جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

تشدید اختلاف‌ اصلاح‌طلبان با تشکیل پارلمان‌

چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب: 576634
بعد از پیروزی حجت‌الاسلام روحـــانـــــی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان برآن شدند تا با تشکیل یک سازوکار جدید برای انتخابات مجلس دهم به یک اجماع و وحدت نظر دست پیدا کنند.
تشدید اختلاف‌ اصلاح‌طلبان با تشکیل پارلمان‌
به گزارش جهان نيوز، بعد از پیروزی حجت‌الاسلام روحـــانـــــی در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری اصلاح‌طلبان برآن شدند تا با تشکیل یک سازوکار جدید برای انتخابات مجلس دهم به یک اجماع و وحدت نظر دست پیدا کنند. آنها به دنبال آن بودند تا حضوری جدی در عرصه انتخابات سال 94 داشته باشند. از همین روز بعد از انتخابات 92 شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات قرار شد به کار خود توسعه داده و فعالیت خود را در جبهه اصلاحات ناظر به انتخابات 7 اسفند 94 بگستراند.

از همین رو با تشخیص خاتمی کار خود را آغاز کردند اما در همان ابتدا برخی از احزاب اصلاح‌طلب تشکیل این شورا را موازی‌کاری با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دانستند اما در نهایت بنا بر آن شد تا با ترکیبی از شورای هماهنگی جبهه اصلاحات و شورای مشورتی خاتمی یک شورای واحد تنها برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تشکیل شود.

این شورا بعد از پیروزی در انتخابات مجلس به فعالیت خود برای انتخابات شورای شهر هم ادامه داد و توانست بار دیگر موافقت رئیس دولت اصلاحات را برای ادامه کار بگیرد اما در ادامه، اعتراضات به آن حسابی بالا گرفت و برخی از پیشنهاددهندگان شورای‌عالی سیاستگذاری هم به سمت مخالفان رفتند. افرادی همچون کمالی دبیرکل حزب کار، حجت‌الاسلام رهامی، حجت‌الاسلام منتجب‌نیا و احمد حکیمی‌پور و تعداد دیگری از احزاب اصلاح‌طلب که تا پیش از نوشتن این گزارش بارها و بارها مخالفت خود را اعلام کرده‌اند.

با این تفاسیر اما شورا کار خود را با حضور تعداد اندکی از نمایندگان احزاب و شخصیت‌های حقیقی که از سوی خاتمی انتخاب شده بودند به پیش برد و لیست شورای شهر پنجم را بستند. لیستی که با اما و اگرها و ناراحتی‌ها و برخی رابطه‌ها بسته شد.

از زمان تشکیل و تولد شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اعضای آن بر این باورند که پیروزی نسبی در انتخابات مجلس و شورای اسلامی شهر ماحصل تصمیم‌گیری آنهاست. اشکالی که منتقدان به شورای‌عالی سیاستگذاری وارد می‌دانند این است که مرامنانه‌ای که اعضا به آن پایبند باشند، وجود ندارد. از همین رو محمدرضا عارف، رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می‌گوید: «شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بر خلاف تصور برخی دوستان نه‌تنها باعث تضعیف احزاب نشد؛ بلکه فرصتی را برای تقویت احزاب فراهم کرد و برخی احزاب اصلاح‌طلب با توسعه و گسترش فعالیت‌های خود روبه‌رو شدند. ترکیب شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان و سازوکار آن وحی منزل نیست.»

مصطفی کواکبیان اما نظر دیگری دارد. دبیرکل حزب مردم‌سالاری هم معتقد است ایراد شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان حزبی نبودن این شوراست. او رأی نیاوردن حبیب‌ا... بی‌طرف را هم ناشی از ساختار غیرحزبی می‌داند و می‌گوید همین موضوع باعث شده عده‌ای از به‌ اصطلاح مستقل‌ها با وزش باد به‌سرعت تغییر جهت سیاسی ‌دهند و برخی عکس سلفی‎شان را با اصلاح‌طلبان می‌گیرند ولی زنبیل یادگاری‎شان را جای دیگر می‌گذارند!

حالا با شدت گرفتن موج انتقادات مصطفی کواکبیان در هفتمین کنگره سراسری حزب کار که در 23 آذرماه برگزار شد از ارائه طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات از سوی حزب مردم‌سالاری خبر داد. دبیرکل حزب مردم‌سالاری گفت: «طرحی تحت عنوان پارلمان اصلاحات را مطرح کرده‌ایم تا اشخاص توانمند و باسابقه اصلاح‌طلبی بتوانند حضور فعال حزبی داشته باشند؛ از شورای هماهنگی می‌خواهیم مجری طرح پارلمان اصلاحات شود.»

برخی از کارشناسان و تحلیلگران این طرح را در راستای تقویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات دانسته و برخی دیگر آن را جایگزین شورای‌عالی سیاستگذاری جبهه اصلاحات تعریف می‌کنند.

منتجب‌نیا به‌عنوان یکی از منتقدان جدی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در دفاع از این طرح ظاهر شد و روز گذشته گفت: «اینکه تشکیل شورای عالی سیاستگذاری نا‌موفق بوده و دو میوه تلخ را به جامعه ارائه کرده برای من جای تردید نیست. باید حتما ساختار تغییر کند، نه تغییر جزئی. باید ساختار دیگری برای اصلاح‌طلبان باشد و در این امر شک و تردیدی نیست و بسیاری از صاحب‌نظران نیز بر این عقیده هستند. من فکر می‌کنم که بهترین و طبیعی‌ترین راه این است که بار را به دوش احزاب بگذارند و احزاب قدرتمند را وارد صحنه کنند و دیگر آقا بالاسر برای آنها درست نکنیم.»

این سوال حالا به‌طور جدی مطرح است که آیا احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند در سازوکار پیشنهادی کواکبیان و رفقا نقش بازی کنند؟ از همه مهم‌تر آیا این پارلمان می‌تواند نواقص و مشکلاتی که در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان موج می‌زد را برطرف کرده و نظرات احزاب این جریان را به خود معطوف کند؟ اینها سوالاتی است که در روزهای آینده و بعد از اظهارنظر رئیس دولت اصلاحات باید از سوی مطرح کنندگان این طرح به آن پاسخ داده شود. هرچند 10 روز پیش کواکبیان از ارائه این طرح به رئیس دولت اصلاحات و موافقت او با آن خبر داد. اما مطهری‌نژاد، سخنگوی حزب مردم‌سالاری گفته علی‌رغم ارائه طرح به خاتمی، او تاکنون اعلام نظر مشخصی در این خصوص نداشته است.

به هر ترتیب باید منتظر ماند و دید که ماحصل میوه حزب مردم‌سالاری که به نام پارلمان اصلاحات معرفی شده شیرین خواهد بود یا سرنوشت این یکی هم مثل شورای عالی سیاستگذاری خواهد شد.

سخنگوی حزب مردم‌سالاری:
خاتمی درخصوص پارلمان اصلاحات اعلام نظر نکرده
میرزابابا مطهری‌نژاد، سخنگوی حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به ارائه طرح پارلمان اصلاحات از سوی حزبش به رئیس دولت اصلاحات گفت: خدمت آقای خاتمی رسیدیم و طرح را تقدیم ایشان کردیم و ایشان قول مطالعه و بررسی و اعلام نظر داده‌اند ولی تاکنون اعلام نظری نکرده‌اند. 

وی افزود: با بسیاری از دوستان اصلاح‌طلب این طرح مطرح شد و دیروز در شورای هماهنگی جبهه اصلاحات ارائه شد و همچنان منتظر اعلام نظر و پیشنهادات هستیم.  سخنگوی حزب مردم‌سالاری در ادامه با اشاره به جزئیات این طرح گفت: پارلمان اصلاحات این بحث را دارد که حداقل 50 حزب اصلاح‌طلبی که مراحل قانونی خود را طی کرده‌اند برای حمایت از این طرح اعلام آمادگی کنند و براساس بندهایی که پیش‌بینی شده با سازوکار یک شورای سیاستگذاری موسس در دوره اول تشکیل می‌شود. 

وی ادامه داد: از بین اصلاح‌طلبان سراسر کشور حدود 400 نفر انتخاب می‌شوند. این 400 نفر نماینده اصلاح‌طلبان استان‌ها و شهرستان‌ها و احزاب هستند و تصمیمی که در پارلمان گرفته می‌شود مورد حمایت همه اصلاح‌طلبان خواهد بود. هدف این است که اولا تحقیقات در تصمیم‌گیری نقش پررنگ‌تری پیدا کند و نقش اول را داشته باشد. ثانیا همه اصلاح‌طلبان دیده شوند و نظرات آنها اعمال شود. 

مطهری‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا در این طرحی که درنظر گرفتید بحث حضور افراد حقیقی وجود دارد، تصریح کرد: توصیه ما به‌عنوان پیشنهاد این است که همه شخصیت‌های اصلاح‌طلب در قالب احزاب ورود کنند. یکی از هدف‌های نهایی ما این است که در همین پارلمان جمع‌بندی کنیم که تعداد احزاب را کاهش دهیم.

 به دنبال آن هستیم که اشخاص به جای احزاب تصمیم‌گیری نکنند
وی ادامه داد: تلاش این است که متقاعد کنیم تا افراد مدنیت کار را بپذیرند و نهادسازی کنند و خود تشکیل حزب دهند. در هرحال تصمیم درباره اینکه شخصی در این حزب پذیرفته شوند یا خیر، بستگی به تشکیل پارلمان و تصمیمی که گرفته می‌شود، دارد. نظر شخصی خود من و دوستان این است که افراد متقاعد شوند و در قالب حزب درآیند یا خود حزب تشکیل دهند که اشخاص به جای احزاب تصمیم‌گیری نکنند.
 
 در شورای‌عالی نقش افراد از احزاب بیشتر است
سخنگوی حزب مردم‌سالاری تصریح کرد: یکی از ایراداتی که به شورای عالی سیاستگذاری از سوی احزاب مطرح می‌شود این است که تعداد افراد از احزاب بیشتر و نقش احزاب کمرنگ شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این طرح قرار است جای شورای عالی سیاستگذاری باشد، گفت: از ابتدا نظر این بود که شورای عالی سیاستگذاری برای مجلس 94 تشکیل شود و قرار بود بعد از مجلس موضوعیتی نداشته باشد. ما در سال 96 آن را به رسمیت نشناختیم. نه‌تنها ما که گروهی از احزاب اصلاح‌طلب آن را به رسمیت نشناختند و الان هم با تصمیمی که در آنجا گرفته می‌شود، موضع داریم.

 شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را به رسمیت نمی‌شناسیم
مطهری‌نژاد خاطرنشان کرد: در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان احزاب کمرنگ و افراد پررنگ هستند و اتفاقاتی که رخ می‌دهد این است که بسیاری از نخبگان حذف می‌شوند و افرادی می‌آیند که تجربه ندارند. این که گفتید جایگزین شورای عالی سیاستگذاری می‌شود به این دلیل است که اصلا آن را به رسمیت نمی‌شناسیم. سازوکار پیشنهاد این طرح برای این است که احزاب جان بگیرند و از تفرق اصلاح‌طلبان جلوگیری شود.

وی افزود: پیش‌بینی کردیم تا مجمع این پارلمان دوم خرداد 97 برگزار شود. دوم خرداد برای ما روزی نمادین است.

حکیمی‌پور:

شورای عالی اصلاح‌طلبان فرآیند بسته و مناسبات پنهان دارند
احمد حکیمی‌پور، دبیرکل حزب اراده ملت که از پیشنهاد‌دهندگان تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ولی به‌عنوان منتقد این شورا هم شناخته می‌شود، در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به طرح کواکبیان درخصوص تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: «ایده‌ای است که برخی دوستان بابت انسجام و کارآمدی بیشتر در اصلاحات مطرح می‌کنند. ظاهرا طرحی است که سازوکار تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی را شفاف‌تر می‌سازد و همه مجموعه اصلاح‌طلب در استان‌ها می‌توانند در این فرآیند باشند، منتها باید روی جزئیات آن بحث شود.»

 طرح پارلمان اصلاحات کامل‌تر از شورای عالی سیاستگذاری است
وی با بیان اینکه با توجه به تجاربی که تاکنون وجود داشته و انتقادهایی که بر شورای عالی وارد شده، این طرح را به‌عنوان طرح کامل‌تر مطرح می‌کنند، تصریح کرد: «ما هم روی این طرح به‌عنوان تشکل اصلاح‌طلب کار و طرح را دنبال می‌کنیم تا بدانیم جزئیات چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. هر راهکاری که برای انسجام حداکثری در جبهه اصلاحات عملیاتی شود، آن راهکار را همه خواهیم پذیرفت.»

دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: «نقدهای ما اصولا نقد فرآیندی است. در فرآیندها ایراد و اشکال داشتیم که باید اصلاح شود. بحث فرد نیست بلکه فرآیند است.»

وی با بیان اینکه صحبت‌های منتجب‌نیا مبنی‌بر اینکه انتخابات مجلس و شورای شهر پنجم دو میوه تلخ و نارس شورای عالی سیاستگذاری است یک واقعیت است، تصریح کرد: «با هجوم حداکثری مردم پای صندوق‌ها و رای خیره‌کننده‌ای که دادند باید نتایج عملی بهتر از این می‌شد.»

حکیمی‌پور در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند شورای عالی سیاستگذاری دستاوردهای ویژه‌ای همانند دو انتخابات گذشته داشته است و به‌خاطر همین این روند و سازوکاری که الان وجود دارد باید ادامه یابد. نظر شما در این خصوص چیست، گفـت: «پیروزی در انتخابات که هدف اصلی نیست. مساله‌ مهم‌تر از پیروزی در انتخابات دستاوردهاست. اینها باید مقایسه شوند.»

وی افزود: «مساله مهم‌تر این است که فرآیند تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی باید در جریان اصلاحات شفاف شود و جمعی از اصلاحات احساس نکنند در حال حذف در تصمیم‌گیری‌ها هستند.»

 فرآیند شورای عالی بسته و مناسبات پنهان در آن شکل گرفته است
دبیرکل حزب اراده ملت ادامه داد: «فرآیند شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بسته بود و عملا مناسبات پنهان در آن شکل گرفت و بزرگ‌ترین اشکالی که به آن وارد می‌شد این است که شعار اصلی اصلاحات صداقت، شفافیت و پاسخگویی است، سازوکار تصمیم‌گیری به‌صورت دموکراتیک بود و معادلات پنهان و غیرشفاف زیبنده جریان اصلاحات نیست.»

 نهادهای سیاسی توسط شورای عالی تضعیف شدند
وی با بیان اینکه در جریان اصلاحات روش هم به‌اندازه نتیجه مهم است و تنها نتیجه مهم نیست، تصریح کرد: «روش‌های رسیدن به نتیجه برای ما اهمیت دارد که باید اصلاح‌طلبانه باشد. باید دموکراسی و قانون‌مندی را در جامعه توسعه و تعمیق دهیم تا به پاکسازی کمک کند. این مسائل در فرآیند نبود و نهادهای سیاسی تضعیف شدند.»

حکیمی‌پور در ادامه با اشاره به جزئیات طرح پارلمان اصلاح گفت: «احزاب و اشخاص و مهم‌تر از همه استان‌ها در فرآیند تصمیم‌گیری حذف نمی‌شوند و به‌نوعی به‌عنوان اعضای پارلمان انتخاب و روند کاملا شفاف و قابل رصد است.»

ناصری:
پارلمان اصلاحات جایگزین شورای عالی نخواهد شد
عبدا... ناصری، عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات و شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در پاسخ به این سوال که آقای کواکبیان اخیرا گفته‌اند که طرحی به نام پارلمان اصلاحات خدمت آقای خاتمی بردیم و ایشان تایید کردند و قرار است کار خودش را آغاز کند، آیا شما از آن خبر دارید،گفت: از تایید یا عدم تایید طرح خبر ندارم.

وی درخصوص اینکه آیا پارلمان اصلاحات جایگزین شورای عالی سیاستگذاری می‌شود، اظهار داشت: قرار نیست چیزی جایگزین شورای عالی اصلاحات شود. شورای عالی اصلاحات همان‌طور که قبلا همه گفته شده کارگروهی را برای اصلاح ساختار و شرح وظایف تعیین کرده و کار خود را انجام می‌دهد و در شرف نهایی شدن است.

عضو ارشد بنیاد باران تصریح کرد: نهایتا شورای عالی بعد از تصویب آن و تایید شورای مشورتی و آقای خاتمی کار خود را با ساختار جدید ادامه خواهد داد. تقریبا ترکیب کلی همان ترکیب قبل خواهد بود.
 
 پارلمان اصلاحات اول باید در شورای عالی و مشورتی مطرح شود
وی خاطرنشان کرد: طبیعتا اگر قرار باشد پارلمان اصلاحات چارچوب کار اصلاحات را شکل دهد باید فرآیندی را طی کند و در شورای عالی، شورای مشورتی مطرح و به تایید آقای خاتمی برسد. قطعا شورای عالی سیاستگذاری کار خود را ادامه خواهد داد و پارلمان اصلاحات به هیچ‌وجه جایگزین آن نخواهد شد.
ناصری درپایان در مورد تایید طرح پارلمان اصلاحات از سوی خاتمی اظهار بی‌اطلاعی کرد.

منبع:فرهیختگان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *