جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
حاج نادر مستند ماست؛

«حاج نادر» به روایت رضا برجی

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 575990
نادر ساحت و زمینه مستند را می‌شناسد. پس نادر برای مستند ساخته‌شده است. به همین خاطر شهید آوینی به نادر طالب‌زاده به‌عنوان یک مستندساز پیشرو نگاه می‌کرد چون حاج نادر ما یک مستندساز تمام‌عیار است.
«حاج نادر» به روایت رضا برجی
به گزارش جهان نيوز، نادر طالب‌زاده بچه‌محل ماست. از همان اولش هم به‌عنوان نیروی خط اول، وارد میدان شد. حاج نادر مستندساز بزرگی است اما متاسفانه حدود 10 سالی مستند نساخت که به نظرم در حق ما جفا کرد؛ به این خاطر که ما را از مستندهای خود بی‌نصیب گذاشت. در زمان شهادت آقامرتضی و آن خلئی که بین ما اتفاق افتاد، حاج نادر می‌توانست پرچم شهید آوینی را به دست بگیرد.حاج‌نادر باید می‌نشست و مستند می‌ساخت تا برای سینمای مستند الگوسازی کند و مستند اشراق را ادامه‌دار انجام می‌داد برای نسل‌های آینده. رفتنش به سمت سینمای داستانی، باعث شد مدتی عرصه سینمای مستندساز کشور، گرفتار خلأ شود. چندین مرتبه هم به حاج نادر گفتم مستندسازی را ادامه بده اما خودش اعتقاد داشت باید داستان فیلم حضرت مسیح (ع) را به پایان برساند. امثال نادر را در سینمای مستند نداریم یا اینکه خیلی کم هستند. مگر چند نفر از مستندسازان مانند نادر می‌روند آمریکا تا ببینند تاثیرات انقلاب اسلامی چگونه بوده است؟ کم داریم آدم‌هایی که به‌دنبال این باشند که بروند ببینند نسیم انقلاب تا کجا رفته و صورت چه کسانی را نوازش کرده است. مستند «ساعت 25» که حاج نادر در آمریکا شروع کرد و انجام داد را باید در کشورهای دیگر ادامه می‌داد. البته اسلام در ایتالیا را من و حاج نادر و آقای صفری کار کردیم اما باز هم در حد «ساعت 25» نبود.

حاج‌نادر باید می‌نشست و تئوری‌های شهید آوینی را پیاده می‌کرد. خیلی‌ها نخواستند حاج نادری که مستند را به خوبی می‌شناخت، وارد تئوری‌های مستند شود. اگر بخواهیم به مستندسازی در ایران از 10 تا 20 نمره بدهیم نمره 13 شایسته مستندسازی ایران است. این در حالی است که اگر حاج نادر در این عرصه می‌ماند و کارش را ادامه می‌داد نمره ایران به 17 می‌رسید. نادر می‌توانست بچه‌ها را در سینمای مستند جمع کند و این قدرت را داشت. نادر باید شروع می‌کرد به شاگرد تربیت کردن چون ما از این نظر خیلی ضعف داریم.  از بزرگانی چون حاج نادر، که در این زمینه‌ها دستی بر آتش دارند، نتوانستیم آنطور که شایسته است بهره ببریم. نادر این‌ قدرت را دارد که یک جامعه را تحلیل کند و مسائل آن جامعه را بفهمد و در آن مورد فیلم بسازد.

نادر ذاتا نگاهش مستند است. نادر بچه مستندسازی است. به مستند «ساعت 25» نگاه کنید که چطور گفت چند سال آینده آمریکا با چه مشکلاتی روبه‌رو خواهد شد. این پیش‌بینی که در مستند ساعت 25 انجام داد اتفاق افتاد. پس نگاه مستندگونه نادر است که این مشکل را در جامعه می‌بیند و بیان می‌کند. نادر می‌تواند یک جامعه را کالبدشکافی  کرده و مشکلاتش را استخراج کند. گیرنده‌های نادر در بخش مستند خیلی بیشتر از بقیه مستندسازان است. معمولا مستندسازان نسبت به مردم عادی نکته‌سنج‌تر هستند و بیشتر به نکات ریز توجه می‌کنند.

البته نادر طالب‌زاده دو برابر مستندسازان این قدرت را دارد. نادر ساحت و زمینه مستند را می‌شناسد. پس نادر برای مستند ساخته‌شده است. به همین خاطر شهید آوینی به نادر طالب‌زاده به‌عنوان یک مستندساز پیشرو نگاه می‌کرد چون حاج نادر ما یک مستندساز تمام‌عیار است.

منبع:فرهیختگان
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *