دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

پاکستان: همکاری ما و آمریکا تمام شده است

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب: 579697
وزیر خارجه پاکستان، لغو کمک‌های مالی و نظامی آمریکا را به معنای پایان همکاری دولت کشورش با ایالات متحده خواند و تصریح کرد: ارتباط ما و آمریکا تمام شده است.
پاکستان: همکاری ما و آمریکا تمام شده است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه یازدهم دی ماه در نخستین اظهارات توییتری خود در سال 2018، با متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت طلب و دروغگو، تهدید کرد که کمک های خارجی به اسلام آباد را قطع می کند.

وی در نخستین توییت خود در سال جدید میلادی نوشت: آمریکا از روی بی فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ایالات متحده، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل نداده اند. آنها با اندکی کمک، پناهگاه در اختیار تروریست هایی که آمریکایی ها را در افغانستان شکار می کنند، قرار می دهند.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل نیز روز چهارشنبه سیزدهم دی ماه اعلام کرد: کاخ سفید همه حمایت‌های مالی خود را به پاکستان متوقف می‌کند زیرا دولت اسلام‌آباد از گروه‌های تروریستی علیه افغانستان حمایت و میزبانی می‌کند.

به گزارش رسانه های پاکستان، «نیکی هیلی» نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک به خبرنگاران گفت: واشنگتن به دلیل حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی کمک‌های مالی به ارزش 255 میلیون دلار را به این کشور را پرداخت نمی کند.

'خواجه محمد آصف' وزیر امور خارجه پاکستان نیز که پس از توییت ترامپ در سال جدید در پیام توئیتری اعلام کرد که اسلام آباد بزودی پاسخ واشنگتن را می دهد و روزهای اخیر نیز واکنش‌های تندی علیه کاخ سفید داشت.

او همچنین در مصاحبه با روزنامه ' وال استریت ژورنال' گفت: ائتلاف ضد تروریستی پاکستان و آمریکا با ممانعت ترامپ از ارسال کمک‌های مالی و نظامی این کشور به پاکستان پایان می یابد.

وی ادامه داد: همراهی اسلام آباد با واشنگتن در جنگ افغانستان اشتباه بسیار بزرگی بود که مرتکب آن شدیم و به همین دلیل کشورمان درگیر حملات تروریستی فراوان شد.

وی تاکید کرد: اینک هیچ ائتلاف و اتحادی با آمریکا نداریم، زیرا کاخ سفید علیه ما مواضعی اتخاذ کرد که هیچ‌گاه دو کشور متحد نباید نسبت به‌هم داشته باشند.

خواجه آصف اضافه کرد: تصور می‌کنم با شرایط ایجاد شده دیگر هیچ اتحادی و همکاری بین پاکستان و آمریکا رخ نخواهد داد.

وزیر پیشین دفاع پاکستان اظهار داشت: با تلاش نیروهای نظامی و مردم پاکستان توانستیم امنیت را دوباره به کشورمان بازگردانیم و دیگر حاضر نمی‌شویم با دخالت در جنگ افغانستان کشورمان را نا‌امن کنیم.

عضو ارشد حزب نواز افزود: پاکستان هم اینک تنها نیست و متحدان خوبی در منطقه داشته و آنها به ما کمک می‌کنند تا از آمریکا فاصله بگیریم.

اظهارات ترامپ واکنش شدید مقامات پاکستانی را به همراه داشت و کمیته امنیت ملی این کشور نشست اضطراری را در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا برگزار کرد.

این کمیته اعلام کرد، پاکستان نباید مسئول شکست جمعی در افغانستان دانسته شود. متهم کردن کشورهای متحد در رسیدن به هدف صلح پایدار در افغانستان و منطقه کمک نمی‌کند.

«شاهد خاقان عباسی» نخست وزیر پاکستان در آن نشست تصریح کرد: پاکستان با وجود این اتهامات غیرقابل توجیه، به روند صلح به رهبری افغان‌ها متعهد باقی خواهد ماند.

دفتر نخست وزیر پاکستان نیز اعلام کرد: زورآزمایی‌های سیاسی، فساد گسترده اداری، افزایش کشت و تولید مواد مخدر و عدم حاکمیت دولت افغانستان بر بخش‌های وسیعی از این کشور، چالش‌های اساسی در افغانستان محسوب می‌شوند.

عباسی گفت: گروه‌های مختلف تروریستی بین‌المللی در افغانستان پناه گرفته‌اند که امنیت منطقه و کشورهای همسایه افغانستان را تهدید می‌کنند.

در پی افزایش تنش میان آمریکا و پاکستان، دولت پاکستان نیز به تازگی تشکیل جلسه داد و موضع خود را درباره تهدیدهای ترامپ اعلام کرد.

در آن جلسه که با حضور نخست وزیر پاکستان برگزار شد وزیران دولت تصریح کردند که بی‌توجهی ترامپ به قربانیان فراوان پاکستان در مبارزه با تروریسم باعث تاسف است و باید هرچه سریع‌تر به فکر واکنشی جدی به آمریکا بود.

«خواجه آصف» در آن نشست با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت خارجه پاکستان علیه آمریکا بیان کرد: قطع کمک‌های مالی کاخ سفید به اسلام آباد هیچ اهمیتی ندارد زیرا مدت‌ها است در مورد آن چاره جویی کرده و اینک گزینه‌های جایگزین مختلفی داریم.

وی «پرویز مشرف» را عامل مشکلات کنونی پاکستان دانست و گفت: تصمیم اشتباهی که در زمان او گرفته شد باعث بروز مشکلات مختلفی برای پاکستان شده است.

وزیر امورخارجه پاکستان تاکیدکرد: برای برقراری امنیت در افغانستان کاملا جدی هستیم و عملیات‌های ضد تروریستی در خاک کشورمان را نیز ادامه خواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *