پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۴

سروری:نگران صندوق‌های بدون ناظر هستیم

چهارشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۱۳
کد مطلب: 519478
کاندیدای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران گفت: لیست خدمت هر روز بیشتر جای خود را در فضای انتخابات شورای شهر باز می‌کند، اما متأسفانه بداخلاقی‌های زیادی دیده می‌شود و هر روز شاهد ارائه لیست‌هایی با لوگو و سرلیست‌های شبیه به لیست «خدمت» هستیم.
سروری:نگران صندوق‌های بدون ناظر هستیم

به گزارش جهان نيوز، صبح امروز پرویز سروری و حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان دو تن از کاندیدای انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
*برخی از لیست « خدمت » برای منافع خود بهره برداری می‌کنند
*آیا اصلاح طلبان قصد مهندسی انتخابات شورای شهر تهران را دارند؟
*محله محوری اولویت شورای پنجم
*کمک به دولت برای ایجاد اشتغال توسط شهرداری‌ها


 
متن این مصاحبه در زیر آمده است:
 اینروزها شاهد لیست‌های متعددی هستیم که گاها با نشان خدمت معرفی و باعث ایجاد تشتت در بین مردم شده است. کمی در اینباره توضیح دهید؟
سروری: لیست خدمت هر روز بیشتر جای خود را در فضای انتخابات شورای شهر باز می‌کند، اما متأسفانه بداخلاقی‌های زیادی دیده می‌شود و هر روز شاهد ارائه لیست‌هایی با لوگو و سرلیست‌های شبیه به لیست «خدمت» هستیم.
روز گذشته در اجتماع مردم در مصلی حتی چند نفر از اصلاح‌طلب‌ها هم را از این لیست استفاده و نام‌های خود راگذاشته بودند و به نام لیست خدمت پیامک‌های میلیونی زدند و از افراد داخل این لیست نیز برداشت کردند و به تعبیری لیست «خدمت» را دچار تغییر کردند.
این بداخلاقی‌های سیاسی در عرصه شورا جواب نخواهد داد و حتماً پیگرد قانونی را مدنظر قرار خواهیم داد، چون مرجع صادرکننده این پیامک‌ها مشخص است، همچنین این رفتار باعث شده است که با سوءاستفاده از لیست خدمت، در واقع این لیست را مورد تهدید قرار دهند و مردم به نوعی دچار سردرگمی شده‌اند، البته ما با توجه به اینکه افراد خوبی در لیست خدمت است، حامیانی چون آقایان پناهیان، حداد عادل، باهنر و زاکانی، خانم دستجردی و آقای رحیمان و طیف وسیعی از مسئولین از آن حمایت کرده‌اند و برادر عزیزمان جناب آقای قالیباف نیز حامی اصلی لیست محسوب می‌شود.
*برخی از لیست « خدمت » برای منافع خود بهره برداری می‌کنند
لیست «خدمت»، لیست همه نیروهای انقلاب است و تمام احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های مؤثر در عرصه کشور این لیست را مورد حمایت قرار داد‌ه اند و به نوعی همه آنها نقش مؤثری در شکل‌گیری این لیست داشتند، اما سهم‌خواهی از آن  نداشتند.
برای اولین بار است در سپهر سیاسی کشور، احزاب و گروه‌هایی در لیستی نقش دارند، اما سهمی ندارند. این لیست کاملاً تخصصی و کارشناسی است، مثلاً در این لیست برادر عزیزمان حجت‌الاسلام قاسمیان به عنوان فردی که فارغ‌التحصیل مهندسی معماری از دانشگاه شریف است حضور دارد. یعنی علاوه بر اشراف در مسائل فرهنگی، اجتماعی و مذهبی دارد بر مسائل مدیریت شهری نیز اشراف خوبی دارد؛ یعنی این لیست یک تیم تخصصی و یک‌دست به دور از شائبه‌های سیاسی است.
تلاش کردیم فضای شورای شهر را از تنش‌ها و چالش‌ها دور کنیم، به همین دلیل مقاومت زیادی کردیم که گروه‌ها، احزاب و تشکل‌های سیاسی در شکل‌گیری این لیست نقش داشته، اما سهم نداشته باشند.
به نظرم این بحث نظارت در قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا باید سریع‌تر اصلاح شود. واقعاً دغدغه‌ای را برای همه ایجاد کرده است که برخی دزد، لیست‌ها هستند و خودشان اعتباری ندارند، اما دائماً به دنبال این هستند که یک لیست معتبری بیاید و یک یا چند نفر را به صورت دزدانه وارد آن لیست کنند و از اعتبار لیست استفاده کنند، این یک اشکال اساسی است که بالاخره باید از یک جایی جلوی آن گرفته شود.
لیست خدمت در عرصه اجتماعی و انتخابات شورای شهر اگر نگوییم بی‌رقیب است رقیبی مهم و جدی برای رقبا است
فارس) به نظر می‌رسد در مورد قانون انتخابات شوراها اعتراضاتی وجود دارد آیا شما هم به این قانون اعتراض دارید؟
در پیگیری‌هایی که با فرمانداری تهران داشته‌ایم به ما اعلام کردند هر کاندیدا تنها می‌تواند ده نفر را پای صندوق به عنوان ناظر داشته باشد. این یعنی اینکه از حدود 4 هزار صندوق هر کاندید می‌تواند تنها به 10 صندوق نظارت کند، بقیه آن چه می‌شود؟ یعنی اگر ائتلاف 21 نفره با تمام ظرفیت‌ها برای نظارت پای کار آید تنها 210 صندوق را می‌توان نظارت کرد.

 
*آیا اصلاح طلبان قصد مهندسی انتخابات شورای شهر تهران را دارند؟
با 210 نفر چگونه می‌توان 4 هزار صندوق را نظارت کرد، حتی این 10 نفر نمی‌توانند به صورت گردشی باشند بلکه تنها باید در یک شعبه حضورداشته باشند. حال با این وضعیت چه اتفاقی می‌افتد.
این مسأله پیش می‌آید که مجری و ناظر هر دو از یک جریان سیاسی هستند. آش با جایش در خدمت آقایان است. این مسأله را کنار این مقوله بگذارید که ما از اول شروع انتخابات شورای شهر پنجم با یک بداخلاقی و مهندسی انتخابات مواجه بودیم. در مرحله ی بررسی و تایید صلاحیت‌ها ببینید چه کردند. یعنی با یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده ما را تا روز تبلیغات معطل کردند و بسیاری افراد را تأیید نکردند تا آخرین فرصت دست به دست کردند و برای ما مشکلات زیادی ایجاد شد.
کارهای ستادی و تبلیغاتی ما مختل شد و ما را بین آسمان و زمین نگه داشتند. این از آن طرف و این هم از این طرف که با یک استدلال غیرمنطقی اجازه نمی‌دهند نظارت بیشتر از 10 نفر هر نفر داشته باشد.
همچنین دلیل می‌آورند که نمی‌شود 3 هزار کاندید هرکدام پای 4 هزار صندوق ناظر داشته باشند. اصلاً این مسأله غیرقابل امکان است، مگر می‌شود هر فرد 4 هزار ناظر داشته باشد. این نوع نظارت عموماً در جریان انتخابات مربوط به ائتلاف‌ها می‌شود، زیرا این مسأله هزینه‌های سنگینی دارد، زیرا افراد غیرلیست عموماً در تهران رأی نمی‌آورند و تنها لیست ها هستند که به این مسأله حساسیت دارند. مضاف بر اینکه نحوه حضور ناظرین و صندوق هایی که باید ناظرین و صندوق هایی که ناظرین می توانند حضور پیداکنند با فرمانداری است. الان هم که دو لیست اصلی در تهران است، یک لیست که نیازی به ناظر ندارد چون برگزاری انتخابات با خودشان است، اما این رقیب است که نگران است و آن را هم ممانعت کردید.
واقعاً نگاه کنید ببینید ما با چه امنیتی قرار است وارد انتخابات شویم. ما چگونه می‌توانیم امیدوار باشیم تخلف در عرصه شمارش و تجمیع آرا صورت نگیرد، ما که بیرون شعب هستیم با چه مکانیزمی قرار است کنترل کنیم؟ این واقعاً برای ما یک دغدغه شده و پیگیری‌های ما منتج به نتیجه نشده است. با توجه به تشتت لیست‌ها و آراء رقیب نگران هستیم که ضعف خود را به اشکال دیگری جبران کنند. این بی‌عدالتی و مهندسی انتخاب است و یک خطر محسوب می‌شود و احتمال است یک لیست را از پیش برنده عنوان کنند. ما چطور باید به کسانی که یک تجربه تلخی را در مجلس ششم از آنها دیده‌ایم و آن همه تخلف را صورت دادند.
لیست ما لیست‌ آقای چمران است و مصوب کرده‌ایم سرلیست‌های خدمت در هیچ لیست دیگری سرلیست نباشند. یعنی بنده و آقای چمران نباید در هیچ لیستی سرلیست باشیم. شاخصه لیست خدمت این است که به سرلیستی آقای چمران است و از طرفی حامیان این لیست هم مشخص است و معتقدم حامیان نقش جدی در تثبیت لیست خدمت دارند.
*محله محوری اولویت شورای پنجم
فارس) اولویت‌های شورای پنجم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
ما پروژه‌های بزرگ مقیاس را براساس برنامه‌های فرادست به تحقق رسانده‌ایم و جلوتر از برنامه هستیم و این مساله دست ما را باز می‌گذارد در شورای بعدی به پروژه‌های بزرگ مقیاس کمتر بپردازیم و تمرکز خود را روی محله‌محوری گذاریم، عملیات خدمت گسترده‌ای تا الان صورت گرفته است و در پی آن چند جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده‌ایم. در یک طرح 340 هکتار دریاچه در دل شهر ایجاد کردن جزو پروژه‌های نادر در مدیریت شهری است. پل صدر با دستان توانمند ایرانی طراحی و اجرایی شد. استراتژی تخریب و سیاه‌نمایی اصلاح‌طلب‌ها به همین دلایل شکل می‌گیرد و به دنبال این بودند که القاء کنند هیچ‌ کار مثبتی در تهران صورت نگرفته و اگر کار مثبتی هم صورت گرفته گران بوده است.
شائبه ایجاد می‌کنند و مردم هم نمی‌توانند به سرعت یک کار تخصصی را واکاوی کنند، مثلاً شایعه ایجاد کردند که دریاچه خلیج فارس نشت آب دارد؛ یعنی دروغی را می‌اندازند و برای اثبات دروغگویی آن باید فنی حرف زد و به طور کل مسائل روانی در جامعه ایجاد می‌کند.

 
 
ما گفته بودیم ای کاش این دولت پیر و فرسوده هم کار را گران انجام می‌داد، اما کار می‌کرد، امروز اگر می‌بینید در سطح شهر کارهای بزرگ انجام شده، به دست نیروهای توانمند ایرانی انجام شده است.
 ارتقاءانسجام اجتماعی و هویت‌بخشی به محلات هویت انسانی ایجاد می‌کند. در قدیم محلات یک هویتی داشتند و آدم‌ها تعلقاتی به هم داشتند. اگر تمرکز بر روی محلات باشد، این حس تعلق در جامعه مدرن ایجاد می‌شود. اقدامات خوبی که انجام دادیم این بود که اقدامات فرامنطقه‌ای را منطقه‌ای و سپس محله‌ای کردیم. مثلاً سازمان میوه و تره‌بار را که در یکجا متمرکز بود با این اقدام آنها را به منطقه و رفته رفته به محلات آوردیم که هم باعث کنترل قیمت شدیم و هم باعث دسترسی مردم به شبکه‌های کمتر با واسطه شدیم و هم مردم در خریدهایشان همدیگر را می‌بینند و با هم ارتباط برقرار می‌کنند. توسعه بوستان‌ها در سطح محلات باعث ایجاد تعلقات و ارتباطات شده است.
*کمک به دولت برای ایجاد اشتغال توسط شهرداری‌ها
اشتغال وظیفه دولت است، اما شهرداری هم در این زمینه می‌تواند اقدامات مؤثری را انجام دهد، مثلاً با ایجاد پارک‌های فناوری می‌توان به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کنیم که به اشتغال افراد تحصیلکرده مؤثر خواهد بود.
در زمینه ترافیک اگر ادارات به جای ساعت 8 صبح تا 14 ساعت کارشان از 8 تا 24 شب به صورت شناور باشد و بخشی از خدمات خود را در ساعت دیگر غیر از صبح ارائه دهند سفرهای شهری تقسیم می‌شود و بار ترافیک کاهش می‌یابد. تهران در تابستان با تهران در زمستان فرق دارد. تهران زمستان بیشتر ترافیک سنگین است، چون شب طولانی است و مردم مجبور هستند تمام فعالیت‌شان را در روز انجام دهند که باعث ترافیک شدید می‌شود. تهران به عنوان کلانشهر نمی‌تواند بخوابد و باید از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کند.
فارس) به نظر شما تعامل دولت و شهرداری کلان شهری مثل تهران چقدر در افزایش توسعه شهری موثر خواهد بود؟
برای خدمت بیشتر به مردم نیازمند تعامل با دولت هستیم. به نظر شما با یک دولت فرسوده می‌تواند بافت فرسوده را درست کند؟ دولت یک ریال از منابع را که به شهرداری باید پرداخت می‌کرده پرداخت نکرده است، الان باید 11 هزار اتوبوس در شهر تهران داشته باشیم، اما تنها 6 هزار اتوبوس داریم که بسیاری از آنها در مرز فرسودگی هستند و در یک مدت کوتاه دیگری تبدیل به هزینه برای شهر و تبدیل به تهدید می‌شوند.
 
اگر می‌خواهیم تهران تبدیل به «ام‌القرای جهان اسلام» شود، باید یک تعامل بین شهرداری و دولت باشد. دولت باید از اینکه شهرداری رقیب خود بداند و به جای تفکر انتخاباتی، تفکر خدمت داشته باشد، چه اشکالی دارد دولت و شهرداری رقابت در خدمت داشته باشند نه رقابت در قدرت. دولت قانون وضع می‌کند، 2 هزار میلیارد از منابع پایدار شهرداری را حذف می‌کند، بعد وزرایش فریاد می‌زنند شهرداری شهرفروشی می‌کند.
*بدهکاری 18 هزار میلیاردی دولت به شهرداری تهران
حدود 18 هزار میلیارد تومان دولت به شهرداری بدهکار است، اگر این پول داده شود چقدر می‌شود به مردم خدمات ارائه داد. 14 سال قبل وقتی ما شهرداری را تحویل گرفتیم، تنها سالی 2.5 کیلومتر خط مترو تأسیس می‌شد، اما در سال 95، 100 کیلومتر خط مترو تحویل داده شده است. رینگ دوم احیاء این مسأله است که مردم دیگر از خودرو استفاده نکنند و تسهیلات لازم از درب منزل مردم ارائه و آنها با اتوبوس به ایستگاه‌های مترو بیایند وقتی دولت منابع ریالی را نمی‌دهد. 82.5 درصد از سهم خرید اتوبوس برعهده دولت است، در حالی که صددرصد آن برعهده شهرداری می‌آید. مجلس 2 میلیارد دلار برای توسعه شهری تخصیص داد که نه دولت قبل و نه دولت فعلی آن را انجام نداد. به عنوان نماینده تهران در شورا مجبور شدم از دولت به کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی شکایت کنم.
در زمان اصلاحات هر دو سه ماه یک شهردار برای تهران گذاشتند. پروژه هایی به وجود آمد که به دلیل تخلفات زیاد هنوز نتوانسته‌اند پایان کار بگیرند. این بلندمرتبه‌سازی‌هایی که کلاه سر ما می‌گذارند در زمان آنها انجام شده است.
*دو لیست، دو کارنامه و تصمیم با مردم
سنت بلندمرتبه‌سازی‌ها در زمان آقای کرباسچی، الویری و ملک مدنی پایه گذاری شده است. در این 14 سال حداکثر تلاش شده است تا شاخصه‌های معماری و شهرسازی رعایت شود. هر چند اگر در آن هم سوءاستفاده و تخلف شده، باید با آن برخورد شود. دو کارنامه در مدیریت شهری تهران وجود دارد، اولین کارنامه پرتنش بوده و باعث انحلال شورا و حاکمیت جدی دولت بر شهرداری شده است. یک کارنامه هم الان ما داریم. بسیاری از افراد و مسئولین که از خارج می آیند، می‌گویند شهر تهران تنه به تنه شهرهای بزرگ اروپایی زده است. جک استراو آدمی است که از ما کینه دارد می‌گوید وقتی وارد تهران شدم فکر می‌کردم وارد یکی از شهرهای پیشرفته دنیا شده‌ام.
*ایجاد 800 زمین چمن مصنوعی در تهران
فقط 800 زمین چمن مصنوعی تأسیس کردم، 12 مجموعه ورزشی را به 400 مجموعه رساندیم. 354 سرا زدیم و فرهنگسرا و خانه‌های کتاب را توسعه دادیم. شمال و جنوب تهران را توسط اتوبان امام علی به هم نزدیک کردیم.

منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *