سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۲

دلیل اتهام زنی ترکیه علیه ایران و عذرخواهی سریع آن چه بود؟

پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۴۳
کد مطلب: 505622
در این میان باید گفت که این اظهارات متزلزل و عقب گرد های سریع ترکیه موجب بی اعتمادی به مواضع این کشور شده و از اعتبار آن کاسته است و جایگاه منطقه ای و بین المللی آن را تحت تاثیر قرار داده و البته این وضعیت ترکیه برای تمام دوستانش دردناک است.
دلیل اتهام زنی ترکیه علیه ایران و عذرخواهی سریع آن چه بود؟
اتهام زنی‌های رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه علیه ایران و عذرخواهی از تهران در کمتر از یک هفته، این سوال را مطرح می‌کند که چرا ترکیه در اصل این اتهامات را به زبان آورد؟
 
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، به نقل از روزنامه رای الیوم، عبدالباری عطوان سردبیر این روزنامه در مقاله خود با اشاره به اتهام زنی های رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه علیه ایران و عذرخواهی از تهران در کمتر از یک هفته، نوشت: در این خصوص این سوال مطرح است: چرا ترکیه این اتهامات را علیه ایران به زبان آورد آن هم در حالی که در فاصله‌ای کوتاه ناچار به عذرخواهی شد؟عذرخواهی ترکیه قابل پیش بینی بود

به عقیده عطوان، اتهام زنی های ترکیه علیه ایران مبنی بر تلاش برای تقسیم سوریه و عراق با هشدار تند ایران روبه رو شد و البته با توجه به تجارب قبل و نگاه عمیق به مواضع رسمی ترکیه در شش سال گذشته، پیش بینی می شد که ترکیه از شدت مواضع خود بکاهد.

احتمال سفر اردواغان و یا اوغلو به تهران
این انتظار درست بود و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه او خیلی زود از اظهارات خود علیه ایران عقب گرد نشان دادند، تاجایی که اوغلو در گفت وگو با خبرگزاری رسمی ایران اظهار داشت: حمایت های دولت و ملت ایران از ترکیه در جریان کودتای نافرجام را هرگز فراموش نخواهیم و نقاط اشتراک زیادی بین ترک ها و ایرانی ها وجود دارد که به توسعه روابط برادرانه بین دو کشور کمک می کند.
اما اظهارات او مبنی بر اینکه دو کشور نیازمند گفت وگو هرچه بیشتر برای تقویت روابط و جلوگیری از سوء تفاهم هستند، چه بسا به معنی سفر قریب الوقوع وزیر خارجه ترکیه و یا اردوغان به تهران باشد.

تغییر مواضع تکراری و سریع ترکیه
این اولین بار نیست که شاهد عقب گرد ترکیه هستیم بلکه آنکار در این خصوص پرونده ضخیمی دارد که از عذرخواهی از روسیه آغاز شده و تا  ازسرگیری روابط راهبردی با اسرائیل و کوتاه آمدن از تمام شروط مربوط به پایان محاصره غزه امتداد یافته و اخیر نیز به عقب گرد مواضع مبتنی بر اتهام زنی علیه ایران و صحبت از روابط برادرانه با آن ختم شد.

لحن صریح و تند وزیر خارجه ایران در واکنش به ترکیه
در پی اتهام زنی های اردوغان و وزیر خارجه او به ایران، محمد جواد ظریف نیز به صراحت و با لحنی تند واکنش نشان داده و اظهار داشت ترکیه همسایه ای است که حافظه ضعیفی داشته و قدرنشناس است زیرا ایران را به طایفه گرایی متهم می کند گویی موضع ما را در شب کودتای نافرجام فراموش کرده و از یاد برد روند اوضاع را تا صبح آن روز پیگیری کردیم آن هم در حالی که ترکیه یک دولت شیعه نیست.

آیا حافظه  دولت ترکیه ضعیف است؟
در این خصوص باید گفت بله حافظه دولت ترکیه ضعیف بوده و قدرنشناس است و به همین دلیل دشمنان به جای دوستان اطراف آن را گرفته اند همانطور که ده سال پیش در شعله ور کردن جنگ های طایفه ای با بیشتر همسایگان به ویژه سوریه دخالت داشت و همچنان نیز بخشی از خاک آن را به بهانه ایجاد منطقه امن اشغال کرده است.

از سوی دیگر باید پرسید اگر دولت ترکیه مجبور می شود به منظور جلوگیری از عواقب وخیم تنش روابط با روسیه و تحریم های اقتصادی احتمالی، از ولادیمیر پوتین عذرخواهی کند، چرا هواپیمای روس را به بهانه نقض حریم هوایی خود آن هم به مدت چند ثانیه، سرنگون کرد؟
سوال دیگر اینکه اگر ترکیه ناچار می شود از اظهارات تحریک آمیز خود علیه ایران عقب گرد داشته باشد چرا این اتهام زنی ها را را به زبان می آورد؟

بی اعتمادی به مواضع ترکیه
در این میان باید گفت که این اظهارات متزلزل و عقب گرد های سریع ترکیه موجب بی اعتمادی به مواضع این کشور شده  و از اعتبار آن کاسته است و جایگاه منطقه ای و بین المللی آن را تحت تاثیر قرار داده و البته این وضعیت ترکیه برای تمام دوستانش دردناک است.

سرعت بی سابقه مسئولان ترکیه در دشمن تراشی و از دست دادن دوستان
عطوان در ادامه مقاله خود تاکید کرد، ثبات ترکیه اکنون به دلیل سیاست های دولت آن در معرض تهدید قرار گرفته است و صفی از دشمنان در برابر آن قد علم کرده اند و جدایی طلبان در مرزهای آن مستقر هستند و اقتصاد این کشور نیز که آنکارا روزی به شکوفایی آن در سطح منطقه و جهان به آن مباهات می کرد، در معرض فروپاشی است و هتل های این کشور از جهانگردان خالی شده است و ارزش لیر نیز همچنان در حال سقوط است با اینهمه مسئولان ترک همچنان با سرعت بی سابقه در حال دشمن تراشی و از دست دادن دوستان یکی پس از دیگری هستند.

امید داشتن ترکیه به دونالد ترامپ رئیس جمهور اسلام ستیز آمریکا ، واهی است و علاوه بر آن صف بستن ضد ایران و روسیه و یا چین قمار سراسر خطر است زیرا قدرت واقعی ترکیه در روابط خوب با همسایگان و گشودن کانال های گفت وگو برای حل و فصل بحران های موجود نهفته است، به اضافه اینکه ترکیه باید میراث تمدنی خود مبتنی بر هم زیستی مسالمت آمیز با تمام طوایف و نژادها را حفظ کند و کاری غیر از این یعنی فروپاشی و جنگ های داخلی و سقوط اقتصادی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احتمالآ بدلیل نبود مبانی دقیق برای عملکردها حرفهایی طبق خوشآمد طرف مقابل گفته میشود که بالاجبار در مقابل طرفهای دیگر پس گرفته میشود. این شیوه آزمون و خطا ترکیه را به قهقرا میبرد نه اوج.

دولتهای ما هم که فعلآ جز مدلهای غربی ساختار اداری برتری برای پیروی ندارند بالاجبار در آزمون و خطا بین مدلهای منسوخ گذشته گیر کرده اند.
اما بجای درخواست یاری از کارشناسان طراحی استراتژی و ساختارهای توحیدی برای آینده ایران و جهان - یک حرفهایی محض خوشآمد مردم میگویند و یک حرفهایی هم محض خوشآمد جهان.
Iran, Islamic Republic of
نيش عقرب نه از ره كينه است اقتضاي طبيعتش اينست.