شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان افتتاح شد

خبر خوب وزارت ارشاد برای هرمزگانی‌ها

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 584312
مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در آیین افتتاحیه پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان خبر خوبی از سوی این وزارتخانه برای مردم هرمزگان اعلام کرد.
خبر خوب وزارت ارشاد برای هرمزگانی‌ها
به گزارش جهان نيوز، پانزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان شب گذشته در بندرعباس با حضور همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزارت ارشاد، امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی و جمعی از مسئولان استانی در سالن نمایشگاه‌های این استان برگزار شد.

براساس این گزارش، درویش‌نژاد مدیرکل ارشاد استان هرمزگان با بیان اینکه به لحاظ نظری همه از اهمیت کتاب آگاهیم آنچه امروز مهم است بحث عملیاتی و اجرایی همان مبانی نظری است، گفت:

این نمایشگاه و نمایشگاه‌های مشابه همسو مصادیقی برای آن مفاهیمی هستند که در حوزه نظر طرح می‌شود.

مدیرکل ارشاد استان هرمزگان نمایشگاه حال حاضر پانزدهمین نمایشگاه دانست و افزود: خوشبختانه امسال این نمایشگاه با غنای بیشتری آغاز شده است؛ در دولت آقای روحانی طی سه سال گذشته پابه‌پای نمایشگاهای کتاب وجود رسانه‌های دیجیتال و قابلیت‌های آنها هم مورد توجه بوده است و این چهارمین نمایشگاهی است که نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال را با 30 غرفه به همراه دارد.

به گفته وی امسال 17 غرفه برای اولین‌بار به مطبوعات استان تخصیص یافته است اما وجه قالب امسال و نگرش برجسته آن بخش کودک و نوجوان است که به دلیل اهمیت این سنین پایه بخش عمده ناشران از اعضای ناشران کودک و نوجوان هستند.

درویش‌نژاد در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ما در بخش جمعی تلاش کردیم پابه‌پای بخش اصلی با توجه به سیاست وزارت ارشاد در راستای نگاه وسیع‌تر به حوزه کتاب عمل کنیم، یادآور شد: در این دوره بخش جنبی همپای بخش اصلی به غنای آن افزوده است سال گذشته نسبت به سال 94 به لحاظ آماری در موضوع استقبال مردم جهش را شاهد بودیم و آمار عدد 380 هزار نفر را نشان می‌دهد امیدواریم امسال هم استقبال و فروش با افزایش همراه باشد.

در ادامه این مراسم همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاون فرهنگی وزیر ارشاد با بیان اینکه تمام این اتفاقات و تدارکات برای یک موضوع رخ می‌دهد و آن این است که یک مقدار کتاب بیشتری بخوانیم، افزود: طبیعتاً هیچ ملتی بدون مطالعه نمی‌تواند روی پای خود بایستد و در تندباد‌های فرهنگی، مهاجم، ملتی پایدار است که اهل مطالعه باشد و براساس آن به دانش برسد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: آنچه موجب شد ایران در بخشی از جهان سیطره یابد قلمدان‌ها و مرکب‌های ما بود که توانست سیطره فرهنگی را به ارمغان آورد سعدی، حافظ و مولانا از آن ما هستند که در جهان می‌درخشند و این نشان می‌دهد همه اتفاقات از کتاب است.

امیرزاده با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات فرهنگی باید مدنظر مسئولان باشد، گفت: اگر دانشجوی هرمزگانی روزی برای خرید یک کتاب 10 هزار تومانی بخواهد از تهران اقدام کند باید 60 هزار تومان هزینه کند اما با تدابیری که امروز صورت گرفته دولت این کتاب را با 7 هزار تومان در شهر آن دانشجو در اختیارش قرار می‌دهد. وزارت ارشاد این مسیر را امسال با برگزاری 40 نمایشگاه ادامه خواهد داد.
وی افزود: همه این فعالیت‌ها در این جهت است که توجهات به این سمت جلب شود که نیاز به خواندن و دانستن داریم.

مشاور معاون فرهنگی گفت: ما برنامه‌هایی از قبیل معرفی پایتخت کتاب ایران، معرفی روستاهای دوستدار کتاب و... در امر ترویج کتابخوانی داریم که نشان از آن دارد سراسر کشور مورد توجه ما است. هرچند 14 برنامه عملیاتی برای سال آتی در نظر گرفته شده که بخش عمده آن برپایه کتاب است.

وی افزود: از 5 نمایشگاه بزرگ کتاب ایران هر ساله یکی در هرمزگان برگزار می‌شود و نشان می‌دهد این نمایشگاه جزو پنج نمایشگاه برتر کشور است.

این مقام مسئول در معاونت فرهنگی با اعلام اینکه می‌خواهم از سمت وزارت ارشاد به مردم خوبم در هرمزگان هدیه‌ای بدهم، گفت: طی آخرین گفت‌وگوهای شب گذشته با محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد داشتم قرار شد از سال آینده جایزه کتاب سال خلیج فارس برگزار شود.

وی افزود: تمام کتاب‌هایی که در10 سال گذشته با موضوع خلیج‌فارس نوشته شده باشند در حیطه داوری قرار خواهند گرفت جایزه کتاب سال خلیج فارس را با محوریت هرمزگان برگزار خواهیم کرد.

امیرمسعود شهرام‌نیا مدیرعامل مؤسسه نمایشگاه‌ها هم ضمن اشاره به این مطلب که استان هرمزگان قطب مهم اقتصاد کشور شمرده می‌شود، گفت: توسعه اقتصادی بدون بسترسازی فرهنگی اتفاق نمی‌افتد ما معتقدیم نمایشگاه‌های کتاب استانی به توسعه فرهنگی هر استان کمک می‌کند افزایش و ترویج فرهنگ کتابخوانی از جمله اهداف نمایشگاه‌های کتاب استانی است.

وی با بیان اینکه دسترسی مردم با برگزاری نمایشگاه کتاب استانی به کتاب تسهیل خواهد شد، گفت: این امر قطعاً به توسعه فرهنگ کتابخوانی و توسعه فرهنگی کمک می‌کند و در استانی چون هرمزگان که به خوبی در بستر توسعه اقتصادی با 14 بندر و جزیره قرار دارد راحت‌تر می‌توان بستر فرهنگی را فراهم کرد.

وی گفت: واقعیت این است وضعیت توزیع کتاب در هرمزگان هنوز همپای اهمیت فرهنگی در استان نیست در واقع در نمایشگاه استانی تلاش می‌کنیم به کمک شبکه توزیع کتاب بیاییم.
شهرام‌نیا با بیان اینکه در حال حاضر بن‌های کتاب در نمایشگاه کتاب استانی در کتاب‌فروشی‌های استان و حتی پس از 10 روز از نمایشگاه کاربرد دارد، گفت: حتی 10 روز پس از نمایشگاه دارندگان این بن‌کارت‌ها می‌توانند با مراجعه به کتاب‌فروشی‌ها نیاز خود را برطرف کنند و این کارت‌ها اعتبار دارد.
مدیرعامل مؤسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی ضمن اشاره به اینکه در هشت ماه گذشته 18 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و تأسیس کتاب‌فروشی‌های جدید در استان‌ها تخصیص یافته است، گفت: در طی سال آتی هم با حجم بالاتری این مبلغ ادامه خواهد یافت. ما امیدواریم با گسترش شبکه توزیع کتاب حال کتاب در هرمزگان خوب شود.

شهرام‌نیا گفت: ما در حال حاضر 572 ناشر را توانستیم در نمایشگاه هرمزگان پذیرا باشیم ولی واقعیت آن است تقاضا دو برابر موجود بود و حذف برخی از ناشران کاری دشوار، این نشان می‌دهد عطش وجود دارد و باید شبکه توزیع و بستر را فراهم کرد تا کتاب به راحتی به دست مردم برسد.
وی گفت: در این نمایشگاه برنامه‌ریزی‌های خوبی صورت گرفته و در بخش داخلی 90 هزار عنوان کتاب و در بخش خارجی 12 هزار و 500 عنوان کتاب خارجی در معرض دیده علاقه‌‌مندان قرار دارد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تجربه حضور ناشران خارجی را داشتیم، گفت: این ظرفیت وجود دارد در حالی که آن سوی خلیج فارس سالانه نمایشگاه‌های کتاب خوبی برگزار می‌شود ولی جا دارد در این سو هم در شهرهای چون خوزستان و هرمزگان این بخش از نمایشگاه را نیز داشته باشیم.

وی در ادامه سخنان خود از ارائه تخفیف 30 درصدی در نمایشگاه هرمزگان به مخاطبان خبر داد.

همتی استاندار هرمزگان نیز با بیان اینکه خوشحالیم برگزاری نمایشگاه کتاب به عنوان یک اقدام فرهنگی و یک جریان‌سازی در حوزه فرهنگ شمرده می‌شود، گفت: ما این جریان‌سازی را مبارک می‌دانیم .

وی با بیان اینکه سابقه این نمایشگاه استقبال مردم و حضور ناشران بسیار پربار بوده است، گفت: حضور حدود 600 ناشر نشان‌دهنده فعالیت خوب در حوزه کتاب و نشر است.

وی با مخاطب قرار دادن مدیران، تشکل‌ها و مردم گفت: جامعه ما نیازمند آن است در بخش‌های مختلف مثل نمایشگاه کتاب اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد. افرادی که در این حوزه علاقه‌مند و نقش‌آفرین هستند گرد هم آمده، تضارب آرا کرده و با آخرین دستاوردهای اندیشه‌ای که در قالب کتاب عرضه کرده‌اند همراه هستند. اینها برای آن است تا دیگران در جریان تولیدات جدید که حرکت خوبی است قرار بگیرند.

وی گفت: ما نیاز داریم در جامعه دائماً از این نشست‌ها در تمام ایام سال برگزار شود یکی از آن اقدامات نمایشگاه کتاب است.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه باید سینماها، کلاس‌های قرآن، کلاس‌های سرود و شعرخوانی فعال باشند، گفت: با تنوعی که در استان داریم که به لحاظ تولید فرهنگی و آموزشی خوب است که دائماً شاهد برگزاری محافل گوناگون باشیم و دائماً اخبار جشن‌ها در سطح جامعه مطرح شود تا موجب طراوت جامعه باشد.

همتی در پایان سخنان خود گفت: جامعه ما نیاز به حرکت پویایی دارد اداره ارشاد هم می‌تواند در حوزه‌های مختلف برگزارکننده محافلی اینگونه باشد. چرا که مردم دوست دارند از انواع فعالیت‌ها آگاهی یابند. این امر موجب امیدافزایی به آینده و تحرک جامعه خواهد شد.

در این مراسم برخی از سخنرانان به موضوع بحران کتاب و آب یکی از مصرف زیاد و دیگری بابت مصرف کم سخن گفتند. نمایشگاه کتاب هرمزگان سال 71 برای اولین‌بار برگزار شده بود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *