چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۰

اقبال جوانان ازمشاغل خدماتی درحال افزایش است

سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 556213
باوجود رکود عمیق حاکم بر اقتصاد کشور شرایط برای حضور در مشاغل خدماتی در مقایسه با حوزه های تولیدی، صنعتی و کشاورزی به مراتب مطلوب تر به نظر می رسد.
اقبال جوانان ازمشاغل خدماتی درحال افزایش است
به گزارش جهان نيوز، آمار و شواهد بدست آمده از بازار کار ایران ،موید افزایش چشمگیر و قابل توجه مشاغل خدماتی است.
اگرچه در سالیان نه چندان دور،عمده مشاغل موجود در رَستِه های تولیدی ، صنعتی ، فنی ، زراعت و کشاورزی و برخی دیگر از مشاغل همچون وکالت ، حسابداری ، پزشکی و دیگر رشته های تخصصی دانشگاهی ظهور و بروز پیدا می کرد،اما طی چند سال اخیر با عنایت به افزایش و گسترش فناوری ها و نیاز و تقاضای بازار،مشاغل متعددی شکل گرفته اند که با اقبال نسبتا قابل توجهی نیز همراه شده اند.
گزارش ها نشان از رشد باشتاب ارزش افزوده در بخش خدمات به نسبت حوزه های صنعت و کشاورزی دارد و این موضوع زمانی برجسته خواهد شد که رکود و مشکلات اقتصادی در رسته های دیگر شغلی پر رنگ تر از گذشته نمود پیدا کند.
گزارش های منابع رسمی و نهادهای ذیربط همچون وزارت کار،تعاون و رفاه و اجتماعی موید این واقعیت است که مشاغل خدماتی در سال 1395 در مقایسه با دیگر بخش های اقتصادی بیشترین تعداد شاغل را در خود جای داده اند.
بطوریکه طبق این آمار 100 هزار شغل در حوزه کشاورزی، 53 هزار شغل در بخش صنعت و 463 هزار شغل نیز در خدمات به ثبت رسیده است.
درحالیکه سهم فرصت های شغلی در بخش خدمات بیش از 75 درصد برآورد شده، اما سهم اشتغال در بخش کشاورزی حدود 16 درصد و در صنعت هم قریب به 5/8 درصد بوده است.
به واقع این فاصله معنادار،موید تغییر ساختار شغلی و گرایش عمومی جامعه به حِرَف و مشاغل خدماتی است که به تدریج سیمای اشتغال در کشور را متفاوت از گذشته ترسیم می کند.
البته کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی معتقدند،اگرچه مشاغل خدماتی در جذب جوانان و تعدیل فشار بیکاری نقش مثبتی را ایفا می کنند اما بدون در نظر گرفتن حوزه زراعت و صنعت،بازار کار متعادلی حاصل نخواهد شد.با عنایت به ناپایدار بودن مشاغل خدماتی و ثبات و امنیت شغلی حداقلی آن در مقایسه با حوزه های کشاورزی و تولید،نمی توان اتکای اطمینان بخش قابل توجهی را به حوزه مذکور معطوف کرد.
محمود خاقانی سده،کارشناس اقتصادی با اشاره به لزوم توجه مضاعف به مشاغل خدماتی اظهار کرد:مشاغل خدماتی بر اساس نیاز و تقاضای بازار رشد پیدا کرده اند اما بُن مایه توسعه اقتصادی هر کشوری بر پایه های صنعت و کشاورزی استوار است.
وی افزود:در اصل محوریت توسعه به تولید معطوف می شود و مشاغل خدماتی در زمره حوزه های تولیدی قابل تعریف نیستند ،اما می توانند به عنوان مکملی در کنار عرصه های مولد در جذب جوانان جویای کار مثمر واقع شوند.
خاقانی سده گفت:یکی از علل اصلی گرایش به مشاغل خدماتی،از نیازِ به سرمایه کمتر ناشی می شود چراکه راه اندازی مشاغل این چنینی در مقایسه با حوزه های مُوَلِد،سرمایه کمتری رامی طلبند.
کارشناس اقتصادی گفت:البته نباید این واقعیت را نادیده گرفت که در سالیان اخیر،میل عمومی جامعه جویای کار در جهان به مشاغل خدماتی افزایش پیدا کرده و این موضوعی مختص به ایران نیست و تفاوت ها تنها به میزان ضریب افزایش مشاغل خدماتی باز می گردد.
وی افزود:با همه این اوصاف،ریسک پرداختن به این قبیل از مشاغل از حیث ثبات و امنیت شغلی،در مقایسه با بخش های صنعت و کشاورزی بالا است و هر گونه تحول و تغییری می تواند مشاغل مذکور را دست خوش فراز و نشیب های عمیقی سازد،اما به هر ترتیب با عنایت به بحرانی بودن وضعیت اشتغال در کشور،نادیده انگاشتن چنین شغل هایی،پیامدهای بیکاری را به مراتب عمیق تر و سنگین تر می سازد.
کارشناس اقتصادی گفت:در صورت حمایت دستگاه های ذیربط و برنامه ریزی مدون و اصولی می توان ضریب ثبات و امنیت شغلی در رسته های شغلی مذکور را تقویت کرد چراکه با عنایت به نیازِ یه، هزینه های کمتر و سرمایه گذاری محدودتر این بخش (در مقایسه با حوزه صنعت و کشاورزی)،انتظار می رود تدابیر و تمهیدات حمایتی هر چه بیشتری در این خصوص مد نظر قرار گیرد.
 وی افزود:در صورت رشد و توسعه عرصه زراعت و تولید،مشاغل خدماتی کمک حال مطلوب و سازنده ای برای تسریع فرآیند توسعه اقتصادی به شمار می روند،اما نگاه صرف و مطلق به این حوزه در میان مدت و بلند مدت،ثمرات سازنده و چندان تاثیرگذار و قابل توجهی را در پی نخواهد داشت.
 ظرفیت جذب زنان در مشاغل خدماتی فراتر از حوزه های صنعتی و تولیدی است
حسن تقوی،کارشناس اقتصادی در تشریح ویژگی های مشاغل خدماتی گفت:یکی از محاسن و مزایای مشاغل مذکور،به ظرفیت ویژه جذب زنان و بانوان در این عرصه معطوف می شود، زیرا فعالیت در حوزه هایی همچون هتلداری، گردشگری،موسسات مالی،مراکز عرضه مواد غذایی همچون فروشگاه های زنجیره ای،ارتباطات و...به مراتب ساده تر از بخش های صنعتی و تولیدی و مولد است.
وی افزود:به واقع فعالیت یدی دراین حوزه به مراتب کمتر و محدودتر از عرصه های صنعتی است که با تعبیه خطوط تولید و... ؛ساخت و تامین اقلام،تجهیزات و محصولاتِ مورد نیاز جامعه را هدف گذاری می کند.
تقوی گفت:ملموس نبودن مشاغل خدماتی در مقایسه با فعالیت در عرصه های صنعتی و تولیدی از دیگر ویژگی های این شغل به شمار می رود و بر همین اساس و مبناست که اشتغال در چنین عرصه هایی در مقایسه با بخش های صنعتی و کشاورزی کمتر به چشم می آیند.
وی در خاتمه یادآور شد:توسعه فناوری ها،شبکه های اجتماعی و رسوخ و رسوب فزاینده اینترنت در زندگی روزمره از دیگر عوامل موثر در گسترش مشاغل خدماتی است و با عنایت به سمت و سوی علوم و نیازِ روز افزون جامعه به فناوری های این چنینی،به احتمال بسیار قوی این مسیر در آینده نیز استمرار خواهد داشت اما آنچه که در نهایت سمت و سوی توسعه و شکوفایی پایدار اقتصاد کشور را رقم می زند تولید وتوسعه فعالیت های صنعتی و مولد خواهد بود.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *