شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

5نکته‌اي‌که‌بايد درباره‌وليعهدي‌محمدبن‌سلمان بدانيم

سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۸
کد مطلب: 563815
هاآرتص نوشت اين مطلب براي اولين بار در 21 ژوئن سال 2017 نگاشته شد. در آن زمان شاهزاده محمد بن سلمان وزير دفاع عربستان بود و شاهزاده محمد بن نايف مقام ولايت عهدي را به عهده داشت اما پس از برکناري غير منتظره شاهزاده بن نايف از وليعهدي عربستان، اين پسر ملک سلمان يعني محمد بن سلمان بود که به مقام وليعهدي عربستان منصوب شد.
5نکته‌اي‌که‌بايد درباره‌وليعهدي‌محمدبن‌سلمان بدانيم
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه هاآرتص، اين روزنامه تصميم گرفته است بار ديگر و با توجه به ارتقاي مقام محمد بن سلمان به عنوان وليعهد عربستان، به باز نشر اين مقاله بدون جرح و تعديل اقدام کند.
او جوان است. محمد بن سلمان 31 سال دارد و در حال حاضر، رئيس شوراي اصلاحات اقتصادي عربستان سعودي است که اين شورا وضعيت کنترل اقتصاد مبتني بر نفت عربستان سعودي را در اختيار دارد.
او همچنين جوان ترين وزير دفاع عربستان است و در جنگ هاي نيابتي عربستان سعودي در خاور ميانه، چهره شاخصي از خود نشان داده است.
محمد بن سلمان وقتي به يک چهره مورد بحث در منطقه تبديل شد که در دو سال گذشته با دادن دستور آغاز حملات هوايي به يمن ، پيگيري جنگ هاي نيابتي عليه ايران جهت به دست آوردن جايگاه قدرت منطقه اي و همچنين ايجاد يک سري سبک هاي جديد زندگي با الهام از محيط بين المللي در داخل، در کانون توجهات قرار گرفت.
در زماني که ملک سلمان به جابجايي در بدنه حاکميتي در عربستان سعودي اقدام کرد ايران اين عمل را کودتاي نرم در اين کشور دانست.
محمد بن سلمان در جامعه عربستان به عنوان فردي شناخته مي شود که مي خواهد زندگي مردم آن کشور را از سنت به عصر مدرنيته بياورد و اصلاحات اقتصادي انجام گرفته توسط او با هدف مدرنيزه کردن اقتصاد اين کشور و باز کردن فضاي عربستان به نوآوري و کارآفريني بيشتر صورت گرفته است و در عين حال او فردي وفادار و پايبند به ارزش هاي ديني روحانيون در عربستان سعودي است.
بلافاصله پس از انتخاب او به عنوان وليعهد عربستان، شوراي عالي فقها از اين انتصاب استقبال کرد.
چندي قبل، عربستان با تحريم قطر، اتهاماتي را عليه دوحه مطرح کرد و با وضع تحريم هاي شديد عليه قطر در حوزه انرژي، آن کشور را به بهانه حمايت از تروريسم زير فشار قرار داد.
گفته شده است که محمد بن سلمان در ايجاد يک اتحاد بين کشورهاي عربي خليج (فارس) مانند امارات و بحرين و همچنين مصر نقش هماهنگ کننده را ايفا کرده است.
درست لحظاتي پس از اقدام تحريمي عربستان عليه قطر، شيخ محمد بن زايد آل نهيان شاهزاده 56 ساله ابوظبي اتهامات مشابهي را عليه قطر مطرح کرد و در نتيجه اين دو فرد با قدرت در منطقه، خود را به عنوان رهبران نسل نو و جوان خاور ميانه معرفي کردند.
اما رقيب قطري آنان هم جوان است. شيخ تميم بن حمد آل ثاني ، امير قطر که 33 سال دارد و در سال 2013 پادشاهي را از پدرش تحويل گرفت.
بر اساس آمارهاي اعلام شده سازمان ملل در مارس گذشته در يمن 4773 شهروند يمني کشته شده اند و 8272 نفر در جريان جنگ هاي نيابتي در يمن مجروح شده اند که عمده قربانيان و مجروحان را حوثي ها (انصار الله) تشکيل مي دهند.
شوراي امنيت در گزارش خود درباره يمن آورده است که هر ماه صد شهروند يمني بر اثر تداوم جنگ در اين کشور کشته مي شوند.
در شرايطي که بمباران يمن از سوي جنگنده هاي سعودي ادامه دارد بسياري از بيمارستان ها و مراکز درماني يمن بمباران شده اند و بسياري از اين مکان ها از ترس بمباران مجدد، تعطيل شده است.
به گفته يونيسف، کمتر از يک سوم جمعيت 24 ميليون نفري يمن به امکانات بهداشتي دسترسي دارند و هر هفته هزار کودک يمني به علت ابتلا به امراض قابل پيشگيري جان مي دهند و اين در حالي است که بيش از دو ميليون کودک يمني گرفتار سوء تغذيه هستند.
اين گزارش علت و مسئوليت اين اتفاق ها در يمن را بمباران هاي هوايي آن کشور، تحت رهبري عربستان سعودي و متحدانش ذکر کرده است که نمونه آن به سال 2016 بر مي گردد که 140 نفر در صنعا در جريان مراسم ترحيم کشته شدند.
همچنين در زماني که محمد بن سلمان سمت وزارت دفاع عربستان را عهده دار بود اين کشور پذيرفت که با بمب هاي خوشه اي ساخت انگليس به جنگ يمني ها رفته بود.
انگليس در سال 1989 توليد بمب هاي خوشه اي را متوقف کرد و در سال 2008 طي معاهده اي پذيرفت که ديگر براي مصلحت امور بشردوستانه، اين بمب ها را توليد نکند.
محمد بن سلمان درست يک ماه قبل از ديدار ترامپ از عربستان با او در کاخ سفيد ديدار کرد و طي آن ديدار، ترامپ قول فروش محموله حجيم تسليحاتي به ارزش 110 ميليارد دلار را به عربستان داد که اين محموله شامل سيستم هاي رادار، توپخانه، نفربرهاي سنگين، تانک، هليکوپترهاي بلک هاوک و موشک هاي پاتريوت مي شد.
قرار است بيشتر تسليحات خريداري شده در جنگ عليه يمن استفاد شوند.
اما در يک ايميل منتشر شده در سال 2016 ، هيلاري کلينتون در جريان يک سخنراني خصوصي اعلام کرد: سعودي ها بيشتر از هر جاي ديگر کره زمين به صدور ايدئولوژي هاي افراطي دستکم در سي سال گذشته اقدام کرده اند.
محمد بن سلمان از زماني که وزير دفاع بوده به خوبي مي داند که عربستان سعودي کشوري است که روحانيون قدرتمندي در آن نفوذ دارند و انديشه هاي وهابي مذهب سني در آن بسيار پررنگ است.
در ژوئن 2013 ، در گزارشي که پارلمان اروپا آن را منتشر کرد آمده بود که وهابيت منشأ اصلي تروريسم جهاني است ؛ همچنين در اين گزارش ذکر شده بود که عربستان بيش از ده ميليون دلار صرف اشاعه اين تفکر با کمک به مراکز مذهبي در جهان اسلام کرده بود.
در نتيجه اين گزارش، نيويورک تايمز نوشت: گزارشهاي دولت آمريکا مي گويد حمايت عربستان از گروههاي تروريستي همچنان يک تهديد براي خود اين کشور و جامعه بين المللي است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *