جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
عابدینی:

کسی تهدیدهای ترامپ را جدی نمی‌گیرد

يکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 559349
یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: پس از روی کار آمدن ترامپ و تهدید به خروج از یونسکو، برجام و معاهدات بین المللی باعث شد هژمونی سابق آمریکا در افکار عمومی شکسته شده و جدی تلقی نشده است.
کسی تهدیدهای ترامپ را جدی نمی‌گیرد
به گزارش جهان نيوز، حسن عابدینی، کارشناس مسائل سیاست خارجی در خصوص این موضوع که به ادعای برخی مقامات دولتی آمریکا در بحث برجام منزوی شده است، گفت: ایالات متحده در دهه دوم قرن ۲۱ شاخص هایی که طی ۷۰ سال به عنوان یک ابر قدرت جلوه داده می‌شد را از دست داده است.

وی تصریح کرد: ایالات متحده به جهت بحران اقتصادی که گریبان گیر این کشور است با دو تریلیون بدهی مواجه است از جمله بحران‌های اجتماعی مانند جنبش ۹۹ درصد نیز از دیگر چالش‌های پیش روی ایالات متحده است.

عابدینی با بیان اینکه بحران جدید آمریکا از زمان روی کار آمدن ترامپ جدی‌تر شده است، گفت: این بحران شامل عدم اعتماد به ایالات متحده است، چون رفتار این کشور باعث شده همه متحدین آن‌ها را جدی نگیرند و از سوی دیگر مخالفین نیز به راحتی حاضر به پذیرش صحبت‌های ایالات متحده نیستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه آنچه امروز رخ داده ناشی از آگاهی ملت‌ها و قدرت گرفتن دولت‌های نوظهور است، یادآور شد: نمونه بارز آن در موضوعات غرب آسیاست که طی ۵ سال اخیر علی رغم آمریکا اینکه سعی کرد سیاست خود در سوریه را به کرسی بنشاند و بشار اسد را از حکومت خلع کند موفق نشد.

وی ادامه داد: همچنین آمریکا به دنبال نفوذ در رقابت‌های انتخاباتی روسیه و بحث بحران کریمه بود که در هیچ یک از این موارد نیز موفق به تحمیل حرف خود نشد همچنین در حوزه خاور دور نیز نتوانست در برابر سیاست کره شمالی ایستادگی کند.

عابدینی با اشاره به مقاومت جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب با ایالات متحده گفت: در مورد ایران نیز سال هاست که سیاست آمریکا با صخره سختی برخورد کرده و نتوانسته به استقلال ایران لطمه‌ای وارد کند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی بخش اعظم انزوای اخیر ایالات متحده را مربوط به روی کار آمدن ترامپ دانست و گفت: ترامپ پس از روی کار آمدن تهدید به خروج از یونسکو، برجام و معاهدات محیط زیست کرده است که همین خلف وعده و عهدشکنی آمریکا در خصوص معاهدات بین المللی باعث شد هژمونی سابق آمریکا در افکار عمومی چندان جدی تلقی نشود.

وی تصریح کرد: به اعتقاد همه کارشناسان کارآمد عرصه بین الملل شاخصه‌های ابرقدرتی از جمله قدرت تمام کنندگی، مهار مخالفان و قدرت ایجاد اجماع بین متحدین از مدار تسلط ایالات متحده خارج شده است و نمونه بارز آن هزینه بیست تریلیون دلاری ایالات متحده در شش سال اخیر در منطقه ما بود که علی رغم این اقدامات نتوانست سیاست‌های مورد نظر خود را در منطقه اجرا کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *