جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۲
۱۰

چرا‌ هنگام‌ فاتحه‌خواندن‌ با سنگ‌ بر‌ "قبر" می زنیم؟!

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 562557
در منطقه ای مرسوم است که مردم بر سر قبر می روند و با سنگ کوچک یا انگشت بر سنگ قبر می زنند و فاتحه می خوانند، آیا این بدعت است یا سنت؟
چرا‌ هنگام‌ فاتحه‌خواندن‌ با سنگ‌ بر‌ "قبر" می زنیم؟!
 به گزارش جهان نيوز ، در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است که در پاسخ تفصیلی تعدادی از آنها بیان می شود.

اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد.یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود.در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند.

البته، در میان مردم به غیر از این سنت، سنت های دیگری نیز وجود دارد که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی به این معنا نیست که آنها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند.

علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است.

به گزارش بازار نیوز، در روایات، تأکید بسیاری وجود دارد که مردگان را از یاد نبریم و برای آنها از این دنیا خیراتی بفرستیم.یکی از بهترین خیرات و هدیه ای که می توان از این دنیا برای آنها فرستاد، خواندن قرآن است که تأکید بسیاری نیز بر آن شده است.

امام رضا (ع) فرمودند: «هیچ بنده مؤمنی نیست که قبر مؤمنی را زیارت کند و در آن جا سوره قدر را هفت مرتبه بخواند، مگر این که خداوند گناهان او و صاحب قبر را می بخشاید».[۱]، [۲]

خیرات برای مردگان و زیارت کردن قبرشان، سنت حسنه ای است که در میان مسلمانان رواج دارد.

این عمل مطمئناً برای مرده نیز تأثیر به سزائی دارد و می تواند او را در حیات پس از مرگ کمک کند؛ لذا در روایات آمده است: «مردگان را زیارت کنید که همانا آنها از این عمل خوشحال می شوند».[۳]

حتی در بعضی از روایات توصیه شده است که به یاد مردگان باشید که این کار ثواب دارد.[۴]

در روایات برای زیارت کردن قبر، آدابی ذکر شده است؛ بسیاری از این آداب، به جهت احترام گذاشتن به مرده و گاه برای به وجود آوردن ارتباط بین آنها است.

به گونه ای که در بعضی از روایات آمده است وقتی به قبرستان می روید یک قبر را مشخص نموده و به زیارت آن روید: «شخصی از امام موسی کاظم (ع) سؤال کرد: مؤمنی که مرده باشد، آیا کسی که قبر او را زیارت می کند، آگاه بدان است.

امام فرمود: بله و تا زمانی که بر سر قبر او است، مرده با او مأنوس گشته و آرامش می یابد و زمانی که بلند شده و از کنار قبر بلند می شود، وحشت به درون قبر می رود».[۵]

از دیگر عواملی که سبب به وجود آمدن ارتباط بین کسی که بالای قبر بوده و کسی که در درون قبر است، می شود، دست گذاشتن بر روی قبر مرده است: راوی می گوید: از امام صادق (ع) در مورد قرار دادن دست بر روی قبر میت سؤال کردم که این کار به چه معنا است؟ امام فرمودند: پیامبر اکرم (ص) این را برای پسرشان بعد از دفن انجام دادند.

سپس از امام در مورد این که چگونه دست را بر روی قبر قرار دهیم سوال کردم؟ امام در پاسخ انگشت خود را به سمت زمین گرفتند و آن را بر روی زمین قرار داده و سپس بلند کردند».[۶]

اما علاوه بر موارد مذکور در روایات، در میان عرف نیز سنت هایی وجود دارد.

یکی از این سنت ها زدن سنگ به قبر است که گاه با این دلیل همراه است که مرده صدایمان را بشنود.

در کتاب های حدیثی، روایتی در تأیید این کار وجود ندارند.

البته، به غیر از این سنت، برخی از سنت های دیگر نیز وجود دارند که بر آنها دلیل شرعی وجود ندارد، اما نبود دلیل شرعی بر سنت های عرفی، به این معنا نیست که سنت ها را به صورت کلی رها کنیم؛ زیرا گاه در میان مردم، سنت هایی وجود دارد با این که منبعی شرعی ندارند، اما سنت حسنه ای هستند و عقل نیز آنها را تأیید می کند.

علاوه بر این، انجام آنها احترامی برای مرده بوده که نه تنها بد نیست، بلکه باید در ترویج آن تلاش کرد و به یقین مورد پسند خداوند است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یعنی خوش به حالت که مردی واین روزها را ندیدی ! یارانه ت قطع شده مالیات ارزش افزوده !چند برابر شده !! بیکاری وعدم ازدواج جوانان را ندیدی !! بخواب که از شر برجام ومادر تحریم ها وننه بمب ها هم راحت شدی !!!
Iran, Islamic Republic of
طلاق رو به موارد بالا اضافه کن.
Iran, Islamic Republic of
البته ننه بمبها
برای مقابله با وحوش جهانی بد نیست
Iran, Islamic Republic of
روح همه رفتگان شاد باشه
Iran, Islamic Republic of
بعضی سنتها در میان مردم وجود دارد که در روایات چیزی در مورد آن نیست ولی سنت خوبی است مثل دید و بازدید عید نوروز ولی اگر سنگ زدن به قبر میت ریشه روائی ندارد دلیلی ندارد آن را ادامه دهیم لطفا وقتی موضوعی را مطرح می کنید در مورد آن با صراحت صحبت کنید
Iran, Islamic Republic of
چرا ....این هم باز هم دستور انگلیس است ..زیرا این خاکها بسیار الوده هستند .به انواع بیماریهایی که مردگان از دنیا رفتند ممکن است مردم دچاز بشوند و بیمار .. ..انگلیسی ها وقتی در ایران بودند .فهمیدند دستور دفن مرده مسلمان وایرانی طبق بهترین دستورات بهداشتی است ..که کمتر مردم را بیمار میکند ..واز ضدعفونی کردن مرده با کافور ..از شستن مرده بعد از مرگ به بعد از سه دقیقه تمام میکروبها از پوست بیرون می زند که باید هرکش دست زد .دستش را بشورد ..با اب و صابون ..یا به حمام برود غسل کند ..که همان شستن دست با صابون است ..بعدا هم کفتند بلافاصله هرکس به مرده دست زد .. بلافاصله غسل کند .چون نمی توانستد بگویند که میکروب میگیرند باید دستشان را بشورند ...باید در پارچه سفید به پیچید و حسابی پارچه پیچش کنید ..در عمق پایین و دور از چاهای اب دفن کنید که میکروب دیر تر به سطح خاک بیاید ... بعداز دفن مرده حتما دستهایی که به مرده دست زدند به هوای دست شستن از مرده و دل کندن از او ..بشورند ..اما چی شد .. همه این کارها انجام شد ... از این رو انگلیسی ها دیدند نمی توانند از این طریق مردم را بیمار کنند ..یک اخوند درست کردند .با چندین روایت که ثواب دارد که به خاک دست بزنید .....تا مردم به خاک دست بزنند وبیمار بشوند .انگار شما هم دنبال روی انگلیس هستید ..ماشالله به شما ......خجالت بکشید ...
Iran, Islamic Republic of
خودت میگی پائین خاک میکنن بعد میگی میکروب میگیره
Iran, Islamic Republic of
بعضی ها که خاک تو سرشون می ریزند انگلیسی ها را حسابی دلشاد می کنند....ببین این انگلیسی های پدر سوخته تا کجا برای ما نقشه کشیدند...همین تخریب قبزستان ها در شهر ها وتبدیل شدن اون به پارک ها واینکه مردم دیگر یادشون میره مردنی هم در کاره وحسابی از خجالت هم در می آیند!!!
Iran, Islamic Republic of
شما که می گویید میکروب ، بعد از انجام آن اعمال ، دیگر چه میکروبی ؟
بخصوص بعد دفن با آن شکل و محکم کاری ؟
مگر شما توی متن روایت رو ندیدی ؟
چرا به آخوندها تهمت می زنی ؟
بجای تشکر تهمت و توهین ؟

البته مناسب بود ، جهان مستندات را که ذیل متن فوق آمده بوده را هم ذکر می کرد
شماره هست
ولی آدرس مرجع نه
منبع حدیثی دست روی قبر گذاشتن
Iran, Islamic Republic of
بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۹۵، زیاره المؤمنین و آدابها

چند روایت همراه با سندشان در بحار آمده است

سعی نکنیم با تحلیلهایی که بر اساس برخی تجربیات شکل می گیرند ، مناط و ملاک برای احکام بسازیم

عیبی ندارد برخی از تجربیات ما از جمله حِکَم و فواید حکم شرعی باشد
اما لزوما به معنای این که حکم دایر مدار آنها باشد نیست