جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۶

پیشنهاد ظریف به کشورهای حاشیه خلیج فارس

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۱
کد مطلب: 585548
وزیر امور خارجه کشورمان در روزنامه ینی شفق، ترکیه نوشت: دعوت دیرپای ما برای گفت‌وگو همچنان پابرجاست و در انتظار روزی هستیم که همسایگانمان این دعوت را بپذیرند و متحدین آنها در اروپا و غرب نیز آنها را به آن تشویق کنند.
پیشنهاد ظریف به کشورهای حاشیه خلیج فارس
به گزارش جهان نيوز، متن مقاله محمد جواد ظریف در روزنامه ینی شفق ترکیه با تیتر «همکاری‌های منطقه‌ای پسا داعش» به شرح زیر است:

شکست داعش تنها نویدبخش بازگشت ثبات به بخش‌های بزرگی از منطقه نبوده و همزمان این شکست به تنش‌ها و بحران‌های جدیدی دامن زده است- از جمله یک تلاش هماهنگ برای احیای هیجانات عصبی که مدت‌هاست واقعیت سیاست خارجی ایران را پوشانده است. داعش تاریک‌ترین اعماق اهریمنی در جامعه بشری را به نمایش گذاشت. با این حال، همین موضوع فرصتی را برای گرد هم آمدن و مبارزه با این تهدید وجودی را پدید آورد.

اقدام مشترک علیه داعش می‌تواند نویدبخش دورانی جدید باشد. برای این منظور، به ادبیات و رهیافت جدیدی نیاز است تا متناسب با جهانی باشد که در حال گذار به یک نظم جهان پسا غربی است. دو مفهوم می‌توانند به الگوواره (پارادایم) در حال ظهور غرب آسیا شکل دهند: ایده منطقه‌ قوی و شبکه‌سازی امنیتی، جایی که کشورهای کوچک و بزرگ - و حتی آنهایی که در طول تاریخ، رقیب هم بوده‌اند - به ایجاد ثبات در منطقه کمک می‌کنند.

هدف منطقه قوی که مخالف استیلا طلبی و حذف دیگر بازیگران است، ریشه در شناسایی لزوم احترام به منافع همه طرف ها دارد. هر اقدام استیلاجویانه‌ای از سوی هر یک از کشورها، نه تنها عملی بی جاست، بلکه اساساً غیر ممکن است: کسانی که بر این مسیر اصرار دارند، ایجاد بی‌ثباتی می‌کنند. مسابقه تسلیحاتی منطقه ما، نمونه‌ای از این گونه رقابت‌های مخرب است؛ هدر دادن منابع حیاتی برای پر کردن خزانه سازندگان تسلیحات هیچ کمکی به ایجاد صلح و امنیت ننموده است و نظامی‌گری صرفا به ماجراجویی‌های فاجعه‌بار منجر شده است.

همچنین بسیاری از الگوهای رایج ایجاد ائتلاف منسوخ شده اند. با نگاهی به دنیای در هم تنیده امروز ‌درمی‌یابیم که ایده امنیت دسته جمعی، به ویژه در منطقه‌ای مثل منطقه خلیج‌فارس، کارایی خود را به یک دلیل اصلی از دست داده است: پیش فرض این ایده اشتراک منافع است. "شبکه‌سازی امنیتی" ایده ابداعی ایران برای پرداختن به مسائلی است که از واگرایی در منافع تا تفاوت در قدرت و وسعت کشورها ناشی می‌شود.

متغیرهای این ایده، ساده ولی موثرند: این ایده بجای تلاش برای چشم پوشیدن از تعارض منافع، تفاوت ها را می‌پذیرد. در همان حال، با مفروض دانستن مشارکت‌گرایی، هم چون سدی از ایجاد یک نظام الیگارشی توسط کشورهای بزرگ جلوگیری می‌کند و به کشورهای کوچک امکان مشارکت می‌دهد. قواعد این نظم جدید، سرراست هستند. همان استانداردهای مشترکی که از همه مهمتر در اهداف و اصول منشور ملل متحد وجود دارند: برابری حق حاکمیت دولت‌ها، پرهیز از تهدید یا توسل به زور، حل مسالمت‌آمیز مناقشات، احترام به تمامیت ارضی کشورها؛ عدم مداخله در امور داخلی کشورها و احترام به حق تعیین سرنوشت کشورها.

شبکه‌سازی امنیتی یک خیال‌پردازی نیست. این ایده تنها راه واقع‌گرایانه برای خروج از چرخه معیوب فعلی است که بر اتکاء به قدرت های فرامنطقه‌ای، ائتلاف‌های مبتنی بر حذف و توهم خرید امنیت با دلارهای نفتی یا چاپلوسی بنا شده است. انتظار این است که کشورهای دیگر به خصوص همسایگان اروپایی ما این رویکرد را به نفع خود دیده و متحدین ایشان را در منطقه به پذیرش آن فراخوانند.

برای گذار از آشفتگی فعلی به سمت ثبات، باید قبل از هرچیز رو به سوی گفت‌وگو و سایر اقدامات اعتمادساز بیاوریم. در غرب آسیا، در تمام سطوح با کاستی در انجام گفت‌وگو روبرو هستیم: بین حاکمان و مردم، بین دولت‌ها و بین ملت‌ها. هدف گفت‌وگو ها باید این باشد که روشن سازد همه ما نگرانی‌ها، بیم‌ها، امیدها و آرزوهای مشابه داریم. چنین گفت‌وگویی می‌تواند و باید جایگزین تبیلغات و لفاظی‌ها شود. این گفت‌وگو باید هم زمان با اقدامات اعتمادساز انجام شود.

ترویج گردشگری، ایجاد کارگروه‌های مشترک در موضوعات مختلف از ایمنی هسته‌ای تا مدیریت آلودگی محیط زیست و فجایع طبیعی، دیدارهای مشترک نظامی، اطلاع رسانی قبل از مانورهای نظامی، شفاف‌سازی در حوزه تسلیحاتی، کاهش هزینه‌های نظامی و همه اینها در نهایت می تواند به دستیابی به یک توافق عدم تجاوز متنهی شوند.

به عنوان اولین گام، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد ایجاد یک "مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس" را می‌دهد. دعوت دیرپای ما برای گفت‌وگو همچنان پابرجاست و در انتظار روزی هستیم که همسایگانمان این دعوت را بپذیرند و متحدین آنها در اروپا و غرب نیز آنها را به آن تشویق کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف !
دیپلماسی التماسی بیفایده است با اقتدار برخورد کنید
چند سال است مرتب دشمنان قسم خورده عربی را برادر خطاب میکنید ! اگر نتیجه گرفته اید بازهم برادرانه برخورد کنید
یکبار با اقتدار برخورد کنید و جواب دندان شکن بدهید مطمئن باشید الجبیر پیزوری خفه خواهد شد
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا دستگاه دیپلماسی ما دست از دنبال کردن برقراری رابطه با کشورهای عربی و خلیجی برنمیداره همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در جنگ ایران و عراق طرف صدام و گرفتن کشورهای دیگه مثل مصر اردن مغرب و ...هم طرفدار صدام بودند جهان خواهشا خبر اجلاس داووس و زر زر کردنهای شاه مادر انگلیسی اردن و مقام بحرینی علیه ایران و منتشر کن اینا هرگز با ایران دوست نمیشن مرگ عربای ایران و به دلیل شیعه بودنشون میخوان وای به بقیه
Iran, Islamic Republic of
برو زانو بزن اینجوری نمیان
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
هواداران دولت چرا ساکت شدید و حرفی نمی زنید ؟بیایید ببینید آقای برجامی که تمام زندگی و جوانیش را در آمریکا گذرانده و کاری با جنگ و دفاع و انقلاب نداشته به برکت دولت روجانی برجام نافرجام را امضا کرده و شده قهرمان دیپلماسی !!!!!!!!!!!الان هم عوض اینکه راه های مختلف را امتحان کند!!!!!!!!!!! یا به غرب التماس می کنه یا جلوی عرب ها زانو می زنه این بود میراث کوروشی که جلوش سجده می کردید؟
Iran, Islamic Republic of
مثل اینکه موضوع را نگرفتید بقول شاعر منظور تویی کعبه و بتخانه بهانه است همه این مقاله در جمله آخر که دیپلماسی التماسی است خلاصه شده است « متحدان اروپایی و غربی ما هم آنها را به این کار تشویق کنند.» ظریف میداند عروسک های حاشیه نشین خلیج فارس و ارباب بزرگشان عربستان سعودی سر طناب نمایششان در دست امریکا و اروپایی ها می باشد آن ها اصلاتوباغ شنیدن نیستند گوشه چشم ظریف به دستان کدخدا و نوچه هاست و وامصیبت از این غربت پناه بر خدا
Sweden
خداییش من موندم این ظریف و دستگاه وزارتش توی خلاء دارن زندگی میکنند که به مشتی وحشی خونخوار درس اخلاق میدهند و دایم و صرفا در حال نصیحت کردن شیاطین روزگار هستند. این یک قانون کلی طبیعت است و همه جا و در همه شرایط نیز صدق میکند و کاملا هم علمیست که هر کنشی را واکنشی است واین بخاطر حفظ تعادل در این جهان از سوی پروردگار عالم برقرار شده است ولی در کمال تعجب و با صد افسوس این دولت و دستگاه وزارت خارجه اش حتی مانند یک کیسه بکس هم عمل نمیکنند چرا که عدم واکنش مناسب و بی واکنشی اینها یا حکایت از مفتون شدن در برابر غرب دارد یا از یک حالت بی حسی و بیحالی مفرط رنج میبرند و متاسفانه در کمال ناباوری اسم این را هم سیاست و تدبیر و تفکر فوق العاده اقای ظریف و دستگاه اش گذاشته اند. شما ببینید اوضاع ما روز بروز با بی تفاوتی این دولت دارد در همه زمینه ها بدتر و بدتر میشود از همه لحاظ. این نشان میدهد یک جای کار اساسی در حال لنگ زدن است. عدم واکنش این دولت به تهدیدات خارحی و بسنده کردن به نصیحت و گفتگوی اخلاقی باعث شده است کنش های دشمن قدار ما با عدم واکنش ظریف و اقایان به توان ۲ به خودمان اصابت کند و تقریبا تمام خاکریزهای جنگ نرم و جنگ سخت توسط رفتار عجیب این دولت بیش از پیش به داخل کشور امده و زندگی را چه از لحاظ اقتصادی و چه امنیتی و سیاسی و فرهنگی برای نظام و مردم سخت تر کرده است .تنها خاکریز مقاوم ما بحث نظامی و موشکی ماست که انهم اقایان با عدم واکنش مناسب به زیاده خواهی های دشمنان دامن زده اند و در حال متحد شدن برای فشار بیشتر بر م در این زمینه نیز هستند که امیدوارم کار این دولت فشل بی اراده و بی انگیزه قبل از رسیدن دشمن به نیات پلیدش پایان یابد و انشاالله دیگر هیچوقت شاهد تحقیر و تضعیف و باز کردن درها به روی دشمنان شیطان صفت خود نباشیم.