پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

اما و اگر‌های هوشمندسازی مدارس در بهارستان

پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 583208
سهم هوشمندسازی مدارس در لایحه بودجه ۹۷ با اما و اگرهایی همراه است.
اما و اگر‌های هوشمندسازی مدارس در بهارستان
به گزارش جهان نيوز، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در برنامه ششم توسعه، دولت را مکلف به هوشمندسازی رایگان مدارس در شهر‌های کوچک تا پایان سال ۱۳۹۷ کردند.

طبق این مصوبه مجلس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری وزارت آموزش و پرورش مکلف شد تا پایان سال دوم اجرای قانون برنامه ششم توسعه، امکان دسترسی الکترونیک (سخت‌افزاری - نرم‌افزاری و محتوا) به کتب درسی، کمک آموزشی، رفع اشکال، آزمون و مشاوره تحصیلی، بازی‌های رایانه‌ای آموزشی، استعدادسنجی، آموزش مهارت‌های حرفه‌ای، مهارت‌های فنی و اجتماعی را به صورت رایگان برای تمامی دانش‌آموزان شهر‌های زیر بیست هزار نفر و روستا‌ها و حاشیه شهر‌های بزرگ فراهم نمایند. همچنین به موجب این مصوبه، دولت برای تأمین هزینه‌های این بند می‌تواند از مشارکت بخش غیردولتی استفاده کند.

اما و اگر‌های هوشمندسازی مدارس در بهارستان
بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به سمت هوشمندسازی مدارس رفته‌اند
محمد قمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات درباره هوشمندسازی مدارس کشور معتقد است که محتواسازی در فضای مجازی اقدام بسیار مثبتی است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است.

وی می‌گوید: با توجه به اینکه علم، دانش و فناوری روز به روز در حال پیشرفت است، باید از این ظرفیت در جهت توسعه علم و دانش استفاده مفید کرد و یکی از راهکار‌های استفاده مثبت از فضای مجازی، استفاده‌های آموزشی از این ظرفیت است. از طریق فضای مجازی با ادبیات و روش مختص این فضا می‌توان در جهت ارتقای تحصیلی دانش‌آموزان اقدام کرد و با برنامه‌های جذاب دانش‌آموزان را مشتاق به آموزش و پژوهش کنیم.

قمی با یادآوری اینکه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته به سمت هوشمندسازی مدارس رفته‌اند و ما نیز باید در این راستا گام برداریم، ادامه می‌دهد: از وزارت آموزش و پروش تقاضا دارم، هوشمندسازی مدارس را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار دهد و سریعا نسبت به این مهم اقدامات عملی انجام دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات با تأکید بر اینکه کمیسیون متبوعش از هوشمندسازی مدارس و طرح‌های وزارت ارتباطات و آموزش و پرورش در خصوص محتواسازی برای فضای مجازی حمایت خواهد کرد، می‌گوید: دولت می‌تواند در قالب لوایح، نیازمندی‌های خود در این زمینه را به مجلس ارائه دهد تا مجلس نیز پشتیبان چنین طرح‌های مهم و حیاتی باشد.

هوشمندسازی مدارس باید در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه جدی قرار گیرد
داوود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر ضرورت هوشمندسازی مدارس اظهار کرد: هوشمندسازی مدارس باید در لایحه بودجه ۹۷ مورد توجه جدی قرار گیرد و برای آن اعتبارات لازم در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه تاکنون اقدامات خوبی برای هوشمندسازی مدارس صورت گرفته است، ادامه داد: استفاده از فناوری‌های جدید باید در آموزش و پرورش نهادینه شود و معلمان و دانش آموزان هم باید با این فناوری‌های روز آشنا شوند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح نیازمند اعتبارات زیادی است، باید دقت لازم برای اجرای آن صورت گیرد و با شتاب‌زدگی نمی‌توان این مسئله را سازماندهی کرد.

محمدی با تاکید بر اینکه وجود کامپیو‌تر از گذشته در مدارس ما ضرورت داشته است، خاطرنشان کرد:در وهله اول باید زیرساخت‌های لازم در مدارس برای هوشمندسازی انجام شود و در کنار آن باید آموزش لازم به معلمان و دانش آموزان برای استفاده از این فناوری‌های آموزشی داده شود.

هوشمندسازی مدارس، سهمی در لایحه بودجه ۹۷ خواهد داشت؟
بررسی پیشنهاد هوشمندسازی ۳۰ هزارمدرسه در کمیسیون تلفیق بودجه
در حال حاضر، لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۹۷ در حال چکش‌کاری در بهارستان است که به گفته یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه قرار است پیشنهادی به این کمیسیون برای هوشمندسازی مدارس ارائه شود که بر اساس آن، ۳۰ هزار مدرسه در سراسر کشور به صورت پایلوت هوشمند خواهند شد.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون تلفیق درباره این پیشنهاد گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به هوشمندسازی مدارس سراسر کشور است، لذا دولت باید برای این مهم بودجه در نظر بگیرد.
نماینده مردم رشت ادامه داد: بر اساس پیشنهادی که قرار است در کمیسیون تلفیق مطرح شود، ۳۰ هزار واحد آموزشی از محل صرفه‌‎جویی و فروش اموال وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، هوشمندسازی می‌شود.

وی تاکید کرد: این ۳۰ هزار واحد آموزشی به صورت پایلوت و آزمایشی به سیستم‌های هوشمند مدنظر کارشناسان وزارت ارتباطات و وزارت آموزش‌و‌پرورش تجهیز می‌شوند تا این طرح به صورت تدریجی در کل کشور اجرایی شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات خاطرنشان کرد: بر اساس پیشنهاد تدوین شده‌ای که قرار است هفته آینده در کمیسیون تلفیق مطرح شود این ۳۰ هزار مدرسه هوشمند به صورت سهمیه‌ای در هر استان برگزیده خواهد شد و چگونگی انتخاب هوشمندسازی این مدارس بر عهده آموزش‌و‌پرورش خواهد بود.

به این ترتیب باید ببینیم این پیشنهاد وکلای ملت در کمیسیون تلفیق و سپس صحن علنی مجلس شورای اسلامی به کجا می‌رسد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *