شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
امام جمعه قم:

سیاست‌زدگی آفت فضای اقتصادی است

سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 507680
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) گفت: اگرچه مباحث اقتصادی با مسائل سیاسی گره خورده است ولی نباید این مباحث سیاسی شود.
سیاست‌زدگی آفت فضای اقتصادی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر؛ آیت الله سید محمد سعیدی عصر سه‌شنبه در دیدار  نایب رئیس و جمعی از اعضای  انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، اظهار داشت: مسائل اقتصادی با سایر مسائل از جمله اخلاقی، فرهنگی و سیاسی گره خورده که اگر مسائل اقتصادی جدای از سایر عوامل دیگر بدانیم به جایی نخواهیم رسید.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب که در رأس امور در کشور هستند فرمایشات خوبی در خصوص مسائل اقتصادی داشتند، در فرمایشات ایشان نکات آموزنده و کلیدی در خصوص مسائل اقتصادی وجود دارد و باید در خصوص منویات مقام معظم رهبری در زمینه مسائل اقتصادی کار شود.
امام جمعه قم با اشاره به کتاب اقتصادنا، اظهار کرد: این کتاب را شهید محمد باقر صدر به نگارش درآورد، این شهید کتاب اقتصادنا را بر اساس پژوهش‌های نظری خود در حوزه علمیه نجف نوشت و دستی در کارهای اقتصادی نداشت.
وی ادامه داد: اگرچه مباحث اقتصادی با مسائل سیاسی گره خورده است، ولی نباید این مباحث سیاسی شود. اگر پژوهشگران عرصه اقتصادی وارد سیاست شوند، وابسته به جریان‌های سیاسی و دولت‌ها خواهند شد و با رفتن یک جناح از عرصه قدرت در کشور زیر و رو می‌شوند.
آیت الله سعیدی افزود: اگر کسی بخواهد که اقتصاد اسلامی برخاسته از منویات دین اسلام شکل بگیرد، نباید به جناح خاصی وابسته شود، البته رهبر معظم انقلاب همیشه دولت‌هایی که با رأی مردم بر سر کار آمدند را تائید می‌کنند، اما به این معنی نیست که هیچ اشکال و انتقادی به دولت‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: نباید مباحث اقتصادی با دولت‌ها برود و بیاید، باید با حوزه‌های علمیه در زمینه مسائل اقتصادی تعامل علمی داشته باشید، یعنی آنچه را که دارید، به حوزه‌های علمیه منتقل کنید و از آنچه که حوزه‌ها دارند، استفاده کنید.
تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در پایان از عملکرد انجمن علمی اقتصاد شهری ایران در زمینه تولید محتوای بومی در زمینه اقتصاد مقاومتی در فضای اقتصاد شهری تقدیر کرد.
دور ریز یک ماه یارانه ایرانی‌ها با اسراف در ۳ کالای اساسی
نایب رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران نیز در این دیدار در سخنانی ضمن ارائه عملکرد سه ساله انجمن و دستیابی به رتبه نخست انجمن‌های علمی کشور در حوزه علوم انسانی بر ضرورت سوق دهی تولیدات اقتصادی کشور به سمت رویکرد دانش بنیانی تأکید کرد و افزود: طبق سند چشم‌انداز، جامعه ایرانی در افق ۱۴۰۴، باید جامعه‌ای برخوردار از دانش پیشرفته، توانا در تولید علم و فناوری، متکی بر سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در تولید ملی، دست یافته به جایگاه اول علمی و فناوری در سطح منطقه آسیای جنوب‌غربی با تأکید بر جنبش نرم‌افزاری و تولید علم باشد.
طباطبایی مزدآبادی با تأکید بر اینکه در بند ۲ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز به پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و اجرای نقشه جامع علمی کشور به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور اشاره شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به عنوان انجمن علمی برتر کشور، تمام تلاش خود را در راستای حرکت در مسیر پرشتاب علمی کشور مبذول داشته و از طریق تحقیقات علمی و پژوهشی درحوزه‌های اقتصاد و مدیریت شهری، سعی در ترویج رویکرد علم مبنا در حوزه مذکور داشته است.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که می‌توان اقتصاد مقاومتی را در آن نهادینه کرد شهرها هستند که متأسفانه بسیاری از ابعاد اقتصاد مقاومتی در آن مغفول مانده است، افزود: برای مثال در بحث اصلاح الگوی مصرف طبق آمارهای جهانی سرانه مصرف آب روزانه در بخش شرب و بهداشتی در ایران ۳۰۰ لیتر است که دو برابر کل اروپاست.
نایب رئیس هیئت مدیره انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به آماری از اسراف در سطح شهرها اشاره کرد و گفت: تنها در سه کالای اساسی شامل برنج، نان و روغن به طور سالانه رقمی بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان دورریز و اسراف وجود دارد که با همین رقم که عملاً بیش از یک ماه یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی ۸۰ میلیون ایرانی است می‌توان برای ۱۷۵ هزار زوج وام ازدواج آماده کرد یا هزینه سالانه زندگی ۳۲۰ هزار مستمند را پرداخت کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری موفق نخستین همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل در اردیبهشت ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: در دومین همایش بین المللی اقتصاد شهری تلاش داریم تا به محور اقتصاد اسلامی در اقتصاد شهری نیز بپردازیم و ضرورت دارد تا حوزه‌های علمیه نیز در این عرصه وارد عمل شوند چون با یک خلأ جدی در این زمینه مواجه هستیم.
طباطبایی در پایان پیشنهاد راه اندازی کارگروه مشترک اقتصاد شهری بین انجمن و حوزه‌های علمیه را مطرح کرد و گفت: امروز حل چالش‌های عدیده حوزه شهری ایران نیازمند تولید محتوای بومی است و بدون همکاری حوزه‌های علمیه عملاً این اقدام میسور نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *