چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

بزهای شبیه سازی شده در چرخه تولید ایران!

شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۷
کد مطلب: 575350
رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان گفت: واردات بزهای مورسیا نزدیک 4 میلیون تومان هزینه می‌برد، در حالی که ما می‌توانیم این بزها را با هزینه یک سوم یا نصف تولید کنیم.
بزهای شبیه سازی شده در چرخه تولید ایران!
به گزارش جهان نيوز، محمدحسن نصر اصفهانی در رابطه با شبیه‌سازی بز «مورسیا» در پژوهشکده رویان اصفهان اظهار داشت: هدف ما این نبوده که بگوییم شبیه‌سازی کردیم، بلکه هدف این بوده است که بگوییم توانسته‌ایم گونه‌های مختلف با کارآیی بالا شبیه‌سازی کنیم و شبیه‌سازی را به یک کار اقتصادی و خدماتی در کشوری که مجبور است بز‌های باارزش را از کشور‌های دیگر بیاورد تبدیل کنیم.
 
وی ادامه داد: با وجود موانع زیرساختی و اقتصادی در طول سال تعداد یک صد بز تولید کرده و می‌فروشیم، اگر فضا و بستر دامپروری بزرگتر بود بهتر می‌توانستیم تعداد بیشتری بز تولید کنیم.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نیز با دامپروری‌ها و هلدینگ‌های دیگر همکاری می‌کنیم که امید داریم این کار گسترش پیدا کند.

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت درخواست این امکان، توان پرورش بیشتر بز را دارید، عنوان کرد: پژوهشکده رویان می‌تواند در روش‌های مختلف خدماتی مثل انتقال جنین شبیه‌سازی به متقاضیان کمک کرده و این کار را گسترش دهد.

رئیس پژوهشکده زیست فناوری رویان اصفهان در تشریح تفاوت بز معمولی و بز‌های شبیه‌سازی شده، گفت: تولید شیر توسط بز‌های خوب معمول در کشور ما روزانه بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ گرم است، این بز‌ها در دوره شیرباری به طور میانگین میتوانند دو کیلوگرم شیر دهند، این در حالی است که این امکان هم وجود دارد که تا ۵ کیلوگرم شیر هم بدهند.

وی در رابطه با ارزش ریالی این بز‌ها اذعان کرد: در حال حاضر واردات این بز‌ها به کشور حدود ۴ میلیون تومان هزینه می‌برد، در حالی که ما می‌توانیم این بز‌ها را با هزینه یک سوم یا نصف تولید کنیم.

نصر اصفهانی در پایان اضافه کرد: بز بر اساس سنش فروخته می‌شود و ما بر اساس سن بزی که فروخته می‌شود، می‌توانیم بگوییم تولید آن ارزان‌تر می‌شود.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *