جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

زیباترین سوژه در حوزه سینمای دفاع مقدس

دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۷
کد مطلب: 520858
یک فیلم‌ساز گفت: یکی از زیباترین سوژه‌ها و موضوعات در حوزه سینمای دفاع مقدس آزادسازی خرمشهر است که ما در آن به‌شدت کم‌کار هستیم.
زیباترین سوژه در حوزه سینمای دفاع مقدس

به گزارش جهان نيوز، سعید ابوطالب، فیلم‌ساز و نماینده اسبق مجلس در گفت‌وگو با ایکنا درباره کم‌کاری سینما در پرداختن به حماسه‌هایی چون آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: قبل از شروع سخنانم باید نکته‌ای را بیان کنم. بعد از اتمام جنگ، همیشه یکی از آرزوهایم این بوده که فیلمی درباره آزادی خرمشهر بسازم، حتی بر این باور بودم که اگر بتوانم در این حوزه اثری در خور توجه تولید کنم توانسته‌ام رسالت فرهنگی خود را کامل انجام دهم، بنابراین خود را بازنشسته می‌کردم ولی متاسفانه نتوانستم این آرزوی خود را عملی کنم.

وی افزود: فتح خرمشهر در تاریخ این سرزمین یک نقطه درخشان است که دیگر همانند آن را نمی‌توان یافت. برای همین نیاز است تا فیلم‌ساز بزرگی پشت دوربین چنین کاری (که سرشار از مفاهیم عاشورایی است) قرار گیرد تا موضوع مدنظر به طرز مطلوبی تصویر شود. این در شرایطی است که در کشورهای صاحب سینما از اتفاقات مهم خود، آثار متعددی را روانه پرده می‌کنند اما در کشور ما این اتفاق روی نداده و از بسیاری از رویدادهای افتخارآمیز در سینما تصویری نداشته‌ایم، البته درباره آزادسازی خرمشهر چند فیلم تولید شده، اما ضروری است در این زمینه کاری با استانداردهای بین‌المللی ساخته شود.
سینمای ما در پی موضوعات حاشیه‌ای
این پژوهشگر ادامه داد: وقتی صحبت از کم‌کاری در این حوزه می‌شود، معمولاً نبود امکانات مهم‌ترین بهانه برای این کم‌کاری ذکر می‌شود، در صورتی که به نظر من این تنها یک توجیه است، چون سینمای ما در چهار دهه گذشته نشان داده، هرگاه اراده کرده توانسته سرمایه و امکانات لازم را برای تولید کار مورد نظر فراهم کند، ولیکن متاسفانه سینمای ما بیشتر در پی این است با پرداختن به حواشی، موضوعاتی را مدنظر قرار دهد که برای آن الزامی نمی‌توان در نظر گرفت.

این مستندساز با بیان اینکه برای ساخت فیلمی درباره حماسه آزادسازی خرمشهر مهم‌ترین فاکتور نگارش فیلمنامه است، گفت: به نظرم مهم‌ترین شرط برای موفقیت سینمای دفاع مقدس، داشتن فیلمنامه خوب و قوی است، چون تا زمانی که در این حوزه ما متونی قوی و خوب نداشته باشیم، رسیدن به فیلم‌های باکیفیت رویایی شیرین خواهد بود. برای نگارش فیلمنامه در این حوزه نیز بزرگترین شرط این است که نویسنده خود آن دوره را تجربه کرده باشد یا به‌نوعی با جنگ ارتباط نزدیک داشتند؛ برای مثال فیلم‌سازانی چون ملاقلی‌پور، درویش، کمال تبریزی، شورجه و حاتمی‌کیا از این دست افراد هستند.

مطالعه و مشاوره؛ دو شرط برای حضور جوانان
در این بخش از گفت‌وگو خبرنگار ایکنا سوال کرد: با توجه به فاکتوری که شما برای رونق سینمای دفاع مقدس ذکر کردید، باید فیلم‌سازان جوان را از این ژانر فاکتور گرفت، چون آنها جنگ را از نزدیک لمس نکرده‌اند. این گفته نیز یک ایراد دارد، چون در حقیقت ما با این کار، چشم‌مان را به روی نیروی بزرگی از سینماگران بسته‌ایم!

ابوطالب در پایان گفت: به نکته خوبی اشاره کردید، چون ممکن است توضیحات من این شبهه را در ذهن خیلی‌ها ایجاد کند. وقتی من از آگاهی و حس کردن آن دوران، سخن می‌گویم منظورم تنها حضور فیزیکی نیست، بلکه فیلم‌سازان جوان نیز با مطالعات دقیق قادرند در این زمینه کار کنند به شرطی که در کنار مطالعه دقیق از مشاوره کسانی که جنگ را از نزدیک لمس کرده‌اند نیز استفاده کنند؛ یعنی برای جوانان مطالعه و مشاوره از شروط مهم در این زمینه است.

منبع:تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *