دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۱

آمریکا خود را برای جنگ‌‌های زیرزمینی آماده می‌کند

سه شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب: 515094
پنتاگون درصدد گسترش نیروها و واحدهای فنی برای پشتیبانی عملیاتی از اقدامات نظامی زیرزمینی است که در افغانستان، عراق و بیشتر از همه در سوریه مورد نیاز نیروهای ویژه آمریکایی خواهد بود.
آمریکا خود را برای جنگ‌‌های زیرزمینی آماده می‌کند

به گزارش جهان نيوز، وزنامه اینترنتی «گازیتارو» در گزارشی نوشته است: در ارتش آمریکا چندین سال است که در‌حال توسعه ابزار و تجهیزاتی به منظور اجرای عملیات در سازه‌های زیرزمینی هستند.

فناوریهای ویژه برای این منظور از سوی بخشهای مختلف وزارت دفاع آمریکا در جریان مانورهای مختلف مورد آزمایش قرار گرفته‌اند. پنتاگون در آینده نزدیک نیز قصد دارد واحدها و تجهیزات جدیدی را در این زمینه مورد استفاده قرار دهد.

مجله «واریر» (Warrior) خبر داده است که نیروهای مسلح آمریکا درصدد ایجاد واحد جدید و تامین ابرازهای ویژه برای جنگهای زیرزمینی است. بر اساس اطلاعات این نشریه، مقامات پنتاگون فعالانه در‌حال آموزش سربازان و ساخت فناوریهای نظامی لازم برای درگیری در دخمه‌ها، تونلها و زیرساختارهای ارتباطی در زیر شهرها هستند.

در سال ۲۰۰۲ در ایالات متحده واحد ویژه‌ای در ارتش این کشور به منظور پشتیبانی عملیاتی تحت عنوان «Rapid Equipment Force» بوجود آمد که موظف به خرید و ارسال سریع تجهیزات و فناوریهای لازم برای نیروهای عملیات ویژه بود. چرا که تا قبل از آن و بر اساس سیستم طبقه‌بندی، چنین تامین تجهیزاتی ممکن است از شش ماه تا حتی چند سال طول بکشد. این واحد همچنین مسئولیت رفع مشکلات فنی در جریان عملیات نظامی را نیز برعهده دارد.

بر اساس اطلاعات «واریر»، در سال ۲۰۱۲ این واحد ارتش سفارشی از لشکر دوم پیاده نیروی زمینی آمریکا برای تامین تجهیزات و فناوریهای نظامی لازم برای درگیریهای نظامی در مجموعه تونلهای زیرزمینی در کره شمالی را دریافت کرد. این واحد همکاری نزدیکی با گروه جدید دیگری در نیروهای مسلح آمریکا، یعنی نیروهای جنگهای غیرمتقارن دارد. فعالیت این دو واحد ارتش وابستگی زیادی با یکدیگر دارد.

«گازیتارو» می نویسد: ارتش آمریکا تجربه درگیریهای نظامی شدید در زیرساختارهای زیرزمینی در زمان جنگ با کره و ویتنام را به منظور کشف و نابود‌سازی محل اختفاء و تونلهای رفت و آمد نیروها و انبار مهمات آنها دارد که البته در آن زمان موفقیت زیادی در این‌زمینه بدست نیاورده بود.

انجام عملیات زیرزمینی با پیچیدگی و مشکلات زیادی در رابطه با عدم امکان استفاده از تجهیزات سنگین و همچنین ابزار شناسایی، از جمله دوربین و پهپاد مواجه است. علاوه بر این، اقدامات نظامی باید در تاریکی انجام شود که برای این منظور نیاز به وسایل دید ویژه و حتی ابزار تنفسی برای موقعیتهای خاص کمبود هواست و در عین‌حال تمامی تجهیزات باید توسط نیروها حمل شوند.

واحد ویژه پشتیبانی عملیاتی ارتش آمریکا در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ امکانات خود را مورد تجزیه و تحلیل اساسی قرار داد و کارآیی ابزار و تجهیرات فنی خود را در جریان تمرینات نظامی متعددی مورد آزمایش قرار داد.

پنتاگون طی سالهای اخیر هم با مشکل جنگهای زیرزمینی در علمیات نظامی آمریکا در خاک افغانستان و عراق مواجه شده است، البته وجود نیروهای ویژه برای عملیات زیرزمینی بیشتر از همه در سوریه مورد نیاز وزارت دفاع آمریکاست.

سرگرد "یوگنی نیکیتنکو” نائب رئیس بخش عملیاتی ستادکل نیروهای مسلح اتحاد جماهیر شوروی سابق (طی دهه ۸۰ قرن گذشته) به این روزنامه گفته است که در جریان جنگ افغانستان نیز بخشی از نیروهای نظامی شوروی مجبور به جنگهای زیرزمینی با جنگجویان شده بودند.

به گفته وی، در بسیاری از مناطق مسکونی، بویژه مناطق کم‌آب مرکزی، جنوبی و غربی افغانستان، قناتهایی برای آبرسانی وجود دارد که محل مناسبی برای آمد و شد مخفی جنگجویان شده بود و نابودی مجاهدین افغان در این قناتها بسیار دشوار بود، ضمن اینکه نمی‌شد کل آنها را نیز از بین برد، چون سیستم آبرسانی در مناطق مسکونی بودند و به همین دلیل نیروهای روس در این درگیریها، غالبا به اهداف خود نمی‌رسیدند.

منبع: خبرگزاری بین المللی کاسپین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *