شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تمرین نه به ترامپ در شورای امنیت

يکشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۰۸
کد مطلب: 579539
نشست شورای امنیت سازمان ملل که به درخواست آمریکا و برای واکنش به تحولات داخلی ایران برگزار شد، به رغم پرده‌خوانی و نمایش سیاسی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در این نشست هیچ نتیجه ای به همراه نداشت و حتی نتوانست برای خوشایند کاخ سفید، بیانیه ای هم درباره تحولات داخلی ایران صادر کند.
تمرین نه به ترامپ در شورای امنیت
به گزارش جهان نيوز به نقل از جام جم آنلاین، 19 روز پس از انزوای بین المللی آمریکا در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل در موضوع قدس اشغالی، بار دیگر کشیدن تحولات داخلی ایران به شورای امنیت موجب انزوا و شکست دیپلماتیک دیگر برای کاخ سفید شد.

ناکامی آمریکا در سوء استفاده از شورای امنیت علیه ایران واکنش های متفاوتی به همراه داشته است.روزنامه نیویورک تایمز، نشست شورای امنیت را یک تئاتر دیپلماتیک رده بالا نامید و نوشت: تلاش دولت «دونالد ترامپ» برای برانگیختن جامعه جهانی علیه ایران نتیجه معکوس داد و اعضای شورای امنیت سازمان ملل از این نشست اضطراری برای تاکید بر حمایت از برنامه اقدام مشترک و توافق هسته ای با ایران استفاده کردند.

تلویزیون سی ان ان با ارائه گزارش مبسوط از نشست شورای امنیت اعلام کرد: آمریکا در این نشست متهم به دخالت در امور داخلی ایران و داشتن انگیزه های پنهانی شده است.

سی ان ان با برجسته کردن سخنان نماینده روسیه در شورای امنیت گزارش داد: واسیلی نبنزیا، در اعتراض به این نشست گفت، «بنا بر منطق آمریکا برای تشکیل این جلسه؛ باید سرکوب «جنبش اشغال وال استریت» در آمریکا هم در شورای امنیت پیگیری و بررسی شود.»

واسیلی نبنزیا با انتقاد از قلدری آمریکا در استفاده از شورای امنیت برای پیشبرد اهداف خود علیه ایران گفت: برای همگان روشن است که موضوع جلسه ارتباطی با وظایف شورای امنیت ندارد.
نبنزیا با طعنه به نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: البته ما باید از آمریکا تشکر کنیم؛ چون پیام هایی که مقامات این کشور برای ایرانی ها ارسال کردند باعث همبستگی مردم این کشور شد و آنها حول محور احساسات ضد آمریکایی متحد شدند.

نماینده چین هم با انتقاد از آمریکا به خاطر مطرح کردن مسائل داخلی ایران در نشست شورای امنیت گفت: باید مسائل اصلی خاورمیانه در شورای امنیت مطرح شود و این شورا نباید در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت کند.
حتی متیو ریکرافت، نماینده انگلیس به رغم برخی مواضع غیر دوستانه در خصوص تحولات داخلی و سیاست های منطقه ای ایران، به مغایرت دستور کار نشست شورای امنیت با اختیارات و وظایف این شورا اشاره کرد و گفت: هر گونه دخالت در مسائل داخلی ایران که احتمال زیاد شدن تنش را داشته باشد اعتبار شورای امنیت را به خطر می اندازد.
فرانسوا دلاتره، نماینده فرانسه در شورای امنیت هم تحولات ایران را موضوع داخلی دانست و گفت: باتوجه به اینکه تحولات ایران تهدیدی برای صلح و امنیت جهانی ایجاد نکرده، رسیدگی به این موضوع در شورای امنیت دارای وجاهت نیست.
دستیار دبیرکل سازمان ملل نیز در این نشست تصریح کرد، سازمان ملل نمی‌تواند صحت فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده درباره اعتراضات ایران را تایید و یا رد کند.

پیام های نشست شورای امنیت
نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات داخلی ایران پیام های متعدد و مهمی هم داشت.
یکی از مهمترین پیام ها، اذعان و تاکید بسیاری از کشورها به ماهیت خصمانه آمریکا علیه ملت ایران و سوءاستفاده واشنگتن از ساز و کارهای بین المللی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران است.
این حقیقت، این بار نه تنها از زبان ملت و مسئولان نظام جمهوری اسلامی بلکه از زبان نمایندگان 15 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل از سراسر جهان مطرح شد و بی اعتباری ادعاهای ساختگی و دروغین کاخ سفید علیه ایران را نشان داد.

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه بر این باور است که آمریکا دفاع از حقوق مردم ایران را دستاویز برای رسیدن به اهداف ژئوپلیتیک خود و فشار بر دولت ایران قرار داده است.
لئونید ایواشف گفت: آمریکا بخشی از برنامه های منطقه ای خود را با حمایت از گروه های تروریستی اجرا می کند و از آنجا که داعش، مهم ترین گروه تروریستی مورد حمایت واشنگتن شکست های سنگینی را در عراق و سوریه متحمل شده، آمریکا ایران را برای جبران این شکست ها هدف قرار داده است.

پیام دیگر نشست شورای امنیت، جسارت یافتن جامعه جهانی در برابر قلدری های آمریکا برای استفاده ابزاری از سازمان ملل و شورای امنیت است. نوع اظهارات 14 عضو شورای امنیت در نشست اخیر نشان داد که این کشورها بدون نگرانی از واکنش آمریکا این کشور را به سوء استفاده سیاسی از شورای امنیت متهم می کنند و معتقدند که این شورا باید وجاهت قانونی خود در برابر استفاده ابزاری واشنگتن را حفظ کند.

بعلاوه ناکامی آمریکا در نشست شورای امنیت درباره تحولات داخلی ایران در کنار شکست اخیر واشنگتن در مساله قدس اشغالی نشان داد که ایالات متحده آمریکا قدرت اجماع سازی در جامعه جهانی را به شدت از دست داده است و کشورهای مختلف به جای تاثیر پذیری از فشار و تهدید آمریکا می کوشند موضوعات و پدیده های مختلف را از زاویه نظر خود و ملاحظات بین المللی ببینند.

اینکه اغلب کشورهای عضو شورای امنیت در ابراز مخالفت خود با طرح موضوع تحولات داخلی ایران در این شورا، همزمان بر ضرورت پایبندی همه اعضا به توافق هسته ای با ایران تاکید دارند، پیام روشنی به دولتمردان کاخ سفید است مبنی بر اینکه جامعه جهانی نه تنها در سوء استفاده از شورای امنیت علیه ایران با آمریکا همراه نمی شود، بلکه برخلاف رویه آمریکا در مقابله با برجام از این توافق بین المللی قاطعانه حمایت می کند.
نکته چهارم تهدید ناشی از رویه آمریکا برای موجودیت سازمان ملل و شورای امنیت است. اینکه یک کشور برخلاف موضع قاطع اعضای جامعه جهانی تلاش کند شورای امنیت را به محل پیشبرد مقاصد سیاسی و غیرحقوقی خود علیه دیگر کشورها تبدیل کند، به معنای تزلزل و تضعیف جایگاه شورای امنیت و سازمان ملل و بی اعتباری تدریجی این نهاد بین المللی است.

موضوعی که بارها و بارها در سخنان مقامات کشورهای مختلف مورد تاکید قرار گرفته و به دغدغه جدی درباره آینده سازمان ملل و نهادهای تابعه آن تبدیل شده است.

پیام پنجم نشست اخیر شورای امنیت، به آشوب گران داخلی و سرحلقه های خارجی آن است. آنچه در این نشست گذشت، نشان داد که جریان اغتشاش حتی در خارج از مرزها هم پشتوانه قابل اتکایی ندارد و برخلاف تلاش رسانه های وابسته برای نشان دادن حمایت گسترده خارجی از آشوب گران، جامعه جهانی حق ایران را برای حل و فصل تحولات داخلی و تفکیک اعتراض های قانونی از آشوب گری ها به رسمیت می شناسد.
در این چارچوب مشخص شد که آمریکا و رژیم صهیونیستی در کنار یکی دو کشور وابسته حاشیه خلیج فارس تنها طرف های حامی فتنه و آشوب در ایرانند که از قضا بر خلاف مطالبات قانونی معترضین، ساز براندازی را کوک کرده اند و به صراحت نشان دادند که فارغ از ماهیت واقعی تحولات داخلی ایران، اهداف خصمانه خود را پیگیری می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *