يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

نحوه‌انتخاب‌افراد‌اصلح‌برای‌شوراها

شنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 509049
انتخابات شوراهای اسلامی موقعیتی است که در آن مردم می‌توانند وزن سیاسی خود را نشان دهند و این نکته را به‌عنوان یک برگ برنده در دستان خود حساب می‌کنند «که یک رأی دارند و می‌توانند از آن برای فرستادن افرادی به ترکیب اصلی شورای شهر استفاده کنند.
نحوه‌انتخاب‌افراد‌اصلح‌برای‌شوراها
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ثبت‌نام داوطلبان عضویت در شوراهای اسلامی شهر و روستا برای دوره پنجم پایان یافت و قرار است روز 29 اردیبهشت ماه سال جاری همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات میان دوره‌ای مجلس دهم شورای اسلامی در برخی حوزه‌ها پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز در سطح کشور برگزار شود که به بهانه این سه رخداد بزرگ دوباره شور و شوق مشارکت‌های سیاسی مردم در اقصی نقاط کشور به اوج خود می‌رسد و شور انتخاباتی فضای جامعه را گرم و بار دیگر امیدها را برای ساختن فردایی بهتر زنده خواهد کرد.

اگرچه تا زمان انجام انتخابات و حتی مدت‌ها بعد از آن بررسی رخدادهای مربوط به انتخابات، تحلیل‌ها و تفسیرهای زیادی از سوی افراد، محافل و احزاب مختلف به رشته تحریر در خواهد آمد اما با این مقدمه کوتاه اشعار می‌دارد که هدف نویسنده این نوشتار در مورد بررسی چگونگی و کیفیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در شهرستان بناب است.

انتخابات شوراهای اسلامی موقعیتی است که در آن مردم می‌توانند وزن سیاسی خود را نشان دهند و این نکته را به‌عنوان یک برگ برنده در دستان خود حساب می‌کنند «که یک رأی دارند و می‌توانند از آن برای فرستادن افرادی به ترکیب اصلی شورای شهر استفاده کنند.».

متأسفانه متغیرهایی در انتخاب افراد برای ترکیب شورای شهر از نظر مردم تعیین کننده به نظر می‌رسند که در آینده سیاسی و اجتماعی شهر و کشور کمترین تأثیرگذاری را دارند.

یکی از این متغیرها نقش پررنگ و لعاب قوم و طایفه‌گری در انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب افراد برای عضویت در آنهاست.

چنانچه اگر داوطلبان احتمالی شورای اسلامی شهر افرادی متخصص و متعهد نباشند و با این فرض که حتی برای قوم و قبیله و طایفه خود نیز مفید فایده نخواهند بود با این حال متأسفانه چون اکثر مردم فکر می کنند تمام قدرت شان قبل از رأی دادن است سعی می‌کنند به انحای گوناگون نیاز افراد داوطلب به خودشان را به آنها بفهمانند.

به همین دلیل برخی افراد که از مدت‌ها پیش قصد نامزدی برای انتخابات شورای اسلامی شهر را دارند از یکی دو سال قبل از انتخابات فعالیت گسترده خود را آغاز می‌کنند، خانه به خانه به همشهریان خود سر می زنند، در مراسم ختم و شادی آن ها حضور می یابند و به روش های متفاوت برای بدست آوردن آرای مردم خود را به آنها معرفی می‌کنند.

البته این بستر اجتماعی موجود در جامعه است که فرد به جای انتخاب افرادی با سوابق علمی، اجرایی و سیاسی تأثیرگذار به دنبال شخصی است که برای گرفتن رأی به هر دری می‌زند، این نگرش تا آنجا پیش رفته است که باعث می‌شود افراد شایسته کمتری ترجیح و به عبارتی به خود جرأت دهند که پای در چنین معرکه ای بگذارند و خود را در معرض آزمون قرار دهند، پس عطای حضور در شورای اسلامی شهر را به لقایش می‌بخشند.

با این چرخه معیوبی که برای انتخابات پارلمان شهری ایجاد شده پرواضح و مبرهن است که شورای شهر از ترکیب تأثیرگذار و تعیین کننده خود در روند توسعه شهر محروم بماند.

با توجه به آخرین آمار اعلامی فرماندار شهرستان بناب 69 نفر در حوزه شهری بناب برای ورود به ترکیب پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر بناب ثبت نام کرده اند که در این بین و در کنار افراد شایسته شاهد نام نویسی برخی اعضای تعلیقی شورای اسلامی شهر بناب نیز هستیم و این در حالی است که مسؤول هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان آذربایجان شرقی در اظهارات اخیر خود از افراد تعلیقی شوراهای اسلامی شهر و روستا خواسته بود که از ثبت نام اجتناب کنند.

بنا براین امیدواریم این افراد تا قبل از بررسی صلاحیت‌ها از نامزدی انصراف دهند زیرا مردم قطعاً با انتخاب افراد اصلح و شایسته برای شورای شهر این افراد را در صورت عبور احتمالی از فیلترهای قانونی نیز با دستان خود کنار خواهند زد.

به هر حال انتظار می‌رود اهالی شریف و متدین بناب افرادی را برای عضویت در شورای هفت نفره اسلامی شهر بناب انتخاب کنند که این افراد مایه افتخار موکلان خود باشند نه باعث شرمساری همشهریان خود و این میسر نخواهد بود مگر اینکه مردم برای رأی دادن به سوابق نامزدهای انتخاباتی شورای اسلامی شهر با دقت توجه کنند و افرادی را برگزینند که پیشینه قوی در امور اجرایی و مدیریتی داشته‌اند، افرادی که منافع ملی را قربانی منافع مادی فردی نمی کنند و از نظر مالی سابقه شفافی را دارا بوده‌اند.

مهم‌تر از آن نیز اینکه نامزدها برای به دست آوردن رأی راه درست و سالم را برگزینند که اگر چنین شود می‌توان به شورایی کارآمد و با کفایت لازم امید داشت وگرنه در به همان پاشنه خواهد چرخید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *