دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۱
۱۲

کارمندان دولت این احکام شرعی را بخوانند

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۷
کد مطلب: 585555
بیت المال به مکانی گفته می‌شود که اموال عمومی متعلّق به همه‌ی مسلمانان در آن‌جا فراهم و نگهداری می‌شود تا در مصالح آنان صرف گردد، که در امانتداری آن تأکید فراوانی شده است.
کارمندان دولت این احکام شرعی را بخوانند
به گزارش جهان نيوز، بیت المال به مکانی گفته می‌شود که اموال عمومی متعلّق به همه‌ی مسلمانان در آن‌جا فراهم و نگهداری می‌شود تا در مصالح آنان صرف گردد، که در امانتداری آن تأکید فراوانی شده است.

امام خمینی(ره) درباره بیت المال این چنین می‌گوید: «اموال موجود در دست مردم یا جنبه حقیقی دارد و یا جنبه حقوقی، به این معنا که یا مال شخصی است و یا مربوط به نهادهای دولتی و شرکت های خصوصی است. مسلما استفاده بدون اذن و اجازه از اموال غیر، جایز نبوده و حکم غصب را دارد». (امام خمینی، تحریرالوسیلة، ج2، ص172)

مقام معظم رهبری

جایز نیست مدیران و مسئولین و سایر کارمندان در هیچ یک از اموال دولتى تصرفات شخصى کنند؛ مگر آن که با اجازه قانونى نهاد مربوطه باشد. (ترجمه اجوبة الاستفتائات، ص 480،س 1965)

اگر آنچه که از اموال بیت ‌المال نزد شماست، از اموال دولتی مختص به اداره خاصی از اداره‌‌های دولتی باشد باید در صورت امکان به همان اداره برگردانید و الا باید به خزانه عمومی دولت تحویل دهید.

کسی که شرایط دریافت وام از بیت‌‌المال را ندارد، جایز نیست به اعتبار آن شرایط و مزایا از بیت‌المال وام بگیرد و اگر به این عنوان چیزی دریافت کرد، تصرّف در آن جایز نیست.

در وجوب مراعات احترام مال دیگری و حرمت تصرّف در آن بدون اذن او، فرقی بین املاک اشخاص و اموال دولت نیست چه مسلمان باشد و چه غیر مسلمان و همچنین فرقی بین اینکه در سرزمین کفر باشند و یا در سرزمین اسلامی و مالک آن مسلمان باشد یا کافر، وجود ندارد و به‌طور کلی استفاده و تصرّف در اموال و املاک دیگران که شرعاً جایز نیست، غصب و حرام و موجب ضمان است.

آیت‌الله مکارم شیرازی

هرگونه تصرّفى در اموال بیت المال خارج از حدود مقرّرات حرام است.

 وسایل و سایر امکانات دولتى را نمى توان در مصارف شخصى صرف کرد، مگر این که مسوولین مربوط طبق ضوابط و مقررات اجازه خاصى در مورد یا مواردى بدهند.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
قابل توجه آقا زاده ها
Iran, Islamic Republic of
ایضا قابل توجه خیلی از آقایان دولتی و شبه دولتی و نمایندگان مجلس محترم و دوستان و رفقا
وزرای محترم و سازمانهای تابعه.
Iran, Islamic Republic of
نه بابا .
این احکام فقط برای من و شماست نه مسولین .

میلیارد میلیارد می برن . داستان دوتا خودکار مسول دفتر حزب مجهوریه .
که بمب گذار از کار درامد.
حامد بورانی
Iran, Islamic Republic of
دولت حسن روحانی بر جهل مردم سوار است جریان ما مردم جریان مردم و خروجشان از دروازه شهر است ما آزموده دوره یازدهم را دوباره آزمودیم و حلا باید توان بدهیم پس چرا هواداران دولت فریاد وااسفا سر می دهند . ما باید داد بزنیم نه شما
هادی فروزنده
Iran, Islamic Republic of
دولت بی تدبیر و نامیدی عجب اسمی که واقعا بر آن برازنده است . هوادارای دولت کجا هستند چرا دیگر جوابی ندارند و خفه خون مرگ گرفتند؟ جواب گرانی و تورم و شخصیت نداشته و پاسپورت بی آبرو را هم بدهید دیگر؟!!!!
جواد
Iran, Islamic Republic of
این احکام مال دولت هایی است که نرد عشق و دوستی به غرب و غیظ و غضب به دوستان وطنی را نداشته باشند نه دولتی که عاشق یار است و از فراقش می شوزد
Iran, Islamic Republic of
یک کلام ختم کلام ، دولت عاشق کدخدا.
Iran, Islamic Republic of
اینکه دیگران میلیارد میلیارد بدزدند دلیلی بر عدم رعایت دیگران نمی شود.

همه باید رعایت کنیم

از جمله خودم که کارمندم و از چسب و پرینتر و منگه گاهی استفاده می کنم. همینطور از اینترنت. هر چند کم است ولی باید حساب کنم. فردای قبر و قیامت و تنهایی، حساب هر کس را از خودش می کشند.

فمن یعمل مثقال ذرة خیره یره و من یعمل مثقال ذرة شرا یره
سید جمال اسد آبادی
Iran, Islamic Republic of
این احکام در کشور کوبا بیش از هفتاد سال است به عشق کاسترو اجرا می شود ! وتف بر آن عده نامسلمان منافق ضد انقلاب نوکر آمریکا و خوشگذران بیت المال خوار در وادی خودمان که بهتر از من و شما قوانین را می دانند و از اسلام هم بهره ! شاید داشته باشند ! ...
Iran, Islamic Republic of
این مطالب خوب و تاثیرگذار هست اما متاسفانه درسی به اسم اخلاق در بین دروس متوسطه و دانشگاه وجود ندارد فقط مطالب جزئی در دوران ابتدایی و راهنمایی وجود دارد که به علت پایبن بودن سن ،تاثیرگذار نیست ،به جای چنین درسی درس های سنگین اعتقادی و فلسفی به اسم دین و زندگی گذاشتن که یه عده رو هم گمراه میکنه مشکل فقط به بیت المال خلاصه نمیشه ،نوع رفتار اجتماعی ،کنترل خشم ،حفظ محیط زیست و نریختن زباله در زمین و ....همش از خلا آموزشی در خانواده ها و آموزش تحصیلی نشات میگیرد
Iran, Islamic Republic of
سلام
ممنون. ولی کاش بجای copy & paste یه توضیحی هم میدادید. الان مورد سوم دقیقا چی میگه؟
واقعی واقعی
Iran, Islamic Republic of
ایکاش این استفتاءرا تو دفتر کار مندان نسب می کردند .هیچ موقع افسوس میلیارد ها را نخوریدخدا را شکر بلا ی ایمان سوز نسیب ما نشد .من یکی از نزدیکانم ماشین بیت المال را چون خودش ماشین نداشت وشب مهمان داشت با اجازه مسئو لش میدون بار بخاطر چند کیلو میوه یکساعت استفاده کرد بعداز اینکه مهمانها رفتند بچه این آقا حالش بد می شود بچه را می برند دکتر ازقضا دفترچه تاریخ تمام شده را می دهند پذیرش خانمی که آنجا بود متوجه تاریخ می شود صدا زد قضیه را به پدر بچه گفت پدره از تعجب میخواست شاخ در بیاردباور کنیدچند برابراون بیت المال پول داد ه به دکتر