شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

زنگ خطر خالی شدن سفره های اب زیرزمینی

يکشنبه ۵ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب: 568383
ورود بی رویه چاه های غیر مجاز، خشکسالی های پی در پی و راندمان پایین آبیاری، افت شدید سفره های زیرزمینی و تشدید بحران کم آبی را به همراه داشته است.
زنگ خطر خالی شدن سفره های اب زیرزمینی
به گزارش جهان نيوز، ایران در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد که ورود بی رویه چاه های غیر مجاز، خشکسالی های پی در پی و راندمان پایین آبیاری، افت شدید سفره های زیرزمینی و تشدید بحران کم آبی را به همراه داشته است.
 
حال به نظر می رسد که با اجرای طرح توسعه گلخانه ها، نگرانی های ناشی از افت کیفیت آب های شیرین، کمبود شدید منابع آب و نفوذ کم آب های سطحی و تبخیر بالای میزان آب به پایان می رسد.

براین اساس سطح گلخانه  از 8 هزار و 800 هکتار سال 92 به 12 هزار و 157 هکتار افزایش یافت که این رقم تا افق 1404، از 48 هزار هکتار فراتر خواهد رفت.

البته ناگفته نماند که توسعه طرح گلخانه ها به تنهایی چاره ساز نیست چرا که شرایط خاص اقلیمی کشور واقعیت اجتناب ناپذیر است، بدین منظور هوشمند کردن چاه های غیر مجاز برای اندازه گیری آب و اجرای الگوی کشت باید مورد توجه قرار گیرد.

 علی اشرف منصوری رییس جهاد کشاورزی استان تهران در گفتگو با خبرنگار 
صنعت،تجارت و کشاورزی  با اشاره به ضرورت تعادل بخشی سفره های زیرزمینی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی با اجرای الگوی کشت، انتقال کشت از فضای باز به گلخانه ها و توسعه سیستم آبیاری های تحت فشار، درصدد حفظ ذخایر آب های زیر زمینی است.

به گفته وی، توسعه واحد های گلخانه ها با هدف کاهش برداشت و افزایش بهره وری و کارایی مصرف آب از سوی وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است.

منصوری، با اشاره به اینکه در ابتدای سال 93، سطح واحد های گلخانه استان حدود 30 هزار هکتار بود، افزود: این درحالی است که در راستای تعادل بخشی سفره های زیر زمینی،  این رقم از 60 هزار هکتار تا کنون فراتر رفته است.

این مقام مسوول، توسعه کشاورزی حفاظتی و استفاده از بذور مقاوم به کم آبی را از عوامل موثر در افزایش بهره وری و تعادل سفره های زیرزمینی دانست.

وی، با اشاره به اینکه اقدامات سال های اخیر در تعادل بخشی سفره های زیر زمینی موثر بوده است، یادآورشد: در سال های اخیر بهره وری مصرف آب از 33 به 70 درصد ارتقا یافته که این امر بیانگر کارایی موثر اقدامات وزارت جهاد در زمینه تعادل بخشی سفره های زیر زمینی بوده است.

طرح اجرای الگوی کشت روی کاغذ  باقی مانده است
علی خان محمدی مدیر عامل مجمع نخبگان کشاورزی در گفتگو با خبرنگار 
صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: با توجه به آنکه اجرای الگوی کشت در تعادل بخشی سفره های زیرزمینی تاثیر بسزایی دارد اما تا کنون این طرح در کشورمان روی کاغذ باقی مانده است.

وی، اجباری شدن اجرای الگوی کشت  را  راهکار اساسی تعادل بخشی سفره های زیر زمینی دانست و افزود: با وجود آنکه اجرای الگوی کشت اصولی و منطقی، در جلوگیری از هدر رفت آب تاثیر گذار است از این رو اجرای این امر از سوی وزارت جهاد کشاورزی باید اجباری شود تا با عدم تعادل برداشت آب، شاهد کاهش بیش از پیش ذخایر منابع آب های زیرزمینی نباشیم.
خان محمدی، با بیان اینکه تعادل بخشی سفره های زیرزمینی سال ها زمان نیاز دارد، اذعان کرد: دولت باید مسوولیت واگذاری تعادل بخشی سفره های زیر زمینی را به تشکل ها  و مشارکت های مردمی واگذار کند تا بداند با بی توجهی چه گنجی را از دست  خواهند داد.

مدیرعامل مجمع ملی نخبگان در پایان تصریح کرد: با هوشمند کردن چاه های غیر مجاز آب و اجرای کشاورزی حفاظتی بعد از گذشت 5 تا 6 سال وضعیت سفره های زیر زمینی به حالت طبیعی  باز می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *