شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۹

نقد نه، لاریجانی را ندیده بگیریم

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۳۵
کد مطلب: 551845
هر چه باشد حرکت تدریجی او به سمت اصلاح‌طلبان را ناگاه تشدید کرد و بعید است لاریجانی بتواند توضیحی قانع کننده برای توده‌های ضد فتنه ارائه دهد. اما این میان گزاره‌ای دیگر وجود دارد؛ آیا اصلاً علی لاریجانی انگیزه و قصدی برای توضیح به جریان اصولگرایی و انقلابی دارد؟
نقد نه، لاریجانی را ندیده بگیریم
گروه سیاسی جهان نيوز، کبری آسوپار: با انتشار عکس علی لاریجانی در کنار محمد خاتمی در مجلس بزرگداشت مرحوم راستی کاشانی، او برای باری دیگر خط قرمز مردم انقلابی را رد کرده است. فرقی نمی‌کند داستان نشستن لاریجانی کنار خاتمی چگونه باشد؛ برنامه‌ریزی شده؟ سهواً؟ نقشه‌ی خاتمی و اطرافیانش؟

هر چه باشد حرکت تدریجی او به سمت اصلاح‌طلبان را ناگاه تشدید کرد و بعید است لاریجانی بتواند توضیحی قانع کننده برای توده‌های ضد فتنه ارائه دهد. اما این میان گزاره‌ای دیگر وجود دارد؛ آیا اصلاً علی لاریجانی انگیزه و قصدی برای توضیح به جریان اصولگرایی و انقلابی دارد؟

شواهد می‌گوید او خیلی وقت است خطش را جدا کرده و قدم به قدم به سویی دیگر می‌رود. گرچه برخی بداخلاقی‌های جریان انقلابی با لاریجانی، در سوق دادن او به سوی اعتدالیون و بعد اصلاح‌طلبان موثر بوده، اما آنچه امروز در نزدیکی او به مخالفانش نقش اصلی را ایفا می‌کند نه از جنس عقیده، بلکه از جنس قدرت‌طلبی است. لاریجانی در طمع پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است که اگر روزی به روحانی رسید، چرا فردا به لاریجانی نرسد؟ طمع قدرت آدم را می‌چرخاند و این سطح نازل‌تری از تغییر عقیده است. اگر اکنون قدرت در دست اصولگرایان بود، لاریجانی یقیناً به آن سو نمی‌غلطید...

از این رو لاریجانی نه تنها فکر اقناع و توجیه متحدان سابقش و نیز جریان انقلابی نیست، بلکه از قضا هر چه بیشتر مورد نقد آنها قرار بگیرد، بیشتر به خواسته‌اش می‌رسد. تخریب لاریجانی توسط جریان ارزشی، به او همچون رانده شده‌ای از وطن، توجیهات بیشتری برای پناهندگی به دامان بیگانه می‌دهد. شاید به همین دلیل است که جریان انقلابی باید بی اعتنا به لاریجانی، به کار خویش بپردازد. لاریجانی خیلی وقت است در سیاست داخلی به جناح ما تعلق ندارد.

توده‌های اصلاح‌طلب هم که بعید است به خط و ربط و عقیده لاریجانی کاری داشته باشند؛ کافی است دستور از بالا برسد که به فلانی رای بدهید؛ بی تعقل و اندیشه فقط دستور را اجرا می‌کنند. روزی هاشمی رفسنجانی را قاتل و دزد می‌دانستند و بعد حامی‌اش شدند؛ حالا نمی‌شود مطیع دستور حمایت از لاریجانی شوند؟
لاریجانی هم آنها را می‌شناسد؛ مطیع و سر به راه در مقابل دستورات از بالا. برای همین هم دغدغه‌ی جذب آنان را ندارد و با بزرگترهایشان می‌بندد؛ دموکراسی پادگانی!

این هم محتمل است که لاریجانی و خاتمی در یک معامله‌ی غیررسمی باشند؛ لاریجانی شدت انزوای رسانه‌ای خاتمی را کم می‌کند و خاتمی شدت کمی پایگاه اجتماعی لاریجانی را. معامله‌ی بدی هم نیست. فقط آنکه داغ فتنه برای انقلابیون و برای شخص ولی فقیه همچنان تازه است؛ خیانت خاتمی نه فراموش شده و نه بخشیده. با خاتمی می‌شود معامله‌ی قدرت کرد، اما پس از آن ادعای تبعیت از ولی فقیهی که ۸ سال است محمد خاتمی را به حضور نمی‌پذیرد و حتی پس از عمل جراحی، برای عیادت هم او را نپذیرفت، زیاده ادعای گزافی است.

آیا اندک نمایندگان انقلابی مجلس به رییس مجلس در صحن علنی بابت رسمیت بخشی به سران فتنه اعتراض خواهند کرد؟ هیچ چیز معلوم نیست!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هومن
Iran, Islamic Republic of
تصویب بیست دقیقه ای برجام تنها توسط علی لاریجانی قابل تحقق بود، نشستن در کنار خاتمی پیشکش ...
amir
Iran, Islamic Republic of
احسنت خواهر گرامی،
سلام و درود خدا بر شما.
متنی بسیار منطقی، روان و عمیق، و نیز کاملا منطبق بر واقعیت تلخ حاکم بر جامعه!
یا علی
سرور
Iran, Islamic Republic of
تحلیل بنده این است که با پایان دوره ریاست قوه قضاییه فعلی علی لاریجانی کاملا به سمت چپی ها خواهد غلتید.البته حتما خواهد باخت.
البته اینکه خانم آسوپار چرخش وی را گردن اصولگرایان واقعی بیاندازد کاملا مخالفم.
مشکل از شیرینی دنیا و فریبندگی آن است.
Iran, Islamic Republic of
سهوی بودنش منتفی است ایشان کودک نیست که هرجابزرگتربهش بگه بنشین گوش کنه، گرچه امروزه بچه های کوچک هم به حرف بزرگترشان نیستن
حسین
Netherlands
...لاریجانی را ندیده بگیریم.
متاسفانه این بحقیت پیوست که ایشان مجددا بمجلس وارد شد بعد از بازگشائی و بیست دقیقه ووو. کسانی که به ایشان رای دادن افرادی مثل من و شما بودند با این تفاوت که نتایج کاری ایشان را در سی سال گذشته در ترازو نگذاشتند و ایشان را نادیده گرفتند که اینجور شد.
Iran, Islamic Republic of
به گندم ري نخواهد رسيد
Iran, Islamic Republic of
لاریجانی به خیال خودش داره با یک تیر دو نشون میزنه؛ 1-از جناح چپ برای انتخابات 1400یارگیری میکنه!!! که این خیال خامه ، چون اونا دستشو خوندن 2-بعد از رسیدن به ریاست جمهوری ، مشی راستی پیشه میکنه تا به عنوان یک قهرمان در پیش اصولگرایان چهره خودش را باز سازی کنه!!! ولی به نظر من در آن زمان از اینجا رونده و از اونجا مونده میشه.....؛ میبینیم
Iran, Islamic Republic of
گندم ری واهل کوفه و ولی که تنهاییش و بصیرت کم مردم زمانه اش در حال حاضر موجبات ناراحتی روز افزون چشم های نگران فرزندان و پاسداران حقیقی ولی را به دنبال داره تا که مولایشان چگونه با این جماعت بوقلمون صفت رنگارنگ از چپ و راست از سال 68 دارند تحمل می کنند تا پرچم این انقلاب را به خاطر همان وامداران اسلام راستین برساند به دست امام حاضرشان
Iran, Islamic Republic of
جذب حداکثری و دفع حداقلی فقط در حد زبان قشنگ است اما اقدام عملی درباره آن هر بار با انگی روبرو می‌شود...