جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

آمریکا این بار در تحریم ایران تنهاست و کاری از پیش نمی برد

چهارشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 580750
تحلیلگر ارشد گروه مالی سوئدی اعلام کرد:اگر ترامپ بخواهد بار دیگر ایران را تحریم کند، چون این بار حمایت دیگر کشورها را ندارد کاری از پیش نمی‌برد، تنها باعث خواهد شد ایران مبادلات نفت خود را به جای دلار با یوان انجام دهد و دلار جایگاه خود را به یوان تقدیم خواهد کرد.
آمریکا این بار در تحریم ایران تنهاست و کاری از پیش نمی برد
به گزارش جهان نيوز، طی یکی دو روز آینده احتمالاً دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد تحریم‌های ایران را دوباره اعمال کند که چنین وضعیت خطرناکی می‌تواند تنش‌های بین دو کشور را بیشتر کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که چنین اقدامی از سوی آمریکا می‌تواند توازن قدرت اقتصاد جهانی را از آمریکا به سمت چین هدایت کند. 
 
 وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که انتظار میرود دولت آمریکا روز جمعه درباره ادامه تعلیق تحریمها علیه ایران مطابق با توافقنامه هسته ای سال 2015 تصمیم گیری کند. 

رویترز در این زمینه گزارش داد، ترامپ قرار است اواخر هفته جاری میلادی با رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر آمریکا در این زمینه دیدار و رایزنی کند.

راشا تودی می‌نویسد: در نگاه نخست، این مسئله احتمالاً چندان روشن و آشکار نباشد، اما با جست‌وجوی منزوی کردن ایران از بازارهای جهانی توسط آمریکا، ایران احتمالاً مسیرهای دیگری را جستجو خواهد کرد.

به دلیل تجارت جهانی نفت با دلار،‌ وزارت خزانه‌داری آمریکا در تحریم‌های قبل توانست امکان دسترسی ایران را به سیستم‌های مالی جهانی محدود کند، این مسئله برای ایران بسیار دردسرساز شد، چرا که ایران که مجبور بود نفت خود را با دلار بفروشد میلیون‌ها بشکه نفت خود را نتوانست به بازارهای جهانی عرضه کند. 

اما این بار شرایط متفاوت است، آمریکا بسیار احتمال دارد که در بحث اعمال دوباره تحریم تنها باشد. دولت آمریکا حمایت جامعه بین‌المللی را در این کمپین تحریم علیه ایران نخواهد داشت، بنابراین بحث منزوی کردن ایران همانند گذشته بسیار سخت‌تر خواهد بود. 

چند ماه پیش گلدمن سچز پیش بینی کرد که تحریم‌های یکجانبه از سوی آمریکا می‌تواند در فروش چندصد هزار بشکه نفت ایران تأثیرگذار باشد، اما بدون تلاش بقیه کشورها، کاهش میزان صادرات نفت ایران نمی‌تواند همانند دوره تحریم‌های گذشته باشد. 

علاوه بر آن، برخی تحلیلگران می‌گویند که سخت‌گیری‌های واشنگتن تنها باعث خواهد شد که ایران نفت خود را به جای دلار به یوآن بفروشد. 

بژارم شیلدروپ تحلیلگر ارشد کالا در SED در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تحریم‌ها احتمالاً باعث گذر از سلطه دلار در مبادلات نفتی به ارزهای دیگر باشد. 

از سوی دیگر، عواقب این اقدام می‌تواند عاملی باشد که ایران صادرات خود به چین را براساس قراردادهای خود با یوآن انجام دهد. 

مدتی است که چین برای جا انداختن یوآن در مبادلات نفتی تلاش می‌کند، اقدامی که به دنبال سمبلیک کردن آن است و نیز می‌خواهد کمک کند تا اقتصاد چین در برابر هژمونی اقتصاد آمریکا رشد کند. 
از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از این است که چین درنظر دارد تا معاملات قراردادهای آتی نفت در بازارهای بورس شانگهای را تا ۱۸ ژانویه راه‌اندازی کند. 

بژارم شیلدروپ  اعلام کرد این تهدید جدید از سوی آمریکا علیه ایران تنها علاقه ایران به عقد قراردادهای جدید با یوآن را بیشتر خواهد کرد و چین به صورت قابل ملاحظه‌ای از این وضعیت بهره خواهد برد. 

وی ادامه می‌دهد که فراتر از معاملات نفتی با یوآن، برجسته شدن پول چین به عنوان یک ارز عمده خواهد بود و حتی می‌تواند به عنوان محور اصلی ارزهای جهانی قرار گیرد. 

بژارم شیلدروپ گفت: آمریکا با این وضعیت نخواهد توانست که ارز خود را به عنوان ارز ذخایر جهانی درآورد، بلکه به عنوان یک ارز مهم در مبادلات نفتی را نیز از دست خواهد داد، این مسئله برای دلار یک عامل بسیار منفی است که قانون مبادلات نفتی با دلار را از دست خواهد داد. 

تضعیف دلار باعث تقویت نفت نیز خواهد شد. یک ظرفیت فوق‌العاده‌ای که به افزایش قیمت نفت برنت منجر خواهد شد. 

از سوی دیگر اخیراً روسیه اعلام کرده است که به ارزش یک میلیارد دلار اوراق قرضه به یوآن در سال ۲۰۱۸ منتشر خواهد کرد و این اقدام دیگری است که باعث تقویت ارزش یوآن به عنوان ارز برتر جهانی خواهد شد. 

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *