جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۱۹
و اینهم یک زلزله دیگر برای بیدارباش مسئولان و مردم:

زلزله همچنان قربانی می گیرد/ چه کسانی مسئول جان مردم در زلزله هستند؟

دوشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 565182
جدی نگرفتن خطر زلزله در ایران و عدم وجود سیاست سختگیرانه برای پیشگیری از تبعات و تلفات آن باعث شده همچنان کشور از زلزله آسیب های غیرقابل جبرانی ببیند. اصطلاح ساختمان های نوساز فرسوده چندسالی است که باب شده است. ساختمان هایی که با مصالح بی کیفیت توسط پیمانکاران و سازندگان ساختمانی به بهره برداری می رسند و لی عمر مفید آنها بسیار پایین تر از استانداردهای عرف در جهان است.
زلزله همچنان قربانی می گیرد/ چه کسانی مسئول جان مردم در زلزله هستند؟
گروه جامعه جهان نيوز: بار دیگر زلزله ای در ایران روی داد و خسارات جانی و مالی فراوانی را نیز به دنبال داشت، امری که بارها و بارها در تاریخ ایران روی داده و آمادگی در مقابل آن در حد مطلوبی قرار ندارد.

به گزارش جهان نيوز، مسئولان، مردم و کارشناسان همگی به خطر زلزله در ایران و گسل های موجود پرخطر آگاهی دارند. ایران در 18 سال اخیر لرزش ها و زلزله های ریز و درشت بسیاری را تجربه کرده است. زلزله ای مانند بم با قدرت 6.5 ریشتر که بهای جان بیش از 30 هزار نفر و ویرانی کامل این شهر تمام شد و زلزله های دیگری چون آذربایجان در سال 91 که چندین شهر را درگیر و بیش از 300 کشته بر جای گذاشت.

ایران تجربه زلزله های مرگبار دیگری چون بوئین زهرا و طبس را نیز داشته است. حال پس از مدتی بار دیگر زلزله ای در مرز ایران و عراق روی داده که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته و خسارات مالی فراوانی نیز ایجاد کرده است. زلزله‌ای به بزرگی هفت و سه دهم بخش‌های وسیعی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزاند و باعث مرگ صدها نفر از هم وطنانمان شد. پس از زلزله بزرگ، صدها پس لرزه دیگر نیز متعاقب آن روی داده است.

بهرام عکاشه، زلزله شناس معروف کشور در اظهارنظری جالب گفته بود که تنها 15 شهر از میان 500 شهر مطالعه شده، کم خطر در برابر زمین لرزه بوده اند : "شهرهاي كشور را مي توان از نظر ميزان خطر زلزله به چهار دسته شامل خطر خيلي زياد، زياد، متوسط و كم تقسيم كرد كه از حدود 500 شهر كشور كه لرزه خيزي آنها مطالعه شده تنها 15 شهر كم خطر هستند و اكثر آنها آسيب پذيري زيادي نسبت به زلزله دارند."

مشاهده تصاویر و گزارش های ارسالی از زلزله کرمانشاه نشان می دهد که بسیاری از ساختمان های نوساز ویران شده اند. شهرهایی که به کانون زلزله نزدیکتر بوده اند، آسیب های به مراتب بیشتری دیده اند و حتی مراکز درمانی و بیمارستانی نیز از آسیب ها مصون نماده اند. فرهاد تجری نماینده سرپل ذهاب در اظهارنظری گفته است: "سرپل ذهاب یک بیمارستان دارد که آن هم در این حادثه تخریب شده است. بیماران و پرسنل این بیمارستان در زیر آوار ساختمان مدفون شده و امکان ارائه خدمات از جانب این مرکز وجود ندارد."

در این بین ساختمان های احداث شده تحت پروژه مسکن مهر در شهرهایی چون سرپل ذهاب و قصر شیرین، با خسارات قابل توجهی روبه رو شده اند. این امر نشان می دهد که بی مبالاتی در ساخت و سازهای مسکن در ایران همچنان با شدت ادامه دارد.

جدی نگرفتن خطر زلزله در ایران و عدم وجود سیاست سختگیرانه برای پیشگیری از تبعات و تلفات آن باعث شده همچنان کشور از زلزله آسیب های غیرقابل جبرانی ببیند. اصطلاح ساختمان های نوساز فرسوده چندسالی است که باب شده است. ساختمان هایی که با مصالح بی کیفیت توسط پیمانکاران و سازندگان ساختمانی به بهره برداری می رسند و لی عمر مفید آنها بسیار پایین تر از استانداردهای عرف در جهان است. حال به گوش می رسد که امضاهای مهندسان ناظر ساختمانی نیز به راحتی به فروش می رسند و پیمانکاران با خیالی راحت می توانند، ساختمان خود را با کمترین نظارتی بالا ببرند.

متاسفانه شهرسازی در کشور به بدترین نوع خود در حال پیگیری است. زلزله خطری است که همیشه در کمین این نوع شهرسازی است و حتی با زلزله هایی با قدرت کم نیز شاهد ترک خوردگی و یا ویرانی ساختمان ها هستیم. این در حالیست که وقوع زلزله در شهرهای بزرگ و کلانشهرها به مراتب خسارات و تلفات بسیار بالایی ایجاد می کند.

در شهر تهران که صنعت ساختمان سازی به صنعت بساز و بندازی تبدیل شده است، یک زلزله با قدرت کم می تواند میلیون ها کشته و زخمی و خسارات  مالی غیرقابل جبرانی ایجاد کند. به نحوی که پیش بینی می شود با وقوع زلزله قوی در تهران، پایتخت ایران تغییر خواهد کرد و تا چندین دهه توان بازسازی خود را نخواهد داشت.

دکتر عکاشه در این زمینه می گوید:"من قویا به این باور دارم اگر فاجعه‌ای که منتظرش هستم رخ بدهد تعداد کشته‌ها میلیونی خواهد بود و شهر تهران برای حداقل 10 سال تعطیل خواهد شد. متاسفانه من به این قضیه ایمان دارم و بارها در مورد آن هشدار داده‌ام، با توجه به شناختم از مناطق و گسل‌ها و اطلاع از تاریخچه تهران، کوه‌های البرز و حرکت صفحه‌های ایران مرکزی و البته با وضعیتی که ساختار شهرسازی تهران و تراکم خیابان‌ها و ساختمان‌ها هم در تهران و هم در اطراف تهران، یعنی شهرهای اطراف و حاشیه‌ها با قاطعیت می‌گویم که فاجعه رخ خواهد داد، فاجعه‌ای که تا سال‌های سال قابل گذر نیست."

وی درباره پیش بینی زلزله در ایران گفته است:" به عقیده من با محاسباتی که انجام داده ام در 15 سال آینده برای تهران انتظار یک زلزله شدید دارم. هر چند زلزله یک حادثه طبیعی است و ریاضیات و فیزک سرش نمی شود.  نه ما نه ژاپنی ها و نه آمریکایی ها نمی توانند اظهارنظر قطعی بکنند. جاییکه  زلزله آمده دوباره می آید در این گزاره هیچ شکی وجود ندارد و این مهم است."

سید امیر محسن ضیایی، رئیس سابق جمعیت هلال احمر خطر زلزله در تهران را قطعی دانسته بود و  با اشاره به اینکه آمادگی مردم و مسئولان برای مقابله با زلزله احتمالی در تهران بسیار کم است، گفته بود:" نمی توان از وقوع زلزله در تهران بی توجه گذشت واقعا فکر این زلزله شب‌ها به یکی از دغدغه های من تبدیل شده است که اگر چنین اتفاقی بیفتد ما چه کاری در مقابل آن می توانیم انجام دهیم. "

بنابراین نمی توان به سادگی از کنار زلزله هایی که هر چندسال یکبار در ایران روی می دهند گذشت و تجربیاتی از آن نیاندوخت. تا چه زمانی قرار است در مقابل زلزله هایی با قدرت نسبی متوسط نیز شهرها و روستاهای ایران دچار آسیب های خسارت باری شوند؟ ساخت و سازهای غیراصولی و غیراستاندارد چرا باید ادامه پیدا کنند و هیچ کس مسئولیت این نابسامانی ها را بر عهده نگیرد؟ با وجود آگاهی به خطرات زلزله چرا سرمایه گذاری کلانی برای بهبود زیرساخت ها و بهبود امکانات برای رسیدگی به مناطق زلزله زده صورت نمی پذیرد؟ این مماشات و بی توجهی عمری دراز دارد و ما ایرانی ها چه مسئولان و چه مردم تنها عادت به تاسف خوردن پس از وقوع بلایا داریم ولی برای پیشگیری و کاهش خسارات اقدام خاصی صورت نمی دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اگر به فکر بودند که اینهمه ساختمون نمی ریخت باز
Iran, Islamic Republic of
فرعیات مهم تر است
Iran, Islamic Republic of
خدا رحم کرد سر شب بود تازه تلفات انقدر شد وگرنه تعداد تلفات زلزله بم و رودبار رکورد ۳۰ هزار کشته رو زد متاسفانه در ساختمان سازی هم بعضی کارشناسان ناظر و هم بعضی از خود مالکین فقط میخوان بسازن برن بالا تو همین زلزله خونه یه طبقه حتی ریخت اما خونه چند طبقه میدیدی ساختمان و ستونها سالم موندن فقط نمای بیرونی ساختمان ریخت همچین خونه ای یعنی خوب ساخته شده ریخته شدن نمای بیرونی و دیوارهای بیرونی ساختمون هم بخاطر نمای سنگی ساختمان بوده یعنی بهتره در کشورهای زلزله خیز مثل ایران از سنگ برای نمای ساختمانی استفاده نشه که می بینیم به شدت در ایران از سنگ استفاده میشه
Germany
تعداد کشته های زلزله بم و رودبار ۵۰ و ۶۰ هزار کشته بود نه ۳۰ هزار جهان خواهشا منتشر کن بعضیا حتی آمار زلزله دهه ۸۰ و فراموش کردن و از ۵۰ هزار رسوندن به ۳۰ هزار ان شاءالله شاهد زلزله مرگبار در هیچ نقطه ای نباشیم ولی تفاوت ۳۰ هزار با ۵۰ هزار و ۶۰ هزار بیست سی هزار نفره نمیشه در برابر همچین کاهش تلفاتی سکوت کرد
Iran, Islamic Republic of
برادران جهان نیوزی یادتان هست چقدر رای مسکن مهر تبلیغ می کردید الان تحویل بگیرید ساختمان های شخصی ساز قدیمی بیشتر از مسکن مهر قصرشیرین و سرپل ذهاب مقاومت کردن
France
تا جاییکه من میدونم مسکن مهر و معمولا دورتر از شهر نه در داخل شهر و روستا میساختن این خونه های فروریخته در داخل شهر و روستاها بودند از تصاویرشونم معلومه که مسکن مهر نیستن چون مسکن مهر از ۸ طبقه بیشتره ولی حداقل اونطور که در فیلمها دیدیم اولا بیشتر خونه های قدیمی و روستایی تخریب شدن ثانیا آپارتمانهای تخریب شده ارتفاعشون کمتر از ۸ طبقه و اکثرا ۴ تا ۶ طبقه بود و مسکن مهری نبودن ضمن اینکه مسکن مهر و نمیان چسبیده به خونه های مردم بسازن مثل خونه های عادیی که مردم توش زندگی میکنن پس مسکن مهر نبوده خواهشا عقده گشاییهاتون از احمدی نژاد و تموم کنید
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
اینهمه هم ادعاشون می شه ولی برای بهبود وضعیت ایمنی ساخت و ساز کاری نمی کنند.
لازم به توضیحه ساختمانهای مسکن مهر در سرپل ذهاب و جوانرود کمتر از بقیه ساختمانها آسیب دیده اند...همان طرحی که آقایان می گفتند مزخرفه
Iran, Islamic Republic of
این هم جوی زودگذر است که بعد از هر زلزله بوجود میاد و بعد از یکی دو ماه به فراموشی سپرده میشه
سید
Iran, Islamic Republic of
باسلام
ما یه مدیریت واحد روی مسائل نظامی داریم تا این حد از پیشرفت رسیدیم که دشمنان ما هم به آن صحه می گذرانند
اما مدیریت اجرائیه مملکت در اثر سیاست بازی ها و خود خواهی ها به قهقهرا برده اند نمونه هایش صنعت نفت و خودرو و این دست از حوادث که کاملا واضح و اشکار است
Iran, Islamic Republic of
باید همه دست به دست هم دهیم و کمک کنیم تا آوار برداری ها زودتر انجام شود کسی بدنبال گرو کشی های حزبی نباشد
Iran, Islamic Republic of
خود را شریک غم هموطنان آسیب دیده می دانیم
Iran, Islamic Republic of
همونايي كه براي هفت آبان و كوروش بسيج ميشن الان كجان ؟ سخته بيان كمك ؟
Iran, Islamic Republic of
اقای دکتــــــــــــــر محمود احمدی نژاد دست شما درد نکنه با این مسکن بی مهر .
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
با جماعتی روبرو هستیم که انتظار دارند مقابل زلزله 7 ریشتری هیچ خرابی پیش نیاید!
در زلزله بم که مسکن مهر نبود و 34 هزار هم وطن فوت شدند تقصیر کدام دولت بود؟؟؟؟
عاقل باشیم ! اگر این زلزله با این میزان قدرت درتهران آمده بود 80درصد ساختمانها زیر و رو می شد
به کاظمی
Germany
دوست عزیز در زلزله بم ۵۰ هزار نفر کشته شدند نه ۳۴هزار نفر خواهشا به آمار مراجعه کنید تازه زلزله بم ۶ و چند دهم ریشتری بود نه ۷ و چند دهم ریشتری
Iran, Islamic Republic of
داداش پس چرا خونه های بی مهر اینقدر کشته نداد ؟
Iran, Islamic Republic of
احمدی نژاد احمدی نژاد پیرهن عثمان شده براتون احمدی نژاد تو زلزله پارسال ایتالیا دویصد سیصد نفر کشته شدن لابد اونم تقصیر احمدی نژاد بود زلزله ایتالیا ۶ ریشتری بود اینجا که ۷ ریشتری بود ایتالیا هم یکی از ۸ کشور صنعتی دنیاست عضو گروه جی ۸ که الان سر تحریمهای روسیه و با اخراج روسیه این گروه شده جی ۷
کاظمی
Iran, Islamic Republic of
این خواسته مردم ایران است:
1- نظارت سازمان مهندسی کشور بر ایمنی و امنیت سازه ها در هنگام ساخت و ساز
2- برخورد با رشوه در گرفتن مجوز ساخت ها که با جان انسانها بازی می شود
3- تنظیم قانون جامع شهرسازی با توجه به اقلیم زلزله خیز بودن ایران
4- واگذاری مدیریت بحران به سازمان آتش نشانی ها در سراسر کشور به همراه نیرو و تجهیزات کافی
5- تجهیز اورژانس هوائی به بالگرد و هواپیما ها
6- آموزش دوره ای دانش آموزان و حتی مردم برای مواقع زلزله
7- نظارت دقیق تر بر کار انبوه سازان
8- تکمیل خطوط ریلی به سراسر کشور جهت کمک رسانی بهتر در مواقع بحرانی
9- هنر ِ دائر کردن بیمارستانهای صحرایی بیشتری را داشته باشیم!
10- در زمان پس از زلزله توجه ویژه ای به کودکان شود چون لحظات وحشتناکی را پش سر گذاشته و شاید عزیزانی را هم از دست داده باشند.

...یادمان باشد همه ایران متعلق به تک تک ماست و این داغ نیز بر قلب تک تک ما اثر دارد....
خداوند به همه داغداران این حادثه صبر دهد...
ضمن کمک رسانی حواسمان به حوادث بعد باشد.... از ضعف هایمان عبرت بگیریم و آنها را مرتفع کنیم تا کمتر خسارت ببینیم
چه کسانی مسئول جان مردم در زلزله هستند؟
مسئولینی که فقط رفتن عکس سلفی با بیچارگان بگیرن.
تف بر غیزتتان ای مسئولین ریا کار