جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۲۳
تکرار اشتباهات مساویست با ضربه مجدد به منافع ملی:

با عربستان سعودی چه باید کرد؟

سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 526533
به نظر می رسد در مقابل تخاصمات، ائتلاف سازی خصمانه آل سعود بر علیه ایران و زبان گستاخانه مقامات سعودی، دیپلماسی کشور می بایست نه تنها موضع قاطعانه تری در برابر چنین رویکردی اتخاذ کند بلکه از فرصت های منطقه ای نیز به نحو احسن بهره ببرد و دست از مصلحت اندیشی و تعارفات بیهوده بکشد.
با عربستان سعودی چه باید کرد؟
گروه سیاسی جهان نيوز: رژیم آل سعود نزدیک به یک قرن است که شکل گرفته که در بیشتر طول عمرش با خصومت و کینه توزی نسبت به ایران رفتار کرده و در سالهای اخیر این دشمنی را به اوج خود رسانده است.

به گزارش... با مرگ ملک عبدالله در اسفند 93، خاندان سعودی دیگر رویکرد محافظه کارانه و موذیانه خود را در تقابل با جمهوری اسلامی کنار گذاشتند و بی پرده و کاملا تهاجمی بر علیه منافع ملی و امنیت ملی ایران طرح ریزی کرده و به آن ضربه می زنند. سیاست خارجی ایران بر اساس قانون اساسی اش روابط خوب و مبتنی بر احترام با کشورهای اسلامی است و عربستان نیز از این قاعده خارج نیست. ولی بر همگان آشکار شده که سعودی ها در طول یک قرن اخیر برخلاف منافع عمومی جهان اسلام حرکت کرده و بسیاری از ارزش های والا و شاخص های اعتلابخش دین مبین اسلام را به سیاست های افراطی و تفرقه افکن تقلیل داده است.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، و شکل گیری حکومت اسلامی بر پایه اندیشه های شیعی و ولایت فقیه، مردمسالاری دینی رونق گرفت و ایران به تنها کشور منطقه غرب آسیا با انتخابات آزاد و تفکیک قوا در کنار اجرای احکام اسلامی در حکومت و جامعه تبدیل شد. این مدل مردم سالاری پایه های حکومت های خودکامه عرب را به لرزه انداخت و هرآنچه در توان داشتند به کار بردند تا جلوی این موج بیداری ملت ها را بگیرند. همان اقداماتی که در برابر بیداری اسلامی مردم مصر، تونس و لیبی و ... از سوی غرب و حکومت های مرتجع منطقه برای خنثی سازی حرکت پیش گرفته شد، در برابر انقلاب اسلامی صدها برابر شدیدتر با اجرا درآمد. اما کشور ایران با تکیه بر ایدئولوژی و اتحاد ملت توانست به قدرت برتر منطقه ای تبدیل شود و در سایر تحولات غرب آسیا و حتی فرامنطقه ای نقش فعالانه و تاثیرگذاری پیدا کند. نقشی که عربستان سعودی با دلارهای نفتی و تطمیع حکام اسلامی و عرب سخت به دنبال آن است.

به هر حال در چندسال اخیر به خصوص روابط آل سعود با جمهوری اسلامی نه تنها از لحاظ دیپلماتیک و سیاسی قطع شده بلکه عربستان با تشکیل ائتلافی از کشورهای اسلامی و عرب سعی کرده تا فشارهای بین المللی و منطقه ای را بر علیه ایران افزایش دهد و حتی در جنگ نفتی که سال گذشته به راه انداخت، تمام توانش را به کار گرفت تا با پیشنهاد نفت ارزان، مشتری های نفتی ایران را در بازار به سوی خود جذب کند. این یعنی تحریم نفتی، اقتصادی و سیاسی ایران توسط رژیم خودکامه آل سعود. امری که با پرستیژ و اقتدار منطقه ای ایران به هیچ وجه سازگار نیست و سیاست خارجی کشور نیز می بایست با اقدامات تلافی جویانه ای پاسخ درخوری به سیاست های خصمانه سعودی بدهد.

در سیاست خارجی ایران در سال های گذشته تلاش بر آن بوده تا مقامات سعودی را به نحوی بر سر عقل آورده و آنها را برای شروع مذاکرات جدید دوجانبه و حتی چندجانبه متقاعد سازند. در چنین رویکردی سابقه روابط در دولت هاشمی رفسنجانی و دولت اصلاحات مبنای اقدام قرار گرفته که در آن زمان دولتهای جمهوری اسلامی سعی کردند تا  پیوندهای نزدیکتری با سعودی ها برقرار کنند. هرچند سطح روابط تا حدودی بهبود یافت ولی عربستان همواره به دنبال بهانه جویی و محدود کردن قدرت منطقه ای ایران در لبنان، فلسطین، سوریه، افغانستان، یمن و عراق بعد از سقوط صدام حسین بود.

حتی خصومت تا به حدی بود که در زمان حمله آمریکا به افغانستان و عراق در سال های 2001 و 2003 و همزمان با ریاست جمهوری خاتمی، سعودی ها در حال ترغیب جورج بوش برای حمله نظامی به ایران بودند و پیشنهاد استفاده از پایگاه های نظامی عربستان و تقبل بودجه این حمله را نیز ارائه داده بودند. این سیاست خصمانه درست در زمانی بود که روابط تهران و ریاض به وخامت نگراییده بود!

ولی متاسفانه نوعی مصلحت اندیشی و تسامح در برخورد با سران سعودی عربستان از سوی سیاست خارجی دولت یازدهم به تقلید از سیاست خارجی دو دولت هاشمی و خاتمی، وجود دارد. ایران می بایست همواره از موضع عزتمندانه با سعودی ها برخورد کند و هرگونه عقب نشینی در مواضع اصولی سیاست خارجی خاورمیانه ای کشور به عنوان ضعف ایران در نظر گرفته می شود.

مشاهده می شود در حالیکه محمدجواد ظریف، وزیرخارجه کشورمان در 4 سال گذشته همواره با لحن صلح جویانه با طرف سعودی صحبت کرده یا برخورد داشته، عادل الجبیر، وزیرخارجه سعودی ایران را محکوم به حمایت از تروریسم، زیاده خواهی در منطقه، دخالت در امور کشورهای عرب و حتی اشغال! جزایر سه گانه کرده است. ولیعهد سعودی نیز زبان تهدیدآمیزی در قبال ایران پیشه کرده و تهران را به اقدامات نظامی و تنبیه سخت تهدید کرده است! چنین گستاخی هایی تنها زمانی از سوی سعودی ها افزایش می یابد که هیچ پاسخ درخوری از سوی طرف ایرانی دریافت نمی کنند و به تصور ثروت و خرید چندصد میلیارد دلاری تسلیحات نظامی و حمایت آمریکا خود را در موقعیت لفاظی های جسورانه و تهاجمی می یابند.

به نظر می رسد در مقابل تخاصمات، ائتلاف سازی خصمانه آل سعود بر علیه ایران و زبان گستاخانه مقامات سعودی، دیپلماسی کشور می بایست نه تنها موضع قاطعانه تری در برابر چنین رویکردی اتخاذ کند بلکه از فرصت های منطقه ای نیز به نحو احسن بهره ببرد و دست از مصلحت اندیشی و تعارفات بیهوده بکشد.

در حال حاضر روابط قطر و عربستان در بدترین موقعیت خود قرار گرفته و سعودی ها دست به تحریم اقتصادی و دیپلماتیک دوحه زده اند. این فرصت بی نظیر برای تهران فرارسیده که ائتلافی از کشورهای عرب مخالف سیاست های آل سعود را در یک جبهه تقویت سازد و عربستان را از سیاست های خصمانه منطقه ای خود عقب براند. همچنین موفقیت های مقاومت در عراق و سوریه و یمن به گونه ای است که ایران می تواند موقعیت خود را در این کشورها  تثبیت و تقویت سازد و فضا را برای تنفس رژیم آل سعود که به حمایت از گروههای تکفیری در این کشورها می پردازد تنگ تر کند.

بنابراین دوران مماشات و به دست زمان و تقدیر سپردن رویکردهای سیاست خارجی در قبال آل سعود گذشته و هررویکرد مصلحت اندیشانه ای، سعودی ها را جسورتر کرده و حتی دست به حمایت از گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش برای انجام عملیات در داخل خاک کشورمان می زنند. قدرت و اقتدار منطقه ای ایران ایجاب می کند تا عربستان را تحت فشار قرار دهد تا هزینه های آل سعود در پیگیری سیاست های خصمانه علیه تهران افزایش یابد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حمله به منافع عربستان در منطقه و جهان. نباید به این موذی ها رحم کرد
کاظم
Iran, Islamic Republic of
تا نباشد چوب تر فرمان نبرند سعود و صهیون.
Iran, Islamic Republic of
فقط باید از مبارزین یمنی با قاطعیت حمایت کرد. عربستان بسیار از یمن وحشت داره
حسین
Netherlands
- نباید درگیر مستقیم شد
-باید با زبان نصیحت با آنان صحبت و از آنان یاد کرد
-باید از طریق دشمنانشان به آنان زخم زد.
و من الله توفیق و علیه التکلان
در دعا های این شبهای عزیز فراموشم نکن
Iran, Islamic Republic of
تاهنگامی که سیاست خارجی کشوری سیاست انفعالی وتابعی از سیاستهای حاکم ظالمانه جهانی باشدوفکر کنند همه امور را با تساهل و تسامح و مماشات و لبخند و احیانا کرنش میتوانند حل کنند رقیب یا خصم سیاست تهاجمی و سیطره جویانه به خود میگیرد . امام ره سیاست اقتدار و عزت همراه با احترام متقابل را در سیاست خارجی مد نظر داشتند که متاسفانه در دولتهایی که باورهای لیبرالی دارند به ان اصلا توجه نمیشود . واز همین جهت هزینه های سنگینی به کشور و انقلاب تحمیل شده است . اگر خطر جنگ و تهاجم نظامی هم در راه باشد حتما از این ناحیه است .ترس و وابستگی به زرق و برق دنیا وخوش بینی به دشمن و دوری از تعالیم عزت افرین اسلام انقلابی حیثیت کشور و انقلاب را پایمال میکند .و زمینه را برای تهاجم دشمن هموار مینماید .
Armenia
باید کاخ ها و حرم سرا هایشان را بر سرشان خراب کرد.
Iran, Islamic Republic of
من منکر یک سطحی از انفعال در وزارت خارجه نیستم اما آیا فکر می کنید اگه در برابر هوچی گری و فحاشی سعودی ها ما هم تند زبانی کنیم بهتره؟! باید قاطع و محکم حرفمان را بزنیم اما حرف محکم زدن مستلزم تند زبانی نیست! بعید نیست سعودی ها از ادبیات ظریف بیشتر عصبانی شوند تا ادبیات بعضی عزیزان...
محمد
Iran, Islamic Republic of
التماس دعا دوست عزيز!
متن رو با دقت نخوانديد كسي نگفته فحاشي كنند! گفته اند موضع مقتدرانه و عملي عليه آل سعود بگيرند!
سياست خارجي دولت ياز دهم بسيار ذليلانه است! بايد از اين سياست دست كشيد تا كي بايد ملت ايران از سوي عربستان و ... تحقير شود!
شعا رما همان شعار امام حسين ع است:
هيهات منا الذلّه
پيام
Iran, Islamic Republic of
ادبيات ظريف فقط خودي ها رو ناراحت ميكنه تا سعود ها رو
مسافر
Iran, Islamic Republic of
«... باید قاطع و محکم حرفمان را بزنیم...» آیا آقای ظریف خیلی قاطع و محکم حرف میزنه ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نکنه زانو زدن ایشون رو در مقابل اون دیپلمات عرب در حادثه منا فراموش کردید ؟ قاطعیت یعنی این ؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
جمهوری اسلامی بین دو سیاست ضد صهیونیزم و ضد ارتجاع منطقه باید یکی را انتخاب کند
مهدي
با سلام مشكل امروز جهان غرب با اسلام قدرت ايران و ثروت عربستان است . در نتيجه استراتژي آنان نيز از بين بردن اين دو مولفه با ايجاد جنگ بين دو كشور و همچنين جلوگيري از وحدت جهان اسلام است . تحليلگران محترم بايد توجه كنند كه تجربه عراق با عربستان تكرار نشود. توجه كنيد كه امروز دشمن چنان با دقت عمل كرده كه ما بين جنگ با اسراييل يا عربستان گزينه دوم را انتخاب مي كنيم و اين يعني فاجعه
Iran, Islamic Republic of
باید انتقام خیلی سخت از عربستان بگیریم
مسعود دیپلمات
Iran, Islamic Republic of
پیامبر عظیم الشان پس از سیزده سال تبلیغ و روشنگری و جذب تعداد معدودی مومن، به مقابله عملی با کفار مسلح برخاست و طی غزوات متعدد به سرکوب معاندان و همزمان به صدور اسلام به سرزمین های مجاور و دعوت از حکومت های طاغوتی پرداخت.
اکنون پس از گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، وقت آن رسیده است که برای صدور انقلاب اسلامی وارد فاز عملیاتی گردیم.
علی
Iran, Islamic Republic of
بنظرم باید غیر مستقیم پایه های حکومت شیطانی را ساقط کرد.
کمک و حمایت از ملت یمن چه از نظر سیاسی چه مالی و لجستیکی
کمک از ملت های مظلوم عراق و سوریه
افشا نمودن جنایات آل سعود
جلوگیری از نقشه‌های این رژیم در جهان
ارسال شکایات مستند به سازمان‌های بین‌المللی
سید نورالدین آل علی
United Kingdom
همانطوریکه قبل از اجلاس اخیر که اولین سفر یک رئیس جمهور آمریکا به یک کشور عربی و مسلمان و آنهم عربستان بود را بیاد بیاوریم ٬ پادشاه عربستان سفری یک ماهه به چند کشور برای زمینه سازی این کنفرانس را داشتند.یعنی این یک برنامه از پیش طراحی شده بود.و اما سیاست های ما چه می بایستی باشد.
۱- با توجه با حمله تروریستی اخیر٬ ما قطعامی بایستی از اعزام حجاج بخاطر این عمل وقیحانه جلوگیری جلوگیری بعمل بیاوریم. مگر از نظر شرعی ایراد داشته باشد.
۲- عربستان حکومتی نیست و یا این دولت حاضر کسانی نیستندکه ما با آنها بتوانیم مراوده داشته باشیم.
۳- ضربه زدن به منافع سعودی و یکی از روشها هم نفرستادن زائرین به عربستان است.
۴- حداقل برای امسال این پورژه اجرایی شود.
۵- کمک کردن به مردم قطر با ارسال مواد غذایی و دارو و...
۶- سیاست تفرقه بین قطر ٬ترکیه از یک طرف و از طرف دیگر سعودی وهمپیمانانش.
۷-تقویت محور مقاومت و کمک به یمن.
اینها ابتدایی ترین روش کوتاه مدت در برابر سیاست های منفعلانه ما در برابرعربستان است.
با احترام -سید نورالدین آل علی
فرامرز
Iran, Islamic Republic of
یک معادله ساده : افزودن حجاج + نرمش=دشمنی بیشتر
Iran, Islamic Republic of
با این دشمنی آشکار سعودی ها با ایران من مانده ام چگونه ما صنایع روغن خودمان را به سعودی ها واگذار کرده ایم. قسمت اعظم کارخانه های تولید روغن و همین روغن مایع خوراکی که برای مصرف از بازار خریداری میشود مال عربستان است. لطفا هرکی میداند جواب دهد!!!!
Iran, Islamic Republic of
باید نابودش کرد تا هم مردمش نجات پیدا کنن و هم مردم جهان
Iran, Islamic Republic of
ازطریق مبارزان بمنی چاه های نفت عربستان رامنهدم کنیم
Iran, Islamic Republic of
فقط مذاکره ولبخند!!! همین!!!!
اکبر
Iran, Islamic Republic of
کاخ‌های ال سقوط رابا موشک درهم بکوبید
محمد الهی اندیمشک
سلام وقت بخیر به نظر می رسد ال سعود یک گوشمالی درست حسابی نیاز دارند تا به ایرانی احترام بگذارند و موقیت ایران و ایرانی را درک کنند بنده هم از برخورد دولت یازدهم در مقابل ال سعود دلتنگ هستم و خنده دیپلماسی خنده را ناکار امد می دانم امیدوارم جناب دکتر روحانی قدری واقع بینانه در مقابل بد خواهان مملکت عمل کنند