يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۲
۱
«بیمه بیکاری(کارانه) آرزوی بیکاران است»

بازخوانی مواضع‌دوگانه لاریجانی‌در مورد بیمه‌بیکاری

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۷
کد مطلب: 518640
رئیس مجلس در حالی این ایام تمام قد در برابر طرح قالیباف برای پرداخت کارانه به بیکاران ایستاده که ریشه این طرح به مصوبه مجلس هشتم باز می گردد و لاریجانی تصویب آنرا گام بزرگ مجلس خوانده بود.
بازخوانی مواضع‌دوگانه لاریجانی‌در مورد بیمه‌بیکاری
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر؛ محمد باقر قالیباف نامزد دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری مهمترین برنامه هایش را در صورت پیروزی، افزایش یارانه ها متناسب با نرخ تورم و پرداخت حقوق ماهیانه(کارانه) ۲۵۰ هزار تومان به افراد بیکار تا زمانی که شغل مناسبی پیدا کنند، اعلام کرد. او به همین مناسبت سایتی را تحت عنوان کارانه راه اندازی کرد تا جوانان جویای کار در آن ثبت نام کنند و با این اقدام نشان داد که از ابتدا برای اجرای وعده هایش جدی است،بماند که دولت در مقام حامی یکی از نامزدها بلافاصله این سایت را فیلتر کرد و کمی بعد خودش مشابه این سایت را راه اندازی نمود.

لاریجانی در سال ۱۳۹۶؛ مخالف اعطای کارانه به بیکاران
در همین حال این وعده انتخاباتی قالیباف موجب موضع گیری برخی مقامات دولتی شد که طبیعی هم بود اما در این میان رئیس مجلس شورای اسلامی هم تمام قد به میدان آمد تا دیگر تردیدی در تلاش وی برای ماندن روحانی بر سریر قدرت، وجود نداشته باشد. علی لاریجانی در سخنانی اعلام کرد: «گاهی شعار هایی در مورد افزایش یارانه داده می شود که به صلاح کشور نیست و منابع وجود ندارد، این از شئونات دولت نیست از شئونات مجلس است، مجلس با این روش ها مخالف است. الان منابعی نیست اگر هم بود به این بخش اختصاص نمی یافت به چرخه تولید وارد می شد».
وی همچنین تاکید کرد: «وعده ها باید در چارچوب قانون باشد، برنامه ششم توسعه تازه تصویب شده و کار کشور را در ۵ سال آینده مشخص می کند و آنچه که گفته می شود باید در چارچوب این قانون باشد و خارج از این موضوع را نیز باید مجلس تصویب کند».
اما با اندکی جستجو می توان سرچشمه پیشنهاد اعطای کارانه به افراد بیکار را یافت؛ «مصوبات مجلس هشتم شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی».
مجلس هشتم طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را به تصویب رساند و جالب توجه آنکه لاریجانی نیز این طرح را بارها از ستاره های درخشان کارنامه مجلس هشتم خوانده بود.

تصویب طرح بیمه بیکاران در مجلس هشتم به ریاست لاریجانی
محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس و یکی از طراحان اصلی این طرح در این خصوص گفت: مجلس هشتم طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار را تصویب کرد این طرح چندین بار مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت و با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت ارسال شد.

آیت الله هاشمی طرح بیمه بیکاران ایده خوبی است
وی ادامه داد: حدود یک سال و نیم این طرح در مجمع تشخیص بررسی شد و در پایان مجمع این طرح را رد نکرد بلکه آیت الله هاشمی اعلام کرد، ایده خوبی است و لازم است با دولت برای اجرای آن تفاهم شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مجلس نهم بنده و آقای باهنر یکی دو جلسه با آقای نوبخت و انصاری به صورت مفصل در این خصوص صحبت کردیم اما دولت زیر بار اجرای این قانون نرفت. یک جلسه هم با وزارت کار صحبت کردیم آن ها معتقد بودند این منابع باید به صاحبان کارخانه ها اختصاص یابد.
فرهنگی تاکید کرد: در صورتی که آقای قالیباف در دولت دوازدهم مستقر شود و به شورای نگهبان اعلام کند با اجرای این طرح موافق است به سرعت این طرح که یکی از بخش های آن اعطای کارانه به افراد بیکار است به قانون تبدیل شده و لازم الاجرا می شود.

لاریجانی سال ۱۳۹۰: تصویب طرح بیمه بیکاری، آرزویی که محقق شد
از سوی دیگر، دی ماه ۹۰ علی لاریجانی در مقام رئیس مجلس هشتم پس از تصویب طرح بیمه بیکاری و حمایت از بیکاران متقاضی کار در صحن علنی خانه ملت، گفت: «کمیسیون اجتماعی با کمک مرکز پژوهش‌های مجلس طرح بیمه بیکاری را به سرانجام رساند و یکی از آرزوهایی که بیکاران جویای آن بودند محقق شد و از این طریق بیکاران از حداقل‌ها برخوردار خواهند شد تا زندگی آنها به نوعی بگذرد».
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تصویب این قانون گام بزرگی بود که نمایندگان مجلس هشتم پایه‌ریز آن بودند و به تحقق قانون اساسی، قانون هدفمندی یارانه‌ها و قانون برنامه پنجم توسعه کمک کرد.
وی تاکید کرد: دولت و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی باید در زمینه تصویب سریع آیین‌نامه‌های مربوطه اقداماتی را در دستور کار قرار دهد تا از ابتدای سال ۱۳۹۱ این مشکل رفع شود.
اکنون و حدود ۵ سال بعد از آن موضعگیری با چرخش روزگار، آقای رئیس مجلس در مقام منتقد طرحی برآمده است که روزی آنرا از افتخارات بهارستان خوانده بود.
فارغ از آنکه امروز اقتضای سیاسی کاری عده ای چیست، باید توجه نمود که عملا پرداخت بیمه بیکاری، تکلیفی است بر دوش قوه مجریه که دست بر قضا مجمع تشخیص هم بر آن صحه گذشته و اگر تاکنون اجرایی نشده، متهم ردیف اول آن دولتی است که بیکاران را فقط در موسم تبلیغات انتخاباتی و بعنوان نردبانی برای صعود می بیند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
منافقین بدتر از کفارند حضرت امام خمینی(ره)