يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

جمیله کدیور: روحانی درباره نزدیکانش پاسخگو باشد

يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 505983
محمود سریع‌القلم در اشاره به سیاست خارجی ایران توصیه کرد است «مثل کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها کار خودمان را بکنیم»!
به گزارش جهان نيوز، «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم.
***

جمیله کدیور: روحانی درباره نزدیکانش پاسخگو باشد

جمیله کدیور، از اصلاح‌طلبان خارج‌نشین و همسر عطا‌ءا... مهاجرانی وزیر مشهور فرهنگ در دولت اصلاحات به تازگی در گفت‌وگویی که با روزنامه آرمان امروز انجام داده درباره دولت یازدهم گفته است:

«برای من به عنوان یک ایرانی که از دور، قضایای ایران را رصد می کنم، مهم‌ترین بعد مثبت ریاست جمهوری روحانی این است که اعتبار ایران و ایرانی را بعد از یک دوران هشت ساله به ایران و ایرانیان برگرداند.»

او همچنین در پاسخ به این سؤال که «چه نقاط ضعفی را به‌عنوان پاشنه آشیل دولت می‌دانید؟» گفته است: اول عدم تحقق برخی وعده های انتخاباتی به‌ويژه در زمینه مشکلات معیشتی مردم. دوم فضای یاس و ناامیدی عمومی به خصوص در بین جوانان و این تلقی که اوضاع با تغییر رئیس جمهور تغییر خاصی نکرده است. سوم هم عدم شفافیت در مواردی که افکار عمومی تشنه شنیدن آنها هستند و رسانه ‌های مخالف از آنها حسن استفاده را علیه روحانی می کنند. به طور خاص عدم پاسخگویی درباره برنامه های اقتصادی نزدیکان روحانی می‌تواند در افکار عمومی تاثیر منفی داشته باشد.

کدیور در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز درباره نقش صدا و سیما در ایجاد شور انتخاباتی گفته است: از صدا و سیما هیچ انتظاری نمی شود داشت! تجربه این سال ها نشان داده که صداوسیما تبدیل به رسانه ای خود تخریب گرشده است. به نظرم، در این مقطع رسانه های اجتماعی حرف اول را خواهند زد، نه صدا و سیما.[1]

*به نظر می‌رسد منظور همسر مهاجرانی از ضرورت پاسخگویی روحانی در قبال برنامه‌های اقتصادی نزدیکانش؛ اشاره به فعالیت‌های «حسین فریدون» برادر آقای روحانی باشد.

عطاء‌ا... مهاجرانی که به زینت‌الوزرای دولت اصلاحات مشهور بود رفتارهای انتقادبرانگیز فراوانی داشته است که یکی از مشهورترین آنها حضور وی در اجلاس سعودی «الجنادریه» و دریافت کمک های نقدی از وزارت خارجه آل سعود بود.
قضاوت درباره صحبت‌های خانم کدیور بعنوان یک اصلاح‌طلب خارج‌نشین را به عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...
***
خدمات انتخاباتی لاریجانی و عارف برای روحانی؛ از کنایه به جبهه مردمی تا انتقاد از قالیباف

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در آغاز جلسه علنی روز گذشته مجلس و درباره مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی در مورد حقوق‌ مدیران؛ به انتقادات «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» و اعضای آن اشاره کرد و گفت: برخی از تشکل‌ها و جریان‌هایی که تازه به وجود آمده و برای انتخابات فعالیت می‌کنند حق ندارند مطالبی را به دروغ در مورد مجلس مطرح کنند. ضمن اینکه برخی از اعضای آنها سابقه حضور در مجلس داشته‌اند و دریافتی‌های آنها در زمان نمایندگی مشخص است و ما می‌دانیم؛ پس جانماز آب نکشند برای مردم!

به گزارش آفتاب، او افزود:
«جار و جنجال راه انداختن در کشور هم به ضرر مردم است و این اظهارات خلاف واقعیت است و مجلس هم زبان دارد و حرف خواهد زد. آنهایی که این مطالب را مطرح می‌کنند، خودشان هم می‌دانند که دروغ است. برای من جالب است برخی از تشکل‌هایی که تازگی بوجود آمده و برای فضای انتخابات هم هست با یک بیان بی‌ادبانه نسبت به مجلس حرف‌های نادرستی زده‌اند. کسانی که بحث قانونی کردن حقوق‌های نجومی را در مجلس مطرح می‌کنند، یادشان باشد که فیش‌های حقوقی خودشان در مجلس موجود است.»[2]

*بهتر بود آقای لاریجانی به جای این سخنان تند، فقط به بیان استدلال‌های خود در دفاع از مصوبه مجلس می‌پرداختند. و با این حملات به منتقدان ارزشی عملکرد مجلس، فضای ترویج دگماتیزم را ایجاد نمی‌کردند.

فی‌الواقع از مجلس شورای اسلامی انتظار است که درباره رفتارهایی مثل «تصویب برجام در 20 دقیقه» و یا «مصوبه حقوقی برای مدیران» توضیحات استدلالی و قانونی خود را ارائه کند نه اینکه ماجراهای نخ‌نمایی مثل جانماز و «بگم‌بگم» و بی‌ادب خطاب کردن لحن منتقدان را فتح باب کند.

در کنار این انتظارات اما به نظر می‌رسد کنایه‌های آقای لاریجانی به جبهه مردمی نیروهای انقلاب فراتر از واکنش به انتقادات و ناشی از یک احساس خطر باشد.

تقریباً تمامی رسانه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب طی ماه‌های گذشته تا امروز عنوان کرده‌اند که آقای لاریجانی و طیف هوادار ایشان طرفداران ریاست‌جمهوری آقای روحانی هستند!

این شخصیت‌ها و رسانه‌ها همچنین از آقای لاریجانی با عنوان «معتدل» یاد کرده‌اند و منظور آنها از معتدل نیز صرفاً طرفداری از رئیس‌جمهور روحانی و برجام است و گرنه سابقه رفتارهای اصلاح‌طلبان در قبال آقای لاریجانی بویژه در ماجرای پخش کنفرانس برلین از رسانه ملی بر کسی پوشیده نیست...

با عنایت به این کد‌ها به نظر می‌رسد آقای لاریجانی در واقع در چارچوب یک پازل انتخاباتی عمل کرده و تعمداً تشکل «جبهه مردمی» را هدف قرار داده است.

رفتاری که به نظر می‌رسد در روزهای آینده ابعاد جدیدتری هم پیدا کند...

پیش از لاریجانی، «محمدرضا عارف» نیز در صحبت‌هایی انتقاد از اصلی‌ترین رقیب انتخاباتی آقای روحانی در انتخابات آینده را آغاز کرده بود.[3]

گفتنیست نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر دیروز (شنبه) پارلمان و در جریان بررسی جزییات لایحه بودجه 96، از مصوبه روز چهارشنبه 11 اسفندماه خود مبنی بر تعیین سقف «حقوق 24 میلیون تومانی» برای مدیران کشور کوتاه آمدند و آن را به مصوبه سابق خود بازگرداندند.

طبق مصوبه مجلس که پس از موافقت نمایندگان با تغییر دستور صحن علنی صورت گرفت، مجموع پرداختی ماهانه مقامات و مدیران و کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده 35 این قانون حداکثر 2 برابر حداکثر حقوق و مزایای مستمر قابل پرداخت به کارکنان موضوع تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری می‌باشد.

طبق تبصره این مصوبه، شورای حقوق و دستمزد می‌تواند با پیشنهاد روسای قوا، وزرا یا معاونان رئیس‌جمهور که ریاست دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارند و بالاترین مقامات دستگاه‌های اجرایی برای مشاغل تخصصی، واحدهای عملیاتی مناطق مرزی و محروم تا «30 درصد» دریافت‌های موضوع این ماده علاوه بر سقف مقرر در این ماده منظور نماید.[4]
***
سریع‌القلم در اشاره به سیاست خارجی ایران: مثل ژاپنی‌ها کار خودمان را بکنیم!

«محمد سریع‌القلم» از استادان اصلاح‌طلب و فردی گفته می‌شود مشاور رئیس‌جمهور روحانی است به تازگی طی مقاله‌ای با عنوان «چگونه مشکلات سیاست خارجی را کاهش دهیم؟» نوشت:

کنفرانس اخیر امنیتی مونیخ، چرخش‌های جدیدی را در قبال ایران نشان می‌دهد. عربستان، اسرائیل و ترکیه هر آنچه خواستند علیه ایران روا داشتند...اگر واکنش ایران در کنفرانس مونیخ را تحلیل محتوا کنیم، حکایت از پدیده‌ای می‌کند که در علم روابط بین‌الملل به آن "قربانی شدن" (Victimization) می‌گویند. ما از آن جمع سیاسی و امنیتی درخواست کردیم: با ما مهربان باشید. به ما احترام بگذارید. لطفاً دیگر تحریم نکنید. ما اهل دیالوگ هستیم. روش‌های حل اختلاف باید دیپلماتیک باشند. ما همیشه از خود دفاع خواهیم کرد. ضمناً 278 سال است به کشور دیگری حمله نکرده‌ایم. این ادبیات آمیخته با مهر و محبت و اخلاق حتی در سیاست داخلی کشورها مانع از اقدامات مخالفان نمی‌شود چه برسد در محیط سنگلاخ سیاست جهانی.

به گزارش جماران، وی در ادامه با تأکید بر این معنا که امنیت ملی و اقتدار یک کشور تابعی از توسعه اقتصادی است، می‌نویسد: نیاز داریم تا از سیاست خارجی تدافعی به سیاست خارجی اقتصادی منتقل شویم. مدیریت کارآمد کشور بدون ارتباطات گسترده با قدرت‌های میانی امکان‌پذیر نیست زیرا برای به‌روز کردن کشور نیاز به دانش و روش‌های جدید داریم. خود را از صفحه اول روزنامه‌های جهان خارج کنیم. مانند کره‌ای‌ها، ژاپنی‌ها و چینی‌ها آرام کار کنیم. خود را به طور قربانی نشان دادن، نوعی نمایشِ ضعف است. شعاع دوایر مدیریتی در کشور را قدری بزرگ‌تر بگیریم. حکمرانی و سیاست‌ورزی با ارقام است. آیا آرمانی بالاتر از خوب زندگی کردن اقتصادی و فرهنگی مردم ایران وجود دارد؟[5]
*سریع‌القلم نظیر این صحبت‌های خود را پیش از این هم تکرار کرده است.

او زمانی در یک سخنرانی گفته بود: ما بعنوان یک قدرت میان‌پایه نمی‌توانیم ده‌ها اولویت داشته باشیم... ما میان قدرت‌یابی داخلی و قدرت سیاست خارجی هنوز تصمیم جدی نگرفته‌ایم!

منظور او مشخص است. یعنی ما اساساً یک قدرت منطقه‌ای و جهانی نیستیم که بخواهیم در قبال تحولات بین‌المللی عملگری کنیم. اکنون نیز بهتر است از نسخه چینی‌ها و ژاپنی‌ها استفاده کنیم.

جالب آنکه سریع‌القلم موضع خود را درباره کارآمدی نسخه اسلام و تلویحاً ولایت فقیه نیز در کتابش با عنوان «اقتدارگرایی در عهد قاجار» روشن کرده است.

او در کتاب خود اشاره می‌کند که اسلام کسانی مثل شهید شیخ‌فضل‌الله نوری، اسلامی عقب مانده است که توانایی تطابق با لیبرالیسم بعنوان دروازه ورود به وادی پیشرفت را ندارد!
سریع‌القلم در صفحه 174 کتاب خود صریحاً بیان می‌کند که «عنصر مهمی که در ژاپن باعث خروج از اقتدارگرایی شد، در تناقض نبودن مردمسالاری و لیبرالیسم غربی با مرام‌های فکری، فلسفی و فرهنگی ژاپن بود»!
او در کتاب خود چندین مرتبه اشاره می‌کند که اسلام (منظور اسلام ناب است) با لیبرالیسم کمتر از «5 درصد»! قرائت مشترک دارد.[6]

و لذا اصلا عجیب نیست فردی که گفته می‌شود مشاور آقای روحانی است و در اجلاس‌های خارجی نیز با کراوات ظاهر می‌شود نسخه مدل‌های ژاپن و چین که کشورهایی بی‌آرمان و منحل شده در ساختار دهکده جهانی آمریکا هستند و جرأت هیچ عملی جز در راستای منافع آمریکا را ندارند؛ پیشنهاد کند.

قبل از این، «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی نیز چند مرتبه بحث عدم امکان جمع میان انقلابی بودن و اقتصادی بودن ایران را مطرح کرده است.

گفتنیست، رئیس‌جمهور روحانی شعار انتخاباتی بازگرداندن احترام به پاسپورت ایرانی را از تعالیم سریع‌القلم در کتاب «عقلانیت و توسعه‌یافتگی» وی اخذ کرده بود.

این در حالی است که رتبه پاسپورت ایرانی در دولت آقای روحانی به گواه نهادهای بین‌المللی تنزّل پیدا کرده و به رتبه 191 رسیده است.
***
1_ http://armandaily.ir/fa/Main/Detail/180006
2_ http://aftabnews.ir/fa/news/431041
3_ http://www.mashreghnews.ir/fa/news/697338
4_ http://fna.ir/953G4L
5_ http://www.asriran.com/fa/news/526844
6_ http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13931208000763
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *