سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
بیان اطلاعات غلط، راه‌حل مناسبی برای توجیه کم‌کاری‌ها نیست/ در طول ۴ سال گذشته باید به تلاش برای تسهیل اعطای وام ازدواج اقدام می‌شد

پاسخ ستاد رئیسی به وزارت ورزش

دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 514703
بر اساس گزارش مرکز پژوهش ها، در سال ۱۳۹۲، معادل ۹۰۲ هزار و ۶۹۱ وام ازدواج به مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان توسط بانک ها اعطا شده است که تفاوت فاحشی با اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان دارد.
پاسخ ستاد رئیسی به وزارت ورزش
به گزارش جهان نيوز؛ ستاد حجت‌الاسلام دکتر رئیسی به وزارت ورزش و جوانان پاسخ داد و تأکید کرد اشتباه آمار و بیان اطلاعات غلط، راه حل مناسبی برای توجیه کم‌کاریهای دولت در قبال مسائل جوانان نیست.

وزارت ورزش و جوانان شب گذشته در پاسخ به سخنان حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی (در برنامه یکشنبه‌شب شبکه یک سیما) اعلام کرد "در سال ١٣٩٥ با تلاش و برنامه ریزی دولت تدبیر و امید، بانک های کشور به یک میلیون و دویست هزار نفر وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج به میزان ١٢ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. این در حالی است که در سال ١٣٩٢ میزان وام ازدواج پرداخت شده تنها ٣٠٠ میلیارد تومان بوده است و این آمار نشان دهنده رشد چهل برابری پرداخت وام ازدواج در دولت یازدهم است."

در جوابیه وزارت ورزش و جوانان دو اشتباه آماری (عمدی یا سهوی) محرز است:
اشتباه اول؛ این وزارتخانه اعلام کرده است بانکهای کشور سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر وام ازدواج ۱۰ میلیون تومانی به میزان ۱۲ هزار میلیارد تومان پرداخت کرده اند. حال آنکه بر اساس نامه شماره ۹۶/۳۱۳۷ بانک مرکزی به مرکز پژوهش های مجلس در تاریخ ۹ فروردین سال جاری، تنها ۸۰۸ هزار و ۸۰۰ وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج (معادل حدود ۸ هزار میلیارد تومان) به متقاضیان داده شده است که آن هم از منابع قرض الحسنه مردم در بانک ها بوده است.

اشتباه دوم و بزرگ‌تر آنکه این وزارتخانه، میزان وام ازدواج پرداخت شده توسط بانک ها به زوجین در سال ۱۳۹۲ را معادل ۳۰۰ میلیارد تومان خوانده و مدعی شده است این مبلغ در سال گذشته ۴۰ برابر شده است.

بر اساس گزارش ۱۴۰۹۶ مرکز پژوهش های مجلس مستند به نامه شماره ۹۳/۲۳۵۱۷۴ بانک مرکزی به این مرکز پژوهشی، در سال ۱۳۹۲، معادل ۹۰۲ هزار و ۶۹۱ وام ازدواج به مبلغ حدود ۲ هزار و ۷۷۸ میلیارد تومان توسط بانک ها اعطا شده است که تفاوت فاحشی با اطلاعیه وزارت ورزش و جوانان دارد.
به نظر می رسد شتاب وزارت ورزش و جوانان در صدور جوابیه به منظور توجیه در صف ماندن حدود ۵۵۰ هزار جوان آماده ازدواج آن هم در شرایطی که وامهای کلان و تسهیلات بانکی در اختیار عده‌ای قرار می‌گیرد، موجب بروز این اشتباه آماری شده است.

اشتباه آماری و بیان اطلاعات غلط، راه حل مناسبی برای توجیه کم‌کاریهای دولت در قبال مسائل جوانان نیست و شایسته بود دستگاه متولی امور جوانان با همین تعجیلی که در صدور جوابیه دارد، در طول ۴ سال گذشته به تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات جوانان بویژه تسهیل اعطای وام ازدواج اقدام می‌کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *