شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

رویکرد دوگانه کاخ سفید در جنجال برکناری والی بلخ

پنجشنبه ۵ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 585478
آمریکا در هفته‌های گذشته همواره اعلام کرده بود در موضوع برکناری والی بلخ دخالتی نمی‌کند اما در روزهای اخیر از تغییر «عطامحمد نور» از ولایت بلخ حمایت کرده است.
رویکرد دوگانه کاخ سفید در جنجال برکناری والی بلخ
به گزارش جهان نيوز به نقل از  تسنیم، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که ریاست جمهوری افغانستان و والی بلخ از طریق گفت‌وگو زمینه انتخاب والی جدید را فراهم کنند.این در حالی است که در هفته‌های گذشته همواره مقامات آمریکایی گفته بودند که موضوع برکناری والی بلخ داخلی است و دخالتی در آن ندارند.

به گزارش طلوع، در این بیانیه آمده است که در حل مشکل ولایت بلخ جایی برای خشونت نیست و دو طرف نباید منافع خود را ترجیح دهند.بر اساس این بیانیه، در حل منازعات ولایت بلخ باید به مردم اطمینان داده شود که تعیین والی جدید موجب تقویت امنیت و توانمندی حکومت وحدت ملی برای ارائه خدمات به شهروندان افغانستان می‌شود.

با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام استعفای عطامحمد نور اختلافات بین حزب جمعیت اسلامی افغانستان و اشرف غنی افزایش یافته و مذاکرات بین دو طرف نتیجه‌ای نداشته است.عطامحمد نور روز گذشته در جمع هواداران خود هشدار داد که اگر جامعه بین‌المللی و نیروهای خارجی در برابر استبداد و فساد سکوت پیشه کنند مردم دست به تظاهرات خواهند زد.

وی پیش از این نیز رهبران حکومت وحدت ملی را متهم کرده بود که برای استقرار داعش در ولایت بلخ تلاش می‌کنند تا جغرافیای ناامنی در شمال افغانستان گسترش یابد.پیش از این نیز «مایک پنس» معاون رئیس جمهور آمریکا به حل مسالمت آمیز مسئله ولایت بلخ تاکید کرده بود و به صورت ضمنی از عطامحمد نور حمایت کرده بود اما در بیانیه کاخ سفید به لزوم تغییر رهبری در ولایت بلخ در اسرع وقت تاکید شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که صدور بیانیه کاخ سفید در واقع هشداری برای عطامحمد نور است تا از اقداماتی که دولت افغانستان را به چالش کشد خودداری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *