شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

انتشارفیلم‌ محرمانه/ سی‌ان‌ان: عامل حمله نامعلوم است+فیلم

يکشنبه ۱۷ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 311756
شبکه «سی‌ان‌ان» روز یکشنبه فیلم‌های مورد استناد دولت آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه را منتشر کرد، اما اذعان کرد که این فیلم‌ها به هیچ وجه ثابت نمی‌کند که کدام طرف عامل این حمله بوده است.
انتشارفیلم‌ محرمانه/ سی‌ان‌ان: عامل حمله نامعلوم است+فیلم
به گزارش جهان به نقل از فارس، شبکه سی‌ان‌ان روز یکشنبه فیلم‌هایی را که گفته می‌شود نمایندگان دولت آمریکا برای متقاعد کردن کنگره به حمایت از اقدام نظامی علیه سوریه به کمیته اطلاعاتی سنای برده‌اند، منتشر کرد.

این شبکه در مجموع ۱۳ فیلم را منتشر کرده که گفته می‌شود همه آن‌ها مربوط به حمله‌ یک ماه قبل به مناطق حومه دمشق هستند.

تقریبا تمام این فیلم‌ها که پیشتر «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از آن‌ها با عنوان اسنادی معتبر و موثق یاد کرده و گفته بود از طریق عوامل اطلاعاتی در داخل سوریه تهیه شده‌اند، همان فیلم‌هایی هستند که در چند وقت گذشته در شبکه‌های اجتماعی و همچنین سایت «یوتیوب» منتشر شده است.

مجری شبکه سی‌ان‌ان در توضیح این فیلم‌ها می‌گوید کارشناسان دولت آمریکا صحت این تصاویر را تائید کرده‌ و می‌توان با اطمینان گفت که منطقه «غوطه» شرقی و مناطق اطراف آن هدف حمله شیمیایی قرار گرفته است. اما نکته‌ای که در این فیلم‌ها وجود دارد، این است که این تصاویر به هیچ‌وجه مشخص نمی‌کند که چه گروهی عامل این حمله بوده‌اند، با این وجود دولت آمریکا اصرار دارد که «بشار اسد» و دولت سوریه این حمله را ترتیب داده‌اند.


موضوعی که حتی مجری «سی‌ان‌ان» هم مجبور شد به آن اذعان کند. هرچند وی با مطرح کردن این ادعای کذب که ارتش سوریه در مقابله با مخالفان مسلح در اطراف دمشق با تسلیحات عادی موفق نبوده، تلاش می‌کند دولت را به انجام حمله شیمیایی متهم کند، اما بارها اذعان می‌کند که این تصاویر نمی‌تواند ثابت کند که چه گروهی عامل انجام این حمله بوده‌اند.

تاکنون انگلیس، آمریکا و فرانسه گزارش‌هایی را تحت عنوان «اطلاعات خارج‌شده از طبقه‌بندی» در مورد حادثه حمله به حومه دمشق منتشر کرده‌اند. نکته مشترک در همه این گزارش‌ها، نبود مدارک قابل استناد برای اثبات نقش دولت سوریه در این حمله است. با این حال، تمام این گزارش‌ها تنها بر اساس اظهارات منابع آزاد یا بر اساس اطلاعاتی است که ادعا شده «غیرقابل انتشار» هستند، دولت سوریه را متهم کرده‌اند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از آمریکا و متحدانش به دلیل اتهام‌زنی بدون مدرک انتقاد کرده و گفته است اگر واقعا مدرکی وجود دارد، باید به جامعه جهانی ارائه شود، چراکه برخورد کنونی و عدم ارائه حتی یک مدرک از نقش دولت در این حمله، «توهین به افکار عمومی جامعه جهانی» است.

دولت سوریه هم بارها تاکید کرده است که آمریکا و انگلیس اگر واقعا مدرکی در این مورد دارند، باید آن‌ را ارائه کنند. با این حال هنوز هیچ مدرکی در این مورد منتشر نشده که نشان دهد دولت سوریه در این حمله نقش داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *