شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۲

استقبال از طرح ترکیه درباره مسلمانان مظلوم میانمار/ طرح وزارت خارجه ایران کجاست؟!

چهارشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب: 547518
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با علی هاشم مجری شبکه تلویزیونی المیادین گفت: من برای پیگیری مساله مسلمانان میانمار با وزیر خارجه ترکیه و وزیر خارجه اندونزی که در میانمار به سر می برد، تماس تلفنی گرفتم، همچنین با وزیر خارجه مالزی نیز تماس گرفتم.
استقبال از طرح ترکیه درباره مسلمانان مظلوم میانمار/ طرح وزارت خارجه ایران کجاست؟!
گروه بین الملل جهان نيوز: پس از آن‌که شبه‌نظامیان روهینگیایی در روز 25 آگوست به نیروهای امنیتی در میانمار حمله کردند ارتش دست به عملیات نظامی گسترده‌ای زده که در جریان آن، تاکنون نزدیک 125 هزار روهینگیایی دیگر به کشور همسایه، بنگلادش فرار کرده‌اند؛ وضعیتی که نشان از وقوع بحران بزرگ انسانی است.

اما داده‌های سازمان ملل متحد نیز نشان می‌دهد که از زمان آغاز سرکوب‌گری و نسل‌کشی اقلیت مسلمان در میانمار توسط بودائیان و ارتش میانمار، تا کنون بیش از 4هزار نفر کشته و نزدیک به 120 هزار نفر آواره شده‌اند.

این در حالیست که «فیل رابرتسون» معاون دیده‌بان حقوق بشر آسیا نیز گفته است: «گزارش‌هایی وجود دارد که ارتش، زمین‌های میانمار در مرز این کشور با بنگلادش را مین‌گذاری کرده است. اگر این حقیقت داشته باشد، آنگاه تنها موضوع ظلم و آزار مسلمانان مطرح نخواهد بود بلکه مساله هدف قراردادن غیرنظامیانی مطرح خواهد شد که در تلاشند از یک وضعیت خطرناک فرار کنند.»

در همین راستا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد از مقام‌های میانمار خواست به خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار در استان راخین پایان دهند. وی نسبت به پاکسازی قومی یا تنش‌های منطقه‌ای هشدار داد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین در اقدامی کم‌سابقه، نامه‌ای به شورای امنیت متشکل از 15 عضو فرستاد و در آن، نگرانی خود را از تبدیل خشونت‌ها در میانمار به «بحران انسانی که پیامدهایی بر صلح و امنیت فرامرزی دارد»، ابراز کرد.

*ادامه فروش سلاح‌های اسرائیلی به میانمار
در حالی که خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار در حال تشدید است، گزارش‌ها نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی یکی از تأمین‌کنندگان سلاح و مهمات برای ارتش میانمار است.

نشریه صهیونیستی هاآرتص با اشاره به این اقدام تل‌آویو از اعتراض برخی فعالان حقوق بشر نسبت به تداوم فروش سلاح به میانمار از سوی اسرائیل خبر داد.

در مقابل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در دفاع از این اقدام اعلام کرده است که فروش این سلاح‌ها امری «دیپلماتیک» است و جایی برای اعتراض با شکایت قضایی از آن وجود ندارد.

آویگدور لیبرمن، وزیر جنگ اسرائیل گفته بود که اسرائیل به تبعیت از کشورهای غربی و به ویژه آمریکا به میانمار سلاح می‌فروشد. این در حالی است که اتحادیه اروپا و آمریکا فروش سلاح به میانمار را ممنوع کرده است.(1)

*استقبال مقامات سازمان ملل از طرح ترکیه برای مسلمانان روهینگیا
سخنگوهای یونیسف و کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از طرح ترکیه برای گشایش مرزهای بنگلادش به روی مسلمانان میانمار استقبال کردند.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHRC) از پیشنهاد ترکیه به بنگلادش برای باز کردن مرزهایش به روی مسلمانان روهینگیا، استقبال کرد.

وزارت خارجه ترکیه پیشتر از بنگلادش خواسته بود مرزهایش را به روی مسلمانانی که از استان «راخین» واقع در غبر میانمار فرار می‌کنند، بگشاید و آنکارا نیز برای تامین مخارج آنها کمک خواهد کرد.

«دنیا اسلام خان» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان و «کریستوف بولیارک» سخنگوی «یونیسف» طی گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی از این پیشنهاد ترکیه حمایت کردند.

اسلام خان با بیان اینکه زمان آن فرا رسیده که جهان از کسانی که مجبور به ترک خانه و زندگی خود هستند، حمایت کند، تاکید کرد این اقدام ترکیه بسیار مثبت و طرحی رغبت‌آور است.(2)

*طرح وزارت خارجه ایران کجاست؟!
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با علی هاشم مجری شبکه تلویزیونی المیادین گفت: من برای پیگیری مساله مسلمانان میانمار با وزیر خارجه ترکیه و وزیر خارجه اندونزی که در میانمار به سر می برد، تماس تلفنی گرفتم، همچنین با وزیر خارجه مالزی نیز تماس گرفتم و با توجه به بحث و بررسی هایی که از چند ماه پیش در نشستی که در کوالالامپور برگزار شد، میان ما آغاز شده بود به گفتگو پرداختیم. هم اکنون جامعه بین المللی به صورت جدی خواهان پیگیری وضع مسلمانان روهینگیا است که به سمت پاکسازی نژادی سوق داده می شوند.

وی افزود: امیدوارم سران جهان اسلام و سران جامعه بین الملل با همدیگر بتوانند برای این افراد کاری بکنند. ما طی هفته های گذشته نشست هایی برگزار کرده ایم و دیدارهایی داشته ایم و همچنین هفته گذشته سازمان کنفرانس اسلامی نشستی در خصوص علوم و فناوری در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار کرد، در این نشست برخی از سران جهان اسلام حضور یافتند که فرصت مهمی بود تا در حاشیه این نشست به مساله مسلمانان روهینگیا پرداخت. اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز فرصت مهمی است که سران و وزاری خارجه کشورهای مختلف با هم بنشینند و خواهان حل و فصل این مساله شوند و از دولت میانمار درخواست کنند که به تعهداتی که به موجب حقوق بین الملل در قبال مسلمانان روهینگیا بر عهده دارد، عمل کند.

*امکان همکاری ایران و عربستان در حل مشکل مسلمانان میانمار
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به امکان همکاری ایران و عربستان درارتباط با موضوع مسلمانان میانمار گفت: ما در این باره آماده همکاری با تمامی کشورهای اسلامی هستیم. ما در همه مسائلی که برای جهان اسلام اهمیت دارد، برای همکاری با کشورهای اسلامی آمادگی داریم.

وی افزود: عربستان یک کشور اسلامی مهم محسوب می شود بنابراین ما آمادگی داریم برای رسیدگی به مساله مسلمانان روهینگیا با عربستان سعودی همکاری کنیم، همچنین در کنار این مساله، آماده ایم با عربستان درباره دیگر پرونده های منطقه همچون پایان دادن به خشونت ها در سوریه، توقف سرکوبگری ها در بحرین و خاتمه دادن به نبرد غیرعقلانی و پر هزینه علیه یمن همکاری کنیم.(3)

*اثر انگشت عربستان در حوادث میانمار/ ارتباط "ارتش رهایی بخش روهینگیا" با ریاض چیست؟

در همین حال یعقوب اصلان کارشناس ترک طی یادداشتی نوشته است: ارتش رهایی‌بخش روهینگیای آراکان (ARSA) که با حمله به ایستگاه‌های پلیس میانمار باعث قتل‌عام مسلمانان شده است توسط عربستان سعودی تغذیه مالی می‌شود.

سرکردگی ارتش رهایی‌بخش روهینگیای آراکان (ARSA) بر عهده «عطاالله ابو عمار جونونی» یک روهینگیایی متولد پاکستان است که در مکه بزرگ شده است و دارای ملیت سعودی است. دولت ریاض با حمایت از این فرد و شبه‌نظامیانش از حوادث آراکان در جهت منافع خود بهره‌برداری می‌کند و قصد دارد مناطقی از آراکان که دارای ثروت‌های زیرزمینی هستند به تسلط خود درآورده و در آن مناطق را به عنوان منطقه امن و حیاط خلوت خود قرار دهند.

محمد بن سلمان که با کودتای نرم توانست مقام ولیعهدی پادشاهی آل سعود را از آن خود کند در راستای چشم‌انداز برنامه توسعه 2030 عربستان سعودی برای بهره‌برداری از سرمایه‌گذاری 8 سال دولت ریاض در آراکان از ارتش رهایی‌بخش روهینگیای آراکان (ARSA) نهایت استفاده را می‌کند.

بر اساس اسناد محرمانه منتشر شده از دربار پادشاهی آل سعود، ارتش رهایی‌بخش روهینگیای آراکان (ARSA) در 25 حمله اخیر خود به ایستگاه‌های پلیس میانمار مستقیماً از ریاض دستور گرفته است. بر اساس اسناد محرمانه‌ای که به دست آمده است پادشاهی آل سعود از سال 2009 نزدیک به 500 هزار روهینگیایی که آواره شده بودند را حمایت کرده و موجبات زندگی و نفوذ آن‌ها در آراکان را فراهم کرده است. مقامات آل سعود با حمایت کامل از ابو عمار جنونی از نفوذ بسیار بالایی در آراکان برخوردار شده‌اند.(4)

پی نوشت:
1)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/06/15/1511716
2)http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13960615000055
3)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/06/15/1511643
4)https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/06/15/1511374
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *