جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

کره شمالی بزرگترین چالش ترامپ

دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۳
کد مطلب: 511994
در حالیکه اوضاع در شبه جزیره کره همچنان وخیم بوده و خطر بروز درگیری نظامی از بین نرفته، چین قصد حمایت از کره شمالی را ندارد، ولی خواستار آغاز جنگ در منطقه هم نیست.
کره شمالی بزرگترین چالش ترامپ
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم؛ روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: آزمایش ناموفق موشکی روز یکشنبه در کره شمالی نشان داد که پیونگ یانگ هنوز آمادگی حمله به آمریکا را ندارد. در عین حال واشنگتن به اعمال فشارهای سیاسی و نظامی خود به کره شمالی افزوده است.

برای تشویق متحدانش در این زمینه، "مایکل پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا به سئول سفر کرده است، هرچند مقامات کره جنوبی از این سفر چندان خوشحال نیستند، برای اینکه بسیار نگران هستند که اقدامات غیرقابل پیش بینی "دونالد ترامپ"، باعث تکرار سناریوی نظامی بکار گرفته شده در سوریه شود که عواقب چنین اقدامی در برخورد با کره شمالی، برای این کشور عواقب فاجعه آمیزی در پی خواهد داشت.
 
روز شنبه در پیونگ یانگ رژه نظامی بزرگی برگزار شد که می بایست توان نظامی این کشور را به رخ جهانیان می کشاند. صبح روز یکشنبه نیز یک موشک بالستیک از پایگاه نظامی-دریایی در شرق کره شمالی مورد آزمایش قرار گرفت که شلیک آن ناموفق بوده و این موشک دقیقا همزمان با شلیک منفجر شد. این ناکامی تردید کارشناسان غربی در مورد عدم توانایی  پیونگ یانگ در پاسخ گویی هسته ای به حمله احتمالی از سوی آمریکا را تقویت کرده است.

این آزمایش موشکی در زمانی انجام شد که مایکل پنس از آلاسکا به سئول در حال پرواز بود و این همزمانی وخامت اوضاع را بیشتر از قبل نمود. مقامات آمریکایی هشدار داده اند که اگر کره شمالی به تحریکات خود ادامه دهد، بهای سنگینی خواهد پرداخت.

این در شرایطی است که مقامات سئول بشدت نگران وخامت اوضاع در شبه جزیره کره هستند. ۲۵ میلیون جمعیت این کشور در صورت حمله کره شمالی در معرض تهدید جدی قرار دارند. ژاپن و چین ازهم اکنون اقداماتی برای تامین امنیت بیشتر شهروندان خود در صورت بروز درگیری نظامی در منطقه اتخاذ کرده اند.

عامل ترامپ را نباید از نظر دور داشت
برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که در روند اوضاع پیرامون کره شمالی نباید عامل جدید موثر در آن را نادیده گرفت و آن وجود "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری جدید آمریکاست. او که فردی غیرقابل پیش بینی است، ممکن است به سادگی "خط قرمزها" در حل و فصل مشکلات بین المللی را درک نکرده و یا بدون توجه آنها را نقض کند و به اقدامی نظیر دستور حمله موشکی اخیر به سوریه، در برخورد با کره شمالی دست بزند.

ترامپ تاکنون نیز در عرصه سیاست خارجی آمریکا چندان منطقی عمل نکرده و اقدامات او گویای احیای «محور شرارت» است که کره شمالی جزئی از آن در نظر گرفته شده که واشنگتن مصمم است درس عبرتی به این کشور بدهد تا دست از اقدامات تحریک آمیز خود بردارد.

هیچ آدم عاقلی به فکر حمله به کره شمالی نخواهد افتاد
آیا چین در مناقشه نظامی در منطقه دخالت خواهد کرد؟ "واسیلی کاشین" کارشناس ارشد موسسه شرق دور آکادمی علوم روسیه در گفتگو با این روزنامه به این سئوال چنین پاسخ داده  است: «چینی ها تردید دارند که کسی با عقل سالم به فکر حمله نظامی به کره شمالی بیفتد. واقعیت هم این است که بطور کلی سوریه و کره شمالی دو مقوله کاملا متفاوت هستند. سوریه سالهاست که سالی چند بار مورد حمله هوایی اسرائیل قرار می گیرد، ولی اتفاق خاصی هم بعد از آن رخ نمی دهد. سوریه تلفات زیادی از حملات هوایی اسرائیل متحمل شده، ولی غالبا این حملات تنها از سوی مقامات دمشق و برخی کشورها محکوم می شوند. ولی مسئله حمله به کره شمالی، می تواند عواقب کاملا غیرپیش بینی برای جامعه جهانی داشته باشد. »

این کارشناس برجسته یادآور شد: «البته مقامات پکن از "کیم جونگ ایل" رهبر کره شمالی متنفر هستند، ولی آنها از تغییر روند اوضاع در منطقه رضایت ندارند. کیم سیاستی کاملا ضد چینی دارد ولی در پکن می دانند که اقدامات او کاملا غیرقابل پیش بینی است. ولی چینی ها ترجیح می دهند هیچ اقدام خاصی در قبال پیونگ یانگ انجام ندهند و به همین دلیل احتمال آن بسیار ضعیف است که چین بر اساس توافقات گذشته، از کره شمالی در برابر حمله احتمالی آمریکا حمایت کند. »

لازم به یادآوری است که بین چین و کره شمالی در سال ۱۹۶۱ توافقنامه ای امضاء شد که بر اساس آن دو طرف در صورت حمله نظامی به یکی از دو کشور، به یکدیگر کمک کنند. امروزه مقامات پکن آشکارا گفته اند که کره شمالی خود با انجام آزمایشات هسته ای، این توافقنامه را نقض کرده است و پکن دیگر خود را متعهد به اجرای این توافقات نمی بیند.

تشریک مساعی مسکو و پکن برای احیای مذاکرات سیاسی
البته چین از نظریه مشارکت با روسیه برای ازسرگیری مذاکرات پیرامون حل و فصل مشکلات در شبه جزیره کره صرف نظر نکرده است. "وانگ یی" وزیر امور خارجه چین در گفتگویی تلفنی با "سرگئی لاوروف، همتای روسی خود تاکید کرد که پکن قصد دارد اقدامات خود به منظور کاهش وخامت اوضاع در منطقه و امکان ازسرگیری مذاکرات همه طرفین برای حل مشکلات در شبه جزیره کره، را با مسکو هماهنگ کند.

البته در گزارشات رسانه های گروهی چینی در مورد اقدامات مشترک این کشور با روسیه در رابطه با حل و فصل مناقشه در سوریه هیچ صحبتی نمی شود. مقامات پکن حمله نظامی اخیر آمریکا به پایگاه هوایی ارتش سوریه را  محکوم نکرده و موضع گیری کاملا محتاطانه ای در این زمینه در پیش گرفتند که البته چندان هم مورد رضایت مسکو قرار ندارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *