پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

صدا، دوربین، کربلا

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 545564
نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس «مسیرعشق» با موضوع پیاده‌روی اربعین آغاز شد.
صدا، دوربین، کربلا
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو،‌ جشنواره«مسیر عشق» با محوریت راهپیمایی اربعین حسینی در عراق و ایام شهادت حضرت علی‌بن‌موسی الرضا (ع) در ایران از یکم تا پنجم آبان برای نخستین‌بار به صورت همزمان در شهرهای مقدس مشهد و کربلا برگزار می‌شود.

آقای «سیداحمدمیرعلایی» دبیرجشنواره مسیرعشق درباره شکل‌گیری این جشنواره گفت: سال92 بنده سعادت حضور در راهپیمایی اربعین را پیدا کردم و درآنجا با توجه به شرایط و اتفاقات بسیار زیبای این حرکت، باعث شد که من به فکر فرو بروم. به این نتیجه رسیدم که واقعاً حیف است تمام دنیا از این حادثه عظیم مطلع نشوند.

دغدغه پیدا کردیم که این حادثه را بیش از پیش رسانه‌ای کنیم و دیگر مردم جهان را نیز، به‌رغم تبلیغات منفی علیه مسلمانان و اسلام‌هراسی که وجود دارد، در جریان این شور بی‌پایان بگذاریم. واقعاً وجود شخصیتی چون حضرت سیدالشهدا در اسلام باعث مباهات است و عشق به ایشان از شیر مادر به وجود تمام شیعیان وارد شده است. پس از بازگشت به ایران متوجه شدیم که این مراسم عظیم 20میلیونی، تقریباً به طور کامل در رسانه‌های غربی بایکوت است. بعدها متوجه شدیم که درعین بایکوت خبری، این مراسم بزرگ در زیر رصد و تحلیل آن‌هاست. بایکوت خبری حرکتی که لااقل درظاهرسیاسی هم نیست عجیب بود و همین ما را برای انتشار بیشتر اخبار این راهپیمایی ترغیب کرد. نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که جای یک جشنواره‌ بین‌المللی در این موضوع خالی است.

مراقب ‌تحریف‌ راهپیمایی ‌اربعین‌ باشیم
احمدمیرعلایی با اشاره به احتمال تحریف این حرکت بزرگ توسط رسانه‌های غربی بیان کرد: برخی از رسانه‌های غربی درپی تحریف این حادثه هستند و اگر تاکنون این اتفاق رخ نداده به‌دلیل عدم توانایی آنها در این موضوع بوده است. اگر توجه کرده باشید در یک سرچ اینترنتی درباره عزاداری اهل‌بیت، بعضاً این تحریف به چشم می‌آید و انواع حرکت‌های انحرافی که شمایلی خشن از مسلمانان نشان می‌دهند پدیدار می‌شوند. پس این احتمال وجود دارد که حرکت اربعین هم توسط برخی از رسانه‌های معاند دچار تحریف شود وهمین امر هوشیاری مارا می‌طلبد. امیدواریم عرض ارادت ما به حضرت اباعبدالله (ع) با شور آغاز ولی با شعور ادامه یابد.نذر فرهنگی ‌را مطرح‌ کردیم.

دبیرجشنواره مسیرعشق، درباره متولیان این جشنواره گفت: متولیان این جشنواره بخش خصوصی و مردم هستند. هیچ جناح، گروه یا مجموعه‌ای این جشنواره را مدیریت نمی‌کند. به عقیده ما وظیفه نهادهای فرهنگی است که برای کمک از این جشنواره ورود  و ما را یاری کنند. باتوجه به تیزرهای این جشنواره، طبیعتاً تمام مخاطبان مورد نیاز، از وجود این برنامه مطلع شده‌اند و ما حتی موضوع نذرفرهنگی را مطرح کردیم تا به مجموعه کمک شود. البته برخی از نهادها از جمله رسانه ملی همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند.
میرعلایی با اشاره به آموزش علاقه‌مندان به شرکت دراین جشنواره، افزود: به زودی آیتم‌های یک دقیقه‌ای به روی سایت جشنواره بارگذاری خواهند شد که البته ممکن است از تلویزیون هم پخش شوند. آموزش عکاسی با موبایل یا دوربین برای علاقمندان است که به وسیله آن سوژه و کادر را بشناسند. عقیده داریم که مستند سازی تمام وقایع جهان اسلام، وظیفه جوانان مسلمان است که با استفاده از تکنولوژی در دسترسشان باید این امر را عملی کنند. ما موضوعات جهان شمولی داریم که باید به لحاظ کیفی هم به همین سطح برسند. بخش فیلم مردمی در سال آینده برگزار خواهد شد ولی عکس مردمی در جشنواره امسال وجود دارد.

خلأ زبان‌ حال ‌در سینما
سیداحمدمیرعلایی درباره چشم‌انداز این رویداد و نقش آن در جریان‌سازی در سینمای ایران گفت: امسال نخستین دوره مسیرعشق برگزار خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که سال‌های آینده با ارتقای سطح کیفی بسیار زیادی روبه‌رو خواهیم شد. ما در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیدیم که جای خالی اهل‌بیت در سینمای ایران به‌شدت حس می‌سود. ما درشعر عاشورایی زبان حال را داریم اما این موضوع در سینما به خوبی حل نشده است. اخیراً نشست‌های زیادی بین سینماگران و علما صورت گرفت تا بحث زبان حال درسینما نهادینه شود.

میرعلایی با اشاره به آثاری چون «رستاخیز» افزود: مگر کسی می‌تواند در ارادت و عشق آقای درویش به سیدالشهدا (ع) شبهه‌ای وارد کند؟ آقای درویش از خانواده شهدا و خودشان از ارادتمندان این خاندان هستند. ایشان فیلمی ساخته‌اند که ممکن است اشکالاتی هم به آن وارد باشد؛ اما نمی‌توان اصل این اقدام را زیر سوال برد. به‌هرحال سیدالشهدا همانطور که عاشقان بسیار دارند، مدعیان زیادی هم دارند، مهم این است که بتوانیم تمام این عاشقان را به یک نقطه اشتراک وصل کنیم. این نکته مهم است که تولید اثر دراین موضوع، صرفاً با شناخت سینما کامل نمی‌شود و با حضور علما در این زمینه می‌توان مسائل اعتقادی آن را نیز رعایت کرد.

توجه‌ ویژه علما به ‌سینما
احمدمیرعلایی با اشاره به توجه علما به سینما، بیان کرد: درنشست‌هایی که با موضوع سریال حضرت«موسی» خدمت علما رسیدیم، باالاتفاق نظر مثبت و توجه ویژه ایشان را به مقوله سینما متوجه شدیم. درجلسه‌ای از خدمت حضرت آیت‌الله جوادی آملی سؤال شد که شما فرموده بودید اگر پیامبر (ص) امروز مبعوث می‌شدند از فیلم و رسانه استفاده می‌کردند؟ ایشان پاسخ دادند: پیامبر که مبعوث شده‌اند و رسالت خود را انجام داده‌اند ولی اگر امروز حضرت بقیه‌الله (عج) ظهور کنند، قطعاً از وسایل و رسانه‌های جدید بهره خواهند برد.

جالب است بدانید این توجه ویژه علما به سینما محصول آثاری چون «یوسف پیامبر» است. برای مثال آیت‌الله یزدی می‌فرمایند: من بعداز تماشای سریال یوسف، توجهم به سینما متحول شده است یا حضرت آقای مکارم اشاره می‌کنند که به دلیل مشغله وقت تماشای تلویزیون را ندارند ولی سریال یوسف را دوبار تماشا کرده‌اند. ما معتقدیم اگر قرآن را کتاب همه مردم دنیا می‌دانیم، کیفیت و قالب فیلمسازی دینی ماهم باید با همان سطح باشد و لازمه این اتفاق رسیدن به یک زبان حال در موضوع عاشوراست، همان اتفاقی که در ادبیات افتاده است.

دبیر جشنواره مسیرعشق با اشاره به فیلم ملک سلیمان افزود: من ادعا نمی‌کنم که تمام دنیا طالب دریافت معارف ما هستند ولی از بابت کنجکاوی هم که شده پیگیر تولیدات ما هستند. برای مثال وقتی ما فارابی بودیم، در هر بازار فیلمی که ملک سلیمان را ارائه می‌کردیم، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان پیگیر آن می‌شدند که اتفاقاً 90درصد آنها هم یهودی بودند.

نیازمند جریان ‌سینمای‌ حسینی‌ هستیم
احمدمیرعلایی با اشاره به سینمای حسینی گفت: به نظر ما می‌توان جریانی با نام سینمای حسینی داشت که به تبلور سینمای دینی منجر شود. ما روایت از معصوم داریم که پیامبر دین را آوردند و زنده ماندن آن مدیون حضرت اباعبدالله است. جمله معروف امام راحل هم در واقع برداشت از همان جمله معصوم است. حالا با وجود این سرمایه عظیم، باید هنرمندان و علما را درکنار هم به گفت‌وگو بنشانیم و راه‌های رسیدن به سینمای حسینی را پیدا کنیم.میرعلایی درپیان بیان کرد: جمعی هستیم که بدون بودجه و پشتیبانی از نهادی خاص خیمه‌ای برپا کرده‌ایم و از متولیان تقاضای سهیم شدن در این حرکت را داریم. از آقای شیخ مهدی کربلایی، آستان مقدس حضرت اباعبدالله که به ما قول همکاری داده‌اند تشکر می‌کنم.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *