دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۲
اخلاق و سبک زندگی انقلابی

یک نکته کلیدی از سخنان رهبرانقلاب درباره شهید حججی

سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب: 543380
وقتی می گوئیم سبک زندگی انقلابی منظور یک جریان سیاسی خاص نیست. منظور هرکسی است که به هر روشی و با هرجهت گیری سیاسی، آرمان هایش آرمان های انقلاب است. دنبال ظلم ستیزی و معنویت و عدالتخواهی است. فرقی نمی کند اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.
یک نکته کلیدی از سخنان رهبرانقلاب درباره شهید حججی
گروه جامعه جهان نيوز، محسن مهدیان: رهبری انقلاب شهید حججی ها را رویش های انقلاب دانستند و تاکید کردند "اخلاق" نیز در گرو "تربیت انقلابی" است: " باید همه تلاش خود را مصروف تربیت دینی و انقلابی جوانان کنید و بدانید اخلاق نیز همراه با تقویت روحیه انقلابی و دینی و حرکت جهادی و میل به جهاد در راه خدا، ایجاد و ماندگار می‌شود."

سوالی که مطرح می شود اینست که چه رابطه ای بین اخلاق و تربیت انقلابی وجود دارد؟
چرا برای ایجاد و ماندگاری اخلاق باید سراغ تربیت انقلابی رفت؟
رابطه اخلاق فردی و اخلاق انقلابی را رهبری چطور دیدند؟

این موضوع، کلید راهگشائی در سبک زندگی انقلابی است. سبک زندگی دینی و اخلاقی جوان متدین در روحیه انقلابی گری است. جوشش و کشش انقلابی است که اخلاق فردی را هم ایجاد و اصلاح و ماندگار می کند. باید توجه داشت که این نکته با اهمیت، بحثی متفاوتی در حوزه اخلاق است و شایسته است در حوزه های علمیه مورد توجه قرار گیرد. پیش از این هیچگاه اخلاق فردی را از این جهت مورد توجه قرار نداده بودند.

انقلابی بودن مگر چه می کند که اخلاق فردی را هم اصلاح می کند؟
مگر چه تغییری در فرد ایجاد می کند که رابطه فرد با خودش و خدایش و جامعه اش را نیز اصلاح می کند؟
 
وقتی می گوئیم سبک زندگی انقلابی منظور یک جریان سیاسی خاص نیست. منظور هرکسی است که به هر روشی و با هرجهت گیری سیاسی، آرمان هایش آرمان های انقلاب است. دنبال ظلم ستیزی و معنویت و عدالتخواهی است. فرقی نمی کند اصولگرا باشد یا اصلاح طلب.

انقلابی گری، آرمان های فرد را ارتقا می بخشد. نگاهش را از جلوی پایش بلند می کند و کلان نگر می کند. انقلابی گری افق پیش روی فرد را تغییر می دهد و همین باعث می شود نفس او سعه یافته و عالی شود. اولین اصلی که درون انسان را اصلاح می کند عزت نفس و احساس کرامت است. انقلاب ایندو را در فرد ارتقا می بخشد و خود به خود درونش رشد یافته و اخلاقش متعالی می شود.

انقلاب روحیه جمع گرائی را در فرد ارتقا می بخشد و همین نیز خودبینی و تکبر را در فرد از بین می برد و او را اخلاقی می سازد.

انقلابی گری روحیه جهاد و قیام به فرد می بخشد و همین نیز قدرت ایثار و از خودگذشتگی را در فرد اصلاح می کند.

انقلابی گری از فرد یک منتظر واقعی می سازد که با نگاه به افق مهدویت، در تقلا و تکاپوی ایجاد بسترهای ظهورست و از کنار تلخی ها و سختی های پیرامونش بی تفاوت نمی گذرد.

انقلابی گری مثل طوفان، اخلاق فردی را زیر و رو می کند؛ جوان انقلابی به معنای واقعی کلمه مومن و متدین و اخلاق گراست. اگر جوان انقلابی ما اخلاق گرا نبود، بدون تردید انقلابی گریش ضعیف است.

در یک جمله انقلابی گری قیام لله است و قیام برای خدا همه امور انسان را همساز و همراه می سازد؛ از اخلاقش تا معرفتش تا قیامش تا قعودش تا سیاست اش و اقتصادش و فرهنگش و غیره.

شهید حججی ها را تنها در میدان مبارزه و جنگ نبینیم. شهید حججی از جهاد در مناطق محروم به جهاد مقابل جبهه استکبار تکفیری ها رسید. از هیات و عزاداری برای سالار شهیدان به مرحله ای رسید که شبیه به مقتدایش سر میدهد. برای او روی دیگر ظلم ستیزی و انقلابی گری، معنویت است و خدمت و محبت به مردم. انقلابی گری بر گرده اخلاق گرائی سوارست.

در آخر اینکه اگر می خواهیم جامعه را از جهت دینداری ارزیابی کنیم باید سراغ رشد مولفه های انقلابی رفت. رشد مولفه های انقلابی نیز ارتباطی به انتخاب سیاسی این و آن ندارد. اینکه مردم آرمان شان ارتقا یافته اهمیت دارد نه اینکه چه کسی را مصداق تشخیص دادند. با این معیار خواهیم دید که مردم ما بعد از انقلاب به جهت دینداری فردی نیز رشد کردند.‏
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *