جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
وقتی پپ، فلسفه پروفسور را اجرایی می کند

سیتیِ گواردیولا و رویای نافرجام ونگر!

يکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 563154
سبک بازی فعلی تیم پپ گواردیولا و نتایج او شاید حسرت ابدی آرسن ونگر در دوران مربیگری باشد.
سیتیِ گواردیولا و رویای نافرجام ونگر!
به گزارش جهان نيوز، سفر توپچی ها به منچستر برای رویارویی با شاگردان گواردیولا در شرایط فعلی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. سیتیزن ها در فصل جاری هنوز شکستی را پذیرا نشده و با از دست دادن 2 امتیاز و ارائه نمایش هجومی و ویرانگرانه، بارها با تیم رویایی 13 سال پیش ونگر مقایسه شده اند و اگرچه شاید برای این مقایسه هنوز کمی زود باشد اما کارنامه آنها در فصل جاری جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نگذاشته است.
 
در آنسو به نظر می رسد آرسنال در تلاش برای یافتن هویت خود است. در ترکیب فعلی آرسنال لاکازت، سانچس و اوزیل همگی همزمان در ترکیب حضور دارند اما علامت سوال بزرگ ذهن ونگر، تردید در مورد استفاده از دفاع 3 نفره است.
 
 

 
 
اگرچه نتایج توپچی ها تا اینجای فصل قابل قبول بوده، اما این اتفاق در مورد عملکرد آنها همیشه رخ نداده است و آنها تنها یک گل کمتر از بورنموث در خطر سقوط در پایین جدول دریافت کرده اند.
 
بنابراین، آرسنال چگونه ممکن است امیدوار باشد که منچسترسیتی را شکست دهد؟ سیتی موفق شد در خانه مدافع عنوان قهرمانی لیگ آنها را قاطعانه مغلوب کند و نمایش خاطره انگیزی برابر تیم تحسین برانگیز ناپولی ارائه داده و اولین شکست خانگی آنها از زمان باخت برابر رئال مادرید در ماه مارس را رقم زد.
 
در تمامی بازی ها آنها باز و هجومی بازی کرده و فوتبالی هیجان انگیز را ارائه داده اند تا باعث شود مائورتسیو ساری نمایش آنها را بهترین در اروپا خطاب کند. آنها در حال حاضر نه تنها تیم مورد علاقه ی طرفدارانشان هستند بلکه تبدیل به قدرتی شده اند که مورد تحسین رقبا نیز قرار می گیرد اما فراموش نکنیم این سبک روزی متعلق به آرسنال بود.
 
در سالهای نه چندان دور توپچی ها فوتبالی سیال، چشم نواز و زیبا ارائه می دادند که بر پایه مالکیت توپ بود و شاید تنها مشکل آنها ناکامی در فتح عناوین بود زیرا اخیرا شاگردان ونگر تنها موفق به فتح FA CUP شده اند.
 
 

 
 
جالب اینجاست که فلسفه ونگر یک روایت عجیب و غریب در فوتبال انگلیس ایجاد کرد که با برچسب فوتبال مالکانه، تیکی تاکا یا حتی یک کالای لوکس یا رفتاری توام با حماقت نیز توصیف شد؛ یک انتخاب عامدانه بین ارائه فوتبال زیبا و فتح عناوین به طوری که آنها را به نوعی ناسازگار و یا متقابلا منحصر به فرد می دانست.
 
اما با ظهور گواردیولا ثابت شد که این دو مقوله با یکدیگر در تضاد نیستند. در بارسا پپ موفق به ساختن تیمی شد که با مالکیت توپ عرصه را بر حریفان تنگ می کرد و در بایرن اگرچه آنها در اروپا ناکام بودند، اما فاتح بلامنازع رقابت های داخلی لقب گرفتند.
 
 

 
 
در حال حاضر و پس از گذشت یک فصل از انتقال او به سیتی و آموزش در جزیره، گواردیولا منچسترسیتی را دگرگون کرده و توانایی گلزنی آنها در اروپا در حال حاضر بی نظیر است؛ آنها 49 گل در 16 بازی اخیر در تمام مسابقات به ثمر رسانده و تفاضل گل 2.9 در هر بازی را به ثبت رسانده اند.
 
در تمرینات تیم گواردیولا، بازیکنان هر روز حیرت زده می شوند و این تغییرات بسته به ذهنیت و اعتقاد بازیکنان است که باور داشته باشند بدون توجه به فشار تیم حریف خود را در میدان به رقیب تحمیل کرده و فلسفه پاس های متوالی خود را پیاده کنند و این اتفاق حتی در شرایطی مانند دیدار برابر ناپولی که آنها به شدت از سوی تیم ساری تحت فشار قرار گرفتند نیز ادامه یابد.
 
در آخرین دیدار لیگ برتری سیتی برابر وست بروم تاثیر این کنترل بر بازی به خوبی مشخص شد و آنها با ارسال 844 پاس صحیح، بهترین آمار را از سال 2004 در لیگ برتر به ثبت رساندند. به طور میانگین سیتی در این فصل در هر دیدار 730 پاس داده که 686 تا یا 94 درصد آن کوتاه بوده اند. این آمار نه تنها از هر تیمی در لیگ بالاتر بیشتر بوده، بلکه 22 پاس از بارسای تحت هدایت پپ نیز بالاتر است.
 
 

 
 
این نمایش از سوی تیم گواردیولا بدون ستاره ای مانند لیونل مسی ارائه می شود و تیم او از این تعداد پاس برای طرح ریزی و آزمایش حریف تا زمانی مناسب برای ضربه زدن به آنها استفاده می کند. بسیاری از تیم ها بر خلاف سیتی اگرچه مالکیت زیادی دارند اما از پاس ها و ضربات بلند استفاده کرده اما تیم گواردیولا بیش از همه قادر به خلق موقعیت روی دروازه رقبا بوده است.
 
پس بازی امروز ممکن است شرایط را تغییر دهد زیرا ونگر که مدت ها پرچمدار فوتبال مالکانه بود تاکتیک خود را مانند سرمربیانی چون سام آلاردایس و تونی پولیس مبتنی بر ارسال توپ های بلند تغییر داده است.
 
البته گواردیولا نیز در فصل اول حضور خود چنین مشکلاتی را تجربه کرد و ساعت های زیادی از تمرینات خود را صرف استفاده از توپ های دوم کرد اما هرگز اصولش را تغییر نداد و حالا در حال بهره بردن از نتایج آن است.
 
 

 
 
در نهایت، توپچی ها هرگز راهی برای فتح عناوین با استفاده از فوتبال مالکانه نیافتند و شاید دلیلش آن بود که این روش را در بالاترین سطح ارائه ندادند. پس شاید فوتبال مالکانه کلید واژه مهم برای در هم شکسته شدن شکوه ونگر بود اما این روش برای گواردیولا، ارمغان واقعی شکوه و عظمت لقب گرفت.
 
منبع: مترو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *