شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲
۵۲

توضیح علی‌ مطهری‌ درباره تصویب بیست دقیقه‌ای‌ برجام

دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۵:۵۰
کد مطلب: 571980
علی مطهری در واکنش به یک خبر ویژه، پاسخی ارائه کرد.
توضیح علی‌ مطهری‌ درباره تصویب بیست دقیقه‌ای‌ برجام
به گزارش جهان نيوز؛ متن توضیح وی به این شرح است: «در شماره دوشنبه 13 آذر 96 آن روزنامه، بخش خبر ویژه، ذیل مطلبی تحت عنوان «برجام شاهکار نبود اما شما شاهکار کردید آقای مطهری» ضمن اشاره به مطلبی از اینجانب در برنامه دست‌خط شبکه 5 سیما، آمده است: «مطهری از حامیان تصویب چشم بسته و بدون بررسی برجام بود چنان که بعدها گفت 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود.»

نظر به این که این مطلب تاکنون چند بار در آن روزنامه تکرار شده و ممکن است برخی خوانندگان آن روزنامه آن را باور کنند، به عرض می‌رساند: توافقنامه‌هایی شبیه برجام که توافق میان دو یا چند دولت است و پس از سال‌ها مذاکره روی کلمات آن توافق شده است، زمانی که به مجلس می‌آید، نمایندگان یا باید آن را رد کنند و یا تصویب. اگر بخواهند با پیشنهادهای خود متن توافق را تغییر دهند به این معنی است که آن دولت‌ها دوباره باید بنشینند و متن جدیدی بنویسند، که این امر در مورد برجام امکان‌پذیر نبود و طرفین متن مورد توافق را متن نهایی اعلام کرده بودند. در واقع تصویب پیشنهادهای جدید توسط مجلس به معنی رد توافق بود. لذا مجلس یا باید توافق برجام را به همین شکل که هست قبول می‌کرد و یا رد می‌کرد. این‌گونه توافقنامه‌ها با لایحه و طرح که دست‌ نمایندگان برای تغییر آن باز است متفاوت است.

در مجلس نهم در جلسات متعدد علنی و غیرعلنی با حضور مسئولان سیاست خارجی و امنیت ملی و مدیران فنی انرژي هسته‌ای کشور، نمایندگان با زیر و بم این توافقنامه آشنا شده و به تشخیص رسیدند، آنگاه در جلسه علنی با توجه به این که طرح پیشنهادها عملاً مفید فایده‌ای نبود و بلکه به معنی رد توافق‌نامه بود، به کل برجام رأی مثبت دادند. نمایندگانی که اصرار به طرح پیشنهادها داشتند منظورشان رد برجام بود و طبعاً رأی منفی دادند.

بنابراین اولاً همان‌طور که قبلاً گفته‌ام 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود، اما 20 دقیقه‌ای که مسبوق به چهل پنجاه ساعت کار کارشناسی نمایندگان روی برجام بود که آنها را به آری یا نه رسانده بود و طبعاً دادن رأی آری یا نه، نیاز به 20 دقیقه زمان نداشت. روزنامه باسابقه دیرینه و جایگاه حکومتی کیهان نباید با مغالطه، خواسته یا ناخواسته، موجب فریب خوانندگانش شود. ثانیاً از مطالب فوق روشن شد که همین جمله کیهان نیز که «مطهری از حامیان تصویب چشم‌بسته و بدون بررسی برجام بود» صحت ندارد.

مستدعی است این نامه طبق قانون مطبوعات در اولین شماره آن روزنامه عیناً و در همان محل درج گردد. قبلاً سپاسگزارم.»

کیهان: 1- برخی تعهدات برجام برای کشورمان 10 تا 15 ساله است. آقای مطهری در اظهارات خود مدعی شده بود در برجام چیز زیادی از دست نداده‌ایم که نشان از بی‌خبری یا تغافل ایشان داشت؛ از جمله خارج شدن 97 درصد اورانیوم غنی شده طی یک دهه از کشور، اوراق کردن 15 هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ، ریختن بتون در قلب رآکتور تهران و از کار انداختن مطلق آن و از این قبیل. آیا چنین تعهدات سنگینی، مثلاً با توافقنامه همکاری‌های علمی و آموزشی با فلان یا بهمان کشور یکی است که بشود در کمتر از 20 دقیقه تصویب کرد.

2- کمیسیون ویژه برجام قریب 40 روز برای بررسی برجام وقت گذاشت و از متخصصان اقتصادی و سیاسی و امنیتی و حقوقی و هسته‌ای نظر گرفت و در پایان یک گزارش مبسوط، ناظر به هشدارهای جدی درباره منافذ و ایرادات پرخسارات متن توافق ارائه کرد. این کمیسیون منتخب خود مجلس بود اما به گزارش مبسوط و مستند آن کمترین ترتیب اثری داده نشد چون طیفی خاص در مجلس، تصمیم خود را به مثابه وکیل دولت گرفته بود؛ بنابراین نه به 20 دقیقه بلکه به 2 دقیقه هم برای تصویب تعهدات یک طرفه برجام نیاز نداشت!

3- اگر قرار بود نظر کمیسیون مورد بی‌اعتنایی مطلق قرار گیرد یا اصلاً توافق در صحن علنی بررسی نشود، پس اصلاً چرا به مجلس ارجاع شد؟! البته به یاد داریم که دولت مخالف این مسئله بود و با اصرار رهبر حکیم انقلاب بر رعایت قانون و نقش نظارتی مجلس، توافق به مجلس رفت.
4- عدم توازن تعهدات و عدم همزمانی اجرای آنها، و عدم بازگشت‌پذیری تعهدات ایران، نقد و آنی بودن تعهدات ما (که در کمتر از 2 ماه با عجله دولت انجام شد) در مقابل وعده‌های نسیه و فاقد ضمانت طرف مقابل، فقدان مکانیسم معقول برای شکایت و مطالبه حق ایران در صورت بدعهدی طرف مقابل و... ایراداتی از این قبیل، به وفور در متن توافق مشاهده می‌شد و بارها مورد هشدار کارشناسان منتقد قرار گرفت اما چون دولت و نمایندگان منتسب به آن گوش خود را گرفته بودند و در وضعیت هیجان‌زدگی مطلق قرار داشتند، هیچ کدام این ایرادات بزرگ را در لیلی(!) زشت‌سیمای برجام ندیدند و آن فاجعه در مجلس رقم خورد.

این درحالی است که مجلس موظف بود این منافذ پرخسارت را در توافق ببندد ولو اعلام توافق به تأخیر می‌افتاد. اما چون توافق به هر قیمت و اجرای به هر قیمت آن، دستور کار دولت و برخی وکیل‌الدوله‌ها بود، برای تصویب بی‌چون و چرای توافق فشار آوردند؛ و خسارت‌های دو سال گذشته برجام و بدعهدی‌های بعدی آمریکا رقم خورد تا جایی که رئیس بانک مرکزی، عایدی برجام را تقریباً هیچ خواند، رئیس سازمان انرژي اتمی از دبه کردن آمریکا شکایت کرد و وزیر خارجه ضمن تأکید چندباره بر نقض برجام، اذعان کرد بعد از دو سال هنوز طرف ایرانی نمی‌تواند حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کند.

5- آقای مطهری می‌گوید 20 دقیقه هم برای تصویب برجام زیاد بود اما 20 دقیقه‌ای که مسبوق به 50-40 ساعت کار کارشناسی بود اما تعمداً نمی‌گوید که وی و امثال وی، دقیقاً بر عکس همان بررسی کارشناسی مستند و به فرموده دولت رأی دادند و زحمت چون و چرا و عمل به تکلیف نظارتی مجلس را از دوش خود برداشتند.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همه میدانیم که برجام تصمیم نظام بود نه قوه مجریه و مجریه چون اگر نهادهای دیگر حاکمیت مخالف بودند میتوانستند جلو آن را بگیرند.
برجام با حال فعلی هیچگاه تصمیم نظام نبوده اگر شروط رهبری در قبال برجام عمل شده بود ماهیت برجام کلاعوض میشد وحقوق ملت نیز محفوظ . اما باروند طی شده جهت تصویب وعدم رعایت واعمال شروط مد نظر برجام مانند تفاله ای شده که مایع حیاتی ان تنها به شکم غرب سرازیر گشته واز ان ابی برای مملکت گرم نشدهاست حال اگر باز هم به ان اب وتاب بدهیم دردی دوا نمیکند وجلوی ضرر را از هر جا بگیریم منفعت است
Iran, Islamic Republic of
دقيقا تصميم كل نظام چون مسئله اي نبود كه فقط مربوط به قوه مجريه باشد و همه اركان نظام با آن درگير بودند
Iran, Islamic Republic of
فاجعه برجام و لغو نشدن تحریمها نتیجه غفلت از هشدارهای رهبر معظم انقلاب و رعایت نکردن شروط 9 گانه ایشان بود.
Iran, Islamic Republic of
من از ناشناس 22:21 تشكر مي كنم. چون دقيقاً نكته مهمي را مد نظر قرار داد: شروط نه گانه رهبري. آقاي شريعتمداري در متن فوق مي گويد برجام خسارت زيادي به ما زد: "خروج 97 درصد اورانیوم غنی شده طی یک دهه از کشور، اوراق کردن 15 هزار سانتریفیوژ از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ، ریختن بتون در قلب رآکتور تهران و از کار انداختن مطلق آن" خب دوستان شما يكبار ديگر شروط رهبري را مطالعه كنيد و بفرماييد در كدام بند با كدام يك از موارد سه گانه فوق مخالفت كرده اند. آيا با خروج اورانيوم مخالفت كرده اند؟ آيا به بتن ريزي در حفره هاي كلندريا اعتراض كرده اند؟ آيا با اوراق كردن سانتريفيوژها مخالف بوده اند؟ در كدام بند؟ خير، مقام معظم رهبري نسبت به هيچكدام از اين موارد نه آنزمان و نه بعد از آن اعتراض نكرده اند چون از نظر ايشان (كه موضوعات را در مقياس كلان و بدون حب و بغض و خارج از ديدگاههاي تنگ جناحي مي بينند و الاهم فالاهم را به درستي تشخيص مي دهند) پذيرش اين موارد، با منافع كلان ملي و بهبود معيشت آحاد ملت در تضاد نيست. مذاكره كنندگان بارها گفته اند كه اين موارد، تماماً با اخذ "نظر نظام" در متن برجام پذيرفته شده و اين سخن هرگز از سوي مقام معظم رهبري يا دفتر ايشان تكذيب نشده است. اما حق با شما است. اگر به نصايح رهبري در نامه شروط نه گانه، به ويژه در رابطه با "اخذ تضمينهاي محكم" و "توجه به حمايت از توليد داخلي" عنايت و اهتمام بيشتري داشتند الان شرايطمان بهتر از اين بود.
Iran, Islamic Republic of
رهبر معظم انقلاب فرموده بودند اقدامات ایران باید مرحله به مرحله و با توجه لغو تحریمها صورت بگیرد اما آقایان تعهدات ایران را یکطرفه اجرا کردند اما لغو تحریمها از سوی طرف مقابل انجام نشد.
Iran, Islamic Republic of
به عرض بنده توجه نفرموديد. بنده عرض كردم رهبري شروطي داشتند كه برآورده نشد. صحيح. اما اينكه ايشان اساساً با انتقال اورانيوم غني شده، برداشتن سانتريفيوژها و بتن ريزي در قسمتي از راكتور اراك مخالف باشند، خير، چنين چيزي نيست. ايشان به شرط برداشته شدن تحريمها با تمام اين موارد موافق بوده اند. عرض بنده اين است.
جواب جنابعالی در کامنت ۱۳۹۶/۰۹/۲۱ ۱۵:۴۸
روز خوش
Indonesia
شما چرا می گوئید رهبری معظم انقلاب به این موارد اعتراضی نداشته اند؟؟ مگر ایشان چندی پیش نفرمودند که علیرغم توصیه ایشان مبنی بر همزمانی تعهدات این همزانی انجام نشد؟؟ این یعنی انتقاد به وضعیت فعلی دوست عزیز مغالطه می کنید و مغالطه اتان کاملا زیرکانه است شریعتمداری و کیهان و منتقدین وضعیت فعلی همانند رهبری معظم و حتی دولت قبل و جلیلی هیچ گاه مخالف امتیاز دادن یا تعلیق برخی از فعالیت ها برای سبک کردن رنج مردم نبوده و نیستند بلکه روش معقول مرحله بندی این تبادل امتیازات بود که در برجام دیده نشده و خسارت عظمایی که شریعتمداری و کیهان و منتقدین می گویند همین از دست دادن نقطه اصلی و بی بدیل چانه زنی بوده که بدون هیچ ما به ازایی از دست رفته است خودتان را به تغافل نزنید و از رهبری برای فضاحتی که به بار آمده مایه نگذارید این وضعیت نتیجه رفتار صفینی مردم و باندهای کارگزاری و اصلاحاتی و اعتدالی و اصولچرائی است و به پای رهبری ننوبسید رهبری هم در زمان مذاکرات و هم در زمان تصویب نقاط مدنظر خویش و نصایح را گفتند اما مردم با رقصیدن و قر دادن در خیابانها و مسئولین با رفتار سراسیمه خویش وقعی به نصایح نگذاردند در صفین جمعی حکمبت را برای حضرت امیرالمومنین ع مطرح کردن حضرت نظرات خویش در مورد خدعه طرف مقابل را بیان کردند اما مردم حاضر در صحنه رفتار حامیانه نسبت بهمطرح کنندگان حکمیت نشان دادند حضرترجوع به حکمیت را امری مباح می دانستند و الان مردم بهواسطه توهم خواهان آن بودند تذکرات داده شد ولی مردم این راه رفتندو بعد از روشن شدن خدعه معاویه می خواستند حضرت امیر را در مسیر اشتباهی که رفته بودند شریک سازندو خواهان توبه ایشان شدند در حالی که حضرت امیر ع فرمودند من گناهی مرتکب نشده ام که توبه کنم اینشما بودید که خواهان حمیت بودید و حمیت نیز خلاف اسلام نیست من به نظر شما عمل کردم همین مسیر در مذاکرات کاملا عیان است و الانن شماها می خواهید این را تصمیم نظام (به معنای رهبری ) نشان دهید رهبری تنها به مسیری که سیاست بازان و مردم جمعا نسبت به ان متوهم شده بودند و مسیری مباح بود همراهی کردند ولی ملاحظات خود راهم در حین هم در زمان امضاء و هم بعد از آن بیان کردند ولی توجهی بایسته به آن نشد. اینکه می گوئید می شد مانع آن شد سلوک اسلامی رهبری به امیرالمومنین مانع از چنین تصمیمی شد پس حرف شما دقیقا مثل این است که تن دادن به خدعه معاویه را به حضرت امیر ع منتسب کنید
Iran, Islamic Republic of
لطفاً يكبار ديگر كامنت قبلي مرا بخوانيد. (منظور از "اين موارد" موارد سه گانه اي بود كه تحت عنوان خسارت برجام مطرح ميشود. بنده عرض كردم مقام معظم رهبري برخلاف بسياري از منتقدين برجام، هيچ انتقادي به انجام اين امور و وقوع اين به اصطلاح خسارات نداشته اند، اما از برآورده نشدن شروط ناراضي هستند)
Iran, Islamic Republic of
فقط گروهها و افراد معلوم الحالی که مبخواستند با هر وسیله ای از جمله کسب رای خود را به مراکز قدرت برسانند “با آن درگیر بودند“
و دقیقا از جمله مسائلی بود که برای نظام اولویت نداشت
اولویت نظام حل مشکلات داخلی با تکیه به توان داخلی بوده و است
رضا
بله تصمیم نظام بود چون اگر این اتفاق نمی افتاد مسئولین قوه مجریه همه بدبختی ها را گردن نظام می انداختند
Iran, Islamic Republic of
افرادی مثل علی مطهری و دیگرانی که ادعایی اینچنین سنگین میکنن که برجام تصمیم نظام بود(!) رفتارشون دقیقا شبیه خوارجی است که با وجود تحمیل شرایط حکمیت به امیرالمومنین، گناه شکست و حماقت خودشون رو انداختن گردن حضرت، درحالیکه امام(ع) نه با حکمیت موافق بود و نه با ابوموسی‌‌اشعری!…
Iran, Islamic Republic of
منظورت از «همه» همان اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان وطن فروش است؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
بله دقیقا، میتونن دلشون هم میخواد پس برای دوری از نفاق وطن فروشی میکنن!
در انتخاباتها هم رای میآورند
مشکلی هست
Iran, Islamic Republic of
این هم دروغ بزرگ دولت و حامیانش برای فرار از پاسخگویی به حماقت بزرگ برجام است
Iran, Islamic Republic of
تصمیم نظام؟!!!!!
مردم رو چی فرض کردی که دروغ به این بزرگی میگی؟!
Iran, Islamic Republic of
هی نگین برجام تصمیم نطام بود برجام طبق رهنمود رهبر باید متوازن پیش می رفت یعنی آنها به یک تعهد عمل می کردند و ما به یک تعهد مثل مبادله اسرا بین دو کشور پس از پایان جنگ . بله ابتدا رهبر در اول دولت روحانی گفت نرمش قهرمانانه ولی دولت بد اجرا کرد قرار بود ۱۰تن اورانیوم غنی شده را به ۳۰۰کیلو برسانیم دولت از بس ذوق زده بود آن را به کمتر از ۱۰۰ کیلو رساند آیا اینها تصمیم نظام بود یه چیزی تو گوشتون کردن حاضر نیستید در مورد اون تحقیق کنید
Iran, Islamic Republic of
اگر تصمیم نظام بود !! چرا روحانی برای توجیه برجام بی فرجام از واقعه عاشورا مایه می گذارد ؟!
Iran, Islamic Republic of
وقتی دکتر جلیلی گفته من اگر بودم هرگز برجام را امضاء نمی کردم یعنی برجام تصمیم روحانی و ظریف بود و لاغیر .
Iran, Islamic Republic of
یک ناهار خوردن هم بیشتر از 20 دقیقه زمان می برد چطور صنعت 30 میلیارد دلاری یک کشور را در بیست دقیقه نابود کردند ؟!
یک حرف بسه
Iran, Islamic Republic of
اخوی ظاهرا یادت رفته ک نظام ما جمهوری هست
یعنی نمایندگان مردم در مجلس و منتخب مردم در دولت از جهت قانونی اختیارات دارند و بر طبق اختیارات ولو با عدم تعهد دولت و بعض نماینده های مجلس بر مصلحت مردم برجام را به فرجام رساندن
Iran, Islamic Republic of
تصمیم نظام شروطی بود که طی نامه ای مشروح و علنی به ریاست جمهوری ابلاغ شد.
++++++++++++++ بدبینی دائمی به دشمن
نیاز است بیشتر چشمو گوشت را باز کنی ببین چه اتفاقی افتاد
کورش بختیاروند
قابل توجه دوستانی که ازمطهری خوششون میاد بخاطر اینکه از رفع حصر حرف می زنه. اینا هم صحبت های ایشونه. نماینده گان وکیل الدوله (منضورش نماینده گان اصلاح طلبه) دولت و نماینده گان منتصب به ایشان در وضعیت هیجان قرار داشتند هم همینطور . تا کی میخواین بفهمید که برجام خیانت بوده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر مطهري نماينده شجاع و دلسوز ملت
من من
Iran, Islamic Republic of
واقعیت اینجاست ک شما بدون مطالعه و تنها تحت تاثیر جهان و کیهان برجام رو خیانت میدونید...
برجام برد قابل توجهی برای ایران نبود.. اما چیزی به اسم خیانت هم نبود!

در کل بخش جواب کیهان فقط یک مورد درست بود ( که البته اشتباه تایئی داشته بازهم).. و اونهم ریختن بتن در قلب راکتور اراک بوده... تنها موردی که عملا با برجام و فسخ اون قابل بازگشت نیست...
به ازای اورانیوم غنی شده مورد اشاره مواد اولیه وارد شده... محلی هم برای استفاده از این سوخت ها وجود نداشته تا 10 سال بعد هم بوشهر با سوخت روسیه باید باشه طبق توافق با روسها..
هیچکدوم از سانتریفیوژها و سایتها از بین نرفته ! همه وجود دارن...هیچ بخشی نابود نشده...
و نکته مهم این هست که هیچ محل استفاده ای از سوخت نداشتیم و حتی با عدم وجود برجام تا ده سال اینده محلی برای استفاده نداشتیم! ... سوخت رو تولید میکنید که استفاده کنید.. اگه نه تولیدش برای چی هست؟ بمب؟

و از همه مهمتر برخلاف دروغهایی که از مخالفان میشنوی توان برگشت ایران کاملا بالا هست... هیچ سایتی از بین نرفته! هیچ بخشی نابود نشده.. تا یک سال حتی میزان انبار سوخت رو میشه به قبل برجام رسوند و تا دوسال دو برابر...
اما همچنان محلی برای استفاده نیست...
Iran, Islamic Republic of
علاوه بر قلب راکتور اراک که سیمان شد 13 هزار سانتریفیوژ جمع آوری و تخریب شده و سایت فردو از محل غنی سازی به آزمایشگاه تبدیل شده است و برنامه غنی سازی ایران برای مدت 20 سال محدود شده است .
Iran, Islamic Republic of
مطهری فقط یک آقا زاده است و بس.
Iran, Islamic Republic of
اگر ادعای آقای مطهری درست است پس چرا مجلس ، کمیسیون برجام تشکیل داد و چرا آمریکا برجام را به سنا فرستاد
دیدگاه مردمی
Iran, Islamic Republic of
یکی پیدا نشد به این مدیران لایق بگه برجام که تو 20 دقیقه تصویب شد و رفت پی کارش لایحه بودجه 97 با 6000 صفحه تو چند روز تصویب شد نمایندگان محترم که ماهی 8 میلیون حقوق میگیرن و کارتشون هم دست همسر شون هست چند روز واسه تصویب این زحمت کشیدن جای پاداش هم داره
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این بی تدبیری و دفاع آبکی... در کار هئیت مذاکره کننده ای که 4 نفر جاسوس از توش درآمده هرچی گفتند وحی منزل است. متاسفم به این مدل نظارت و تصمیم.
حسین
Netherlands
این قدم درستی بود در راه درست. ایشان خودش را ملزم به پاسخگوئی روزنامه ها کرده و این خوب است. اما باید پاسجگو به رای دهندگان باشند.
دیگر مسئولین حتی بعضی وقتها فراموش می کنند که کارمند امت اند و از جایگاه بالاتر با مردم حرف می زنند. ان شاءالله این اقدام ابتدای حرکتی صحیح بشود.
سرور
Iran, Islamic Republic of
وی حتی در مورد این قدم درستی که شما فرموده ای نیز به دنبال پاسخگویی نبوده است و دیگران را مثل خودش فرض می کند.
دوره رییس جمهور قبلی وی می گفت چرا برخی نمایندگان وکیل الدوله هستند و فراکسیون بی مزه ای به نام صدای ملت را افتتاح کرد و حالا دقیقا خودش وکیل الدوله شده است.البته وکیل الدوله بودن همیشه بد است.
جملاتی را که علی لاریجانی نمی خواهد یا نمی تواند خودش بیان کند از زبان وی بیان می شود.
وی در زمینه فرهنگی که ادعا دارد ید طولایی دارد کاملا التقاطی فکر می کند حرف می زند و عمل می کند تا برسد به موضوع سیاست خارجی که اصلا از آن سر در نمی آورد.بنده مطمئن هستم همین جوابیه وی به کیهان را نیز دیگران برای وی نوشته اند.
حتی معنای حرفهای رکیکی را که در مجلس زده است نمی داند و فرهنگ کف گرگی در وی نهادینه شده است.
سعید110
Iran, Islamic Republic of
یعنی هیچکدام از دویست و خورده ایی نماینده متوجه ان قلتی در برجام نشد! انهم بعد از کلی هشدار از سوی دلسوزان!
بیست دقیقه هم برای این بود که نکند نماینده ایی که چیزی را متوجه شده، بر فرایند مهندسی شده تصویب تأثیر بگذارد!
خوب ما هم همینو میگیم، شما نه تنها متوجه نمی شید! بلکه توجهات را با هوچی گری و عجله منحرف می کنید.
حسین
Netherlands
ماشا الله نکته ای را دیدی و دقیق گفتی ( مهندسی شده را می گویم مثل بازگشائی سفارتخانه انگل یس)
همه را نمی شود برای همیشه فریب داد.
یا حق
Iran, Islamic Republic of
از این اقا یشتر از این انتظاری نباید داشت به عالم ادم کار داره برای سیاست بازی مجلس برای وضع قانون است یا سیاست بازی تا دیده کسی از وضع بد اقتصادی مردم حرفی یزنه تا حالا شده در مسله ای که مربوط به زندگی مردم میشه عکس العملی انجام بده البته انتظار هم نباید داشت رانت نام پدر کار ساز بوده حالا هم سیاست باز قهاری که روزی هاشمی بد احمدی نزاد خوب روزی احمدی نزاد بد روحانی خوب چهار نبش مغازه زده
Iran, Islamic Republic of
انشاالله همه روزی شاهد خواهیم بود که چگونه در پیشگاه عدل الهی چشم خفت به زمین دوخته و در حضور رسول اکرم(ص) و مقابل شهدا بالاخص شهدای هسته ای و خانواده شهدا محاکمه گردیده و خار و ذلیلانه به سوی جهنم کشیده میشوند؛ باز هم انشاالله
Iran, Islamic Republic of
هر روز به عزت امثال مطهري افزوده ميشود و شماها هم روزي در پيشگاه خداوند و رسول اكرم (ص) و خانواده شهدا محاكمه خواهيد شد
Iran, Islamic Republic of
این برادرا فکر میکنن بهشتشون تضمینه و دیگه هیچ محاکمه ای در دادگاه عدل الهی نخواهند داشت به همین خاطره که هر چی تو دهنشون میاد افاضه میفرمایند و هیچ ترسی از عقبی ندارند و زهی خیال باطل
Iran, Islamic Republic of
غربيها با دست خودمان صنعت هسته اي ما را چند ده سال به عقب انداختند !
Iran, Islamic Republic of
و همچنین صنعت هوافضا
Iran, Islamic Republic of
مگه افتضاح توضیحم داره؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت جدا متن کیهان بیار مستدل ومنطقی ودلسوزانه بود.ای کاش جناب مطهری که ادعای آزادگی وحریت دربیان وکلام دارند،دراین مطالب تدبرکنند. امیدوارم
Iran, Islamic Republic of
" در واقع تصویب پیشنهادهای جدید توسط مجلس به معنی رد توافق بود. لذا مجلس یا باید توافق برجام را به همین شکل که هست قبول می‌کرد و یا رد می‌کرد."
یعنی حضرت آقا با شروط 9 گانه به رد برجام رای دادند؟
Iran, Islamic Republic of
بله
به قول آقای مطهری جا داشت نمایندگان مجلس بنا بر دهها ساعت کار کارشناسی در کمیسیون برجام مجلس، در کمتر از بیست دقیقه به آن رای منفی می دادند.
Iran, Islamic Republic of
مجلس باحقوق آنچنانی پس چرا کمسیون بررسی برجام تشکیل داد وچهل روز وقت تلف کرد
محسن
Iran, Islamic Republic of
در باره پاسخهای جناب مطهری نباید شعار زدگی داشته باشیم ایشان حرف درستی می زنند برای تصویب هر طرح و لایحه ای چند دقیقه کافی است که جنابان مجلس سری بجنبانند و تمام شود اما یک صحبت دیگر هم دارند که روی اون برجام دوسال رفته بودند و آمده بودند و هرچه کدخدا فرمود عرض کردند چشم حالا نمی شد این چشم گفتنها به هم بخورد بنا بر این انقلت در چشم گفتنها ناروا بود و باید مسیری طی میشد که بزهای اخفش همان بع گفتن را بیشتر نداشته باشند
از نظر آقای مطهری نه گفتن به برجام غیر ممکن بوده لذا باید حتما تایید میشده است برای همین هم به بررسیهای تیمی که خود مجلس تعیین کرده بود هم هیچ بهایی ندادند وان شد که شد
آقای مطهری استدلالشان این است که چون افراد مورد تایید انها رفته اند و قرارداد را بسته اند پس هیچ کس نباید به ان ایرادی بگیرد و یا این اعتقاد را دارند که برجام همان فتح الفتوح جناب روحانی هست که اتفاقا از جانب کد خدا هم وحی شده است
هراسی که تیم لاریجانی و روحانی از بررسی برجام داشتند همین بود که با بررسی نقاط تاریک و مبهم و تعهدات احمقانه دولت اگر در مجلس روشن شود به نا چار باید تمام زحمات تیم ظریف را در سطل آشغال بریزند و این هم برای روحانی گران بود و هم برای حامیانش و هم برای لاریجانی و اعوان وانصارش یعنی همان که اقای مطهری می گوید رد شدن برجام البته اگر چه با تمام این بررسی ها نیز نمایندگان احمق فراوان در مجلس به آن رای مثبت می دادند و تصویب میشد مانند ان نماینده که آن برگه را نوشته و مقابل دوربینها مانور می داد
موضوع دیگر برای دوستانی است که چشم بسته کامنتهایی می گذارند مبنی بر اینکه این تصمیم نظام بود و با این مغلطه گندی که توسط دولت مورد نظرشان زده است را می خواهند به دیگران هم نسبت بدهند در حالی که نظام در دولت قبل هم داشت مسیر مذاکره را طی می کرد و اتفاقا به دست آوردهای مطلوبی هم رسیده بود که با حماقت دولت تمام ان دستاوردها به باد هوا رفت و این دولت با حمایت پرو پوگاندای عده ای بوقچی و فرصت طلبی از بحرانهایی که خود انها بیشتر از همه باعث ان شده بودند و با حمایتهای اربابانشان به عده ای از مردم باوراندند که باید این کارها را بکنند و متاسفانه از روی خود باختگی و نفاقی که دارند می خواهند تمام خسارتها را به پای نظام بریزند و خود را از زیر بار مسئولیت خیانت بزرگی که به کشور کرده و می کنند خارج کنند
و باز متاسفانه نوچه هایشان اینطرف و انطرف به تعزیه می نشینند که اگر دستاورد نداشته بخاطر این است که به ما اجازه نمی دهند برجام دو وسه و ..... داشته باشیم
وهم اکنون هم موزیانه در حال انجام توافقات محرمانه هستند برای اینکه وادادگیها را در کشور بیشتر نمایند از جمله 2030 و fatf و قرارداد های خفت بار نفتی و گازی و مطمئنا در عدم دستاورد های این دریوزگیها هم باز به راحتی خواهند گفت این تصمیم نظام بوده است
و جالب است توجیهات این نمونه آخری که چه همخوانی با اون نظر نخست وزیر معدوم شاه در بار ه واگذاری بحرین دارد
ولی باید گفت متاسفانه در کشور عزیزمان عده زیادی هستند که برای چند لقمه ناچیز حاضرند تمام هستی کشور را به باد بدهند برای خوشگذرانیهای چهار روز ه زندگی خود و این خصلت با خون خیلی از هموطنان ما عجین هست
Iran, Islamic Republic of
کسانی که برجام را آوردند آگاهانه در پی برداشتن اولین قدم برای قرار دادن ایران در موقعیت تعیین شده از سوی نظام سلطه بودند. همان افراد به همراه برخی از ساده اندیشان با فریب عوام الناس برجام را بدون تذکرات شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری اجرا کردند که نتیجه اش را دیدیم.برجام آوران در پی واگذاری موقعیت های دیگر کشور به دشمن هستند.ارائه لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون دروغین مبارزه با تروریزم(به مجلس)دقیقا در همین راستاست.
فرح
Iran, Islamic Republic of
چون درسال نودودو اکثریت مردم حالا قریب ۵۱ درصد رای دهندگان به روحانی رای دادند رهبر فرزانه به دولتی که شعارش مذاکره با غرب بر سر مسیله هسته ای بود اجازه دادند ولی از سر نرمشی قهرمانانه نه ذلت بار.دوباره جفا به رهبری دولتمردان چون در رفع تحریم خیط شده اند واثری از رفع تحریمها نیست میگویند تصمیم نظام بوده ولی وقتی از هول حلیم برجام داشتند تو دیگ سقوط میکردند هر جه رهبری نهیب زدند که با شروط نه گانه که یک قدم شما یک قدم غرب. گوششان بدهکار نبود.نه اینکه اینقدر خوش رقصی برای غرب وبادستپاجگی راکتور اراک وسانتریفوژهای نطنز ومراکز تحقیقات ماهواره ای وکل دستاوردهای هسته ای ومزار شهید شهریاری ها رو بتون بریزید.باخودم همیشه میگفتم چرا به حضرت علی مظلوم فشار اوردند باید اشعری حکمیت کنه وبعد چرا بخاطر تحمیل شکست علیه علی خروج کردند وشدند سپاه نهروان. حالا در زمان انفجار اطلاعات وعصر رسانه دارم به چشم خودم میبینم علیرغم تذکرات رهبری مبنی بر اینکه امریکا قابل اعتماد نیست میروند مذاکره میکنن ودر بست برجامی که ازش سر در نمیاورند را تصویب میکنن وحالا از رهبری طلبکار هم میشوند.وای برتو مطهری کوردل ونادان. حیف از ان پدر روشن وفهیم این پسر..........
Iran, Islamic Republic of
لیست فله ای های امید همین هستند و بیشتر حالیشون نیست .
زفره ای
Iran, Islamic Republic of
اگر کار کارشناسی دولت حجت است برای مجلس وهرطرح ولایحه ای مورد تایید بود نیاز به بررسی مجلس ندارد دیگرچه نیازی به مجلس هست