراف دارن خوش گذرانی می کنند! به نظر شما این بودجه ی زیادی که درخواست شده درکجاها هزینه می شه؟؟؟؟واقعا همش صرف طلاب می شه!؟
علی
Iran, Islamic Republic of
وقتی فعال اصلاح طلب (خوارج) تو باشی ...مملکت همین میشود
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنتتون کنه که به جای پاسخگویی به کوتاهی ها و کثافت کاری های دولت متبوعتون دنبال پرونده ساز یو مسئله سازی هستید..علمای قم نبال بودجه اند؟ ...وطن فروش تو برو وطنت رو بفروش..
روح اله
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز
چرا فکر می کنی اگر یک اصلاح طلب حرفی در نقد حوزه علمیه زد اون حرف توهین به دین است؟؟
حرف حق را باید شنید
انظر الی ماقال و لاتنظر الی من قال
Iran, Islamic Republic of
حرف حق رو باید شنید

ولی مشکل اینه که حرفش حق نیست
Iran, Islamic Republic of
آفرين روح الله عزيز ! حرف هميشگى منهم با جناب زاكانى و بر و بچ پايدارى نما و رهپويان علامه همينه ! اين بنده هاى خدا به محض اينكه حرفى از اصلاح طلبى و اصلاح به گوش مباركشون ميخوره فوراً كهيراتى ميشن ، گويا ميتلا به آلرژى پيش رونده اند كه فقط با پزشكى هسته اى قابل درمانه !
رضا
Iran, Islamic Republic of
پزشکی هسته ای را خوب اومدی خخخ
به هرحال رشته تحصیلی جناب زاکانی باید یه نسبتی با کار رسانه ای داشته باشه
کارشناس الهیات
Iran, Islamic Republic of
مطمئنی؟!!
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
عجب دلقک هایی هستند این افراد به اصطلاح اصلاح طلب...البته که مفسد های دوران ما که باید با قاطعیت بر خورد شود یک بار برای همیشه...
Iran, Islamic Republic of
دلقک خودتی
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
دلفک به کسی می گن که افرادی را سرگرم کند . تمام ناکارامدی و فساد های پی در پی جماعت خودشان را یکی همین شخص دیگری نا صادق زیبا کلام ودیگری حجاریان که ملت را ازتمام قضایای کثیف شان منحرف کنند.عزیز دل ..تو چقدر فکر نداری ..تا امثال تو هستند اینها غمی ندارند..موفق باشی.
United States
عباس جان بخاطر یک حرکت انقلابی ۴۰ سال پیش شناخته شدی. ایکاش که یه جوری رفتار میکردی که یه ذره از اون ابرو امروز برات میموند.
Iran, Islamic Republic of
آقای عبدی تراسننه
Iran, Islamic Republic of
هیچگاه مراجع حوزه های علمیه و طلاب را با پول دولتی اداره نکرده اند.همواره اینچنین بوده و هست که شهریه از محل خمس مال مومنین پرداخت می شود؛در این رابطه با حوزه از خود دفاع کند اما خطی که پی در پی به طرف حوزه های علمیه و نهادهایی مثل تبلیغات اسلامی شلیک می کند با دشمن اسلام و انقلاب مرتبط است.
دانا
Iran, Islamic Republic of
می دونید دقیقا اصلاح طلبانی مثل آقای عبدی از چیه مردم برای رسیدن به هدفشون استفاده می کنن از ندانستن شیوه پرداخت و هزینه به دستگاه ها چون مردم اکثرا نمی دونن چقدر و چه جوری به دستگاه های مختلف پول داده می شد برای همین با گفتن پول گرفتن حوزه ها و خرج هزینه برای سوریه و غزه و امثالهم خیلی راحت ذهن مردم رو به سمت اهداف مورد توجه خودشون می برن و از اصل قضایا که این روزها خودشان و دوستانشان در حال انجام دادنشان هستند دور می کنن واقعیت اینه که با ضربه زدن به مذهبیون فقط دنبال یه هدف می گردن دور کردن مذهبیون از آنچه جاسوسان عزیزشان در قدرت در حال انجام هستند کودتای سیستمی که به سبک نرم و آن هم نه فقط در قدرت در سطوح مختلف جامعه به روش های مختلف که به صورت طرح و لایحه به مجلس داده می شود برخی فقط به نشانه های سند2030اشاره می کنن ولی حقیقت آنست که در اقتصاد سیستم پولی کشور رو به زوال است و در سیستم مدیریتی عملا درجه بندی را شاهد هستیم که خان گرایی دوره خان ها را به یاد می آورد در هر صورت تبعیضاتی که در سال های اخیر با مردم شده از طرف مذهبیون نبوده بلکه از طرح و برنامه فدرالیسم و تفکر این جماعت تازه به دوران رسیده و تحت تعلیم غرب و انتقال به ایران با روش های غربی و البته با امکانات غربیست امیدواریم که آن جمهوری که مدنظر آقایان است جمهوری فدرال نباشد
منصوره
Iran, Islamic Republic of
وجوهات شرعی در دست مراجع شهریه پرداختی به طلبه ها را می پردازد. که در فقه تشیع مسیر پرداخت آن تعیین شده و دولت اسلامی هم اگر کمکی بکند راه دوری نخواهد رفت و کمک به اعتلای مذهب تشیع است. این حرف های مفت را باید در قبال پولهای اختلاسی برادران مسولین و حقوقهای نجومی بزنید ، نه به طلبه هایی که با سختی روزگار میگذرانند، نامردی هم حدی دارد. هر چند مرام شماست!
Iran, Islamic Republic of
خوب است. کینه های درونی خود از حوزه علمیه را آشکار می کنند!
Iran, Islamic Republic of
حوزه وقتی خفه خون گرفتی اینا میان علیه تو نظر میدن ! ... میخوان جلو حوزوی شدن رو بگیرن ولی کور خوندید الان که ماهم با جدیت بیشتری درس میخونیم به لطف خدا
Iran, Islamic Republic of
علیه برجام وربا ی بانکی وکرسنت ووووو چرا شفاف وبلند فریاد نمی زنند چشم امام خمینی را دور دیدند با سکوتشون واداده هارا همراهی می کنند ...
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
اگه بپذیریم علمای قم به دنبال تامین بودجه هایی از بودجه کل کشور برای امور حوزه وفرهنگ اسلامی باشند ؛نه کار منکری انجام داده اند نه کارحرامی
آقای عبدی اونهامثل تو...
...
حیدری
Iran, Islamic Republic of
یزدی زاده جان
رفتارهای قم یه کم پیچیده تر از این هاست
United Arab Emirates
...
علی
Iran, Islamic Republic of
با محتوای متن آقای عبدی احساس همنوایی دارم
فریاد
Germany
ایا شما قیمت باطری و پوشک پیرمردها رو ببینید می فهمید حضرات خرجشان خیلی بالاست‌...
Sweden
حوزه زمان شاه نوکر کفار کاملا مستقل بود هر چند اخوند درباری هم کم نداشتیم و شاه ملعون سعی میکرد با تطمیع و پخش پول کل نهاد دین رو تسخیر کنه ولی نتونست. این قیاس عبدی کلا اشتباه است از دو حهت اول اینکه الان نظام کفر حکومت نمیکند بلکه نظام اسلامیست و این نظام اسلامی برای پیشبرد دین بودجه میدهد و باید هم بدهد همچنانکه بودجه به همه نهادهای اموزشی تعلق میگیرد. زمان شاه خائن این بودجه به کلیت حوزه داده نمیشد و اصلا خود حوزه هم حاضر نبود پول شائبه دار دولت کفر را بگیرد ولی الان وضع دگرگون شده است و حوزه ها هم مثل همه نهادهای اموزشی دیگر بودجه میگیرند. خلط مبحثی که عبدی بوجود اورده مزورانه است چرا که صحبت از شهریه برای طلاب از بودجه عمومی حوزه کرده است و همانطور که دوستان بسیاری اینجا تذکر دادند شهریه ها از وجوه خمس مردم است که با کمال میل و ایمان به مراجع مورد وثوق شان میدهند. اینکه عده ای از دوستان تحت تاثیر این شبهه او قرار گرفته اند لازم است خود حوزه و افراد سرشناس حوزه جواب ایشان را بدهند.
Iran, Islamic Republic of
خوب همون زمان شاه به رئیس اوقاف گفته بود ببین حالا که وضع نفت خوبه به حوزه ها کمک کنیم رئیس اوقاف گزارش داد گردش مالی این ها برابر با بودجه کشور است (نقل به مضمون از خاطرات یکی از درباری ها )
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
البته حرف حق رواززبان هرکسی باید پذیرفت این حرف عبدی درسته علما نباید برای کارهای تبلیغی واسلامی که تنهاوظیف شون هست به بودجه دولت رجوع کنن بدبختانه چندروزپیش جناب حدادعادل هم بخاطرصحبت یکی ازنمایندگان درمخالفت باتخصیص بودجه به بنیادسعدی اشفته شده بود سوال من اینه جناب حداد فقروگرسنگی مردم واجب تره یابنیادسعدی؟
Iran, Islamic Republic of
بااین کامنت های شعارگونه گویا هرکاری بامردم مابکنن کمه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
حالا اين عباس عبدي ... هست كه تريبون در اختيارشه چرت و پرت منتشر مي كنه انگ ميزنه به جامعه علما !!!!!
میرقلیچ
Iran, Islamic Republic of
جناب عبدی لطفا رسیدی که دال بر پرداخت خمس پرداخت کرده را نشان بدهد سپس کارشناسی کنه?
پاسدار حریم ولایت
Iran, Islamic Republic of
بلایی که روحانیت و آخوند انگلیسی صفت بر این کشور مظلوم وارد کرد حتی هیتلر بر جهان نکرد
Iran, Islamic Republic of
ازقدیم گفتن آب که سربالابره.......
طباطبایی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب اقای عبدی ایکاش درست تحقیق می کردید با خود علما این صحبت را مطرح میکردید
و سخن یقینی مطرح می کردید