جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱

هشت طرح جامع فولادی کشور توجیه اقتصادی ندارد

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 576656
عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران گفت:طرح‌های فولادی با مقیاس کمتر از 5 میلیون تن توجیه اقتصادی نداشته و قیمت محصول تمام شده بالا در می‌آید.
هشت طرح جامع فولادی کشور توجیه اقتصادی ندارد
به گزارش جهان نيوز، قدیر قیافه عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اظهار کرد: 8 طرح فولادی میراثی است که از دولت نهم و دهم به دولت یازدهم و دوازدهم رسید. بر اساس تقاضای نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی، 8 طرح فولادی در 8 منطقه کشور با ظرفیت 800 هزار تن کلنگ خورد.
 
قیافه تصریح کرد:‌ یکی از اساسی ترین مشکلات این طرح‌های فولادی جانمایی آنها بود که به درستی انجام نشد و در نتیجه مشکلات بعدی در پی آن به وجود آمد.

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران اذعان کرد: مشکلات بی‌شمار در جهت راه اندازی این پروژه‌های فولادی موجب شد تا زمان افتتاح آنها از میانگین 2 سال و نیم به 10 سال برسد؛ اما خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، اکنون شاهد بهره‌برداری از  این طرح‌ها هستیم.

وی ادامه داد: سود مشارکت طرح‌ها از قیمت خود طرح و پیش‌بینی قیمت تمام شده بالاتر است و به لحاظ اقتصادی این 8 طرح فولادی توجیه ندارد.

قیافه تصریح کرد: امروزه در دنیا اکثر طرح های فولادی با مقیاس بیشتر از 5 میلیون تن راه اندازی می‌شود، زیرا با مقیاس کمتر از این مقدار طرح فولادی توجیه اقتصادی نداشته و قیمت محصول تمام شده بالا در می‌آید. 

وی اضافه کرد: از طرف دیگر این واحدهای تولیدی باید در کنار واحدهای تولید مواد اولیه و بر سر راه خطوط آهن و بنادر ساخته شود و این اتفاقی است که در 8 طرح فولادی نیفتاده و توجه ویژه طرح‌ها به توسعه یافتن مناطق محروم معطوف بوده است.

این تولید کننده سنگ آهن، اذعان کرد: به دلیل تحریم‌ها تأمین مالی این طرح‌های فولادی همیشه مشکل ساز بوده است؛ اما با تلاش‌هایی که شرکت ملی فولاد و ایمیدرو در چند سال گذشته صورت داده‌اند، توانستند هزینه‌های مالی این پروژه‌ها را از سوی چینی‌ها فاینانس کنند.

قیافه اظهار کرد: امیدواریم این طرح‌ها در آینده به عنوان طرح‌های اقتصادی و سود ده باشند هر چند که تجربه سایر نقاط دنیا این را نشان داده که نمی‌توان از چنین طرح‌هایی توقع سود دهی داشت.

وی پیشنهاد داد: 8 پروژه تولید فولاد به سمت تولید بریکت آهن داغ بروند تا هزینه‌های تولید را کاهش داده و پروسه صادرات را آسان تر کنند.

قیافه با اشاره به این موضوع که بیشترین ارزش افزوده مربوط به تولید بریکت است ،اضافه کرد: از طرف دیگر بهتر است کارخانه‌هایی که هنوز واحد ساخت فولاد ندارند به این سمت حرکت نکنند زیرا ساخت واحدهای جدید فولاد سازی بسیار هزینه بر است و تولید بریکت اقتصادی تر خواهد بود.

عضو هیأت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، گفت: امیدوارم مدیران این پروژه‌های فولادی سیاست‌های درستی در جهت اقتصادی تر کردن 8 طرح فولادی اتخاذ کنند تا در آینده شاهد رونق صنعت فولاد سازی کشور باشیم.

منبع:باشگاه
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در حالی که پتروشیمی های کشور زیر ظرفیت کار میکنند واحدهای جدید پتروشیمی چه توجیحی دارد؟