يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
۱۲

ویژگی‌های قوه قضاییه مطلوب و چگونگی تحقق‌آن

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۱۵
کد مطلب: 575625
گسترش عدالت و احقاق حقوق فردی و اجتماعی ملت برابر قانون اساسی، در ابعاد گسترده ای بر عهده دستگاه قضایی است.
ویژگی‌های قوه قضاییه مطلوب و چگونگی تحقق‌آن
به گزارش جهان نيوز؛ علیرضا زاکانی در کانال تلگرامی خود نوشت:
الف) گسترش عدالت و احقاق حقوق فردی و اجتماعی ملت برابر قانون اساسی، در ابعاد گسترده ای بر عهده دستگاه قضایی است که برای تحقق آن این قوه نیازمند:

۱. پاسخگویی در برابر رهبری و مردم، رعایت استقلال قوه قضائیه و مجموعه های مرتبط و افراد آن بویژه قضات، ترفیع جایگاه و عزت قوه قضائیه، قضاوت و قضات در اذهان عمومی، برخورداری از سلامت فردی و سیستمی بخصوص داشتن قضات سالم، عالم و شجاعِ دارای سعه صدر و تدبیرلازم و با قدرت بالای تعامل و اقناع افکار عمومی و ...

۲. اشراف مطلوب به امور کشور، برخورداری از توان تخصصی و  کارشناسی بالا، مواجهه فعال با رخدادها و دقت و سرعت در رسیدگی به پرونده ها، مسئولیت پذیری و تسهیل در فرآیندها و ارایه خدمات، تکریم ارباب رجوع، پیگیری حقوق فردی و جمعی ملت رشید ایران در داخل و خارج کشور و...

۳. مواجهه پیشگیرانه با جرایم، برخورداری از سیستم خودنظارتی فعال، مقابله قاطع با فساد بویژه در داخل قوه قضائیه، اولویت گزاری در رسیدگی به پرونده ها، دفاع از مظلوم و برخورد قاطع با ظالمان و مجرمان، اجرای دقیق احکام، تخصصی کردن رسیدگی به دعاوی در سطوح موردنیاز، استفاده از تعدد قضات در پرونده های مهم و ...

۴. تعامل فعال با سایر قوا و نقش آفرینی در افزایش کارآمدی نظام اسلامی، اثربخشی بالا و موثر در شوراها، مجامع و مراکز مسئولیت خارج از دستگاه قضایی مثل شورای عالی امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ...، انتخاب درست عناصر معرفی شده برای تصدی مسئولیت های خارج از دستگاه قضایی مثل انتخاب و معرفی حقوق دان های شورای نگهبان به مجلس، کمیسیون ماده ده احزاب و ...،
 
۵. داشتن برنامه تحولی و توان اجرای آن، کارآمدی دستگاه های وابسته قوه قضائیه مثل بازرسی کل کشور و..،  بهره برداری از تکنولوژی برای تسهیل در امور، اصلاح محیط کاری دستگاه قضا متناسب با شأن این دستگاه و نکاتی از این دست که منجر به ارتقاء اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی نظام و برخورداری قوه قضائیه از حمایت مردم خواهد شد.

ب) به نظر قوه قضائیه علی رغم زحمات زیاد و تلاش های انجام پذیرفته، با نقطه مطلوب و مواردی از قبیل نکات فوق ذکرفاصله بسیار دارد که البته باید برای رفع بخشی از مشکلات  آن خارج از این قوه پیگیری نمود. این اشکالات سبب شده است که قوه قضائیه دربسیاری موارد به درستی و در برخی موارد به غلط مورد هجمه قرار گیرد.

ج) آنچه ضروریست قبول صادقانه نقص ها و عیب ها و برنامه ریزی و قیام مجاهدانه برای تحول در این بخش بسیار مهم از حکومت است. می بایست مسوولان عالی رتبه قوه قضائیه با عدم عصبانیت و پرهیز از پاسخگویی های عجولانه و بعضاً نادرست، ضمن پاسخ به سئوالات فراوان مردم، با اقدامات انقلابی و مصلحانه خویش بهترین جواب را به خواست به حق مردم داده و نقشه بهانه جویان را نیز نقش بر آب نمایند.

د) ناگفته نماند، نحوه ورود آقای احمدی نژاد و دوستانشان در مواجهه با قوه قضائیه نه تنها کمکی به اصلاح این قوه نخواهد کرد بلکه از سنخ برخوردهای غلطی است که در روز یکشنبه سیاه مجلس انجام شد و مقام معظم رهبری در ۲۸  بهمن سال ۹۱ فرمودند "در این ماجرا متأسفانه رئیس یک قوه به استناد یک اتهام ثابت نشده و حتی مطرح نشده در دادگاه، دو قوه دیگر یعنی مجلس و قوه قضاییه را متهم ساخت که کاری بد، ‌غلط، نامناسب،‌ خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق بود.

 این رفتار، حقوق اساسی مردم را نیز تضییع کرد چرا که زندگی در «آرامش و امنیت روانی و اخلاقی»، جزو حقوق اساسی ملت است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رضا
Iran, Islamic Republic of
جنابعالى باز هم افاضات فرموديد جناب زاكانى ؟! ماهيت قوه قضائيه و مسائل مرتبط با آن كه ربطى به تخصص هاى حضرتعالى - علوم هسته اى ، علوم پزشكى، علوم امنيتى و علوم نظامى ! - ندارد، چگونه به خود اجازه ميدهيد در علوم غير مرتبط اظهار نظر فرمائيد ؟! اگر چنانچه در اين مورد به خصوص نيز موفق به اخذ مدارج علمى شده ايد لااقل كاربران جهان نيوز را بيخبر نگذاريد !
مدیریت
Iran, Islamic Republic of
جهت مزید اطلاه جناب عالی و به عنوان یک مدرس عرض میکنم، اصول مدیریت و فن رهبری هر سازمان مبانی اش یکی است و فرقی نمی کند شما مدیر دستگاه قضا باشی یا مدیر یک سایت هسته ای!
مکانیزم و وظایف سازمان یممکن است تغییر کند اما اصول ومبانی مدیریت خیر.
حسین
Netherlands
استاد عزیز
اصول مدیریت در محیط نظامی و حلال احمر و محیط هنری یکی است!!!؟
این بکنار ، مدیریت یک تشکیلات ( مثلا دانش گاه ) در زمانهای مختلف هم اصول مختلفی را تقاضامی کند.
نمونه تاریخی هم چرچیل که بعد از پیروزی در جنگ دوم ، انتخاب نشد.
ان شاءالله ارشاد می فرمائید
یا علی
Iran, Islamic Republic of
قوه قضائیه باید یک نهاد حقوقی باشد نه نهاد سیاسی متاسفانه با ورد شخص اول این قوه به مناقشات ساسی شان این قوه پایین آمده و موجب بی اعتمادی جامعه شده
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم
با تشکر . خواهشمند است نظریه وزین خود را ارسال فرمایید. جهان نیوز
سرور
Iran, Islamic Republic of
پر واضح است که آنچه آقای دکتر مرقوم نموده اند در مورد ویژگی های قوه قضاییه مطلوب درست است که البته در موارد زیادی وجود ندارد.انتقادات احمدی نژاد هم از عدم وجود مطلوبات مورد نظر دکتر زاکانی است که در قوه قضاییه وجود ندارد و یا بطور ضعیف وجود دارد.
در مورد نحوه برخورد قوه با موضوع نیز چون موارد طرح شده از طرف احمدی نژاد مورد طلب جامعه نیز است قیاس آن با موضوع اشتباه احمدی نژاد در مجلس قیاس مع الفارق است.
روش برخورد قوه قضاییه با موضوع نیز از بالا تا پایین،چنانچه دکتر زاکانی اشاره کرده اند "نادرست" است چون همراه با تحقیر،توهین و تهمت خصوصا از جانب دادستان کل کشور بود.
محسن
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم
با تشکر مطلب خوبی داده بودید لاکن در میانه جملات از کلمات و جملاتی استفاده کرده بودید که جایگاه مسئولان ارشد و قضات محترم را خدشه دار می سازد لذا در صورت اصلاح متنتان با کمال میل انتشار خواهیم داد./ جهان نیوز
محسن
Iran, Islamic Republic of
می توانید موارد را حذف بفرمایید
Iran, Islamic Republic of
وضعیت قرارداد ننگین کرسنت و برخورد با رشوه بگیران این قرارداد چی شد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.
10 سال
Iran, Islamic Republic of
شما به بنده بی سواد با مدرک عالی از دانشگاه پلی تکنیک و 15 سال سابقه کاری و مدیریتی بفرمایید کجای دنیای طول عمر مدیریتش برای هر فرد 10 سال است؟! الا در تراز رهبری یک امت.
آیا این فردی که 10 سال در مدیریت حفظ می شود، بجز دو سال اول مدیریت که می تواند اثربخشی سیستمی و عملکردی داشته باشد، در بقیه سالها چه خلاقیتی و ابتکار عملی با رسوب در پست مدیریتی خود و به تبع، رسوب دادن سایر پستهای سازمانی به همفکرانش میتواند داشته باشد؟
همانطور که آقای زاکانی اعلام کردند، تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است و
تیم موجود مدیریتی دستگاه قضا چیزی حدود 15 سال است که حداقل در این پستها شناورند!
گردش نخبگان تا لحظه مرگ این نوع از مسئولین مفهومی ندارد!
هرگز شما بسمت مطلوب نخواهی رفت الا نارضایتی عمومی و این آسیب جدی به اعتماد ملی به نظام است.
و حفظ نظام از اوجب واجبات است.
Iran, Islamic Republic of
... بر زاکانی و امثال زاکانی که با یکی به میخ و یک به نعل زدن آبروی انقلابیگری رو بردن
خیاوی
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا کاری به تهران ندارم ولی درشهرهای کوچک وضعیت رسیدگی درداگستری ازقبل خیلی بهتره والبته درورودی دادگستری خیلی توهین کننده است چون سربازومامورباوضعیت بدی سوالاتی میکنه تا هرکاری داری دقیقا توضیح بدی بعدواردبشی ویا گرفتن گوشی وحتی سیگاروهمه چیزکه درست نیست ولی رفتارقضات ورسیدگی بهتره