سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
دریادار سیاری در برنامه نگاه یک:

آمریکا شکل دهنده گروه‌های تکفیری است

يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۲
کد مطلب: 561157
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس و دریای عمان نیست و ارتش و سپاه می‌توانند امنیت این مناطق را تامین کنند.
آمریکا شکل دهنده گروه‌های تکفیری است
به گزارش جهان نيوز، دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نداجا در برنامه نگاه یک با بیان اینکه نیروی دریایی باید در آب‌های بین المللی حضور داشته باشد؛ اظهار کرد: نداجا یکی از نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی با فناوری بالاست که باید حضوری مقتدر داشته باشد.
وی با بیان لزوم استفاده از تجهیزات به روز در حوزه ناوشکن‌ها افزود: ما با ارتباطاتی که با بنادر مختلف جهان و کشورهای دوست داریم کاملا بحث دیپلماسی دفاعی و دریایی را دنبال می‌کنیم. ظرف چند سال گذشته به کشورهای حوزه مدیترانه، آفریقا و اقیانوس اطلس رفت و آمد داشتیم و حرف حق انقلاب را در این رفت و آمدهای دفاعی دنبال می‌کنیم.
فرمانده نداجا با بیان ابعاد سناریوی ایران هراسی دشمن علیه ایران و حضور پررنگ ایران در عرصه دیپلماسی دفاعی؛ یادآور شد : رفت و آمدهای دریایی حرف حق ما و فرهنگ ما را نشان می‌دهد.
وی با بیان اهمیت دیپلماسی دفاعی و ابعاد آن تاکید کرد : دیپلماسی دریایی زیر مجموعه دیپلماسی دفاعی است.
امیر سیاری عنوان داشت : اگر بخواهیم نیروی دریایی را به عنوان نیروی نظامی نگاه کنیم این نیرو باید نقش سنتی (دفاع از کشور ) را ایفا کند اما اگر نقشی غیر از آن قائل شویم؛ می‌توانیم نقش نداجا را برای برقراری امنیت در عرصه حفظ منافع اقتصادی قائل شویم. اگر امروز در خلیج عدن با دزدی دریایی مواجهیم نیروی دریایی باید در جهت حفظ خطوط مواصلاتی ایفای نقش کند. نیروی دریایی در حال حاضر فراتر از نقش سنتی خود ایفا می کند.

 وی با بیان اینکه چرا قرن حاضر قرن دریا است؛ تصریح کرد: تجارت در دریا نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است. نیروهای دریایی باید امنیت تجارت را تامین کنند و هر کشور باید برابر با وزن ژئوپلتیک خود یک نیروی دریایی داشته باشد. امروز کشوری مثل سومالی نمی تواند مرزهای دریایی خود را حفظ کند.

فرمانده نداجا با بیان حضور مقتدرانه سپاه در تامین امنیت خلیج فارس و دریای عمان گفت: نیروی دریایی ارتش و سپاه می توانند امنیت این آب‌ها را تامین کنند و نیازی به حضور نیروهای بین‌المللی نیست.

دریادار سیاری با بیان اینکه آمریکا  ناامنی را در آب‌های منطقه حفظ می‌کند؛ افزود: در خلیج عدن از کشتی‌های خود محافظت می کنند اما در عین حال تلاش می کنند تا حضور خود در جیبوتی و باب المندب را توجیه کنند. آمریکا شکل دهنده گروه های تکفیری است و چگونه با این گروه‌ها می‌خواهد مبارزه کند.

وی با اشاره به اهداف همایش ونیز ایتالیا و درخواست کمک برخی کشورها برای برقراری امنیت در خلیج عدن اضافه کرد: در این همایش تلاش نیروی دریایی در جهت تامین امنیت دریاها بررسی شد. در این همایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی دعوت شد و ایران به عنوان مهمان ویژه دعوت شد و موارد مهمی را همچون انواع جابجایی در دریاهای آزاد، دلایل وابستگی کشورها به دریا ، تفاوت بین قاره آسیا و اروپا در حوزه امنیت دریا و ... مطرح کرد. ما در بخش دیگری از سخنانمان اتهامات بی‌اساس ترامپ را رد کردیم و گفتیم نیروهای مسلح ایران عامل پایدار کننده امنیت منطقه و جهان است. ما همچنین درباره بحث ناامنی در منطقه ؛ به رژیم صهیونیستی و آمریکا اشاره کردیم که همزمان یک نماینده رژیم صهیونیستی و آمریکا در جلسه حضور داشتند.

دریادار سیاری تصریح کرد : ما امنیت ۴۲۰۰ فروند کشتی را در آب‌های بین المللی تامین و به بیش از ۲۰ کشور در موعد لزوم در دریا کمک کردیم.

وی عنوان داشت : ما در همایش ایتالیا حرف حق انقلاب را مطرح کردیم و پاسخ سخنان بی خردانه ترامپ را دادیم. در همایش ایتالیا با ۲۱ کشور دیدار کردیم و با ۷ کشور نشست همچون نیروی دریایی هلند ، ایتالیا و آلمان و هلند و ... داشتیم. ما آمادگی آموزش سایر کشورها و انتقال دانش را داریم.

فرمانده نداجا تاکید کرد : ما سال ۸۸ که ناوشکن جماران را ساختیم یکی از فرماندهان نیروهای دریایی کشورهای منطقه از من پرسید مگر می‌شود زیر بار تحریم ها ناوشکن دارید . من جواب دادم ما در یک ماه آینده ناوشکن جماران را در آب‌های بین‌المللی خواهید داد و دفعه بعدی که این فرمانده را دیدم او به من گفت که حرف شما را پذیرفتم.

امیر سیاری با بیان ابعاد اقدامات نیروی دریایی در انجام رزمایش‌ها ، ساخت ادوات نظامی ، انتقال تجربیات و دانش ادامه داد: کشورهای جهان حضور ما در عرصه دریایی قبول دارند و صنعت ما را نیز در این حوزه قبول دارند.

وی درباره اظهارات رییس جمهور آمریکا؛ افزود: دشمن ما از امکانات زیادی برای تبلیغات علیه ما استفاده می کند و حضور ما در آب‌های بین المللی گام بزرگی در مقابله با ایران هراسی است. ناوهای ما از بنادر ۲۰ کشور در سال های اخیر از جمله کشورهای چین ، قزاقستان ، روسیه و ... دیدار کردند.

امیر سیاری با اشاره به اهمیت دیپلماسی دفاعی تاکید کرد : دیپلماسی دفاعی ما نشان می‌دهد که آنچه که دشمن علیه ما می گوید صحیح نیست. ما به دنبال سفر به آمریکای جنوبی و دور زدن آفریقا برای سفر به این کشورها هستیم‌. ما همچنین به دنبال سفر به کشورهای حوزه تنگه جبل الطارق هستیم.

وی گفت : نیروی دریایی ارتش و سپاه از ابتدا در کنار هم بوده و این دو نیرو لازم و ملزوم یکدیگر است.ما در عرصه دریا خودمان را از سپاه جدا نمی دانیم و همیشه در کنار یکدیگر هستیم‌ . ما با سپاه رزمایش انجام می‌دهیم و در حوزه تجهیزات و اموزش با یکدیگر همکاری می کنیم. ارتش و سپاه با یکدیگر وحدت دارند و آنچه که فرمانده کل ارتش گفت واقعیتی است و به این موضوع معتقدیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به لزوم اهمیت مطالعه بیشتر ترامپ در حوزه نام خلیج فارس یادآور شد: اینکه ترامپ واژه جعلی به کار برد نشان از کم سوادی و بی خردی اوست و حرفی که او زد در شان او نبود و ملت آمریکا باید درباره این رییس جمهور فکری کند. یک کلاس جغرافیا برای رییس جمهور آمریکا بگذارند.

در ادامه برنامه نگاه یک امیر دریادار سیاری با اشاره به سفر ناوگروه نیروی دریایی ارتش به روسیه گفت: نیروی دریایی ما با کشور‌های منطقه در بحث دیپلماسی دریایی رفت و آمد دارد. در روز آخر این رفت و آمد‌ها یک رزمایش مشترک یک روزه‌ای  به منظور تبادل اطلاعات و آشنا شدن با تاکتیک دریایی و علم و هنر یکدیگر انجام می‌شود که نشان از توانمندی بالا برای حضور در عرصه جهانی دارد.

 وی افزود: آخرین رزمایشی که داشتیم با نیروی دریایی روسیه درماخاچ قلعه  بود.

 امیر دریادار سیاری با اشاره به همایش سال آینده نیروی دریایی ارتش در تهران اضافه کرد: این همایش به نام همایش فرماندهان نیروی دریایی حاشیه اقیانوس هند نامگداری شده که قرار است سال آینده به میزبانی کشورمان و در تهران برگزار شود.

 وی افزود: حدود ۳۶ کشور در حاشیه اقیانوس هند داریم و این همایش ششمین همایشی است که قرار است برگزار شود.

 امیر سیاری عنوان کرد: ششمین همایش با مصوبه‌ای که از فرمانده معظم کل قوا گرفتیم در تهران و به مدت ۴ روز برگزار می‌شود و اولین همایش بین المللی نظامی به میزبانی کشورمان است و نزدیک به ۶۰ کشور جهان را دعوت کردیم. علاوه بر کشور‌های حاشیه اقیانوس هند، کشور‌های جنوب شرق آسیا، برخی از کشور‌های اروپایی و آمریکای جنوبی و آفریقایی در این همایش حضور دارند.

 وی بیان داشت: آمریکا در همه همایش‌ها حضور داشته، اما در این همایش آن‌ها را دعوت نکردیم. در آخرین همایشی که برگزار شد جلسه‌ای محرمانه‌ای برای سیاست‌های کلی به تبادل گذاشته شد و ما برای انتخاب کشور‌های ناظر به آمریکا رای ندادیم.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: موصوع همایش امنیت در اقیانوس هند است که جنوب شرق آسیا جزء آن است. بیشترین خطوط و تبادل بین شرق و غرب آسیا و اروپا از همین نقطه انجام می‌گیرد. همه به دنبال امنیت در این منطقه هستند تا آسیبی به اقتصاد وارد نشود. ما به دنبال امنیت در اقیانوس هستیم و این توسط کشور‌های منطقه صورت می‌گیرد.

امیر سیاری ادامه داد: برگزاری این گونه همایش‌ها یکی از اصول جلوگیری از ایران هراسی است که در این همایش انتقال فرهنگ نیز صورت می‌گیرد. ما با وزارت امور خارجه و ارگان‌های دولتی هماهنگ هستیم.
وی با اشاره به همکاری‌های مشترک با روسیه در دریا اضافه کرد: ما در شمال و جنوب با روس‌ها و همچنین با کشور‌های منطقه نیز رفت و آمد داریم. اولین هدف رزمایش‌های ما تبادل صلح و دوستی است. در شمال کشور اگر با کشور‌ها حاشیه خزر رفت و آمد داریم همه به اتفاق خزر را دریای صلح و دوستی می‌دانیم. دریای خزر باید به طریقی اداره شود که همه کشور‌های حاشیه خزر بتوانند امنیت را در داخل خزر خودشان برقرار کنند.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: ما جلسات مشترکی در بحث امنیت دریای خزر داریم و به دنبال برقراری امنیت در دریای خزر و منطقه هستیم.

امیر سیاری با اشاره به توان دفاعی ایران اسلامی عنوان کرد: دشمن به دنبال تضعیف توان دفاعی ما است و توان دفاعی ما قابل مذاکره نیست. برای دفاع از خودمان نیاز به تجهیزات داریم که با تلاش متخصصان بومی و داخلی این تجهیزات را ساختیم.

 وی با تاکید بر اینکه بحث تهاجم را در دستور کار نداریم، ادامه داد: توان دفاعی برای دفاع از خودمان است و دشمن به دنبال تصعیف ما است. دشمن هر جا می‌بیند که ما قوی می‌شویم به آن نقطه فشار می‌آورد.
 امیر سیاری گفت: تا زمانی که توان دفاعی و بازدارندگی بالا باشد، در امنیت هستیم. دشمن به دنبال گرفتن امنیت ماست. نظام سلطه از توان دفاعی و نطامی ما در هراس است و به همین خاطر به دنبال مذاکره مجدد و تضعیف ان است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *