چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۲
۲۳

پشت پرده سفر وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران چیست؟

سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 580349
استراو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار دارد. در حالی که بر طبق ضوابط و پروتکل‌ها، بالاترین فردی که می‌تواند با او دیدار داشته باشد، معاون وزیر خارجه است و هرگونه صدور اجازه دیدار با این دو مقام مسئول در حکمِ تحقیر ایران و زیر پا گذاشتن اصول دیپلماتیک و صراحتا نقض منافع ملی است.
پشت پرده سفر وزیر خارجه سابق انگلیس به تهران چیست؟
به گزارش جهان نيوز، حضور بی سر و صدای «جک استراو»، وزیر امور خارجه سابق بریتانیا در ایران و حضور در کنفرانس امنیتی تهران که دیروز تصاویری از حضور او در این نشست منتشر شد، فعالان سیاسی و رسانه‌ای را در ایران به سمت طرح این سوال کشانده که برنامه کاری و ماموریت استراو در تهران چیست؟ آیا صرفا قرار است او به عنوان یک مهمان در این کنفرانس حاضر باشد؟
 
بر طبق اطلاعاتی که خبرنگار «رجانیوز» کسب کرده، جک استراو برخلاف پروتکل‌های رسمی کشور و قوانین وزارت امور خارجه، دیدارهای متعددی با افرادی داشته که اساسا طبق این پروتکل‌ها نه تنها اجازه دیدار با آنها را ندارد، بلکه باید به دنبال پشت پرده درخواست برای دیدار با این افراد گشت.
 
استراو با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان دیدار دارد. در حالی که بر طبق ضوابط و پروتکل‌ها، بالاترین فردی که می‌تواند با او دیدار داشته باشد، معاون وزیر خارجه است و هرگونه صدور اجازه دیدار با این دو مقام مسئول در حکمِ تحقیر ایران و زیر پا گذاشتن اصول دیپلماتیک و صراحتا نقض منافع ملی است.
 
مساله عجیب‌تر، درخواست دیدار با مصطفی کواکبیان، رئیس حزب مردمسالاری و نماینده مجلس شورای اسلامی از سوی جک استراو است؛ دیداری که اساسا مشخص نیست چرا و به چه دلیل باید برگزار شود! چرا یک مقام ارشد سیاسی سابق بریتانیا که هم اکنون نیز ارتباطات گسترده‌ای با دولتمردان این کشور دارد، باید با یک فعال سیاسی در ایران دیدار خصوصی داشته باشد؟
 
 
البته ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود. به گفته یکی از فعالان سیاسی، در این دو روزی که از حضور استراو در تهران می‌گذرد، او بدون هماهنگی و کسب اجازه از مسئولان کشورمان، دیدارهایی با برخی افراد خاص و نامعلوم داشته است و امروز نیز چنین برنامه‌ای در دستور کار او قرار دارد.
 
آنچه از برآیند و تحلیل این اتفاقات برمی‌آید، به نظر می‌رسد که سفر جک استراو به تهران برای راضی کردنِ تهران به ادامه روند اجرایی کردن برجام حتی در صورت خروج احتمالی ایالات متحده از این توافق است. در واقع استراو به نمایندگی از کشورهای اروپایی حاضر در برجام به ایران آمده تا فعالان سیاسی و دولتی در ایران را به اجرایِ مداوم تعهدات خود ذیل برجام متقاعد کند؛ در صورتی که با خروج آمریکا از این توافق، عملا تمام مسائل و مشکلاتِ تحریمی ایران به حالت سابق و حتی بدتر از آن برمی‌گردد.
 
نکته دیگری که در حاشیه این کنفرانس بااهمیت به نظر می‌رسد، عدم توجه برخی مقامات سیاسی کشور به آن است. در حالی که در بولتن کنفرانس نوشته شده بود که مراسم افتتاحیه با حضور رئیس‌جمهور و مراسم اختتامیه با حضور رئیس مجلس برگزار می‌شود، نه حسن روحانی و نه علی لاریجانی حاضر به حضور در این کنفرانس نشدند.
 
در مجموع و با توجه به اهمیت سیاسی و اطلاعاتی حضور جک استراو در تهران و مراوداتی که او با برخی از سیاسیون در کشورمان داشته، لزوم ورود دستگاه‌های مربوطه در این زمینه بسیار لازم به نظر می‌رسد؛ به ویژه آنکه باید درباره درخواست و دیدار احتمالی استراو با کواکبیان این مساله مشخص شود که یه دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی چرا باید اجازه‌ دیدار خصوصی با یک نماینده مجلس را داشته باشد و هدف پشت پرده استراو از درخواست برای این دیدار چیست. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یک اوباش بین المللی و روباه صفت متقاضی دیدار با یک ... ملی
چه وجه مشترکی غیر از فتنه گری می توانند داشته باشند؟
حتما برای هماهنگی فعالیت ها ی مخرب برای انتخابات 98 مجلس و 1400
ریاست جمهوری است .ماله کشی و جاسوسی و طراحی آشوب های بعدی هدف اصلی این کنفرانس و میهمانان قلابی آن بود.
حسین
Netherlands
وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا ۖ وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ
اگر تصمیم بر این باشد که علف هرزه را ریشه کن کنیم ، باید از کسانی شروع کرد که طرح و تصویب بازگشائی را دنبال کردند . اینها سنگ زیر بنای بسیار از مصائبی هستند که بر سر این امت آمده و می آید.
ترجمه مکارم شیرازی
و (نیز) این گونه در هر شهر و آبادی، بزرگان گنهکاری قرار دادیم؛ (افرادی که همه گونه قدرت در اختیارشان گذاردیم؛ اما آنها سوء استفاده کرده، و راه خطا پیش گرفتند؛) و سرانجام کارشان این شد که به مکر (و فریب مردم) پرداختند؛ ولی تنها خودشان را فریب می‌دهند و نمی‌فهمند!
Iran, Islamic Republic of
داداش شماها اگر در هر جملتون از فتنه استفاده نکنید جریمه میشید یا کارت عضویت فعالتون رو باطل می کنند ؟
اون روزی که بعد از انتخابات 88 احمدی نژاد دست سایمون گس سفیر بریتانیا را مثل برادر فشرد یا بر تابوت کافر بوسه زد فتنه نبود که ؟؟؟
کارشناش ارشد روابط بین الملل
United States
...
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
«...در مجموع و با توجه به اهمیت سیاسی و اطلاعاتی حضور جک استراو در تهران و مراوداتی که او با برخی از سیاسیون در کشورمان داشته، لزوم ورود دستگاه‌های مربوطه در این زمینه بسیار لازم به نظر می‌رسد؛ ...»
جهان جان :
کدام دستگاه مربوطه؟!
مگر این اقا بیکار که هر روز میاد ایران ؟ وزارت اطلاعات و خارجه چه می کنند چرا به این روباه صفتان اعتماد می کنیم؟
Iran, Islamic Republic of
درگیر تلگرام هستن
سرور
Iran, Islamic Republic of
این یارو بیکار نیست.آمده برای برخی تشنگان دانش کلاس خصوصی بگذارد شاید هم مغز بعضی از درس خوانده های بریتانیا را به روز(آپدیت) کرده است.چه می دانیم؟!
Iran, Islamic Republic of
اینا حاضرند با دربون اونها صلاح و مشورت کنند، جک استراو که اسطوره سیاسی اینهاست!
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده نیست.خیلی روی پرده هم هست.یه عده مفتون غرب نمیتوانند بدون این روباههای پیر وپشم وپیلی ریخته ،به حیاتشان ادامه دهند.انشالله خدا همه شون رو با هم از روی زمین برداره.
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده نداره واضحه
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا داره
خوبش هم داره

جاسوس قبلی اومد
بعدش مملکت ریخت به هم
Iran, Islamic Republic of
در حالی که انگلیس مکار از فتنه ها و اشوبهای داخل ایران علنا حمایت میکند و بنگاه لجن پراکنی و رسوای بی بی سی اتش بیار معرکه است و از هیچ کوششی در رابطه با تضعیف و دشمنی با انقلاب و اسلام و ملت بزرگوار و عزیز ایران کوتاهی نمیکند و دستان جنایتکار نظامیان و جاسوسان انان در کشورهای اسلامی و در ایران به خون مظلومین و ازادیخواهان اغشته است چرا باید عناصر خطرناکی مثل "جک استراو " و ...در ایران اینقدر راحت رفت و امد داشته باشند و با بالاترین مقامات وزارت خارجه ارتباط بگیرند ؟ ایا جناب اقای ظریف و دیگران در جلسات با این عناصر شناخته شده به دخالتها و اعزام جاسوس به ایران و شعله ور کردن اتش اغتشاشات و... تذکر میدهند ؟
Iran, Islamic Republic of
ایشان همان کسی است که پیمان سعدآباد چای را به همین حاج حسن در زمان خاتمی اجبار کرد. خاتمی را برای استحمام معطل گذاشت، پایش را روی میز گذاشت و دوستان بعلت حقارت شخصیت متحمل شدند و عکس معروفی در حال خنده شگفت با حاج حسن دارد. کشور ایشان به بعضی دکترا داده. بالاخره نمک ولینعمت را خوردن و نمکدان شکستن لااقل رسم ایرانی ها! نیست.
چرا تعجب می کنید؟ کدام پروتوکل؟. این حرفها را برای خودشان نوشته اند نه برای شرقی های ضعیف النفس. مگر خبر ندارید که فرانسه و آلمان می خواهند ظریف را برای ادامه! مذاکرات به اروپا احضار کنند.
در نظر غربیها رییس جمهور ایران را می شود زیر مجسمه اسب نشاند و عکس گرفت. مشکل در شخصیت خودمانی ها است
عمو
Germany
شرّ و ورّ نگو جون مادرت، مگه بدون اجازه آقا كسى ميتونه مذاكرات ادامه بده ؟!
M.sh
Iran, Islamic Republic of
شرو ور تو وامثال تو میگین که همه چیز رو از چشم رهبر عزیزمون میبینید!؟ برای همین برجام رهبر عزیزمون چندین بار فرمودند که خوشبین نیستن بدبین هستن. با مذاکره با امریکا مخالف هستن! حالا که گندش دراومد مقصر شد رهبر. همیشه سید علی ها مظلوم بودند با وجود خوارجی چون تو!
محمد
Iran, Islamic Republic of
با سلام آقای جک استراو از بانیان طرح تحریمهای هسته ای در اوائل دهه 80 بود و تلاش جدی بر علیه منافع حقه ایران داشت ودرمذکرات اصرارداشت که ما بمب هسته ای داریم و آمریکا را از نظر راهبردی بر علیه ایران مشاوره سیاسی میداد ، جای تاسف است که اینگونه بی هیچ ممانعتی مانند سفرای انگلیس در دوره قاجار به هر کجا که میخواهد سر میکشد، بهوش باشیم.
Iran, Islamic Republic of
اومده با رفقاش حال و احوال و مشورت کنه. ببینه چه خبره. برنامه بعدی چیه؟ و...
Iran, Islamic Republic of
چرا وزارت اطلاعات خوابه؟!!!
کمال بالایی
Iran, Islamic Republic of
آخه این نماینده استعمار با ... دوستی دیرینه داره یک دفعه فکر بد نکنید ها نه منظورم این بود که بیچاره حرمت دوستی و صله ارحام را بجا می آورد حالا اگر شما ملت ایران با روش های جدید این سنت حسنه آشنایی ندارید مشکل خودتان هست . هواداران دولت هم بهتره که روشون یگیرند آنطرف و بگویند گربه بود.!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به هر حال برای انگلیسی ها موعد بعدی 22 بهمنه
اوونا سال 32 هم اول شکست خوردند بعد به اوباش کار و سپردند
این بار البته دفعه اول برای رد گم کنی، (به غیر از اعتراض اصیل مردمی) این اوباش هستند که شکست می خوردند و برای بار دوم کار و به کی می سپارند؟
اما این دفعه شکست بخورند دیگه اینجا کسی منتظر ملاقاتشون نخواهد بود.
خیلی هم انگلیسی ها ما رو پخمه حساب نکنند که مثلاً ما باور کردیم فعلا فتنه ای نیست!!!
Iran, Islamic Republic of
فریب نخوریم
فتنه تمام نشده
مراحل بعدی به سرعت در حال اجرایی شدن هستند
فکر نکنیم این غذای اصلی بود
اتفاقات اخیر پیش غذا بود
متعجب
United States
خیلی مشکله قبول کرد که نظام مثلا جمهوری مثلا اسلامی ایران التماس حضور خارجی ها رو میکنه؟ خیلی مشکله باور کرد که سیاست داخلی و خارجی ایران بدست چهار پنج تا کشور خارجی میگرده و اداره میشه؟ افغانستان و عراق و بسیاری از کشورهای اون منطقه اسمشون کشوره ولی واقعا مردم و دولت خودشون تصمیم گیر هستند؟